מערכת COL | יום י"א אב ה׳תש״ע 22.07.2010

דו"ח חדש קובע: "מחירי הדירות בישראל צפויים לעלות"

אם מישהו ממתין לירידת מחירי הדירות, דו"ח של מרכז מאקרו לכלכלה מדינית, בראשות הכלכלן רובי נתנזון, אינו נושא עמו בשורות טובות. הדו"ח קובע כי אין בישראל 'בועת נדל"ן', אלא עליית מחירי הדירות היא מגמה קבועה. לדברי מחברי הדו"ח, פעולות הממשלה משיגות אפקט הפוך ומגדילות את הפערים בין ההיצע לביקוש  לסיפור המלא
דו
בעקבות עליית מחירי הדירות בשנים האחרונות, רבים מתלבטים אם להזדרז ולקנות דירה עכשיו, לפני שהמחירים יעלו עוד יותר, או לחכות שהמחירים ירדו. יש המאמינים כי מחירי הדירות כיום הם 'בועה', ולכן המחירים צפויים לרדת. אך ניתוח מקיף של שוק הנדל"ן כיום בישראל מוביל למסקנה חד-משמעית: אין 'בועת נדל"ן' ועליית המחירים איננה תופעה חולפת.

דוח של מרכז מאקרו לכלכלה מדינית, בראשות הכלכלן רובי נתנזון, שהתפרסם בימים האלה קובע: עליית מחירי הדיור בשנים האחרונות אינה תופעה חולפת, אלא מגמה קבועה. לדברי מחברי הדוח "אין בישראל בועת נדל"ן, אלא תהליכי שוק טבעיים הם שגרמו לעליות המחירים".

הדו"ח מציג ניתוח מפורט של שוק הנדל"ן כיום בישראל, מפרט את הגורמים שהביאו לעליית מחירי הדיור, בוחן אם יש בועה בתחום הנדל"ן וממליץ לממשלה כיצד עליה לפעול.

הדו"ח טוען כי מדיניות הממשלה הנוכחית, למרות שהיא מצהירה על הצורך להוריד את מחירי הדירות, מביאה בסופו של דבר תוצאה הפוכה. ההצהרות האלה, כך טוען הדו"ח, גרמו ליזמים להירתע מלהיכנס ליזמות בתחום הנדל"ן ובכך הושג דווקא אפקט הפוך – של הקטנת היצע הדירות והמשך עליות המחירים.

הדו"ח לא רק שאינו רואה בעליות המחירים מהשנים האחרונות בועה, אלא שלהערכתו מדובר בתהליך כלכלי טבעי, שנגרם כתוצאה מפערים גדלים והולכים בין הגידול השנתי במספר משקי הבית לבין הדירות החדשות שנבנות. "העלייה הנוכחית היא בעצם תיקון לאחר ירידות המחירים שחווינו במשבר הקודם", גורס הדו"ח.

לדברי מחברי הדו"ח יש פער מתמשך בין הגידול הטבעי של האוכלוסייה בישראל לבין היצע הדירות. שיעור הגידול של האוכלוסייה עומד על כ-1.8 אחוזים לשנה, שהוא אחד הגבוהים בעולם המערבי. מספר הדירות החדשות שנבנות אינו מדביק את הגידול הזה, ויש פער של כ-70 אלף יחידות דירות בעשרים השנים האחרונות. המצב הזה יוצר ביקוש גדל והולך, והוא אחת הסיבות לעליית המחירים.

הדו"ח מסכם: "כל הנתונים מצביעים על עליית מחירי הדיור בישראל, אולם לא מדובר בבועת נדל"ן, כפי שמקובל לחשוב, אלא בכוחות שוק לגיטימיים. הממשלה מנסה למצוא פתרונות קסם להורדת מחירי הדיור, ללא כל הבנה בסיסית בשוק הנדל"ן בישראל. בפועל, הפתרונות שהממשלה מעלה יגרמו לאפקט הפוך, ולהגדלת הפערים בין ההיצע והביקוש".

מכון מאקרו לכלכלה מדינית הוא עמותה למחקר כלכלי, שמתמחה בנושאי כלכלה וחברה, בראשות הכלכלן הד"ר רובי נתנזון.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.