מערכת COL | יום י"ג תשרי ה׳תשע״א 21.09.2010

הורים, איזו מוזיקה אתם משמיעים לילדים שלכם? ● מיוחד

חשבתם פעם איזו מוזיקה אתם בדיוק משמיעים לילדים שלכם? לראשונה, אברך חב"די לקח על עצמו פרויקט נפלא: הפקת תקליטור שמע עם ניגוני חב"ד, המותאים לילדים חב"דיים ● COL מביא את סיפורו של האברך הצנוע, רפאל בכר, איש חינוך במוסד חב"ד בבאר-שבע ● כשתקראו (ובעיקר כתשמעו), אתם תשאלו את עצמכם: היכן הוא היה עד היום? ● מיוחד לסיפור המלא
הורים, איזו מוזיקה אתם משמיעים לילדים שלכם? ● מיוחד
רפאל בכר על רקע הדיסק החדש
מאת הרצל קוסאשוילי, COL

לעיתים נדמה לנו ששוק תקליטורי הניגונים החב"דיים רווי וצפוף מידי, כשה"חידושים הגדולים" וה"הבדלים המהותיים" הם בעצם ניואנסים קטנים שרק מביני עניין וחדי שמיעה יוכלו להבחין בהם.

למעשה, מעבר לכך שניגוני חב"ד כבשו בסערה גם חצרות ומגזרים שהמרחק האידיאולוגי שלהם מחב"ד רחוקה יותר מהמרחק הפיזי שבין הארץ לירח, יש את הקלאסיקה המוכרת "ניחו"ח", ולאספנים שבניכם, יש ניגונים חב"דיים תחת הכותרים: אלטהויז, חריטונוב ועוד.

תקליטור ניגונים שיצא לאחרונה מעורר עניין בקרב קהילות אנ"ש. לכאורה מדור בעניין של מה בכך-עוד תקליטור לאוסף התקליטורים השחוק והשרוט, בטח כשמדובר בתקליטור שמיועד לילדים. ההיגיון אומר שתקליטור שכזה "מיוצר בחופזה" ובתת השקעה מינימאלית. לא הפעם.

תכירו, רפאל בכר (44) חסיד חב"ד מבאר-שבע, איש החינוך שלימד מאות ילדים בתקופת עבודתו במוסדות חב"ד בערד במשך 11 שנים, מלמד מזה 6 שנים בתלמוד תורה חב"ד בבאר-שבע, הוא שעומד מאחורי הפרויקט המעניין הזה שנושא עימו בשורה לא קטנה. מה שאומר-יש ניסיון.

תקליטור השמע החדש והמדובר שמיועד לילדים נקרא "רק בך אני רוצה" ע"ש אמרתו המפורסמת של האדמו"ר הזקן. והוא כולל אחת עשרה רצועות של ניגונים חב"דיים שמתומללות במילותיו לערכים ולרגש חסידי עבור הילדים.

בשיחה עם רפאל השבוע הוא מספר על "החיידק המוזיקלי" שנתקף. "במהלך עבודתי עם ילדים כמורה בחיידר, ראיתי תמיד לנכון ללמד ולהקנות ערכים חסידיים באמצעות נגינה. עם השנים, בדקתי כמה שירים וניגונים חב"דיים וההשפעה שלהם על הילדים הייתה מדהימה. כולל התגובות של האנשים שנחשפו לזה לראשונה".

ואתה בטוח שאין מישהו שהרים את הכפפה הזאת לפניך? אני מנסה לברר איתו את הבשורה.

"לא ידוע לי על פרויקט כזה. וגם לאחר מעשה, אני לא ידעתי מה הערך האמיתי שלו עד שנחשפתי לתגובות החמות והחיוביות. הן בעצם העידו לי עד כמה החלל שמילא פרויקט הניגונים הזה גדול".

עם כל הכבוד להוראה ויש כבוד, הדחף הראשוני, הניצוץ של הרעיון יוצק למעשה את התוכן האמיתי שלו. למה בכלל ליזום כזה דבר? אני שואל את רפאל.

"האמת, זה בא מהמקום של לשאוף ליצור דברים חדשים וגם להשתכלל בשיטות החינוך. אין מה לעשות, האתגרים של הדור מעמידים אותנו מול מציאות שצריך כלים איכותיים בכדי להתמודד איתה. מה שבעצם עשיתי בעבודה, זה שילוב של שני דברים. ניגון חסידי כפי שהוא במקור ועליו הלבשתי מילים מתאימות. כך נוצר משהו שהילדים נהנים ממנו".

דוגמאות לתוצאות בשטח לא חסרות לרפאל. ומתוך כל הצרורות שהוא יורה לעומתי אני מנסה ללכוד סיפור או שניים.

"יש פתגם ידוע של הרבי הרש"ב נ"ע: "רבותינו נשיאי חב"ד, רוחשים באופן מיוחד, אהבת ישראל עצומה לכל יהודי מבני האומה". לימדתי את השיר הזה לכבוד כ' חשוון את הילדים על בסיס ניגון של הרבי הרש"ב. לאחר מספר חודשים בסביבות חג השבועות, ביקשתי מהילדים לכתוב משהו על אהבת ישראל. אחד הילדים שהיה חלש בכיתה מבחינה חברתית ולימודית מצא לנכון לדקלם את השיר הזה שמספר על כמה הרביים אוהבים כל אחד ואחד מישראל, והוא עשה זאת בע"פ מילה במילה ועם הרבה רגש. זה הפתיע אותי ובדיעבד הראה לי עד כמה הילד הושפע מהשיר. מייד החלטתי שהשיר הזה ייכנס לדיסק".

למתעניינים, כרגע מדובר בדיסק ראשון, כשהשאיפה היא להוציא תקליטור שני בסדרה לקראת חנוכה הבעל"ט. יש למה לחכות.

להאזנה לחצו על כפתור ההפעלה או על האופצייה הנוספת:
לא מצליחים להאזין? לחצו כאן 
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.