מערכת COL | יום י' תמוז ה׳תש״ע 22.06.2010

תכירו: זה האיש מאחורי מכתב התמיכה בחב"ד ● ראיון מדהים

הביולוג ד"ר נמרוד אפשטיין, שעומד בראש התארגנות של תושבי צפון תל-אביב לעצירת המסיתים נגד פעילות חב"ד ברמת-אביב, יזם מכתב 'ידוענים', עליו חתמו מאות מתושבי השכונה, שמגנה את פעילות הקומץ הקולני שזורע שנאה והפחדה ● בראיון נרחב ל'שעה טובה', הוא אומר: "הרוב המוחלט של האנשים באזור תומך בפעילות חב"ד. ההוכחה הניצחת היא מכתב התמיכה, וגם העובדה שלהפגנה הגיעו בין מאתיים לשלוש מאות איש בלבד, זאת לאחר מאמץ אדיר להביא אלפים. אבל זה לא קרה" לראיון המלא
תכירו: זה האיש מאחורי מכתב התמיכה בחב
ד"ר נמרוד אפשטיין על רקע מכתב התמיכה
א. ארצי, שעה טובה

ד"ר נמרוד אפשטיין הוא תושב צפון תל אביב, 'שיכון בבלי' הצמוד לרמת אביב, זירת התבערה החדשה, ומוקד ההסתה נגד פעילות חב"ד. ד"ר נמרוד אפשטיין הוא איש באמצע החיים, שבעברו היה שמאלני דעתן, אבל החיים, האכזבות, ובעיקר ההיכרות הקרובה שלו עם פעילות חב"ד ברמת אביב, הביאו אותו לשינוי. לא, הוא לא דתי, בוודאי לא חרדי ולא איש חב"ד. הוא חף מכיפה, אינו שומר מצוות, אבל רואה ביהדות בסיס שלא ניתן למחוק, ובעיקר מזדעק מול תשפוכת השנאה בראש חוצות.

ממחשבה למעשה; בעקבות המתקפה הרעה, הוא לא נשאר פסיבי, וארגן מכתב עליו חתמו ידוענים רבים מתושבי השכונה המפורסמת, שמייצגים את הרוב הדומם, ולשם שינוי מגנים בחריפות את המתקפה נגד חב"ד.

בין החותמים: אבי נימני, מאמן כדורגל בכיר שבמקומותם הוא מושא להערצה. נתי רביץ, שחקן, עו"דים בכירים המתגוררים בשכונה ועוד. המכתב הפתיע את התקשורת, והמחיש לה כי הצעקנים מייצגים מיעוט, שהוא אומנם קולני, אבל בפירוש לא מייצג.

ספר על עצמך, מה מניע אדם כמוך, עם שם כמו 'נמרוד', לגונן על החרדים, אתה קצת "נשרפת"?

"לחלוטין לא. הייתי חילוני ונשארתי חילוני. נכון שבעבר הייתי בשמאל והיום לא".

השתכנעת בעבר כי השמאל צודק?

"כן, אבל זה לא פלא. ממש לא מפתיע שכאשר אתה מקשיב לתקשורת ושומע את 'הכוהנים הגדולים' של השמאל, אתה חושב כי מה שאומרים הוא נכון. אבל גם בעבר הייתי מודע לחגים, ליהדות. מה שלא הפריע לי להיות בשמאל. אבל ברור שההיבט המסורתי, אם כי לא הדתי, התחזק אצלי הרבה יותר אחרי שהכרתי את חב"ד".

מה משך אותך בחב"ד?

"הגעתי לחוג שקשור לחסידות".

מה מביא אדם מהשמאל לחסידות?

"בשלב מסוים הרגשתי שמשהו לא בסדר במה שקורה מסביב, במה שמלעיטים אותך, ואתה מתחיל לחפש דברים שנשמעים יותר נכונים. השיחות על חסידות דיברו אלי, ומהחוג לחסידות כבר היתה קצרה הדרך עד לקשר עם חב"ד".

הסביבה היתה תומכת?

"לגמרי לא. התגובות הקשות של אנשים מהפלגים החילוניים השונים שהיו סביבי, היו מרקיעות שחקים. אנשים קוננו: 'אנחנו מאבדים אותך', 'מה קרה לך? אתה עובר למחנה האחר, לפלנטה אחרת'. אלה היו התגובות".

גם במשפחה?

"בין חברים ומכרים. המשפחה לא התנגדה".

חברים ניתקו איתך קשר?

"זה לא. דווקא במשך תקופות ארוכות הייתי יושב עם אנשים ומספר להם על תורת הנפש, על חסידות. היו כאלה שלאחר התנגדות ראשונית אהבו לשמוע. אתה רואה שכאשר פותחים צוהר אנשים מקשיבים".

ומשנים כיוון?

"לא בהכרח. אבל משנים את הזווית ראיה שלהם, ואת ההשקפה שלהם מבחינת ההבנה על העולם החרדי. כי הבורות וחוסר ההכרות מביאים לדעות קדומות".

דעות קדומות או שנאה בסיסית לדת?

"אצל הרוב זה דעות קדומות, אבל קיים גם קומץ מצומצם שבו מבעבעת שנאה שורשית שמוזנת כנראה מפחדים מאד חזקים".

"לא קולטים באיזו גזענות הם נגועים"

איך החרדים מצטיירים בעיניהם, כשד השחור על הקיר?

"אם לחפש את המילים המתאימות, החילוני הממוצע תופס עצמו כאדם חופשי ומתקדם, ומבין הרבה יותר מהחרדי שנראה בעיניו, במילה אחת, 'פרימיטיבי'. זאת גישה מאד אופיינית להמון חילונים, שרואים עצמם פלורליסטים ושוויוניים, ואפילו לא קולטים באיזו גזענות הם נגועים כאשר הם מדברים על החרדים ומציגים אותם כפרימיטיביים. אבל מה לעשות וזו תמונת המצב שהתקשורת הישראלית מציגה בפני האדם החילוני הממוצע שניזון ממנה ורק ממנה, ולא מכיר חרדים והתנהלות חרדית".
הספרדים קצת שונים.

"כן, זה נכון, שם זה שונה".

אבל אתה לפי השם אשכנזי.

"כן. אם נתייחס להפגנה של השבוע שעבר, בחנתי את הקהל המפגין, ואפשר בהחלט להסיק כי כולם שייכים לעדה הלא ספרדית, העניין האליטיסטי של 'אנחנו הפרוגרסיביים' הרבה יותר חזק".

הדברים מגיעים לאלימות מצידם?

"לא יודע אם מדובר באלימות, אבל עו"ד ששי גז שחתם על מכתב התמיכה בחב"ד, סיפר כי ברמת אביב, באחד מהקאונטרי קלאב'ס, הוא היה עד לסיטואציה שחילונית צעקה על בחור דתי: 'תעוף מכאן'. הוא מספר כי שאל את אותה אישה, מה ההתנהגות הזאת? אבל היא המשיכה לצעוק. ואז, ברגע מסוים, הוא אמר לה: 'תסתמי את הפה ותסתלקי את מפה'. בחור אחר, שהיום הוא חב"דניק ממש, סיפר לי שהוא דור שלישי ברמת אביב, ובכל זאת אנשים שגרים בסביבה שלו צועקים לו: 'תסתלק מפה', 'לך לבני ברק'. אם זאת לא גזענות חשוכה מה היא גזענות? הרי הוא דור שלישי ברמת אביב, איך אומרים לו 'תסתלק מכאן'? ואותם אנשים קוראים לעצמם 'הוועד למען רמת אביב החופשית'".

היחס שלהם לערבים יותר טוב.

"אין ספק. אם התבטאויות אלה היו נאמרות כלפי ערבי ברמת אביב, היית רואה זאת בכל העיתונים, המשטרה היתה מתערבת, התקשורת היתה זועקת, הפרקליטות היתה עומדת על רגליה האחוריות ושופטי בג"ץ היו מזדעקים".

ששי גז בחור ספרדי.

"אכן. גם נימני. עוד אנשי עסקים שחתמו על המכתב הם במפורש ספרדים".

עוד פעם שני עמים.

"כנראה שכן".

יש אשכנזים ברמת אביב שמסתייגים?

"מכתב התמיכה מכיל את כל הסוגים והעדות. רוב האנשים שצלצלו אלי, הם אנשים שלא הכרתי, הם פנו דרך ההפצה של המכתב והביעו תמיכה וזעזוע מהגזענות. יש פה היבט של ציבור ספרדי, אבל זה לא ההיבט העיקרי. אלא שיש השקפה אליטיסטית של מי שקורה לעצמו הגוש החילוני, שרוצה לראות את המדינה כמדינה מודרנית ופוסט מודרנית, שלא יכולה לקבל את היהדות, את החרדיות, את המצוות ואת "הפרימיטיביות". אם אנשים היו מכירים יותר את הפן השני, התופעה היתה מצטמצמת. אבל לא כל אחד מעז להיכנס לישיבת חב"ד ברמת אביב".

הרבה באמת חזרו בתשובה שיש מה לפחד?

"מה פתאום. יש בודדים, אולי כמה עשרות. אבל זה טיפה בים ברמת אביב, שבה גרים 30-40 אלף איש, ואם פרומיל אחד חזר בתשובה, זה נקרא השתלטות? זה ממש מגוחך. הנה אני, הכרתי הרבה את חב"ד, אבל נשארתי מה שאני. השקפת העולם שלי השתנתה, אבל לא הפכתי לבנאדם דתי, כי אין שם שום כפיה. כי כל אחד מגיב לדברים כפי נטיית ליבו, הטענה שאם פונים לבן אדם ואומרים: 'בוא תניח תפילין', או מחלקים סוכריות ועומדים מחוץ לבתי ספר תיכוניים ומציעים לצעירים להניח תפילין, זה איום, היא הפחדה ושנאה".

יש אופציה אחרת להבנת העניין, והיא שהדיווחים על הפריצה הגדולה של החרדים בתחום הדמוגרפי מעוררים אימה.

"בוודאי שזה כך. הכל מתמקד בהפחדה שנועדה לשכנע אנשים לחשוב בנוסח 'בואו נזרוק אותם מפה כי אם לא הם יבלעו אותנו'. הכל שנאה. אני יכול לספר לך שעל במת ההפגנה אמרו: 'אין לנו דבר נגד חב"ד, או נגד דתיים, רק אל תגעו בילדים שלנו'. אבל בשיחות שלא למיקרופון, נאמרו דברים אחרים, שלא רוצים לראות את הפרצוף של החרדים כאן. בחורה אחת צעקה: 'לא רוצה לראות את הנרות שלהם, יש לי מספיק נרות בסופר'. 'לא רוצה לראות אותם בשכונה שלי', וזו גזענות. פנים חרדיות מעוררות בהם שד של שנאה וגזענות. אבל האמת צריכה להיאמר: אם אתה שייך לחברה שמכנה עצמה חופשית, פלורליסטית, מתקדמת, אזי לכל אחד יש זכות לגור בשכונה הזו".

גם לתומך חמאס?

"אנחנו חיים בחברה דמוקרטית. אם בנאדם לא עובר על החוק, הכל בסדר. אם תומך חמאס יפתח דוכן הוא יחטוף מכות. אבל במסגרת החוק מותר לכל אחד לפתוח דוכן, או לקחת ארגז, לעלות עליו ולהטיף מוסר לאנשים ברחוב".

"הרוב – תומך בחב"ד"

עמדת בפני השמצות אישיות?

"לא. אבל במעמד ההפגנה הטיחו בי אנשים: 'אתה לא נראה לי אחד שאמור להתייחס לאנשים האלה'. מה אומר הביטוי הזה?"

אתה חילוני יחיד שפעיל נגד ההסתה?

"אני מרכז את עיקר הפעילות, שזה אתר שהקמנו וכתבות שמתפרסמות. אבל רשימת התומכים ענקית. אנשים מכל הסוגים, השכבות והעדות, מתקשרים ותומכים בנו".

בני משפחתך הקרובים תומכים בך?

"כן. אני משוכנע כי הרוב המוחלט של האנשים באזור תומך בפעילות חב"ד. ההוכחה הניצחת היא מכתב התמיכה, וגם העובדה שלהפגנה הגיעו בין מאתיים לשלוש מאות איש בלבד, זאת לאחר מאמץ אדיר להביא אלפים. אבל זה לא קרה".

כולם היו מקומיים?

(בזהירות) "סביר שהיו אנשים מבחוץ. כי באתר שלהם הם קראו לאנשים מחוץ לשכונה לבוא. כך שרמת אביב לא נענתה לקריאה שלהם ולא באה לשם".

התקשורת דיברה על מספר גדול יותר.

"'ידיעות אחרונות' טען שהיו שמונה מאות איש, אבל כל מי שהיה במקום זיהה רק 200 עד 300 מפגינים".

כמות הפניות לחב"ד ירדה או עלתה?

"אני לא יכול לענות לך, אבל המון אנשים לומדים בישיבה הזאת. אני מגיע מדי יום שישי לשמוע את פרשת השבוע ויכול לומר לך כי יש שם רוב מוחלט של חילוניים שבאים לשמוע את הרב יוסי. אנשים באים לבקש מזוזות ולמסור תפילין לבדיקה".

המפגש עם חב"ד לא שינה את אורחות חייך בכלל?

"בהחלט שכן. נעשיתי מודע יותר למסורת, חגים, קידוש. יש לי את השקפת העולם, האופן שבו אני מסתכל על ארץ ישראל, חלוקת הארץ. היום אני מתנגד לחלוטין לחלוקת הארץ. אבל אני יכול להבין כי אנשים שאין להם שמץ של מושג בעניין הזה של התורה והארץ המובטחת וכל מה שיש שם, והם עוד מזלזלים ורואים בזה משהוא שאבד עליו הכלח ומשויך לעניין ה'פרימיטיבי'. להם אין בעיה להגיד 'בשביל שלום בואו ניתן'. כנראה שהרבה אנשים בתקשורת רוצים לשמר את המצב הזה כדי להגן על האג'נדה שלהם".

במה אתה עוסק בחייך הפרטיים?

"יש לי דוקטורט בביולוגיה ואני עוסק באספקת מכשור רפואי לבתי חולים".

אפשר להגיד שבמדעי הטבע יש פחות שמאלנים?

"אינני יודע. אבל אני יכול להגיד לך כי התחום נחלק לשתי קבוצות, של מאמינים שמדברים על הסדר המופתי בעולם שיכול להיווצר רק על ידי יד מכוונת, ומנגד, אלו שלא מאמינים. מה שנכון, שבניגוד לתחום המדעים המדויקים, הפקולטות למדעי הרוח והמדינה מלאות באנשים שתומכים ממש בחמאס, שהם אנטי ציונים ואנטי ישראלים באופן מוחלט. אם קראת את הדו"ח של 'אם תרצו', הכל ברור".

הכל מגיע מהריחוק מהיהדות.

"חד משמעית! אני יכול להסתכל על עצמי, כאשר הכרתי הרבה פחות, והיום כאשר אני מתמצא יותר. זה משנה לך את הדרך בה אתה מסתכל על העולם. לכן כנראה יש אנשים שמפחדים שנכיר את היהדות. זו גם הסיבה שהתקשורת מזינה אותנו בדעות קדומות וסטריאוטיפים כדי להחזיק אותנו במצב של בורות".

לדעתך, חב"ד תוכל לשרוד בשכונה על אף ההכפשות?

"אין ספק".

על אף שראש העיר חולדאי יצא נגד?

"אני לא חושב שהוא יצא נגד. יש תמונות מכל מיני אירועים של חב"ד, שבהם הוא מתחבק איתם. הוא בסך הכל דואג לעתיד הפוליטי שלו והוא רצה לרצות את האנשים מהצד השני שהיו שם וצעקו לעברו. אבל גם באותה ישיבת מועצת העיר הנושא ירד מהפרק. חבר המועצה שניסה להעלות את הנושא, לא קיבל את מבוקשו והנושא הועבר לוועדה פנימית. אני חושב שאנשים מבינים כי הוועד אינו מייצג את רמת אביב אלא את עצמו, והתמונה הרבה יותר מאוזנת".

אתה גדלת בשכונה?

"בבבלי, שבו אני גר עד היום".

החילוני הממוצע הוא אנטי?

"אני חושב שבגוש החילוני יש נטייה מאד ברורה לחוסר סובלנות כלפי הדת היהודית. אבל שוב, כנראה שזו מגמה שמאחוריה עומדת התקשורת והאופן שבו היא מתנהלת. אם כי ככל הנראה ב'מדינת תל אביב' החילוני הממוצע קצת שונה מהחילוני הממוצע של ישראל".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.