מערכת COL | יום כ"א אב ה׳תש״ע 01.08.2010

לך תבנה מדינה: 'המבשר' על הדיסק שחשפו חוקרי השב"כ

הנשק הסודי נחשף: העיתונאי אשר מדינה, עורך המוסף 'שבועי' של עיתון  'המבשר', פרסם במאמר העורך שלו ביום שישי כמה גילויים על פרשת סיטבון ● בין היתר: הדיסק ה''מפליל'' שמצא השב"כ, הקשר ל'עופרת יצוקה' והמניע לאיום הקפיצה מגובה 12 קומות  לקריאה
לך תבנה מדינה: 'המבשר' על הדיסק שחשפו חוקרי השב
מימין: אשר מדינה וידיד. (צילום: מאיר דהן, COL)
הנשק הסודי נחשף

ברגע אחד אורו פניהם של החוקרים וקריאת צהלה נמלטה מפיהם. מסביבם תוהו ובוהו. תכולת בית שפוכה ומפוזרת. הם נכנסו לכאן כרוח סערה במטרה לגלות משהו, קצה חוט, שיקשור את הבעלים לאישומים החמורים. לאחר דקות ארוכות של נבירה הם שמו את ידיהם על החומר המפליל: דיסק מחשב ועליו הכיתוב "הנשק הסודי של צה"ל".

הם ארזו אותו במהירות יחד עם מסמכים ומחשבים נוספים ומיהרו למפקדה. שם, מול כמה זוגות עיניים דרוכות, הם נחשפו למעלותיה הסגוליות של מצוות תפילין המסוגלת לנצח כל אויב. הדיסק הזה, ועליו 'החומר המפליל' היה רק אחד מהעזרים בהם השתמש האברך דוד סיטבון במהלך פעילותו כחסיד חב"ד בקרב חיילי מבצע 'עופרת יצוקה'. כשרונו המוזיקאלי ומאור פניו הפכו אותו למבוקש בקרב החיילים המותשים. הוא לא היה מעלה בדמיונו הפרוע, שיום יבוא והדיסק הזה יהפוך לאחד הממצאים המרכזיים ב'תיק בטחוני' שיוגש נגדו. הסיפור הזה יכול היה לשמש חומר גלם לאירוע מתקופה קדומה ואפילה.

אברך צעיר, העובד למחייתו בחנות יודאיקה במאה שערים וכזמר חתונות, מוצא את עצמו ביום בהיר במרתפי השב"כ ללא זכות ליצירת קשר עם עו"ד או מישהו מהעולם החיצון. הרב דניאל אדרי, מראשי קהילת חב"ד ברמת שלמה, הפועל מאחורי הקלעים למען שחרורו, מספר לי על מצוד חסר מעצורים מצד השב"כ, במסגרת פרשה מביכה מאד מצד הארגון.

"השם סיטבון קפץ להם מתוך איזה ספר טלפונים ישן" הוא אומר. לדבריו, השב"כ נמצא במרוץ אובססיבי ללכוד את ראשו של החשוד היהודי, זאת לאחר שהבינו שטמן להם פח, הקליט את שיחותיו עם נציגי השב"כ ומסר אותן לתקשורת. המבוכה והזעם הוציאו אותם מדעתם. הם סימנו את החשוד כמי שאחראי לרצח פלסטינים, ובהיעדר ראיות מוצקות, הם חיפשו נואשות 'עד מדינה'. מכר או ידיד, שיאשר את העובדות. האברך החרדי הצנום התאים לפרופיל. הוא לא יעמוד בפני לחץ מאסיבי, סברו. ובכל זאת, לא תופסים סתם אדם מהרחוב, כנראה שיש לו קשר אליו, שאלתי. "הקשר היחיד שהיה לו עם החשוד התקיים לפני 14 שנה. את זה לא אומרים בתקשורת. מעלימים את זה, אחרת יפול להם כל התיק. אנשים משוכנעים שזה משהו שקרה כעת. מדובר על תקופה רחוקה, כשהתגורר בשכונת 'גוש 80' והשתתף באחת ההפגנות ומשם הכיר את החשוד. מאשימים אותו שגנב נשק והעביר אותו לחשוד על מנת לפגוע בערבים, אני אומר. "זוהי האשמה מופרכת. מי שמכיר את הבחור יודע שאין לו שום קשר למעשים כאלה. יכול להיות שהוא מצא פעם איזה קליע. הנה, השבוע דיברתי עם מגיד שיעור באחת הישיבות והוא סיפר לי שפעמים רבות הוא ראה את התלמידים משחקים בקליעים שמצאו ליד מחנה שנלר בגאולה. יתכן שגם הוא שיחק בהם. אבל מכאן ועד גניבת נשק מבסיס הדרך רחוקה", אומר הרב אדרי.

אין דין ואין דיין

סיטבון נשלף מחנותו במאה שערים באמצעות צו מעצר למקום סודי ביותר. איש לא ידע היכן הוא, או במה הוא מואשם. גם אחר כך, כשהובא לדיון בבית המשפט בפתח תקוה או בירושלים, הוא הוכנס דרך דלתות צדדיות, מוקף בטבעת שוטרים, למנוע כל קשר עם אדם מבחוץ. "ההתנהלות בענינו היתה חמורה מאד", אומר הרב אדרי. "תחילה לא הסכימו בשום פנים ואופן שהוא יראה עורך דין. במשפחתו שררה דאגה גדולה למצבו. לא ידעו היכן הוא מוחזק, האם יש לו תפילין ואוכל כשר, האם הוא יכול לצום ב-ט' באב. התסכול הזה הביא למעשה קיצוני מצד אחיו הצעיר, שטיפס על גג בנין גבוה 12 קומות בירושלים בדרישה לאפשר לאחיו פגישה עם עו"ד. האח הצעיר לקח את המקרה קשה. הוא היה עד לאחד מפיגועי האוטובוס הקשים שהיו בירושלים. המראות הקשים חזרו אליו. אחיו הגדול נחשב לסמכות החזקה אצלו כיון שההורים מתגוררים בצרפת. דווקא המעשה שעשה הביא ללחץ ציבורי שפעל את פעולתו". שופט בית המשפט העליון, אדמונד לוי, הורה לשב"כ להביא את העצורים לאולם בית המשפט כדי לשמוע את טיעוניהם. השב"כ התחכם ושלח נציג מטעם עצמו. טען שלא הבין את דבריו של השופט שנאמרו בעל פה ולא בכתב. אחר כך התרצה אבל שלח את האברך לבית משפט בפתח תקוה, אצל שופט נוקשה ששלל את הבקשה לראות עו"ד. הרב אדרי ייעץ למשפחה לא לוותר ולהגיש ערר לבג"צ. זה עזר. כשהובא העצור שוב אצל השופט לוי, הוא פסק שיוכל לראות עו"ד למשך שעה וחצי. במהלך המפגש הבין העו"ד מהעצור שהוא מוחזק בתנאים סבירים ולא עובר התעללות. יחד עם זאת הוא הבין שהשאלות והחקירות נגדו מתמקדות רק בדבר אחד: בראשו של החשוד היהודי. תן לנו הודאה בקשר אליו ואתה תשוחרר. עם הזמן התבררה התמונה: סיטבון כלוא בשב"כ כאמצעי לחץ על החשוד היהודי. הנה, עוד אחד נעצר בגללך. הלחץ על סיטבון הוחמר עם מעצרם של הוריו בשדה התעופה. הם דאגו להדליף לו על המעצר. אף אחד לא אוהב לשמוע שההורים שלו עצורים. למרות הכל, הוא שומר על זכות השתיקה. "אין לו מה לומר בנושא של החשוד ובוודאי שהוא לא יפליל אדם לחינם רק כדי להציל את עצמו", אומר לי הרב אדרי. השבוע נודע, כי השב"כ ביקש לעצור את סיטבון לשמונה ימים נוספים. בית המשפט אישר רק ארבעה. הוא צפוי להיות משוחרר בסוף השבוע הזה. יש בסיפור הזה כדי ללמד פרק על 'זרועות החוק' של ישראל הדמוקרטית. כשמישהו נלכד בתוך סימון בתוך הכוונת שלהם, אין דין ואין דיין.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.