מערכת COL | יום י"ב חשוון ה׳תשע״א 20.10.2010

כזה דבר עוד לא ראיתם: מודל של 770 מגפרורים ● כתבת וידאו

אי-שם בתוככי סמטאות שכונת מאה שערים, עמל מידי יום ר' יעקב ויסברג בכישרון נדיר מבוקר עד ערב, בציור וביצירת מודלים וסמלים יהודיים מובהקים מכל הבא ליד ● למעלה מ-400 יצירות כאלה יצאו מתחת ידיו ורובן מוצגות בביתו הקטן והצנוע ● בין-היתר תוכלו למצוא בין יצירותיו-ביצה שמעוטרת ב"שיר השירים" ומגילת אסתר שמאופסנת בקופסת פילם עתיקה ● וגם: מכמה דולרים תיאלצו להיפרד במידה וחשקה נפשכם בדגם 770 שנבנה מגפרורים? הצטרפו לצוות הרצל קוסאשוילי, צלם הוידאו אהרלה זנד והצלם יוסי פורמנסקי ● מיוחד ל'מגזין שישי'  לסיפור המלא  הערת מערכת: התקלה סודרה - כתבת הוידאו המרתקת לצפייה בכתבה המלאה
כזה דבר עוד לא ראיתם: מודל של 770 מגפרורים ● כתבת וידאו
(צילומים: יוסי פורמנסקי ● צילום וידאו: אהרלה זנד, COL ● עריכת וידאו: מנדי לואיס, COL)
הרצל קוסאשוילי, COL

לפני כשבועיים ימים בשמחת בר-מצווה לבנו של ידיד ושכן, שלף היושב לצידי בשולחן את הפלאפון, שהוא בעיניי בכל אופן, בר סמכא לכל אייטם מעניין שצץ ברדיוס של מאה קילומטר ממנו, כשהוא מאיץ בי להעיף מבט מרוכז בשומר המסך בטלפון הנייד החדיש שלו.

על פניו היה נראה שמדובר בעוד תמונה שגרתית ולא מיוחדת של 770. "כן"? שאלתי בקול ובאיטיות מתנגנת לאור הממצא הלא מלהיב והאנמי הזה. "תקשיב טוב" הוא החל לצעוק באוזני המיוסרת והכרויה, "זה דגם של 770 שיוצר כולו מגפרורים. יש מישהו במאה שערים בירושלים שבנה את זה, יהודי מבוגר ונחמד, אתה חייב לראות אותו ולעשות עליו כתבה".

מעצם היותי סקפטי, בטח לאור הקביעה שהאיש בונה מודלים של בתי כנסת מגפרורים ושאר חפצים דוממים, מיהרתי ליצור קשר עם אותו אמן אנונימי ר' יעקב ויסברג משכונת מאה שערים הציורית, בתיווכו של שכני לשלוחן הנ"ל.

קבענו להיפגש השבוע אצלו בבית, או יותר נכון במוזיאון שהקים בביתו הצנוע והקטן בתוככי מאה שערים הסגורה והמסוגרת.

אני יוצא מנקודת הנחה שרובכם ביקרתם לפחות פעם אחת בחייכם באטרקציה המכונה "מיני ישראל". נכון, קשה שלא להתפעל ממודלים מיניאטוריים שעיצבו את נוף חיינו בארץ או בחו"ל, כל אחד ומקומו הוא. אבל בעוד "מיני ישראל" נבנה בידי מספר לא מבוטל של אמנים מכל רחבי העולם, במקרה דנן מדובר במוזיאון של אדם אחד בלבד!

גם אם אתם לא נוטים להתפעל בנפשכם מאומנות, הכתבה הזאת הייתה שווה רק בכדי להוכיח לי ולכם שאדם אחד כמו ר' יעקב ויסברג, יכול לחולל מהפך בתפיסת עולמנו הצר לגבי יכולת האדם הקטן וכישרונותיו, ואף להשאיר אותנו פעורי פה אל מול הממצאים.

והממצאים מדברים בעד עצמם: למעלה מ-400 יצירות (!) שהוציא מתחת ידו ר' יעקב ויסברג מעטרות את קירות ביתו שספוגים וצופים בכל רגע ורגע באומנות טהורה ובכישרון נדיר.

למעשה, ר' יעקב מתוודה באוזניי שמעולם לא רכש אף לא פריט אחד של אומנות בצורת תמונה, ציור או כל פריט נוי כזה או אחר. הכל עבודת יד, אבל בטח שלא ח"י רגעים.

לא שאלתי לגילו של ר' יעקב ויסברג, אבל אני מניח שהוא באזור גיל גבורות.
מבט מקרוב במעשי ידיו מלמד את המתבונן בהם שלא מדובר ביצירות שהתהוו בין לילה כקיקיון של יונה הנביא, אלא בפרי עבודה סיזיפית ומתמשכת בריכוז גבוה מאוד.

הייתי מתפייט כאן על כל אחת ואחת מיצירותיו של ר' יעקב ויסברג, אבל הפעם הקלישאות הממוחזרות "אין טוב ממראה עיניים", או לחלופין "תמונה ששווה אלף מילים" מגשימות את עצמן עד תום, כך שכל שנותר לי לעשות הוא לאפשר לכם את  הצפייה בכתבה ובתמונות שלפניכם. לראות בשביל להאמין.

לצפייה בוידאו לחצו על כפתור ההפעלה או על האופצייה הנוספת:
לא מצליחים לצפות? לחצו כאן
(להורדה)
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.