מערכת COL | יום י"ד אלול ה׳תש״ע 24.08.2010

"ליד דוצי, אני מרגיש כמו בתוך קודש הקודשים", התרגש פריד

קרוב לשעתיים תמימות של התרוממות רוח עברו על דוצי גוטשטיין וחבריו, כאשר הם מצאו את עצמם בליבה של התוועדות חסידית שורשית ● ה'משפיע' היה לא אחר מאשר אברהם פריד, גדול הזמר החסידי, שהגיע לשמח את דוצי בהתנדבות מלאה והציג את אחת מהופעותיו המשובחות ביותר ● הוא שר את 'תניא', התרגש ב'מכניסי רחמים' וקינח ב'כי הרבית' לצד שורה של ניגוני חב"ד ● חנן ויזנטל כתב "בחדרי חרדים" מביא את הסיפור המרגש  לסיפור המלא

חנן ויזנטל, בחדרי חרדים

"אברהם פריד הוא אדם שכולו נשמה. השעה וחצי האלו שבהם הוא ישב איתי ושר איתי ניגוני דבקות, היה הזמן הכי איכותי והכי מהנה שעבר עליי מאז אותן דקות נוראיות שבהן איבדתי את כל משפחתי בתאונה לפני שבועיים" - כך, במילים נרגשות אלו סיכם ניצול תאונת המיניבוס, ר' דוד צבי גוטשטיין, את ההופעה אותה העניק לו אברהם פריד בהתנדבות מלאה.

שעה וחצי ישב כוכב הזמר החסידי של כל הזמנים, אברהם פריד, בווילה של חבר בשכונת רמת אשכול, והנעים לדוצי גוטשטיין ולחבריו את הימים הקשים שעוברים על דוצי, ימים בהם הוא חוזר אל חיי השגרה, הפעם ללא אשתו, ללא ילדו, וללא חמיו, חמותו וכל ילדיהם. ביום שישי האחרון הוא שוחרר מבית החולים, לתקופת שיקום ארוכה בבית. הוא חזר לבית אביו כנעוריו, אל מיטת הנוער, חדר הילדים. אנשים טובים דאגו למיזוג אוויר טוב בחדר, וחבריו הטובים דואגים להנעים את זמנו ולשהות לצידו לאורך מרבית שעות היממה.

אבל הופעתו המלאה של פריד אמש בצהרי היום, היה עבור דוצי בגדר התגשמות חלום מתוק. כמו חרדים רבים אחרים, גם דוצי גדל על ברכי שירתו של פריד. כאשר המפיק והאמרגן שלום וגשל, מנכ"ל 'תזמורת המנגנים', הודיע לו "אני מביא אליך את פריד בחינם", התקשה דוצי להאמין.

אבל וגשל הבטיח, וגם קיים. אמש, בשעת בוקר, בהתרעה קצרה, הודיע המפיק: פריד בדרך, בוא לרמת אשכול.

דוצי ומספר מצומצם מחבריו הקרובים נסעו לרמת אשכול, והמתינו לבואו של פריד.

ההמתנה ארכה דקות בודדות, שכן בשעה היעודה עצרה מונית בפתח הבית, ואברהם פריד יצא ממנה, כשהוא לבוש בחולצה כחולה, מלווה בנהג חובש כיפה סרוגה אותו תפס באקראי ברחוב. "בוא תרד איתי, אנחנו עושים פה מצווה. אחרי זה נמשיך", הורה פריד לנהג. כל אותה העת, המונה תקתק, והנהג זכה להופעה בחינם, כשהוא יושב לצידו של הזמר ומשתתף בשירה שובת הלב.

"שלום עליכם, איך בין אברמ'ל פריד", הציג את עצמו הזמר בפני דוצי מיד עם בואו. כאילו היה צורך בכך. "שמעתי שאתה אדם חזק, שאתה מחזק רבבות יהודים בכל העולם באמונה", החמיא פריד לדוצי.

'תניא' בקודש הקודשים

ההופעה החלה. אברהם פריד ביקש להדגיש כבר בתחילתה, כי מבחינתו מדובר בהתוועדות חסידית לכל דבר. הוא ביקש שיביאו 'משקה', וזה הובא לאלתר מן המטבח. "לחיים, לחיים ולברכה", הכריז פריד. "שתהיה לנו שנה טובה ומתוקה בגשמיות וברוחניות. חודש אלול הוא זמן מיוחד, האדמו"ר הזקן אומר שבחודש הזה, המלך, כלומר מלכו של עולם, נמצא בשדה, זמין לכל דכפין"

ואז החל לשיר את 'אך לאלוקים דומי נפשי' החב"די. עין לא נותרה יבשה. "אך הוא צורי וישועתי, משגבי לא אמוט", עלו הטונים בחדר, ואברהם פריד שקע בדבקות אופיינית.

מרבית הניגונים שהושרו במקום בחלקה הראשון של ההופעה ההתנדבותית בת השעה וחצי, היו ניגוני חב"ד. מ'אך לאלוקים' עבר פריד ל'אבינו מלכנו' ומכאן לעוד ניגוני דבקות של חב"ד, מהם מוכרים יותר ומהם מוכרים פחות. הצד השווה שבהם, שכולם מלהיבים, מרוממים ומעוררי דבקות. כל אותה העת ישב דוצי לצידו פריד, ועיניו זלגו דמעות.

מכאן עבר פריד לאווירת חודש אלול. הוא פתח בניגוני הימים הנוראים, וסחף אחריו את כולם. קולו האגדי הלך וגבר עד לדציבלים הגבוהים והמוכרים, כאשר מגרונו בקע השיר 'מכניסי רחמים' של חיים בנט. "אוי, השתדלו והרבו תחינה, והרבו תחינה ובקשה", התחטא הזמר בקול ערב ומעיניו בצבצה דמעה. "אני בעל רגש לפעמים", כמו התנצל פריד באחד משלביו של הקומזיץ המאולתר.

"כאן בית יהודי, המשול לקודש הקודשים", אמר פריד לאחר ששירת 'מכניסי רחמים' הסתיימה. "עכשיו נשיר שיר שקשור לקודש הקודשים בבית המקדש, ונישא את תפילתו של רבי ישמעאל כהן גדול, שנאמרה בבית קודשי הקודשים", הקדים פריד, ופתח את פיו בשירת 'תניא' האגדית.

קולו הלך וגבר, שירתו נסקה למעלה. למשתתפים זה הזכיר את ימי השיר של השיר שכבש כל לב של יהודי שומר מצוות בארץ ובתפוצות. "פריד היה במיטבו, נתן את כל כולו. זו היתה הופעה מלאה לכל דבר, לא סתם השתתפות בקומזיץ", העידו המשתתפים. "כאשר הוא שר את 'תניא', יכולת לדמיין שהוא עומד על הבמה בהיכל התרבות בפני קהל רבבות ומנעים את קולו בשירה".

"כי הרבית טובות אליי", החל פריד לשיר לאחר מכן, אלא שבניגוד למקובל, הזמר בחר לשיר זאת בטון איטי, לא קצבי. כך הפך השיר המקפיץ לשיר דבקות איטי ומעורר, בקולו האומנותי של אחד מגדולי עולם הזמר החסידי. "זו יצירה מיוחדת לכבוד דוצי", חייך אברמ'ל.

להביא לימות המשיח

את שירתו של פריד ליווה האמרגן משה רוט בקלידיו, לצד יתר חברי מקהלת 'המנגנים', ואף נגן הקלרינט דוד הלר, שהצטרף אל ההופעה ונתן לה את הטון המירונאי הידוע. "אמר רבי עקיבא אשריכם, ישראל אשריכם", הוכיח פריד ידענות גם בשירים הנמצאים מחוץ לז'אנר המוכרז שלו, והקפיץ את חבריו של דוצי כמה טפחים מעל לקרקע.

שעה וחצי נמשך הקומזיץ המיוחד. פריד נראה היה בו במיטבו. הוא התרגש, דמע, הפיק את המיטב שבקולו וגילה תעצומות רגש בלתי נדלים. גם לאחר שהסתיים חלקה הרשמי של ההופעה, הוסיף ענק הזמר לשבת לצידו של דוצי, לחזקו ולעודדו, להשמיע בפניו דברי תורה ווארטים חסידיים. הוא הסביר על מהותה של ברכת 'שנה טובה ומתוקה', חזר על שיחותיו של הרבי מליובאוויטש זי"ע, והוכיח יכולות של 'משפיע' חב"די לכל דבר.

"האפ קאזאק" המקפיץ היה השיר האחרון בסדרה. פריד העמיק את המשתתפים על הרגליים והחל לקפץ אף הוא, משל עמד על במה בפני רבבות. "השמחה ממתקת את כל הדינים", העיר הזמר. כמה ירושלמים תעלולנים נעמדו על הרש וביצעו פעלולי 'קדאצ'קע'. "או-אה", התפעל פריד. "אייך קענען", החמיא ביידיש.

"העיקר זה שנזכה כבר לגאולה השלמה. כאן יסתיימו כל הצרות, להביא לימות המשיח", אמר פריד לקראת הסוף, ומעיניו ניבטה אמונה אינסופית.

"ר' אברהם, אני מזמין אותך כבר מעכשיו לחתונה שלי", אמר גוטשטיין הנרגש בסופה של ההתוועדות. פריד שמע ודמע. "את הכרטיס אתה תממן", התבדח הניצול וסחט את צחוקו של גדול הזמר החסידי. לאחר מכן בירך דוד צבי הכהן גוטשטיין את פריד, כהן בעצמו, בברכת כהנים.

הזמנה לחתונה

"שנזכה עוד לפני ראש השנה לגאולה שאתה כל כך מייחל לה", אמר גוטשטיין. עיניו היו מלאות דמעות. ניכר היה כי התוועדות המרעים הזאת, שהונחתה בידיו האמונות ובקולו הערב של מי שעשה היסטוריה מוסיקלית ונחשב לאורך עשרות שנים כפס הקול האהוב של המוסיקה החסידית – רוממו את דוצי אל מעל למציאות העגומה והכואבת.

אגב, ההופעה לא יצאה לדרכה לפני שהיתר הלכתי מיוחד ניתן לכך על ידי מספר פוסקי הלכה, שפסקו כי דבר מעין זה יתרום לרפואתו של דוצי, ולכן הדבר מותר, למרות שהוא שוהה בתוך שלושים ימי האבל.

בתום שעה וחצי של דבקות ושמחה, התעוררות והתחזקות, דמעות והתרוממות, הסתיימה ההופעה. משם, נסע אברהם פריד לכותל המערבי. בכותל, סיפר לנו לאחר מכן אברך מוכר, פגש פריד מספר מכרים ואמר להם: אני חוזר עכשיו מאחת השעות הכי יפות שהיו לי בשנים האחרונות. עשיתי מצווה גדולה", אמר בהתרגשות, וביקש ממארגני הקומזיץ: "שלא יהיה תמונות בתקשורת ובמדיה. עשינו זאת לשם שמים, בואו ונשאיר את זה לשם שמים".

"זו היתה ההזדמנות הכי יפה שהיתה לי מאז התאונה, ואולי בכלל, כל החיים", השמיע דוצי משפט דומה לזה של פריד, לאחר שהזמר נפרד ממנו לשלום. "ידעתי שהוא זמר ענק, לא ידעתי שהוא יהודי כל כך מקסים", סיכם זאת דוצי. "הטעם הזה ילווה אותי עוד הרבה זמן", הבטיח, ומיהר לחזור לבית אביו כנעוריו.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.