מערכת COL | יום ד' תמוז ה׳תש״ע 16.06.2010

האיש שמלמד 70 מדינות איך מנפיקים בולים

באתר קולקט-אספנות פורסמה כתבה על סוחר הבולים האמריקני, סם מלמד, חסיד חב"ד מקראון הייטס שכיהן אף בעבר כיו"ר ועד הקהל ● מלמוד, אינו סוחר בולים שגרתי, הוא אינו מסתפק בקניה ומכירה של בולים בלבד. בנוסף לעיסוקו במסחר הוא מייעץ וקשר לכ-70 מדינות בהנפקת בולים. תפקידו מתחיל בגיבוש הרעיון הבסיסי, העיצוב, השיווק ועד להדפסה באמצעות בתי הדפוס המיוחדים לכך  לסיפור המלא
האיש שמלמד 70 מדינות איך מנפיקים בולים
מלמוד בדוכנו בתערוכה בארץ
כאשר אנו שואלים את סוחר הבולים האמריקני, סם מלמד, כבר בראשית הראיון, האם הוא לא חש כמי שמציף את העולם בבולים, הוא עונה בחיוך "לא. באמת שלא. המדינות הן אלה שלוחצות עליי לייעץ להם בתחום הבולאות, כיצד להגביר את השיווק והמכירות שלהן בראותם בענף זה אפיק כלכלי להגדלת ההכנסות. כל המדינות בעולם מרוויחות סכומים ניכרים מבולים ואין לאף מדינה הפסדים ולכן יש להם עניין לפתח את האפיק הזה שהוא בעל רווחיות גבוהה וקבועה".

יחד עם זאת, הוא אומר כי אכן השוק העולמי מוצף בבולים והדבר מקשה הן על האספנים והן על הסוחרים. אבל, הוא ממהר להוסיף כי הוא רואה את המגוון העשיר של בולים כמקור לאספנות של ילדים כי הם מהווים את הדור החדש של האספנים ויש לספק להם גירויים חדשים כל העת. "הבולים הצבעוניים עושים טוב לילדים וכך בונים דור חדש של אספני בולים" – אומר מלמוד. כאשר שואלים אותו על הבולים הפופולאריים לאורך כל השנים הוא מציין כי אצל בולי ילדים בולטים הבולים של פוקי מן, טדי-בר ועוד דמויות מפורסמות החוצות גבולות. יש גם ביקוש לבולי נוסטלגיה המזכירים דמויות של אלוויס פרסלי ומרלין מונרו וכמובן הבולים של האולימפיאדות ואליפות העולם בכדורגל.

"בגלל ההיקף הרחב של הבולים, התפתחה מאוד האספנות הנושאית לעומת האספנות של הכל מהכל, וכאשר תחום זה מתפתח בעולם בקצבים מהירים ישנו צורך לספק כל הזמן בולים נושאיים העונים על הדרישה, ולכן אנו עדים להנפקות רבות בכל העולם" – אומר מלמוד. לדבריו, בתוך כ-25 שנה לא יהיו אספנים של כל העולם והאספנות הנושאית תתחזק, כאשר עם הזמן יתפתח תחום משנה בכל נושא מרכזי, זאת כי הנושא המרכזי יהיה כה גדול ומגוון שאי אפשר יהיה להקיפו.

יועץ לכ-70 מדינות

כי זאת לדעת, מלמוד, אינו סוחר בולים שגרתי, הוא אינו מסתפק בקניה ומכירה של בולים בלבד. בנוסף לעיסוקו במסחר הוא מייעץ וקשר לכ-70 מדינות בהנפקת בולים. תפקידו מתחיל בגיבוש הרעיון הבסיסי, העיצוב, השיווק ועד להדפסה באמצעות בתי הדפוס המיוחדים לכך.

מלמוד מכין מספר הצעות לכל מדינה לכל בול, כאשר חלק מהן הוא על פי יוזמתו וחלק על פי הזמנת המדינה. ההצעות נעשות לאחר עבודת מחקר מקיפה לגבי הנושא הבולאי. לאחר בדיקת כל הרעיונות על ידי וועדה מיוחדת של המדינה, מופק הבול שנבחר.

באשר להדפסות הבולים הוא אומר כי יש בעולם כ-6 בתי דפוס בלבד המתמחים בהדפסות הבולים. "באחרונה" הוא מגלה לנו, "התחלתי להדפיס בסין ומסתבר כי מדובר במחיר נמוך משמעותית ובאיכות גבוהה".

מלמוד אינו מסגיר את ההסכמים שיש לו עם המדינות הרבות שהוא מייצג. "זה סוד מסחרי" הוא עונה מייד ואף מוסיף "עם כל מדינה יש לנו הסדרים שונים על התמורות ועל אופי ההתקשרות. חלק מההסכמים מתבססים על אחוז מהעמלות, חלק אחר מתשלום קבוע ושוטף, ויש עוד הסדרים שונים, כמו למשל שהוצאות ההפקה וההדפסה חלות עלינו והרווחים באים מהמכירות של הבולים".

את סם מלמוד, אנו מראיינים בפסק זמן שהוא מקדיש למעננו ועוזב הדוכן הבולט שהקים בתערוכת "תלאבול 2004" עם צוות העובדים. הוא אינו מצטער על הדוכן ששכר ונראה כי עשה שם עסקים טובים בקרב אלפי המבקרים בתערוכה הפוקדים את הדוכן שלו.

חידושים חדשניים

גם הוא כמו רבים אחרים החל באיסוף בולים בגיל צעיר (5) בקנדה מקום מגוריו אז וממשיך עד היום ומתמקד בבולי מנדט, מעטפות מהמאה ה-19, רכבות ומעטפות יום ראשון של ארה"ב. אגב, רק בן אחד, המתמחה גם במטבעות ממשיך בדרכו וכל היתר חופשיים לעיסוקים אחרים.

את עיקר גאוותו המקצועית הוא רואה כאשר בשנת הילד של 1979, החל בהנפקת בולי דיסני שתפסו תאוצה ועד היום הם מונפקים במדינות שונות. "נערים רבים הצטרפו למעגל האספנים כתוצאה מכך, עד היום זה הבול המפורסם ביותר לילדים והכי פופולארי".

עם ה"אוכל" בא גם ה"תאבון". כיום האספנים כבר דורשים חידושים מקוריים ביותר בעיצוב כגון הולוגרמות או "פטנטים" אחרים אשר מייקרים את עלות ההפקה ולכן מדינות רבות אינן יכולות לעמוד בתחרות העיצובית הזו.

כאשר אנו שואלים אותו מה דעתו על מערכת המיספור של בולי העולם כפי שקבע איגוד הדואר העולמי הוא אומר כי הרעיון לכשעצמו יפה אך יקר עדיין לכל המדינות וספק אם ייקלט בגלל המחיר הגבוה יחסית לרישום הבולים (הערת המערכת: איגוד הדואר העולמי גובה 50 פרנק שוויצרי לרישום כל בול).

הכל התחיל עם גאנה

סיפורו כיועץ למדינות בהנפקת בולים, החל עם המדינה האפריקאית גאנה בשנת 1957. המדינה קיבלה אז את עצמאותה והתחבטה בבעיות של הנפקת בולים משלה. ממדינה זו הייתה כבר הדרך סלולה למדינות אחרות באפריקה שקיבלו אז את עצמאותן וחיפשו גורם שיטפל בהנפקת הבולים שלהן. מאגר המדינות של IGPC גדל מאז לכדי 70 מדינות שראו ברכה בהנפקת בולים.

מלמוד האמריקאי ביחד עם שותפו הישראלי ברט ליברמן, מסירים מהמדינות את "כאב הראש" הכרוך בהנפקת הבולים ובנישה הזו הוא נכנס כגורם עולמי מוביל. הוא ממהר לציין כי ליברמן הוא המנוע העומד מאחורי הרעיונות הכוללים עבודת מחקר מקיפה לכל מדינה ומדינה. מלמוד ממהר להדגיש: "לא תמצאו אצלנו בולים כמו של אנגולה וחוף השנהב ששם קיימת כמות אדירה של תוויות פרטיות שנמכרות כאילו הם בולי דואר וגם לא בולים לא מורשים ממדינות אחרות.

חוקר בולי היודאיקה, דר' בני רויטר (שנפטר באחרונה) מצא ואימת כי האישה המופיעה על גבי הבול, היא אשתו של היועץ והסוכן הבולאי הבינלאומי סאם מלמוד. ידוע כי לא מעט ארצות ערב נעזרות בשירותיו הטובים כאשר ידוע להם היטב כי מלמוד הוא תומך נהלב של מדינת ישראל ובעל משפחה נרחבת בארץ.

ירידה כלל עולמית

באשר למגמות העולמיות אומר מלמוד כי ניכרת מגמה של ירידה בהיקף המכירות, אצל כל המדינות. התופעה הזו נעוצה בעובדה כי לרשות הציבור עומד כיום נפח זמן מצומצם מצד אחד והאלטרנטיבות הרבות הניצבות בפני כל אדם כיום מצד שני.

בקיצור, התחרות קשה יותר, אבל הוא אינו מתייאש, משום שמגמת הקיפאון נעצרה ונראה כי מכאן רק תבוא צמיחה "אך על המדינות להשקיע רבות בשיווק וזאת לצערנו טרם נעשה. רק השקעה בשיווק תביא את הישועה" הוא אומר. "הופתעתי לכן מהתערוכה בישראל ומכמות המבקרים בה שהיא יחסית גבוהה למדינות אחרות בעלות מספר תושבים דומה".

לא נוח לו לדבר על בולי נושא "אירופה" שמהווים כיום אובייקט השקעה. יש בהם מרכיב של הימורים ומחירים בלתי סבירים. כאשר אנו לוחצים עליו מה מתרחש בנדון הוא אומר "יש שמועות כי גורמים במאפיה הרוסית רוצים להשתלט על השוק, אבל אין לכך כל הוכחות מוצקות".

הצלחה לבולי ישראל

מלמוד משמש גם כסוכן של בולי ישראל בארה"ב מזה כעשר שנים. לדבריו, בולי ישראל פופולאריים בארה"ב והם מתאפיינים בעיצוב יפה וברמה מקצועית גבוהה "אנחנו מוכרים את הבולים בכל האפיקים: מכירה ישירה בחנות, מכירה באמצעות קטלוגים ואף באינטרנט". הוא מציין כי הקונים באים מכל רחבי ארה"ב, מהציבור האמריקאי והקנדי, ולאו דווקא מהציבור היהודי.

הוא גם משמש כסוכן של בולי או"ם ומציין כי חל שיפור רב בבולים הללו אשר מתמקדים כיום על נושאים מיוחדים כמו חיות בסכנת הכחדה – תוכנית כלל עולמית הנמשכת שנים רבות.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.