מערכת COL | יום י"ח חשוון ה׳תשע״א 26.10.2010

ישופצו מצבות עתיקות בבית הקברות בהר הזיתים

חברי הוועדה לענייני ביקורת המדינה סיירו הבוקר (שלישי) בבית הקברות היהודי העתיק בהר הזיתים, זאת בעקבות דו"ח מבקר המדינה על התוכנית הממשלתית לפיתוח האתר ושיקומו ● לדברי הרשות לפיתוח ירושלים בתוך חמישה חודשים תושלם פריסתן של מצלמות אבטחה וחיישנים שיקיפו את ההר כולו ואשר יחוברו למוקד – שיפעיל במידת הצורך מאבטחים או יזעיק כוחות משטרה ומג"ב לסיפור המלא
ישופצו מצבות עתיקות בבית הקברות בהר הזיתים
החלקה חדשה ב"חלקת חב"ד" בהר הזיתים
חברי הוועדה לענייני ביקורת המדינה סיירו הבוקר (שלישי) בבית הקברות היהודי העתיק בהר הזיתים, זאת בעקבות דו"ח מבקר המדינה על התוכנית הממשלתית לפיתוח האתר ושיקומו.

בסיור השתתפו השר לשירותי דת יעקב מרגי ונציגי משרד מבקר המדינה, עיריית ירושלים, משרד ראש הממשלה, הרשות לפיתוח ירושלים, החברה לפיתוח מזרח ירושלים, משטרת ירושלים ומועצת בתי העלמין.

בדו"ח הזהיר המבקר כי למרות ההשקעה הרבה במקום – והתכנון להשקיע עד שנת 2013 סך כולל של למעלה מ 84 מיליוני ₪ - הרי שכל אלו עלולים לרדת לטמיון אם לא יאובטח ההר, מפני מעשי הוונדליזם, חילול הקברים ושבירת המצבות, ריסוס כתובות הנאצה, שפיכת הפסולת והסחר בסמים, המתבצע בו.
 
מוטי חזן, מנכ"ל הרשות לפיתוח ירושלים הציג את שיקום בית העלמין הענק, שראשיתו לפני כ 2300 שנה, והקבורה נמשכת בו עד היום. חזן הציג את ההרס הרב שגרמו שלטונות ירדן , בהרס מצבות, העלמתן ובכיסוי באלפי טונות של עפר שטחים נרחבים בבית העלמין. כך כוסו ונעלמו עשרות קברים מהמאה ה16 ואילך – ואלו הולכים ונחשפים היום בעבודה איטית ומדוקדקת. נכון להיום שוקמו כ 7000 מצבות בהר.
 
לדברי חזן, בתוך חמישה חודשים תושלם פריסתן של מצלמות אבטחה וחיישנים שיקיפו את ההר כולו ואשר יחוברו למוקד – שיפעיל במידת הצורך מאבטחים או יזעיק כוחות משטרה ומג"ב.

יו"ר הוועדה, ח"כ יואל חסון (קדימה) הבהיר כי בעוד חמישה חודשים בדיוק תבדוק הוועדה אם אכן המוקד מופעל ומפקח על כל השטח. "הר הזיתים הוא אתר היסטורי, תרבותי, תיירותי ודתי. חיוני לשמור על הריבונות הישראלית בו, וחובה לאפשר לכל אדם, בכל שעה, גישה חופשית, נעימה ונוחה אליו", הדגיש. חסון ציין כי האתר השני בארץ, מבחינת מספר המבקרים בו, הוא הר הזיתים, כש 25% מהתיירות הנכנסת לארץ, יהודית ולא-יהודית, מגיעה אליו. לדבריו, אסור לאפשר למתפרעים ערבים לחלל את הקברים, וחובה לגדר את האתר מכל צדדיו, כמקובל בכל בית קברות בארץ. 
 
אנשי הרשות לפיתוח ירושלים וכן נציגי ראש הממשלה הדגישו בסיור, כי בתום פרויקט השיקום, בשנת 2013 יש להגדיר גוף אחד, מתוקצב ובעל סמכויות, כמו מועצת בתי העלמין, שתתחזק את ההר כולו, מבחינת שיקום, ניקיון, אבטחה, מידע ופיתוח. השר לשירותי דת יעקב מרגי הדגיש כי יתמוך בהעברת הסמכויות לאחזקת המקום למועצת בתי העלמין – אך ורק אם הממשלה תתחייב לתקצב לצורך כך את המועצה, באופן קבוע ומוסדר. "אי אפשר להטיל משימות על גוף – בלי לאפשר לו לבצע אותם", אמר.
 
עו"ד אלי שמואליאן, סמנכ"ל חברת "מוריה" המבצעת את שיקום בית העלמין, הדגיש כי פרויקט השיקום מבוצע בתיאום מלא עם חברות הקדישא הפועלות בהר, עם ארגון "אתרא קדישא", רשות העתיקות ורשות הטבע והגנים הלאומיים. הוא ציין כי לצורך השלמת האבטחה יש להקים במקום נקודת משטרה, כדי שכוחות-ביטחון יהיו זמינים למנוע את המשך הרס המצבות ושפיכת האשפה.
 
במסגרת פרויקט שיקום בית העלמין מובילה הרשות לפיתוח ירושלים גם הקמת שבילי הגישה בתוך בית העלמין ובמבואותיו. לשם כך הוכנה תכנית אדריכלית ומכרז לביצועם כבר התפרסם השבוע. המבואות הללו יכללו שערים וקירוי דקורטיביים התואמים את אופי המקום, וכן ברזי נטילת ידיים.
 
כמו-כן, על מנת לאפשר לבאי בית העלמין לאתר את מיקומו המדויק של כל קבר, הוחלט על הקמת מרכז מידע בו ירוכזו נתוני שמות ומקום קבורתם של עשרות אלפי היהודים הקבורים בהר. מדובר באיסוף מידע הלקוח מספרים עתיקים וצילום לוויני, וכן חקירות היסטוריות וארכיונאיות רבות. אותר מקום פוטנציאלי למרכז המידע בצידו המזרחי של כביש דרך יריחו, הוכן תכנון מוקדם וסופי  - ובימים אלו אמור להתחיל תכנון מפורט במקביל לקידומו התחיקתי של הפרויקט.
 
פרויקט נוסף המתפתח במקום הוא טיילת ממנה נשקף כל אזור הר-הבית ונחל הקדרון, והעוברת לאורך השלוחה מאזור בית העלמין בדרום -  ועד לאוניברסיטה העברית בהר הצופים בצפון. ביצוע הטיילת נקטע מסיבות ביטחוניות ומציאת מערת קבורה וצפוי להתחדש במהלך החודש הקרוב, לאחר שנמצאו פתרונות מוסכמים עם אתרא קדישא וסידורים ביטחוניים עם משטרת ישראל. תחילת הביצוע של האזור הצפוני של הטיילת, צפוי בעוד כחצי שנה.
 
אנשי הרשות לפיתוח ירושלים גם דיווחו, כי על מנת לשפר את רמת הניקיון בבית העלמין וסביבתו הוחלט על הפרטת שרותי הניקיון המבוצעים במקום, ואלו מבוצעים החל מחודש יולי 2007 ע"י החברה לפיתוח מזרח ירושלים באמצעות קבלן משנה. מאז, לדבריהם, חל שיפור ממשי ברמת הניקיון בהר.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.