מערכת COL | יום ד' אב ה׳תש״ע 15.07.2010

"כך הציל הדוד, ראש הביון הפולני, את חסידי חב"ד" ● וידאו מרגש

לאחר מלחמת העולם השניה, ראש הביון הפולני המפורסם יוזף שוויטלא הציל קבוצה גדולה של חסידי חב"ד ● השבוע, בכפר-חב"ד, נפגש בנו של אחד הניצולים - החוקר החסידי הרב יוסף-יצחק קמינצקי, עם אחיינו של ראש הביון - שמחה פרלמן ● בראיון בלעדי ל"מגזין שישי" של COL, חושף פרלמן כיצד ניצלה הקבוצה החב"דית, כפי ששמע מדודו ● וגם: הפגישה הבלתי-שגרתית בין ראש הביון הפולני לרבי - נחשפת לראשונה על-ידי האחיין ● מיוחד ובלעדי לצפייה בוידאובכתבת הוידאו: מה עשה מוהל מניו-יורק במפגש המרגש בכפר-חב"ד? >>>
מימין: ראש הביון. משמאל: הרב קמינצקי ומר פרלמן ● צילום וידאו: מנדי לואיס, COL

מנחם כהן

מפגש מרגש של סגירת מעגלים נערך השבוע בחצר פרטית בכפר-חב"ד. במפגש זה נפגשו החוקר החסידי הרב יוסף-יצחק קמינצקי, מר שמחה פרלמן, אחיינו של ראש הביון הפולני המפורסם, יוזף שוויטלא, ששמו היהודי היה יצחק פליישפרב. (מר פרלמן הוא נכדו של הרב ירוחם-יהודה לייב פרלמן - "הגדול ממינסק"). במפגש גם נכח המוהל הרב לוי הבר מניו-יורק.

תחילתו של הסיפור במלחמת העולם השניה. יוזף שוויטלא, יליד פולין, נמלט מפולין לברית-המועצות לאחר פלישת הגרמנים. הוא הצטרף לשורות הצבא האדום, והשתתף בקרבות על העיר סטלינגרד.

הוא נחשב ל"גיבור המלחמה" ועוטר באותות כבוד מפוארים. עם סיום המלחמה, הוא חוזר לפולין ומתחיל לעלות בצמרת הביון במדינה. מה שהרוסים והפולנים לא ידעו אז, ששוויטלא הוא סוכן סמוי של הסי-אי-אי. האמריקאי.

במשך תקופה ארוכה הוא מהתל בכל הסובבים אותו ומצליח להגיע לדרגת ראש הביון הפולני.

בשנת תש"ז, פנה השלטון הסובייטי בבקשה דחופה לשלטונות פולין להסגיר בדחיפות קבוצה של מאה ועשר חסידי חב"ד שחצו את הגבול הסובייטי ליד העיר לבוב והגיעו לקרקוב שבפולין עם דרכונים מזויפים.

הבקשה הסובייטית הועברה לשוויטלא. "זו קבוצה שמיועדת להישלח לסיביר", נאמר לו.

מבצע לילי

"המידע שקיבל הדוד שלי, אח של אמי, היה שאותם חסידי ליובאוויטש נמצאים בבית-ספר מקומי", מספר השבוע פרלמן – האחיין שנחשף לראשונה. "הוא לא התעכב לרגע ויצא מיד למקום שהותם של החסידים. הוא אמר להם שהלילה הם חייבים לצאת מפולין. במקביל, ארגן הדוד, תוך זמן קצר אשרות יציאה מפולין לצ'כיה. הוא גייס את הסוכנים שעבדו תחתיו.

"הוא העמיד לרשות החסידים שלוש משאיות ועוד כמה ג'יפים. בשעות הלילה כולם הועמסו על הרכבים ותוך זמן קצר היו מעברו השני של הגבול. כמובן שהחסידים לא ידעו דבר וחצי דבר על אודות האנשים שמטפלים בהם בכזאת יעילות.

"חלקם של החסידים נסעו לצרפת, חלקם נסעו למדינות אחרות, אולם בסוף רובם עלו לארץ-ישראל".

בשלב זה של השיחה, מגלה הרב קמינצקי לפרלמן: "בין חברי הקבוצה, היו משפחתי אבי וסבי. בזמנו, הם סיפרו כשעברו מרוסיה לפולין, הם פצחו בריקודים כי חשבו שהגיעו לחופש. הם כמובן לא ידעו שפולין נמצאת למעשה תחת השלטון הרוסי".

הרב קמינצקי הוסיף וסיפר, כי אף-אחד לא ידע אז שראש הביון הפולני הזה, היה למעשה יהודי.

אחיינו, פרלמן מוסיף: "מלבד הצלת החסידים, הדוד דאג לדבר נוסף. לאחר המלחמה, הוא נלחם להוציא את הילדים היהודיים ממשפחות הפולנים. כידוע, לאחר המלחמה, המשפחות של הגויים סירבו להחזיר את הילדים היהודיים שהופקדו אצלם במהלך המלחמה. אף-אחד אז לא שיער שההתעקשות של דודי להוציא את הילדים היהודיים נבעה מאהבת היהודים, אלא חשבו שהוא דוגל בשמירת החוק".

בריחה מסתורית

בשנת תשי"ג, לאחר מותו של סטלין, חש שוויטלא שהאדמה בוערת תחת רגליו, וכי הוא עלול להחשף, ואז אחת יהיה דינו למות. הוא לקח איתו את שלושת שומרי הראש שלו ונסע למזרח ברלין (שהייתה אז תחת השפעה סובייטית).

הוא נכנס לתוך מבנה, שם היה חדר שירותים קטן, כששומרי הראש ממתינים בחוץ. הוא הזיז את האסלה, נכנס בפנים ותוך דקות ספורות הוא היה במערב ברלין, שם המתינו לו סוכנים אמריקאיים.

"המאבטחים שלו המתינו בחוץ שלוש שעות, הם לא האמינו שבזמן הזה הוא פשוט נעלם להם מתחת לאדמה", מספר פרלמן. מברלין הביאו אותו לצרפת. שמו הוחלף פעמים רבות על-ידי הביון בארה"ב, מחשש שיתגלה. כעבור מספר חודשים הוא עבר לארה"ב. 

"אבל היה אחד שכשראה אותו, קרא לו בשמו היהודי, 'איצ'ה", מספר פרלמן. "לאיש הזה קוראים הרבי מליובאוויטש. לאחר תקופה קצרה, בשהותו בארה"ב, הוא קיבל פנייה ממשרדו של הרבי – שהוא מעוניין להיפגש עמו. לאחר שקיבל את האישור של הסי-אי-אי, הוא הלך לבקר את הרבי. הוא נכנס מדלת צדדית היישר לחדרו של הרבי.

"בכמה הזדמנויות, סיפר לי הדוד שברגע שהרבי ראה אותו, הוא קרא לו בקול רם 'איצ'ה' וחיבקו בחום. הרבי אמר לו באידיש 'תהיה לי בריא'. הדוד סיפר כי הרבי נתן הוראה למזכירים שבכל פעם שאיצ'ה מגיע – הוא לא צריך להמתין בתור הרגיל, אלא ייכנס תמיד מהדלת הצדדית".

אחת מבנותיו של שמחה פרלמן מתגוררת כיום בעיר בופולו שבארה"ב. היא ובעלה חברים בקהילת חב"ד במקום. "לפני מספר שבועות נערך ברית מילה לנכדי, והשם שניתן לו יונתן-יצחק, על שמו של הדוד איצ'ה ראש הביון, וע"ש אביו", מסיים פרלמן את דבריו. 

הרב לוי הבר, שנכח במפגש המיוחד, היה המוהל שטס מניו-יורק לבופולו, למול את הרך הנולד.

לצפייה בוידאו לחצו על כפתור ההפעלה או על האופצייה הנוספת:
לא מצליחים לצפות? לחצו כאן (להורדה)

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.