מערכת COL | יום כ"ד סיון ה׳תש״ע 06.06.2010

איך הרבי התייחס לאפליה נגד ספרדים? ● הרב דוד-מאיר דרוקמן

בישיבות חב"ד יש למכביר ראשי ישיבות, משפיעים, מנהלי מוסדות שהם ממוצא ספרדי. וכך יש בחב"ד 'מנחם-מענדל אוחיון', 'שלום-בער בוזגלו', 'שיינדל חממי' ו'זושא ג'רופי' ●  אני יודע שמיד יבא השואל וישאל האם האידיליה הזאת קיימת גם כשמדובר בנשואין בין 2 העדות? התשובה היא כן! ● הרב דוד-מאיר דרוקמן על "פרשת עמנואל"  למאמר
איך הרבי התייחס לאפליה נגד ספרדים? ● הרב דוד-מאיר דרוקמן
תמונה שווה יותר מאלף מילים: כולל עולי רוסיה, עולי תימן
הרב דוד-מאיר דרוקמן
קרית-מוצקין


אפתח דברי יאיר בסיפור מופת המופיע כאן בפרסום ראשון מכבוד קדושת אדמו"ר זי"ע מליובאוויטש הקשור לנושא שידוכי ספרדים-אשכנזים.

ובהקדים; בעיר מונטריאל שבקנדה מתגורר יהודי ישיש מ'שיירי כנסת הגדולה' של כבשן האש של לודז' שבפולין החסידית, ושמו רבי מנחם זאב (וולף) גרינגלאס שליט"א - ישלח לו השי"ת רפואה בקרוב בתושח"י. הגאון הצדיק הזה זכה שהרבי זי"ע כינה אותו "מיין מקובל" (המקובל שלי). אגב, הרב גרינגלאס קרוב משפחה של המקובל הנודע הגה"צ רבי ישעי' אשר זליג מרגליות זצ"ל מירושלים, ואף עמד עימו בקשרי מכתבים שתוכנם גם עניינים שבתורת הח"ן, והיה גם מחותן של המקובל הגה"צ רבי משה יאיר ויינשטוק זצ"ל.

לימים השתדכה בתו של רבי מנחם וולף שליט"א הנ"ל עם בחור ספרדי – המכהן כיום כראש כולל במונטריאל ושמו ייקבנו: הגה"ח רבי דוד כהן שליט"א. רבי דוד זה הוא בן למשפחה ספרדית ושמו מעיד עליו שהוא כהן (ההדגשות לא במקרה - כפי שיבואר להלן ).

לאחר גמר השידוך בין בתו של הרב גרינגלאס שליט"א לבין החתן דנן דוד כהן - כדרכו בקודש מאז של המקובל הרב גרינגלאס לתור ולחפש אחרי רמזים ומקורות לכל תופעה, חיטט הרב במכתבי קודש של הרבי מליובאוויטש שהתקבלו אצלו במהלך השנים, וניסה למצוא 'רמז' לשידוך הלזה.. והנה צדה עינו בסגנון לא רגיל של הרבי שנכתב בסיום אחד מהמכתבים שהרבי שיגר לפני שנים רבות. בסיומו של אותו מכתב כותב הרבי להרב גרינגלאס בזה הלשון; "וכלשון הספרדים – ייראה כהן בציון".

בשעתו, עם קבלת האיגרת לא הבין הרב גרינגלאס, מה לפתע מציין הרבי "כלשון הספרדים", וגם, מה פשר הביטוי בנוגע אליו ספציפית "יראה כהן בציון". והנה עתה, לאחר שבתו השתדכה עם החתן דנן שהוא - : א. ממשפחת ספרדים, ב. כהן – עתה, כבר 'התחבר' איכשהו אצל הרב גרינגלאס מה פשר הסגנון הלא שגרתי בלשונו של הרבי. "כלשון הספרדים ייראה כהן בציון". ברם בזה לא תם הסיפור: כשהעיף המקובל הגה"צ הנ"ל עיניו לראש האגרת והבחין בתאריך כתיבת מכתבו של הרבי – התחוור לו לתדהמתו כי רבה, כי תאריך מכתבו של הרבי זצוק"ל הוא בדיוק ...ארבעים יום קודם יום לידת בתו; רמז ברור מאת הרבי ע"ד מאמר חז"ל שארבעים יום קודם יצירת הוולד מכריזים בשמיים על שידוכי בן פלוני לבת פלוני (את הסיפור שמעתי באופן אישי מהגה"צ הרב גרינגלאס שליט"א בעצמו).

ובכן, מראש ומקדם נסוכה - ארבעים יום קודם יצירת הוולד, ידע הרבי שבשמים כך פסקו, שבתו של המקובל תתחתן עם בחור שהוא גם כהן וגם ספרדי..

● ● ●

בקשר למה אמורים הדברים, ומעניין לעניין באותו עניין: אצל כ"ק אדמו"ר זי"ע מליובאוויטש לכתחילה דלכתחילה לא היה שום הפרש והבדל בין העדות - אשכנזים וספרדים. מי שיעלעל באלפון הטלפונים של חסידי חב"ד יווכח וייראה זאת בעליל. יתירה מזו: בישיבות חב"ד יש למכביר ראשי ישיבות, משפיעים, מנהלי מוסדות שהם ממוצא ספרדי. וכך יש בחב"ד 'מנחם מענדל אוחיון', 'שלום בער בוזגלו', 'שיינדל חממי' ו'זושא ג'רופי'. . אחד מחשובי המוצ"ים של חב"ד בדור הקודם היה הגה"ח רבי יהודה בוטראשווילי זצ"ל מקולאש שבגרוזיה שהיה חתנו של החסיד הנודע רבי מאיר שמחה חן מהעיירה נעוועל הסופר-אשכנזית, ואחד מחשובי הפוסקים של חב"ד כיום הוא הגה"ח רבי אברהם אלאשווילי שליט"א מלוד.

● ● ●

אני יודע שמיד יבא השואל וישאל האם האידיליה הזאת קיימת גם כשמדובר בנשואין בין 2 העדות? התשובה היא כן! אמנם לא בצורה סוחפת, אבל זה כבר לא שייך לנושא הנדוש כל כך של 'עליונות-נחיתות', 'גזענות' וכו', אלא זהו על דרך כמו שמספרים שהרה"ק רבי גרשון קיטובער גיסו של הבעש"ט הקדוש, כשעלה לארץ ורצה להתחתן בזיוו"ש – קשה היה לו הדבר, היות ורוב הציבור היהודי היה של ספרדים, והוא התבטא ש"אין המיזגים שווים". ומהאי טעמא, לעיתים גם בתוך הספרדים גופא תימנים לא תמיד מתחתנים עם מרוקאים, וטוניסיים לא עם גרוזינים, וגם אצל בתוככי העדות האשכנזיות לא תמיד יוצאי רומניה יהיו להוטים להשתדך עם יוצאי גליציה, והונגרים לא ישושו להתחתן עם פולנים (למרות שנכון שכיום התופעה הזו התמתנה יחסית). כך שאין כאן כל קשר חלילה לגזענות וכל כיו"ב.

● ● ●

ואם כבר מזכירים את מורנו הבעש"ט שהשנה בחג השבועות מלאו 250 להסתלקותו-הילולא שלו – מי לא שמע ומי לא יודע את מה שקיבלנו ממגידי אמת דור אחר דור, שאילו היו נפגשים הני תרי עמודי עולם; מורנו הבעש"ט הקדוש (ה'אשכנזי') ומורנו ה"אור החיים הקדוש ('המרוקאי') היינו זוכים כבר אז לביאת משיח צדקנו. הלוואי ונזכה לפסוע בנתיבותיהם, וזכותם תגן עלינו ועל כל ישראל, אמן!

● ● ●

צר לי, לקראת סיום מאמרי קצת לקלקל את האידיליה שציירתי לעיל, ולהעלות בעוניי קצת תוכחה מגולה היוצאים מלב כואב ואוהב: אין זה סוד, ששלוחי הרבי הפיצו יהדות מתוך מסירות נפש במרוקו ובטוניס (ועדיין עד היום הזה נמצאים ופועלים שם שלוחיו, כמו גם בטורקיה) , אין זה סוד שהישיבה הראשונה (והאחרונה) בארץ שציינה והדפיסה על נייר המכתבים (בלאנק) שלה באותיות בהירות וברורות שהיא מיועדת ל"יוצאי רוסיה ותימן" היא ישיבת חב"ד-ליובאוויטש לוד-כפר חב"ד (בנדון זה, תשאלו את הגר"מ מאזוז שליט"א ר"י 'כסא רחמים' מגדולי הדור ופאר רבני טוניס, את תושבי הישוב ברקת של יוצאי תימן, את משפחת אביחצירא, או את משפחתו של חבר הכנסת של אגו"י הרב יעקב מזרחי זצ"ל, ועוד).

● ● ●

אהיה כנה: היטב חרה לי, מאד הכאיב לי בשעתו, כשהוקמה תנועת ש"ס ע"י אלמנטים אשכנזים שחרטו על דגלם את שנאת חב"ד רח"ל (ואין זה סוד שש"ס בראשית ימיה, קיבלה משום מה, את פטרונותם של אשכנזי בני ברק) - חברו והצטרפו אז כמה עסקנים ספרדים לש"ס שהייתה מחוברת אז ל'עץ' (זוכרים את התנועה שסימנה בקלפי היה 'עץ'?) , היכרתי את אותם עסקנים והם היו במפורש פרי טיפוחיה של תנועת חב"ד-ליובאוויטש. לא אכחד שראיתי בזה אי הכרת הטוב באופן מסויים..

אמנם, כיום ב"ה ש"ס דהאיום איננה אותה ש"ס בימי הבראשית שלה – והיא התנערה ב"ה מ'חיבוק הדב' של אותם עסקנים אשכנזים "אוהבי" חב"ד, ואם נדייק בעובדות, גם אותם עסקנים פוליטיים אשכנזים שראו עצמם אז אדוני ש"ס - ירדו לאחרונה באופן ניכר מן 'העץ' הנ"ל. ובאותו עניין; לצערי, קשה לי לשכוח, כשקיבלתי את הבטאון השס"י הראשון ("שורשים" דומני היה שמו והעיתון הזה מצוי אי שם בבית גנזי) , ונדהמתי לראות בעמוד הראשון של העיתון מודעה המתפרסת על עמוד שלם, ובה דברי בלע חצופים נגד תהלוכות ל"ג בעומר לילדי ישראל שבאירגונה של חב"ד וביוזמתו של הרבי. שלחתי אז מכתב מחאה לאחד מידידי שהיה עסקן בכיר בש"ס, וחב"ד הייתה זו שבזכותה הוא הגיע למעמד של 'בן תורה' – הייתכן שהוא נותן יד לכפיות טובה שכזו?!

בקשר למה דברים אמורים? כיום, שאנו שומעים אודות כמה עסקנים ספרדים הבוחשים בפרשת 'עמנואל' , שאגב, השמועה הלא-טובה מדברת שהם לכאורה מקבלים תמיכה ממונית ממקורות מפוקפקים, וזה מדבר בעד עצמו ומעיד לכאורה על המניעים "הטהורים" למאבק, וד"ל – מוטב שיעשו חשבון הנפש בכל הקשור למידת 'הכרת הטוב', וכולי האי ואולי יסיקו אי אלו מסקנות לגבי התנהלותם בהווה...

ומסיימים בטוב, ובאיווי, ברוח חודש סיון, חודש מתן תורתנו שקיבלנו אותה "כאיש אחד ובלב אחד" - שיתקיים בנו ברחמי ה', ברכנו אבינו כולנו כאחד (יחד) באור פניך, ואין הברכה שורה אלא מתוך אחדות, ואהבת ישראל, כולל אהבת ישראל בין החרדים לדבר ה', כי הרי כידוע גם הם-החרדים ישראל המה...
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.