מערכת COL | יום כ"ד תמוז ה׳תש״ע 06.07.2010

הרב לוין ל-COL: "מצפים מהספריה הלאומית לתקן את המעוות"

במלאת 250 שנה להסתלקותו של הבעל שם טוב, הוצג תצלום מכתב של הבעל-שם-טוב, הן בתערוכה שבספריית חב"ד, ובתערוכה שבספריה הלאומית בירושלים ● אמנם דא עקא, שבתערוכה שבספריה הלאומית שבירושלים, הצמידו כיתוב לתצלום האגרת הזאת, בה נאמר בין השאר: "אגרת שמהימנותה מוטלת בספק, ג' שלום סבר שהיא מזוייפת" ● מנהל ספריית חב"ד המרכזית בניו יורק הרב שלום בער לוין ל-COL: "לא הצלחתי להבין על מה מבססים את השערתם המוזרה, כאשר לאורך כל ההסטוריה הוכח אחרת" לסיפור המלא
הרב לוין ל-COL:
הרב לוין על רקע אחד מארונות התערוכה
במלאת 250 שנה להסתלקותו של הבעל שם טוב, הוצג תצלומו של המכתב הזה, יחד עם תצלום המעטפה הכתובה גם היא בכתב-יד-קדשו של הבעל-שם-טוב, הן בתערוכה שבספריית חב"ד (תצלומו באלבום "מבית הגנזים" ע' רל), והן בתערוכה שבספריה הלאומית בירושלים. וניתן בזה תצלומו.

הכיתוב על המעטפה, בכתב-יד-קדשו של הבעל-שם-טוב, הוא: "לק"ב נעמרוב יצ"ו מק"ק מעזיבוז". ומכאן למדנו שהוא נכתב בין השנים תקי"ב-תק"כ, שהרי עד שנת תקי"ב כיהן הרה"ק רבי יעקב יוסף בעיירות שארהורוד וראשקוב. ורק בשנת תקי"ב התקבל לרבנות נעמירוב.

כתב-יד-קודש מקורי זה, נקנה על ידי חסיד חב"ד בשנת תרי"ג, וניתן במתנה אל כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע בליובאוויטש, לפני כמאה שנים. מאז נשמר מכתב זה, יחד עם המעטפה, בארכיון ספריית חב"ד. והוא כתב-יד-קודש היחיד של הבעל-שם-טוב ששרד והגיע לידינו.

אמנם כבר זמן רב לפני כן, הועתק מכתב זה (הן המכתב עצמו, והן הפניה שעל גבי המעטפה) על ידי תלמידי הבעל-שם-טוב, אל החיבור "שבחי הבעל-שם-טוב". חיבור זה חובר לערך בין השנים תק"מ-תק"נ (כ-30 שנים אחרי כתיבת המכתב, ולפני יותר מ-220 שנים). ונדפס לראשונה בספר שבחי הבעל שם טוב, בקאפוסט בשנת תקע"ה (לפני 195 שנים).

גם כתב-יד שבחי הבעל-שם-טוב, היחיד בעולם, שנשאר מאותה תקופה שלפני הדפסתו, שמור בארכיון ספריית חב"ד. וניתן בזה תצלום העמוד הזה – בו מועתק מכתב הבעל-שם-טוב שלפנינו, בהקדמת: ויש ת[חת] י[די] אגרת אחד ששלח הבש"ט להרב, וזה לשון העתקה שנכתב בעבר האגרת, מק' מעזבוז לק' נעמרוב...

תצלום המכתב עם המעטפה, נדפס לראשונה בקובץ התמים, בשנת תרצ"ה (לפני 75 שנים).

במכתב הזה מדריך הבעל שם את בעל התולדות יעקב יוסף, להמנע מעבודת השם בתעניות יותר מהצורף והחיוב, שזהו מעשה מרה שחורה ועצבות, כי אם בשמחה של מצוה.

*

אמנם דא עקא, שבתערוכה שבספריה הלאומית שבירושלים, הצמידו כיתוב לתצלום האגרת הזאת, בה נאמר בין השאר: "אגרת שמהימנותה מוטלת בספק, ג' שלום סבר שהיא מזוייפת".

נעלמה ממני כוונת הדברים, האם כתב ג' שלום איזושהי סברא או הוכחה להטיל ספק באמיתותה של האגרת הזאת? עד כמה שבררתי מעולם לא כתב בזה שוב סברא או הוכחה לפקפק באמיתותה.
גם נעלמה ממני כוונת הדברים. האם כוונת עורכי התערוכה היא לומר, שהמכתב, יחד עם המעטפה בכתב-יד-קדשו, שניהם זוייפו כבר בשנים הקרובות לתקופת הבעש"ט? והיינו בסוף ימי הנמען – בעל התולדות יעקב יוסף (שחי עד שנת תקמ"ב)!?

לא הצלחתי להבין על מה מבססים את השערתם המוזרה, כאשר לאורך כל ההסטוריה, במשך 250 השנים האחרונות, יש הזכרות חוזרות ונשנות של מכתב זה, עם העתקתות והדפסות, גם בשנים הקדומות ביותר של התקופה הזאת.

ומה גם, אשר המכתב המקורי, עם המעטפה המקורית, שנשמרו עד היום, כולה מורה ונראית מקורית לחלוטין.

מוזר הדבר, ובלתי מקצועי, לזרוק לחלל האשמות כאלו, ולרשום כך על תג הרשמי בתערוכת הספריה הלאומית בירושלים, מבלי שום אמתלא, ומבלי כל הגיון הנראה לעין.

בודאי מצפים אנו מעורכי התערוכה לתקן את המעוות הזה, ולהציג את המכתב של הבעל-שם-טוב, בצורה מקצועית יותר ומכובדת יותר.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.