מערכת COL | יום ט' אב ה׳תש״ע 20.07.2010

בג"ץ משבח על המהפכה בהעלאת רמת הכשרות

במהלך ובתום דיון בעתירה לבג"ץ שנערך בערב תשעב באב, שהגישו עו"ד מרדכי אייזנברג, יו"ר התנועה להגינות שלטונית, ועו"ד נחמה ציבין נגד מועצת הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת למניעת העסקת משגיחי כשרות על ידי בתי עסק - שיבח השופט אליקים רובינשטיין אשר ישב בראש ההרכב וכך גם כתב בהחלטה כי בית המשפט מוקיר את העותרים, אייזנברג וציבין, על עבודתם החשובה למען הציבור אשר כתוצאה ממנה עלתה רמת הכשרות בארץ  לסיפור המלא
בג
צילום: אתר בתי המשפט

במהלך ובתום דיון בעתירה לבג"ץ שנערך בערב תשעב באב, שהגישו עו"ד מרדכי אייזנברג, יו"ר התנועה להגינות שלטונית, ועו"ד נחמה ציבין נגד מועצת הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת למניעת העסקת משגיחי כשרות על ידי בתי עסק, להעסקת משגיחי כשרות שעברו מבחנים ולהקמת מערכת להכשרת משגיחי כשרות, שיבח השופט אליקים רובינשטיין אשר ישב בראש ההרכב וכך גם כתב בהחלטה כי בית המשפט מוקיר את העותרים, אייזנברג וציבין, על עבודתם החשובה למען הציבור אשר כתוצאה ממנה עלתה רמת הכשרות בארץ.

בעקבות עתירה זו אשר הוגשה בשנת 2004 נאלצה מועצת הרבנות הראשית לחייב משגיחי כשרות לעבור מבחנים ולקבל תעודות כושר בלעדיהם לא יוכלו להתקבל לעבודה כמשגיחי כשרות, שטח שהיה פרוץ עד כה בבחינת כל דיכפין יהפך למשגיח. בנוסף, נקבע במשרד לשירותי דת נוהל להפעלת מערך הכשרות במועצות הדתיות אשר גם הוא היה פרוץ באופן שאיפשר העסקה של משגיחים על פי קשרים ולא כישורים. הנוהל קובע קריטריונים להעסקת משגיחים, לפיהם, בין היתר, מותנית קבלת משגיח בתעודת כושר. עם זאת, בעיית ניגוד העניינים של העסקת משגיחים על ידי בעל עסק טרם באה על פתרונה.

בג"ץ הכיר בדרישתם החשובה זו של העותרים לאסור העסקת משגיחים על ידי בתי עסק, כלומר, למנוע ממשגיח לקבל משכורת מהמושגח והורה למדינה ליתן תשובה תוך 30 יום על התקדמות החקיקה אשר תאסור את ההעסקה של משגיח על ידי מושגח. במשך השנים, התנועה להגינות שלטונית רשמה הישגים, בין היתר, בתחום שירותי הדת במדינה, כמו חתימת רבני עיר על תעודות כשרות, מינוי רבני עיר, וכן בתחום סוציאלי, כמו איסור ניתוק מים למעוטי יכולת המתקשים בתשלומי ארנונה.

עו"ד אייזנברג אמר ל-COL: "אנו שמחים לציין כי הדרישות שהעלינו בבג"ץ התקבלו במלואן, והדבר יביא לשיפור אמינות הכשרות הממלכתית, למיסוד קשר נכון ביחסי הרבנויות המקומיות והרבנות הראשית ובעיקר יגרמו להעלאת מעמדם המקצועי והפיננסי של משגיחי הכשרות והכרה במקצוע זה כמצריך כישורים וידע נרחבים ומיוחדים אשר ראוי לגמול כספי נאות כמו גם לתנאים סוציאליים על פי חוקי העבודה במדינת ישראל".

עו"ד נחמה ציבין הוסיפה: "יש בנו סיפוק רב מהתוצאה וצער גדול על התהליך. חבל מאוד שהרבנות הראשית נזקקה לשוט הבג"צ בעניין אלמנטרי כגון דא. ולא תהא כוהנת כפונדקית".

כידוע, הרב לוי ביסטריצקי ז"ל היה הראשון שהנהיג במערכת הכשרות שתחת פיקוחו כי המשגיחים לא יקבלו שכרם מבתי העסק. מבקר המדינה בדו"ח על מצב הכשרות בשעתו מצא לנכון לשבח את הנוהל הזה שהנהיג הרב ביסטריצקי.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.