מערכת COL | יום י"א אב ה׳תש״ע 22.07.2010

ביהמ"ק עדיין חרב ואנחנו כבר 'חוגגים' את 'שבת נחמו', הייתכן?

עוד תשעה באב עבר, שבת 'נחמו' נוספת מגיעה ואנו עדיין לא נושענו ● הרב דוד-מאיר דרוקמן, רבה של קרית-מוצקין, פרסם השבוע מאמר מרתק בעיתון 'שעה טובה' ● על 'כלי המשחית' אינטר-וועלט-נט (עם השגחת 'רימון' כמובן), השועל שיצא מקודשי הקודשים, חטיפת שיריים, ופשרו של השלט גז"י שהיה תלוי מאחורי גבו של רב ידוע...  למאמר המלא, אל תפספסו
ביהמ
עדיין חרב. (צילום: מנדי הכטמן, COL)
"שבת נחמו" הבאה עלינו לטובה ולנחמה, הינה אצל כמה וכמה מאחינו בני ישראל, שבת של הירגעות, (RELAXׁ בלע"ז), שבת של החזרת הקלוריות שאבדו 'בעוונותינו הרבים' כתוצאה מהינזרות ממאכלי בשר ב'תשעת הימים', שלא לדבר על תענית 'תשעת באב' עצמה.

אבל יש יהודים עם ראש של 'המודל הישן', ויירבו כמותם, שקוראים את הפסוק שבתחילת ההפטרה "נחמו נחמו עמי יאמר אלוקיכם", והם פוקחים את עיניהם, נוטלים את דפי חשבון הבנק, ועדיין רואים שיש שם מינוס גדול, ומי שב'מקום העבודה' יש לו את 'כלי המשחית' המכונה 'אינטר-וועלט-נט' (עם השגחת 'רימון' כמובן), ומתחבר בשידור חי למצלמות הכותל, עדיין מבחין בשיקוץ שמעל הר הבית, זאת-אומרת; נותרנו-נשארנו רק עם 'הכותל' שעדיין, אמנם במקום השני אחרי משרדי מס הכנסה, הוא ממשיך לספוג דמעות (אם המצב היה הפוך – מסתמא משיח כבר היה כאן....). א- קיצור: איפה נחמה, איה 'שבת נחמו' – "עבר קציר, כלה קיץ ועדיין לא נושענו"!!

* * * *

מספרת הגמרא: "שוב פעם אחת היו (רבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה ורבי יהושע ורבי עקיבא) עולין לירושלים, ...... כיון שהגיעו להר-הבית ראו שועל שהיה יוצא מבית קדשי הקדשים, התחילו הם בוכים ורבי עקיבא משחק. אמרו לו: עקיבא, מפני מה אתה משחק? אמר להם: מפני מה אתם בוכים? אמרו לו: מקום שכתוב בו "והזר הקרב יומת" עכשיו שועלים הילכו בו ולא נבכה? אמר להם לכך אני משחק וכו'... ובלשון הזה אמרו לו: עקיבא ניחמתנו, עקיבא ניחמתנו" (סיום מסכת מכות).
נשאלת השאלה; מה המשמעות של ה"שועל" היוצא מבית קדשי הקדשים? וכך גם קראנו ב'איכה': "על זה היה דווה ליבנו....על הר ציון ששמם, שועלים הלכו בו". הבה ונינחת לאקטואליה ולקרקע המצאות העכשווית: הישמעאלים המצויים כיום על הר הבית הלוואי והיו 'שועלים' גרידא; חלקם הניכר עונה בהחלט להגדרה של הנביא "והר הבית לבמות יער", היינו,משכן לחיות טורפות של יער. דווקא השועל, הוא יחסית די סימפטי, אלא שהוא ערמומי-'ממזרי' שכזה, אבל לכאורה יש בעלי חיים חיות גרועים בהרבה ממנו... לכאורה, הלוואי, 'ובני דודנו', היו מתפקדים כ'שועלים' בלבד.

אבל מסתבר שהחכמים שהגיעו להר הבית פרצו בבכי דווקא נוכח נוכחותו של אותה חיה 'תרבותית' ששמה שועל.

ברוסיה הסובייטית הלכו נגדנו 'ראש בראש': אסור לכם ללמוד תורה! נקודה. וכך גם בתקופות אפילות בתימן ובעוד מדינות הפזורה היהודית במהלך הגלות הדוויה. שונאי ישראל לחיות יער טורפות נידמו. כיום – קיים 'חופש פולחן', אין יחסית גזירות ישירות על הדת: אתה יכול ללמוד תורה, לא ישליכו אותך למרתפי העינויים של הקג"ב אם תיתפס בהנחת תפילין וכו' וכו', אלא, שעקב זה ו'רק' בגלל שאנחנו מאד רוצים לתקצב אותך (וגם אתה די מעוניין....), במילים אחרות, אנחנו מעוניינים מאד 'לעזור', וגם שלמנהל הישיבה שלך יהיו פחות כאבי ראש עקב בעיות פיננסיות, אז אנחנו מוכנים לבא לקראתך, אבל בתנאי: 'רק' תכניס משהו למסגרת הלימודים בישיבה, ולו יהא זה אפילו בזמן ש'לא יום ולא לילה', אך משהו, ולא יותר ממשהו - ..מלימודי 'הליבה'. לישנא אחרינא: תן לנו אך, קצת, ממש לא הרבה, דריסת רגל באוטונומיה שלך. שועל ערמומי כבר אמרנו?

 * * * *

ויש עוד 'שועל', מפחיד לא פחות; אתה נמצא מעבר לים, וכמהה נפשך לראות ולחוות את 'הטיש' של הרב'ה שלך, מה תעשה והרב'ה שלך נמצא בירושלים, ואתה באוסטרליה, ואז ישנו הפתרון המרגש בצורה של המכשיר "שנמצא במקום העבודה" ובלחיצת 'אנטר' אחת אתה משתתף בטיש ואפילו כמעט חוטף שיריים, אלא ש'בדרך', נמצא ואתה 'חוטף שיריים' מסוג אחר לגמרי; בקטע שבין לחיצת ה'אנטר' על הלינק ועד לפתיחתו הגואלת - צצים כל מיני 'שועלים' קטנים מחבלים והרסניים שגורמים לך לחשוב, שאמנם הרב'ה אמר ב'תוירה' בטיש שצריך לאהוב רק את הבורא יתברך שמו, אבל השועלים הקטנים שבדרך ובצידיה - אט אט חודרים ומשתחלים, בשלב ראשון בדלת האחורית של המודע שלך, וזה עדיין בשלב 'השועליות', ואח"כ מגיעה התור של החיות הטורפות של חיות הטרף - "הר הבית לבמות יער", והם יוצרים אצלך אשליה שגם העולם הזה ומנעמיו אינן כל כך גרועים כלל ועיקר. והמסקנה המתבקשת שהרב'ה הוא צדיק, אבל הוא טוב אך כ'כספומט' של ברכות וישועות, אבל רח"ל ישנו עוד סוג של 'שיריים' חוץ מהשיריים דקדושה של הרב'ה.

 * * * *

אילו היו אותם אלמנטים הרסניים עושים את זה בצורה 'חייתית' לא היית מניח לשום גורם 'לנהל לך את החיים', וסביר להניח שבמקרה שכזה היית מחזיר לאלמנטים החצופים האלה - סנוקרת, אבל כיום, הם מופיעים וחודרים לתודעה שלך בצורה 'שועלית' ערמומית ופקחית עם פנים מרוחות בחיוך מפתה, וכך, אט אט, ה'קליפות' והסטרא-אחרא חודרים ומחלחלים לאישיותך, או שעושים שמות וחורבנות בנשמות הרכות של ילדיך, ובוקר בהיר אחד מסתבר לך שאתה עדיין בתקופת 'השלכת', ורחמנא ליצלן, הפאות שעיטרת את יקירך הקט בגיל 3 בל"ג בעומר במירון – נושרות, וגם הרדיוס של הכיפה נושר ומצטמצם, לא עלינו, ולא על שום בר ישראל.
מה'שועל' הזה שהצליח להיות יוצא ונכנס בבית קדשי הקדשים, מ"השועלים הקטנים המחבלים בכרמים" - חרדו חכמי ישראל. ולא בכדי - כי זהו ה'שועל' המוכר לנו מדברי חז"ל, שהיה מהלך על גב הנהר וראה דגים שהיו מתקבצים ממקום למקום וכו' ואמר להם "רצונכם שתעלו ליבשה ונדור אני ואתם?"

* * * *

פעם (ואולי גם היום) היה מנהג אצל כמה רבנים, שסמוך לשולחן הכתיבה שלהם היו תלויים שלטים קטנים עליהם מתנוסס איזה פסוק או מאמר חז"ל האהוב על הרב, אותו ראה הרב כ'מוטו' של עבודתו הרבנית. זה היה הפסוק 'שיויתי', או 'ואהבת', (או באווירת רוח ימים אלה: זמני קבלת קהל..). מעשה היה ברב שעל 'המיכתבה' שלו היה שלט - 'סטיקר', ועליו 'צירוף אותיות' מסתורי , והן: גז"י.
רבים ממייחלי פניו של הרב בטוחים היו שמדובר כאן באיזה צירוף 'שמות' מיסטי-קבלי וכל כיו"ב, עד שבא מישהו שהעז ושאל את הרב; "ילמדנו רבינו, מאי משמע, הטקסט שחקקת נוכח עיניך – גז"י? הרב, כשבת שחוק משתפכת על פניו, מיהר להשיב: "פשוט מאד; גז"י, אלו בסה"כ ראשי תיבות של - 'גם זה יעבור'...

* * * * *

רבי עקיבא בסיפור הגמרא דעיל בסיום מסכת מכות, מנחם את חכמי ישראל ואומר להם, נכון, אתם רואים נכוחה, אנו עתידים להתמודד עם מכה של 'שועלים', אבל, ברחמי השי"ת את עמו - "גם זה יעבור...".
יתירה מזו; רבי עקיבא החכים את חכמי ישראל, ובכללם את כל הדורות הבאים, שגם בזמן החורבן, צריך לעיתים להיתנתק מכל הסובב העגמומי להרגיש ולחוש - 'שבת נחמו'.
איברא, עוד לא זכינו לירושלים הבנויה (אגב, ולמותר לציין, שכשאנו אומרים "ירושלים הבנויה" אין כוונתנו שאתר 'ממילא' כבר בנוי, ו'בריכת הסולטן' מתפקדת - כוונתו לבנין 'ירושלים של מעלה' כפי שהוא מופיע, מתגלה ומתחבר עם ירושלים של מטה - ירושלים – מלשון 'יראה-שלם' – שלימות היראה).
אבל ביחד עם זה אנו אומרים בתהילים "שמחתי באומרים לי..", - "שמחתי" לשון עבר, "..עומדות היו רגלינו בשעריך ירושלים", "עומדות" כלומר, לא לשון עתיד אלא – כבר עומדות, כבר "שמחתי",
מבאר על כך פוסק הדורות החתם סופר זצוק"ל וזה לשון קדשו: "כי גם בזמן הזה, כשאדם שמח בלב שלם ובהשתוקקות רב לבנין בית המקדש, הרי כאלו בנאו, וזהו: 'שמחתי' וגו' אזי עומדות היו רגלינו בשעריך ירושלים, הרי הוא כאילו אנו עומדים שם"!
הינו, מלמדנו דעת החת"ס ואומר: יהודים, צריך להרגיש כבר עתה ש"גם זה יעבור!". יש ליהודי את העוצמה, הכח והיכולת, לפחות לעיתים מזומנות (כמו בנדוננו: 'שבת נחמו') להתעלם עד כדי התנתקות מצרות ואווירת הגלות, ולהרגיש 'שמחתי' של 'שבת נחמו', כבר עתה 'להרגיש משיח'. זוהי רוח הדברים שבדברי אוהבם של ישראל רבי עקיבא. וכך מחנך אותנו תדיר כ"ק אדמו"ר זי"ע מליובאוויטש, להרגיש עוד בזמן הגלות את ימות המשיח, בבחינת "טועמיה חיים זכו".

* * * * *

אמנם נבואת הנביא שבראש הפטרתנו "נחמו נחמו עמי", עפ"י פשוטו של מקרא עכ"פ, מתייחסת לגאולה העתידה (עיין רד"ק שם), אבל רבי עקיבא מלמדנו שכבר עכשיו בזמן הגלות - 'יש מצב' שאפשר להתנחם.
חבריו של רבי עקיבא, רבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה ורבי יהושע חרדו, ובצדק רב , מה'שועלים' , שיופיעו, ומופיעים להוותנו, בתקופתנו אנו – עידן ה'עקבתא דמשיחא', אבל בסופו של דבר קיבלו והשתכנעו מדברי עקיבא . ואף אנו נענה אבתריה ונאמר בלב מאמין ושלם: "עקיבא ניחמתנו, עקיבא ניחמתנו", כאשר כולנו תקווה ותפילה שזה יהיה כבר באמת הסיום של 'מסכת מכות', ומעתה, מנחם ציון ובונה ירושלים יזכנו ויקיים הבטחתו ע"י עבדיו הנביאים: כי ניחם ה' ציון, ניחם כל חורבותיה, ....ששון ושמחה יימצא בה, תודה וקול זמרה".

התפרסם בעתון "שעה טובה" דהיום
___________

ובהזדמנות זו: מערכת COL שולחת איחולי מזל-טוב לבביים לרב דרוקמן וב"ב, לרגל בא בנו הת' הרב מנחם מענדל שיחי' בקשרי שידוכין עב"ג הכלה חיה מושקא בת רבקה מרוזוב
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.