מערכת COL | יום ד' תמוז ה׳תשס״ד 23.06.2004

שליט"א או זצ"ל / אבישי בן חיים

עשר שנים לאחר מותו, המחלוקת בקרב חסידיו של הרבי מלובביץ' מסרבת להירגע. השבוע הפך הפילוג לרשמי: אלו המאמינים כי הרבי מת התכנסו בתל-אביב, ובבת-ים נאספו אלו הסבורים כי הוא פשוט מסתתר * מאת אבישי בן חיים מתוך 'מעריב'.
שליט
בימה מול בימה. עצרת העשור לרבי ב'יד-אליהו' ועצרת המחלוקת בבת-ים
מספרים על הרבי מלובביץ', האדמו "ר האחרון של חב"ד, כי הקפיד להשתמש בלשון נקייה והשתדל לא לומר דברים רעים. כשרצה לומר את המילה "רע" אמר "הפך הטוב" ; כשרצה לומר "קללה" אמר "הפך הברכה" ; כשרצה לומר "מוות" אמר "הפך החיים". לא ברור איך היה הרבי מלובביץ' מנסח את המילה "פילוג", המילה העדינה ביותר המתארת את הקרע בחב"ד כיום, עשר שנים לאחר הסתלקותו. ב-44 שנותיו כמנהיג חב"ד, בנה הרבי מלובביץ' חסידות מפוארת, נלהבת ומאורגנת. בתקופת התסיסה המשיחית שעורר, קשה היה למצוא חב"דניק שלא האמין כי הרבי מלובביץ' הוא המשיח, וכי הגאולה עוד רגע כאן - "בפועל, ממש", כלשון החב"דניקים. מאז נטש הרבי, הגיוני היה שהחב"דניקים יהיו חלוקים בשאלה איך אומרים "מוות" בלשון נקייה. אך המחלוקת בין החסידים הפליגה למחוזות אחרים, ובמרכזה עמדה השאלה: האם הרבי בכלל נפטר? השבוע התברר כי הפילוג כבר כמעט רשמי: החותמת ניתנה שלשום, כשלרגל יום פטירתו ערכו חסידיו שני אירועים נפרדים. חב"ד התפלגה בין החסידים מהזרם המרכזי, שעיכלו את עובדת פטירתו, לבין החסידים המכונים "המשיחיסטים", המתעקשים כי "הרבי חי". אז איך מציינים עשר שנים להסתלקותו של הרב מנחם מנדל שניאורסון, הרב היהודי המפורסם בעולם? רב שרבים בעולם היהודי ראו בו ענק בתורה ובהנהגה, ושגדולי המקובלים מדברים אודותיו כבעל יכולות על-טבעיות; רב שהוביל גישה חרדית ייחודית ומורכבת ביחסו לציונות, לחידושי הטכנולוגיה ולחילוניות, ושגם רבנים חשובים מחוץ לחב"ד, וכנראה גם הוא עצמו, סברו שייתכן שהוא "בחזקת משיח" - ההגדרה ההלכתית המתארת אישיות בעלת פוטנציאל להפוך למשיח בפועל. משה רבנו של דורו אנשי הזרם המרכזי התכנסו באצטדיון הכדורסל יד-אליהו בתל-אביב. בכרזה הגדולה שנתלתה מאחורי הבמה נכתב: "עצרת העשור: התוועדות ארצית לרגל יום ההילולא העשירי של כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש, נשיא דורינו". אף לא אחד מהתארים בהם נהוג לכבד רבנים שהלכו לעולמם הופיע על הכרזה: לא זצ"ל (זכר צדיק לברכה), לא זצוק"ל (זכר צדיק וקדוש לברכה) ולא זצוקללה"ה (זכר צדיק וקדוש לברכה, לחיי העולם הבא). אולם עצם השימוש במילה "הילולא" - שם קוד לציון אירוע לרגל פטירת צדיק - העיד על ההכרה בפטירתו, גם אם לא נאמרה במפורש. בין משתתפי הכנס נכחו חשובי הרבנים של חב"ד, ובין אורחי הכבוד היה הרב דוד יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף, שהילל את דרכו של הרבי מלובביץ', והגדיר אותו כ"משה רבנו של דורו". הופעה זאת של הרב יוסף תיזכר בוודאי לטובה עלידי החב"דניקים, אולם קרוב לוודאי שהיא תגבה ממנו מחיר בבית אביו, שבעבר תקף בחריפות את הרבי מלובביץ', ובחוגי הציבור הליטאי, שהכריזו על הרבי מלובביץ' מלחמה בעיקר בשל התסיסה המשיחית שעורר. הנר נעלם אך דולק באמפיתיאטרון החדש בבת-ים התכנסו אנשי הזרם המשיחיסטי. מאחורי הבמה נתלתה כרזה גדולה: "עצרת גאולה ומשיח לקבלת פני משיח צדקנו, הרבי שליט"א מליובאוויטש". כמו על מנת להודיע כי מבחינתם הרבי עדיין ראוי לתואר שליט"א (שיחיה לאורך ימים טובים אמן), ואם למישהו עוד נותרו ספקות, בא המנחה, הרב אברהם בן שמעון, והכריז כי הכינוס, דווקא ביום בו אחרים מציינים את פטירת הרבי, בא להעיד על "אמונתנו בדבריו הקדושים של הרבי שליט"א ואמונתנו שהרבי מלך המשיח חי וקיים כפשוטו ממש ". דובר אחר אף קרא לרבי מלובביץ', והזמין אותו בשם הקהל לבוא ולהשתתף בכינוס הבת-ימי. הרב דוד נחשון הסביר את פשר היעלמותו של הרבי: "ידוע שמלך המשיח, לפני ההתגלות שלו, נעלם מעינינו ונדמה שחס וחלילה כבה הנר. הנר הזה, אפילו שלא רואים אותו, דולק בפועל ממש". האופטימיות המשיחית גאתה, כשעל הבמה התייצבה להקת הילדים "אורו של משיח" ושוררה את כל התיאולוגיה של המשיחיסטים: החל מ"פתאום העלם, האב מסתתר, הכאב מבלבל ושובר", דרך "בכל מקום וזמן מבלי להתרשם נמשיך ונפרסם: הרבי מלך המשיח בא. ואז כל העולם יבין כי על-ידי ההתעקשות, נזכה להתגלות, נצא מהגלות", ועד : "בלב בוער נכריז ברננה: יחי המלך לעולם כי הרבי חי וקיים". דמות מן ההווה על מנת להסיר ספק, גם הפלג הלא-משיחיסטי בחב"ד מורכב ממשיחיסטים לא קטנים. גם אלו אינם מתכוונים לוותר על העונג הכרוך בציפייה המשיחית, ועל האמונה היהודית הפשוטה בביאת המשיח. השלטים ביד-אליהו הכריזו כי עליהם "להיות מוכנים בפועל לקבלת פני משיח", ו "הנה זה משיח בא". שירי משיח כיכבו באירוע, ובמרכזם השיר הקלאסי: "אני מאמין באמונה שלמה בביאת המשיח, ואף על פי שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא". כשאנשי הזרם המרכזי שרו אותו בדבקות, הם התכוונו לכל מילה. הפילוג בחב"ד לא בא לידי ביטוי רק באי-השתתפותם של המשיחיסטים בכנס הרשמי ביד-אליהו, ובכך שהם פעלו באופן עצמאי לגמרי. הפילוג בא לידי ביטוי גם בדברים הקטנים, אפילו בלבוש: המשיחיסטים מצוידים בדגלון קטן על דש הבגד, בו כתוב "משיח". על כיפותיהם רקומות המלים: "יחי אדונינו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד". אפילו האופן בו הם עונים לטלפון שונה: את ה"הלו" הרגיל החליפו המשיחיסטים בברכת הפתיחה "יחי המלך המשיח". התהליך ברור - אם המצב יימשך, יהפכו המשיחיסטים לתנועה נפרדת לחלוטין. המתח בחסידות גדול כל-כך, עד שקיימים חב"דניקים האומרים בחיוך מר: "חב"דניק לעולם לא ירים יד על יהודי אחר, אלא אם הוא חב"דניק". מי שיתאמץ יוכל עדיין למצוא את הגורם המאחד, המכנה המשותף בין הפלג החב"דניקי המרכזי והגדול לפלג המשיחיסטי: שני הצדדים אינם רואים את הרבי מלובביץ' כדמות השייכת לעבר. באופן מפליא, מתברר כי עשר שנים לאחר הסתלקותו, גם עבור אלו שמכירים בעובדה שנפטר, הרבי מלובביץ' הוא דמות נוכחת, כמעט חיה, הממשיכה להנהיג את חב"ד, ואשר שום יורש אינו מסתמן לה באופק.
לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
20 תגובות
1.
ח"ו
ד' תמוז ה׳תשס״ד
איך אנשים יכולים להגיד כאילו דברים

בושה וחרפה

ועוד בחב"ד עצמה.....

2.
יחי הפילוג!
ד' תמוז ה׳תשס״ד
נאמר בכתבה " התהליך ברור - אם המצב יימשךת יהפכו המשיחיסטים לתנועה נפרדת לחלוטין".

הלוואי שזה יקרה כמה שיותר מהר! אין לנו חלק עם שבתאיים!
3.
ה' ישמור
ד' תמוז ה׳תשס״ד
אין חילול ה' גדול יותר ממה שהיה
הלוואי שעוד עכשו הרבי יתגלה ונראה לכל העולם את האמת והפילוג יהפוך לאחדות והחילול ה' יפוך לקידוש ה' גדול לעיני כל אחינו בית ולעיני כל הגוים
4.
לא ראוי
ד' תמוז ה׳תשס״ד
על אדם צדיק לא כותבים מת
5.
חילול ה' אדיר!!!
ד' תמוז ה׳תשס״ד
בגלל הכתבה הזאת אני מאמין שכעת אלפים שרצו להתקרב יפנו לדרך אחרת...
זה כתב שבאה להסית מהדרך הנכונה, ואבישי בן חיים מה הוא תוקע זאת בעיתון
6.
מה?????
ד' תמוז ה׳תשס״ד
הרבי חי לעולם!!!!!!!!!!!!!!
7.
כל הכבוד.....
ד' תמוז ה׳תשס״ד
ב"ה
בושות וחילול לובאויטש בצורה דוחה ביותר בימקום להתאחד וכו' תיראו להיכן היגענו חבל כניראה שרק משיח יציל את המצב
8.
זה יפה!
ד' תמוז ה׳תשס״ד
כשמישהו מדבר בלי שנאה, זה מורגש אפילו בין השורות (בכתב).
יש הרבה מה ללמוד מהכתבה הזאת.
9.
בושה
ד' תמוז ה׳תשס״ד
הכל בגלל המשיחיסיטים
10.
WE NEED HELP FAST
ד' תמוז ה׳תשס״ד
"RETZONENU LIROT ET "MALKAINU
11.
אולי כעת צא"ח יתעוררו
ד' תמוז ה׳תשס״ד
אחרי הדגש הרב בעיתון מעריב על התואר "נשיא דורנו"
12.
נמאססססססססססססס
ד' תמוז ה׳תשס״ד
די לשטויות הרבי הסתלק ואין להכחיש זאת מי שמנסה לחפות על האמת זה לא יחזיק מעמד הרבה זמן יבוא היום וכולם יראוווווווווו יבוא המשיח ויתרץ את כל הקושיות והבושה המטורפת של אותם מטומטמים מבת ים וסביבותיה (כמובן כל המשיחיסטים השבתאים)
13.
די נמאס
ד' תמוז ה׳תשס״ד
מספיק עם הפילוג!!!!!!!!!!!
ומספיק עם כל אלה שאומרים שהמשיחיסטים משוגעים, כי הם בעצמם משוגעים.
14.
ממלא מקום מיד
ה' תמוז ה׳תשס״ד
צריכים להכתיר אל הריל"ג לרבי מליובאווטש שליטא - ויפה שעה אחת קודם לפני שתיגמר לנו חב"ד היפה והמפוארת
15.
בדאגה עצומה אך בביטחון אמיץ בבורא עולם ו...
ה' תמוז ה׳תשס״ד
אתמול ג' תמוז בצהריים בהיותי במבצעים ועל פי התקנה במכתב לי' שבט השתדלתי לדבר על הרבי ועל מעשיו עם כמה שיותר יהודים גם כאלו שלא רצו להניח תפילין,
ברגע של רגיעה בדוכן עובר על ידי יהודי לבוש בצורה מאד מכובדת, פניתי אליו בבקשה להניח תפילין וכשסרב אמרתי לו שלפחות ישמע סיפור קצר על הרבי מליובאויטש לזה הוא היסכים (לרגע הוא ענה לסלולרי ואז נודע לי שהוא עורך דין מפורסם קצת נרתעתי אבל הישתדלתי שלא להאות לו זאת) ואני מתחיל לומר לו שהיות והיום הוא יום ההילולא של נשיא הדור ומנהיג הדור אספר סיפור שקשור עם מנהיגותו של הרבי איך שהוא שמע את המילים האלו הוא אומר לי: מנהיג הדור על מה אתה מדבר אפילו את התנועה שלו הוא לא הצליח להנהיג באופן נורמלי תראה מה קורה היום עשר שנים אחרי פטירתו תראה מה קורה בתנועה שלו? נכנסתי קצת להיסטריה (אך הבעתי ארשת פנים תמימה) ושאלתי אותו על מה אתה מדבר הוא בורח לרגע וחוזר עם עיתון מהקיוסק שמאחורנו ומראה לי מה קרה לתנועת חב"ד עשר שנים אחרי פטירת האדמו"ר..
לא אגמור את כל הסיפור רק זאת שבסוף הוא הניח תפילין וגם שלח אלי שנים מהעובדים במשרד שלו
אבל דבר אחד הבנתי שכמה שינסו לומר שיש כאן שני תנועות זה יותר יכפיש את שמו של הרבי עדיף תנועה אחת עם משוגעים מחוסרי רסן מאשר תנועה מפולגת לעין כל ולכן אני כותב את הדברים בדאגה עמוקה מי יודע מה הנזק שנגרם בעקבות פרסומים אלו אך ביחד עם זה צריך לדעת שיש להתחזק בבטחון שלא עזב הרועה את צאן מרעיתו והראיה שאותו יהודי בסוף לא רק שנשאר עם רושם טוב על הרבי אלא שזה גם בא לידי ביטוי במעשה בפועל
17.
תגובה ל15
ה' תמוז ה׳תשס״ד
חסיד יקר כשמקימים את הוראותיו של הרבי בלי שום הסברים אלא את הנאמר במפורש במכתבו הק' למרות מה שכתוב בעיתון הידודי הניח תפלין וזה מה שחשוב
הרי זה מקרב את ביאת משיח
20.
ל-14
ה' תמוז ה׳תשס״ד
עם נעשה כמו שאתה חושב עוד יהיו ל"ע שלושה חלקים לחב"ד בנוסף למחללים את שם חב"ד
24.
בעיני הקטע המזעזע בכתבה
ח' תמוז ה׳תשס״ד
היה המשפט המעורר צמרמורת ונכון עד כאב:
חבדני"ק לעולם, אבל לעולם, לא ירים יד על יהודי אחר, אלא אם הוא חבדני"ק.

אחים, איפה אנחנו? אנחנו הרי כולנו בנים של הרבי, כולנו רוצים לגרום לו נח"ר, ככה הוא רוצה שנתנהג?
לכל התוהים והטועים: הרבי רוצה שנאהב ונקרב כל יהודי, אפילו אם הוא במקרה נולד חבד"י. כן, אפילו. אפילו אם אתה בטוח שהוא מטורף... אפילו אם דבריו לדעתך גובלים בכפירה... אפילו אם הדעות שלו עושות לך פדיחות או שנראה לך שהוא הורס את כל חב"ד. עדיין, מצוות אהבת ישראל תקפה לגביו.

איך זה הולך המשפט הזה על האחדות של החסידים שתוביל אותם עד משיח צדקנו?
25.
hazak ou barouch
כ"ב תמוז ה׳תשס״ד
hazak ou barouch
26.
הוא לא נפטר
כ"א אב ה׳תשס״ד
הרבי הוא משה ומרדכי שבדור הוא משיח שלנו של דורנו הוא לא נפטר ק"ו שחס ושלום לא מת נקודה.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.