מערכת COL | יום י"ט סיון ה׳תש״ע 01.06.2010

"הרחוב הטורקי זועם; אנחנו חוששים לצאת מהבית" ● בלעדי

הדרדרות היחסים בין ישראל לטורקיה העלו על סדר היום החב"די את השאלה: מה יהיה על השלוחים במדינה ● כתב מנדי ריזל, שוחח עם אחד השלוחים השוהה כרגע במדינה העויינת: "אני סגור בבית עם האשה והילדים ואנו מעדיפים לא לצאת כדי לא לעורר תשומת-לב; לפחות יש לי זמן לשבת וללמוד חסידות" ● הוא גם משמיע התבטאות מצמררת: "אני ומשפחתי לא נעזוב כאן גם אם המצב ידרדר מאוד. הרבי שלח אותי להיות אחראי על 2,000 הנשמות שבקהילתי. אנחנו כאן עד שיעזוב היהודי האחרון" ● והשליח הרב מנחם ליצמן מאנטליה, מגלה בראיון: "אנשים ששוחחתי עמם בשבת, הודו בפני כי הם חוששים מתוצאות המשט" לסיפור המלא
(צילום אילוסטרציה: אלי קאהן, COL)
מנדי ריזל, COL

בוקר יום ראשון, אמש, בישר לרב א. - אחד משלוחי הרבי בטורקיה, סימנים מבשרי רעות. הסוחרים הטורקיים אותם הוא נוהג לברך לשלום בכל יום בדרכו לתפילת שחרית בבית-הכנסת המקומי, השיבו לו בפנים חמוצות.

"למה עשיתם לנו את זה"? הם שאלו, והוא הבין שמתיחות חדשה באה לאיזור.

בבית-הכנסת אומתו חששותיו מציבור המתפללים. התפילה שהתנהלה באופן חריג במהירות רבה, רק אותתה על הפחד הסמוי בקרב יהודי העיר, המונים כ2,000 נפשות מבין חמשת מליוני התושבים המוסלמים.

אחרי מאמצים וטלפונים לא מעטים הצלחתי לשוחח איתו אמש. הוא מבקש לא להזדהות בשמו. אולי מפחד, אולי מרצון לשמור על מרחק בין ענייני השליחות לנושאים אחרים.

השאלה הראשונה ששאלתי אותו היתה איך הוא ובני-משפחתו - אשתו וארבעת ילדיו הקטנים, מתמודדים עם המצב. "אנחנו לא יוצאים מהבית. מהבוקר, כשחזרתי מהתפילה, הבית נעול ואני יושב ולומד חסידות. אין לי דבר אחר לעשות", השיב.

"אני לא יודע מה יהיה, ואים לי רצון להסתובב ברחוב בזמן רגיש כזה. אני מאוד בולט כאן", הוא אומר, כמו מתנצל.

"האוירה כאן היא כמו בזמן 'עופרת יצוקה', גם אז לא יצאנו כמעט מהבית. לא ראיתי שהיתה הפגנה, כנראה בגלל שלא הסתובבתי בחוץ, אבל אני שומר על פרופיל נמוך. בהמשך אצור קשר עם חברי הקהילה כדי להווכח שאיש לא הוכה ושבית-הכנסת לא ניזוק".

הרחוב הטורקי, לדבריו, זועם והוא יכול להבין את הצד שלהם. "מה שהראו להם בתקשורת זה חיילים המשתלטים במבצע צבאי על אוניה 'תמימה' ו'טובחים' באנשיה. הם לא יודעים כנראה מה באמת קרה ולכן הם מרגישים שהתנהל מבצע צבאי מצד ישראל כנגד ספינה טורקית, הווי אומר כנגד הריבונות הטורקית. זה עלבון קשה בשבילם".

לאור השמועות העוברות מפה לאוזן על הדרדרות חדה ביחסים בין שתי המדינות, עד כדי איום טורקי לשלוח הנה משט נוסף שילווה בספינות קרב טורקיות, שאלתי אותו האם הוא מתכוון לעזוב.

הוא מהרהר מעט ועונה בבטחון: "לא אעזוב בכל מקרה. לא משנה מה יקרה. מבחינתי אני רב-החובל של הספינה היהודית כאן ולא אעזוב עד שאחרון יהודי העיר יעזוב. רב-חובל לא מפקיר את הנוסעים שלו ואני לא מוכן להפקיר ולעזוב לבד 2,000 נשמות יהודיות טהורות. אני שליח של הרבי, והוא איתי תמיד. הגענו הנה בכוחו ולא בכוחות עצמנו".

צמרמורת עוברת בגווי למשמע התשובה. לפני סיום השיחה הוא חושב מעט שוב ואז אומר: "כשליח, אני קשור ל'מרכז לענייני חינוך'. אם המצב ידרדר חלילה, והרב קוטלרסקי יורה לי לעזוב משיקולים שיראה לנכון - אעשה זאת. אני כפוף כרגע להוראות ממנו, אבל כמובן שלא אלך על דעת עצמי".

יחסם של תושבי העיר וכוחות הבטחון הטורקיים לשליח ובני קהילתו סבירים בהחלט, במשך ימות השנה. "יש לי מכרים טורקיים, ואני לא מרגיש פחד או שנאה. המקרה כעת הוא יוצא דופן, אבל בגדול אנו לא חשים בסכנה", מבקש א' להדגיש.

משיחה שערכנו עם השליח באנטליה, הרב מנחם ליצמן, מתברר כי בהשגחה פרטית הוא ומשפחתו חזרו לארץ ביום ראשון בלילה, במקום בסוף השבוע: "כלל לא תכננו מלכתחילה לחזור מוקדם, אבל בסופו של דבר אנו שמחים שכך יצא. אני חושב שקצת לא נעים להיות שם בשעה כזו", אמר לי הרב ליצמן לפני שעה קלה.

לדבריו, בשבת שהו בביתו מספר סוכני נסיעות ומדריכי טיולים ואלו הביעו חשש מפני המשט: "הם מאוד פחדו מתוצאות המשט. בעיקר מסיבות כלכליות אבל גם מכך שהאווירה ברחוב תיעכר". גם הוא מבקש להדגיש כי היחס אליהם עד כה היה חיובי וכי לא ידוע לו על בעיה בטחונית שאירעה באנטליה אי-פעם.

בכל מקרה, הוא אומר, היחידים שיפסידו ממלחמה קרה או חמה עם ישראל, יהיו דווקא הטורקים: "יש להם כאן אלפי בתי מלון, בהם מתארחים מידי שנה שמונה מיליון תיירים, מתוכם רבע מיליון ישראלים. לא כדאי להם ליצור בעיות כי הם יפגעו מבחינה כלכלית".

כרגע שוהים בני משפחת ליצמן בארץ לצורך קבלת ויזה והם מחכים להתפחויות, בתקווה שאלו יהיו טובות יותר.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.