מערכת COL | יום כ"ו אלול ה׳תש״ע 05.09.2010

כיצד מזעזע השליח את הנוער הגרמני שיתנער מהאנטישמיות?

הרב שלמה ביסטריצקי, שליח חב"ד בהמבורג, התראיין השבוע למדור "המילון" בעיתון "בקהילה" במהלכו סיפר על אביו הרב לוי ביסטריצקי ע"ה, על השליחות בגרמניה, ועל סגירת המעגל בשליחותו בעיר המבורג, ועל אנטישמיות. וגם: כיצד מזעזע השליח את הנוער הגרמני שיתנער מהאנטישמיות?  לסיפור המלא
כיצד מזעזע השליח את הנוער הגרמני שיתנער מהאנטישמיות?
האל"ף בי"ת של
הרב שלמה ביסטריצקי

אנטישמיות
"לעיתים אני מרצה גם בבתי ספר לא יהודיים, על מנת שידעו על היהודים וארץ ישראל מזווית אחרת מזו שמכירים. אני מאמין שהדבר חשוב מאד וכשאני מוזמן, אני משתדל להגיע. בהרצאות אלו אני מספר על האנטישמיות, שלמרות שאינה נפוצה בהמבורג, גם אני נתקלתי בה. ניגשה אלי פעם אישה גרמניה ואמרה לי 'מה אתה עושה בהמבורג? עם הבגדים האלו אתה צריך להיות בגטו ורשה'. באמצעות המקרים האלו שאני מספר להם, אני מנסה לזעזע מעט את הנוער הגרמני שיתנער מהאנטישמיות".

גאווה יהודית
"אני הולך בהמבורג בלבוש חסידי מלא ונתקל בלא מעט מבטים. אני חי את 'הן עם לבדד ישכון' ויודע כי אין ברירה אלא 'ובגויים לא יתחשב'. צריך הרבה כוח לא להתחשב במבטים, אבל עושים זאת".

גרמניה
"לאחר השואה ניסו לבנות שוב את העולם היהודי בגרמניה. עשו זאת באיטיות וכיום ישנם למעלה ממאה קהילות רשמיות ומסודרות ברחבי המדינה. הממשלה מתקצבת את הקהילות בנכסים ותקציבים וכך יכולים היו לשקם מחדש את הריסות השואה הנוראה אשר קיפדה את יהדות גרמניה ואירופה כולה".

המבורג
"לפני כשבע שנים הגענו להמבורג לשליחות. לאחר נישואיי ביקשתי מהרב משה קוטלרסקי, ראש מערך שליחי חב"ד בעולם, להשתלב במערך השליחים. הוא לא היסס וישר אמר לי שאני נוסע להמבורג, מאחר והכיר היטב את סבי אשר נולד בהמבורג. הוא אמר לי: 'סבא שלך נולד שם, אתה חוזר לשם'. כך עשיתי ומאז אני כאן"

חיסון
"כשמגדלים ילדים ב'שליחות', הדבר דומה לחיסון. כשמחסנים ילד נגד צהבת, מחדירים לו מעט צהבת וכך הגוף מתחסן. במגורים בארץ זרה, הילדים יודעים שאנו שונים ומה מותר ומה אסור. כך ברוך השם"ה הם מחוסנים. כיום אני עובר עם ילדיי במכולת, הם נתקלים במאות סוגי שוקולדים וסוכריות והם אפילו לא יסתכלו לעבר זה, משום שהם יודעים שעבורם זה לא קיים. הבעיה הקשה היא דווקא כשרואים יהודי נוסע בשבת".

יום כיפור
"בהרצאה שנשאתי בתשעה באב ניגשה אלי קשישה יהודיה וסיפרה בדמעות כי היא הייתה במחנה בשואה יחד עם דודתה ויום אחד אמרו שיתנו להם מרק. כולם שמחו מאוד, משום שבמשך חודשיים הם אכלו רק לחם יבש אך דודתה בכתה. כששאלה אותה למה היא בוכה, ענתה שהיום הוא תשעה באב. 'איך נאכל מרק בתשעה באב', תהתה. הקשישה שהייתה אז ילדה ענתה: 'שלושה חודשים שלמים היה לנו יום כיפור, מותר לך לאכול את המרק'".

מס
"לכל אזרח בגרמניה יש כרטיס מיסים בנו נכתב לאיזה דת הוא משתייך וכך כספי המיסים של היהודים מופרשים לקופת הקהילה היהודית. יש אנשים שמרגישים שהם יהודים רק בגלל הטופס הזה ובגלל שהם חברים בקהילה היהודית, למרות שאינם משתתפים בפעילויות השונות".

מרכז רבני אירופה
"מרכז בו אני חבר המוספק, במקרים רבים, ללרבנים את צרכיהם במקרים רבים. הרב תמיד נמצא בחזית וצריך כלים להתמודד. הם סייעו לנו במשלוח של תשמישי קדושה וכדומה. גם במקרה של גט סייע לנו המרכז לארגן סופר ודיין שיבואו לכתוב את הגט. לכל רב שגר לבד בניכר קשה להתמודד ארגונית. כאשר הוא חש חלק ממרכז עולמי, המשימות האלו, ללא ספק, קלות יותר בעבורו".

נקודת שיא
"כשבתי הגיעה לגיל שבו צריכה הייתה להיכנס לכיתה א', הקמנו את בית הספר היהודי הראשון כאן. הוא לא רק בעבור קהילת חב"ד אלא לכולם. בית הספר ממוקם בבניין שבו היה תלמוד תורה לפני השואה. בתלמוד התורה הזה למד סבי, היום בתי לומדת שם ואני מנהל את המקום. זוהי סגירת מעגל אמיתית".

נקודת שפל
"כמו כל רב שחי בגולה, אני נחרד מכמות המתבוללים בעם היהודי. מי שגר בארץ ישראל חי את חייו בהידור ובשמירה על המצוות ולא יודע כלל מה קורה בעם היהודי בגולה. ההתבוללות נוראה, ל'ע".

סליחות
"בשנה שעברה זו הייתה הפעם הראשונה שהצלחנו לארגן מניין לאמירת סליחות בהשתתפות עשרות משתתפים. גם השנה אם ירצה ה',י"ה במוצאי השבת, נקיים את אמירת הסליחות ברוב עם".

פעילות
"המבורג היא עיר גדולה כשהנסיעה מצד לצד נמשכת שעה תמימה, בלי פקקים. בהמבורג חיים כשמונה מיליון איש, מתוכם כשלושת אלפי יהודים. לשמחתי, יסדנו מערכת ייחודית לימי ראשון ולמעלה מחמישים ילדים באים בכל שבוע על מנת ללמוד יהדות ועברית. גם בחגים אנו מקיימים בעבורם פעילות".

רגע שלא תשכח
"השבוע הכנסנו ספר תורה ברוב עם הדרת מלך. התחלנו עם הפרויקט הזה לפני שנה ועירבנו בו את כל הקהילה כדי שהדבר ייעשה יחדיו. בחרנו לכתוב אותו לזכר רבה הנודע של המבורג רבי יהונתן אייבשיץ זצ"ל וסיימנו את האותיות במקום שבו היה בית הכנסת הגדול של המבורג שנשרף והושמד בליל הבדולח. גם מבחינה אישית אני חש סיפוק רב מהמעמד. אימי וחמשת אחיי הגיעו מהארץ לחגוג איתנו, אבל אין ספק שבעיקר מבחינה יהודית והיסטורית מדובר היה באירוע בעל משמעות עצומה".

תשובה
"אני מאמין שהמדד האמיתי להצלחה של שליח או יהודי שעוסק בקירוב רחוקים, הוא לא בכמות בעלי התשובה שהצליח להחזיר, משום שמדובר בהשקעה ארוכת טווח. רבים מתקרבים, כל אחד בכוחו ועל פי דרגתו. אי אפשר ואסור לזלזל באף תחושה או התקרבות רוחנית אשר נכנסת בכל יהודי באשר הוא".

הרב מרדכי ביסטריצקי
"לאחר פטירתו של אבי זצ"ל רבה של צפת, הסתפקתי אם להישאר בצפת ולבטל את נסיעתי המתוכננת לשליחות בהמבורג. ב'שבעה' הגיע אלינו מכר ושאל מיהו הבן שנוסע להמבורג. כשהזדהיתי, סיפר לי שהיה אצל אבי ערב פטירתו והוא סיפר לו על נסיעתי להמבורג ועד כמה הוא שמח על כך. עבורי הייתה זו הדחיפה האחרונה לנסוע. בהמבורג אני בשליחות, כמעין צוואה".

תעודת זהות:
הרב שלמה ביסטריצקי, בנו של רב העיר צפת, הרב לוי ביסטריצקי זצ"ל, מכהן כרב קהילת חב"ד בהמבורג שבגרמניה מזה כשבע שנים ומנהל בית הספר היהודי בעיר. השבוע קיים לראשונה הכנסת ספר תורה המונית בעיר, במעמד מרשים ונדיר בנוכחות כל אנשי הקהילה היהודית בעיר ובכירי הממשל.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.