מערכת COL | יום י"ג תשרי ה׳תשע״א 21.09.2010

אות "הקול היהודי האירופאי" הוענק לנשיא

במעמד חברי פרלמנט, שגרירים, אישי ציבור ועסקנים יהודיים, העביר השליח הרב לוי מטוסוב מסר יהודי לנציגי כל מדינות אירופה ● דבריו המפתיעים של נשיא גרוזיה ונאומו המרגש של סגן נשיא אירופה ● מה הקשר בין ראש השנה לחג החנוכה? ומה היה המסר מיועצו של מלך מרוקו? דיווח ותמונות בלעדיות  
אות
אין במסדרונות הממשל האירופאי מישהו שלא פגש את 'שר החוץ היהודי', השליח רב הפעלים ר' לוי מטוסוב, שזה למעלה מעשר שנים משתדל למען אחיו היהודים וענייני היהדות בקרב גורמי וראשי השלטון בבריסל, בירת האיחוד האירופאי.

רבים מאישים נכבדים אלו, הוזמנו אחר כבוד לבוא ולהאזין למסר יהודי לקראת השנה החדשה, שנת ה'תשע"א = תהא שנת עם אחד. האירוע היה סגור לקהל הרחב מסיבות ביטחוניות ואחרות, ורכבי השרד פרקו בזה אחר זה את המוזמנים בלבד.
האירוע התקיים בערבו של מפגש פסגה בבריסל של ראשי מדינות האיחוד האירופאי, ועל כן נראו בין הבאים גם אישים אלו. האורח הלא שגרתי שהגיע בהפתעה היה נשיא גרוזיה מר מיכאיל סקשווילי, שהתקבל בחיבוק חם ופומבי על ידי הרב מטוסוב.



את דבר הפתיחה, העביר הרב מטוסוב הידוע בנאומיו הרהוטים ובשליטתו בשפות רבות. הוא דיבר על כך שראש השנה הוא לא רק ציון היסטורי של תחילת בריאת העולם, אלא בעיקר ציון ליום בריאת האנושות, האדם הראשון ואשתו, ועל כך שיום זה מזכיר לנו כי לכל נברא יש מטרה ומשימה שעליו למלאות בימי חייו עלי אדמות.

הנשיא מר סקשווילי הזכיר בנאומו את היחס האישי שלו עם הקהילה היהודית הגדולה בגרוזיה, עם בני ישראל ועם ארץ ישראל, והבטיח שמידי שנה בשנה הוא ייתן לקהילה היהודית לחגוג את חג החנוכה ברחובה של עיר, כפי שנהוג במדינות חופשיות רבות. כהוקרה לעם היהודי ולתרומתו לאנושות – הוא חשף כי החל משנה זו 2010 הוא יכריז על חג החנוכה כחג לאומי בגרוזיה.

בהמשך דבריו סיפר בגאווה כי בממשלתו מכהן שר יהודי – ישראלי, וכי ליהודים במדינה שלו יש אפשרויות וזכויות שוות כמו לכל אדם אחר. "אצלינו במדינה – אמר – אין משטרה מול בתי הכנסת בזמני התפילות בחג ומועד, ולא משום שאיננו דואגים לביטחון היהודים, אלא משום שאין שום ניצני אנטישמיות!"

הוא הזכיר גם את המפגש הקודם שלו עם הרב מטוסוב, בעת שהלה כיבד אותו בחבילה מהודרת של 'מצה שמורה' לקראת חג הפסח. "טעמתי מהם, הם היו מיוחדות, והרגשתי את הטעם של החירות היהודית הטמון במצה מעניינת זו".

הרב מטוסוב יחד עם ידידי המוסדות היהודיים באיחוד האירופאי, העניקו לנשיא גרוזיה בסיום דבריו הנהלהבים את אות "קול אירופה" בדמות שופר ענק מצופה כסף טהור. השליח ר' אבי טאוויל, מנהל המרכז הקהילתי היהודי באיחוד האירופאי, תקע בשופר תוך שהקהל מקבל את ההסבר על משמעותה של התקיעה הפשוטה, הזעקה הפנימית ללא משפטים מתוחכמים ומנוסחים, האפשרות של כל אחד ואחת לפנות בצורה ישירה לבורא העולם, ולבקש על צרכיו ועל משפחתו.

כמו כן בלטו באירוע היוקרתי: מר מארוס ספקוביץ' סגן הנשיא של הנציבות האירופאית, מר רן קוריאל שגריר ישראל לאיחוד האירופאי, מר איבו דלדר שגריר ארה"ב לברית נאט"ו, מר ניקולאי רבנקו סגן שגריר רוסיה לאיחוד האירופאי, מר אנדרה אזולאי יועצו של המלך מוחמד השישי במרוקו  – שציין את חשיבות תרומתו של סבו של ר' לוי, הרה"ח ר' שלמה מטוסוב ז"ל לעיצוב היחסים בין היהודים והאוכלוסייה המקומית בחמישים שנות שליחותו במקום, עוד היה ניתן להבחין בקהל האיכותי בחברי פרלמנט רבים מרחבי מדינות אירופה, שגרירים, קונסולים, חברי ממשלה ועוד.

נאום מעניין נשא מר ספקוביץ', הוא סיפר כי לפני כעשור הוא כיהן כשגריר מולדתו סלובקיה בשגירות בתל אביב, שם גם נולד בנו. הוא סיפר בהתלהבות על החיים המיוחדים בישראל, והמליץ לכל המתכנסים המכובדים לנסוע לבקר שם. הוא גם הזכיר את חגיגת החנוכה הלבבית שהעביר במחיצתם של המארחים.

לאחר שורת הנאומים הרשמיים ודברי הברכה, סובב הרב מטוסוב בינות למוזמנים, שטעמו מהאוכל המשובח שהוכן לקוקטייל המפואר שחתם את האירוע, רבים שיתפו את עמיתיהם בחוויות שלהם עם יהודים ועם יהדות, והבטיחו לעשות את המיטב למען יהודים בכל מושבותיהם על יבשת אירופה בשנה החדשה, השנה היהודית הבאה לטובה.



בימים הסמוכים לראש השנה, התקבלו בלשכתו של הרב מטוסוב, שני מכתבים רשמיים: נשיא הנציבות האירופאית מר חוסה מנואל ברוסו, שלח איגרת ברכה חתומה עבור הרב מטוסוב ודרכו לכל רבני אירופה וליהודים בקהילות, שם הוא גם מגנה בתוקף רב את האנטישמיות שמנסה להרים ראש בנקודות מסוימות באירופה תוך שהוא מדגיש כי "יש לי מחוייבות אישית להילחם בתופעה רעה זו, ואעשה כל אשר בידי בנחישות רבה למגר את הרעה החולה הזו". גם מלשכתו של נשיא הפרלמנט האירופאי מר דזרזי בוזק, הגיעה איגרת ברכה לשנה החדשה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.