מערכת COL | יום י"ב אלול ה׳תש״ע 22.08.2010

היסטוריה בבודפשט: חב"ד גאלה את בית הכנסת העתיק ● בלעדי

חב"ד בבודפשט הצליחה לגאול את בית הכנסת הוותיק ביותר בבודפשט, לאחר 60 שנה של גלות בידי נוכרים ● את בית הכנסת הצליח לגאול בממון רב, הרב שלמה כובש המכהן כרב הקהילה היהודית הונגרית המאוחדת, הפועל תחת השליח הראשי הרב ברוך אוברלנדר ● מדובר בבית כנסת הראשון בהונגריה ובמזרח אירופה שלאחר 60 שנה שהיה במצב של חילול הקודש, הוחזר לקהילה, עבר שיפוץ מאסיבי, וחזר לפעול כבית כנסת. שוויו מוערך ב-4 מליון דולר ● COL מגיש: סיקור מיוחד, לצד גלרייה בלעדית מבית הכנסת לסיפור המלא
היסטוריה בבודפשט: חב

כתב COL

בלעדי: חב"ד בבודפשט הצליחה לגאול את בית הכנסת הוותיק ביותר בבודפשט, לאחר 60 שנה של גלות בידי נוכרים.

את בית הכנסת הצליח לגאול בממון רב, הרב שלמה כובש המכהן כרב הקהילה היהודית הונגרית המאוחדת, הפועל תחת השליח הראשי הרב ברוך אוברלנדר.

בית הכנסת הישן של 'או-בודה', או כפי שהוא מכונה בפוסקים ובכתבי השו"ת 'אופען, אלט אופען', שוכן על שפת נהר הדנובה בבודפשט. בית הכנסת נבנה לפני מאה ותשעים שנה, ומשך שנים רבות היווה אבן שואבת לאלפי יהודים. גדולי תורה רבים, ביניהם המהר"ם מינץ כיהנו בבית הכנסת והרוו במים חיים את הקהילות הקדושות בדעת התורה ובחכמתה.

בית הכנסת נבנה עוד בתקופה בה נאסר על היהודים להתיישב ולהשתקע בערים המרכזיות של הונגריה. אולם באופען, שאז טרם היתה לחלק אינטגראלי מעיר הבירה, קיבלו היהודים היתר להקים בית כנסת.

שנים ספורות לאחר השואה פסק כליל קול התפילה מבית הכנסת והוא נותר סגור על מנעול ובריח. בשנות השישים, לאחר מכירתו לממשלה, הועבר לרשות הטלוויזיה הממשלתית והללו הקימו בו סטודיו ל"ע רח"ל. רשות הטלוויזיה דאגה לשמר חזות חיצונית נאה ושיפצה את חזית בניין בית הכנסת, אולם לפני תקופה קצרה משכה ידה מן המקום ועזבה. כך, בחסדי ה', הצלייח הרב כובש, בשלהי האביב שעבר לגאול את בית הכנסת משממונו ומהשועלים שהלכו בו, וכיום הוא בידינו ברוך ה'.

כברת דרך עבר מאז, בה הסיר הרב כובש את הגורמים מחללי הקודש, והתחיל  לשפץ גם את פנים בית הכנסת ולהפכו לראוי לבית ה'. בעזרת ה', עוד בראש השנה הבעל"ט יפעלו בו תפילות ציבוריות במקום.

בית כנסת זה הוא היחיד בחלק העיר המכונה 'בודה', וממילא יהווה מגדלור של תורה ותפילה לאלפי נשמות טועות ותועות שיוכלו לטעום מיפי היהדות ומהווי הקהילה.

בית הכנסת נגאל בסיועו של איש החסד הנגיד ג'ורג' ראהר ובסיועו של סיו"ר ה"מרכז לעניני חינוך" הרב משה קוטלרסקי.

בשיחה עם COL גולל הרב כובש את ההיסטוריה של בית הכנסת:

"מדובר בבית הכנסת הכי עתיק בבודפשט (קודמו נבנה בשנות ה-1750, והנוכחי נבנה ב-1820. היה זה עוד בתקופה שליהודים היה אסור להתיישב בתוך העיר וזה היה כבר מחוץ לגבולות. בבית הכנסת שימשו רבנים גדולים, ובאיזור פעלה קהילה תוססת עד השואה וגם היום חיים אלפי יהודים".

ומה אירע אחרי השואה?

"אחרי השואה עוד ניסו להחיות את הבניין הנפגע ואת הקהילה אבל לא ממש הצליחו. בשנות ה-60 הקהילה הנאולוגית (שבינתיים הבניין הועבר אליו) מכרה אותו לממשלה והממשלה הקצה את הבנין לטלוויזיה הלאומית ששיפצה את המבנה. מבחוץ היא שמרה על החזות היהודית אבל בפנים שינתה אותו לגמרי, והפכה אותו לסטודיו.

מה גודלו של הבניין?

"בתוך הבניין יש שלוש קומות עם חדרים ואולמות. בכל קומה יש 200 מטר מרובע. הבניין עבר אלינו בפסח השנה, והשיפוץ הנוכחי כולל שיפוץ ההיכל, רצפת שיש חדשה, נברשת ענקית, שיפוץ אומנותי של הארון קודש המיוחד, אולם אירועים ומטבח בקומה ראשונה.

הרב כובש מציין כי החזרת עטרה ליושנה במקרה הזה הוא דבר גדול וחשוב מאוד. ההתעניינות היא גדולה מאוד, הן מצד הקהילה והן מצד הפוליטיקה והממשל המקומי. בפתיחה החגיגית ישתתף גם ראש הממשלה.

מדובר בבית כנסת הראשון בהונגריה ובמזרח אירופה שלאחר 60 שנה שהיה במצב של חילול הקודש, הוא הוחזר לקהילה, עבר שיפוץ מאסיבי, וחזר לפעול כבית כנסת. שוויו מוערך ב-4 מליון דולר.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.