מערכת COL | יום ז' סיון ה׳תש״ע 20.05.2010

הרבי: אין הבדל בין יהודי 'חילוני' ליהודי 'קדוש'...● האזינו

ליל שישי חסידי: באחת השיחות הכאובות שנשא הרבי בנושא "מיהו יהודי", התבטא הרבי באופן ברור על כך שאין הבדל בין יהודי ליהודי, בהיות כולנו בני אברהם יצחק ויעקב ● הרבי גם מתבטא על חוק 'מיהו יהודי' בחריפות ואומר: "זוהי גזירה איומה... זה מעמיד בסכנה ארבעה עשר מליון יהודים"! ● ובאשר לרצון למצוא חן בעיני הגויים בחקיקת החוק: "עולה ברעיונו סברא פרועה, שעי"ז שירדוף אחר הגוי, יפסיק הגוי להיות שונא שלו"   לשמיעת השיחה ותמליל בעברית
הרבי: אין הבדל בין יהודי 'חילוני' ליהודי 'קדוש'...● האזינו
"אין הבדל בין יהודי ליהודי". הרבי

להאזנה לשיחה לחצו כאן

 לעבן מיט דעם רבי'ן:  (השיחה באדיבות מכון השיחה היומית)

והנה בדרך-אגב יוצא מזה ביאור המסיר "קלאָץ-קשיא" [שאלת תם]:  מפרשים שואלים למה כתוב "והפלה" דוקא במכת ערוב? הרי לפנ"ז הי' דם, וצפרדע וכינים, ואעפ"כ לא נאמר שם "והפלה". ורק במכת ערוב נאמר הענין של "והפלה" בין בנ"י לגויים. ורש"י אינו מתעכב ע"ז כלל.


והנה ע"פ פירוש הפשוט ברש"י – כפי שיתבאר בעזר השם שבת – אכן סובר רש"י שבדם וצפרדע וכינים לא הי' "והפלה", אבל לרוב המפרשים, ובעיקר הפוסקים, לומדים, שאי אפשר בשום אופן לומר כן – כי זה היפך הדין וכו' וכו', עד למ"ש בשאלות-ותשובות הרדב"ז הידועה, שמביא את דעת האבן עזרא, שבשלש מכות הראשונות לא הי' "והפלה"" והם רק הזיקו, והוא אומר על כך, שאסור לומר כן.


 וכן גם משמע בפירוש המשניות, המביא על המשנה "עשרה נסים נעשו לאבותינו במצרים", שמה היו עשרה הניסים? –  שלא הי' אצלם העשר מכות. ומחלק שם בין מכת כינים, שזה כן הי' בבנ"י, כי בה נאמר "כינים באדם", אלא מאי – הם לא עקצו, והם לא היו בתורת מכה, ועל פי זה סובר גם הרמב"ם בפירוש המשניות, שכל עשר המכות לא היו בבנ"י. וכפי שיתבאר ביום השבת, משמע גם מרש"י, שרש"י לומד ששלשת המכות הראשונות לא היו בבנ"י. ועל כל פנים, פוסקים לומדים שגם אז הי' "והפלה", ועל פי זה אינו מובן: מדוע לא נאמר שם "והפלה", ולמה יש לחדש זאת דוקא בערוב?  אלא התירוץ בזה – אשר נותן ביאור גם על המצב בזמן הזה: לכאורה, נמצאים בנ"י בגלות איום ונורא, חושך כפול ומכופל, למשך אלפי שנים, ואף על פי כן לא עלה בדעתו של אף בשר ודם להרוס את המחיצות שבין בנ"י לגויים! היו כל מיני גזירות איומות, שאין להעלותם, עד ל"מכה אשר לא כתובה בתורה" שגם היתה; אך גזירה כזו – הרי עד לשנים האחרונות, עד לפני שנתיים, לא היתה!* ולכאורה, למה אירע זה דוקא עכשיו? הרי היו רחמנא ליצלן צוררי ישראל בין הגויים, וגם להבדיל אצל בנ"י היו "מהרסיך ומחריביך ממך יצאו", ואין זה חידוש של זמננו זה.


 אלא התירוץ ע"ז הוא: כל זמן שאין ערוב אצל החיות – אין צורך למנוע ערוב אצל בני-אדם. אך כאשר הגיע זמן שבו הקב"ה [החליט] – שהרי בלעדי החלטת הקב"ה אין דבר יכול להעשות, ועאכו"כ בנוגע לאלה שאין להם בחירה – ורצה הקב"ה, שיבוא זמן שבו מביא הקב"ה בבלתי בעלי בחירה שיהי' בהם ערוב. וכפירוש הפשוט, שנתערבבו כל החיות רעות ביחד, יחד עם נחשים ועקרבים כפי שמביא רש"י, יחד עם יתושים וזבובים, כאמור במדרש, ולא הי' ביניהם כל הבדל, כאשר נפעל דבר זה בחלק של בלתי בעל-בחירה – זה נתן מקום שבעל-בחירה יתחיל להקיש לעצמו: אם חי' מתנהגת באופן כזה – למה שהוא לא יתנהג כן?! וכמו"כ בעניננו, ישנם עמים, שאינם מ"נצח ישראל" ש"לא ישקר", אלא להיפך מדברי הנביא, היפך האמת, ומ"מ, הי' זמן שביניהם היתה איזו הבדלה, אך אח"כ הגיע בלבול בעולם, ונהי' "ערוב" בין כל האומות, וכאשר נעשה "ערוב" באומות העולם – לא ב"מתוקנין בהם"", שיש להם פניות, פניות לשם כך לשם כך, אך הם פניות טובות, כוונות טובות וכו' – אזי יש להבהיר, שאין לנו ללמוד מהחיות.

כאשר האומות מתערבות ביניהן ומסירות את המחיצות – ה"ז ענינם, והם אינם בעלי-בחירה על כך, אך כאשר מדובר על בני ישראל, "עם קרובו", אומר הקב"ה, שזו גזירה מלפניו: על כל הענינים ניתן לכם בחירה חפשית, אבל זו גזירה ה"מתקיימת בתחתונים".

 אלא מאי? – כאמור לעיל: ישנם אנשים שזכו וכבר עתה פועלים לבטל את הגזירה, עד למה שנעשה ביום ראשון זה1 שקהל גדול החליט החלטה מיוסדת על התורה ועל המצוה ועל המסורה, המיוסדת על החזקת עם ישראל בכל מקום שהם, שלא יפלו חס ושלום בשליטת הסטרא אחרא, בשליטת הרוצים להסיר רחמנא ליצלן את עם ישראל מהעולם!

כוונתי בזה לגויים. כי הלכה רווחת שעשו שונא לישראל. במילא הרי הוא מתנכל להם, בדוגמת המן והיטלר וכו', ובמילא, מזה נוצר בלבול, שבא אדם ואומר – שאף שלכאורה מה העצה לכך, להחליט שיהודי הוא יהודי וגוי הוא גוי – עולה ברעיונו סברא פרועה, שעי"ז שירדוף אחר הגוי, יפסיק הגוי להיות שונא שלו.


ומזה נוסף עוד ענין, שהוא שפל בעיני עצמו, ולכן כאשר בא גוי ואומר, שהוא רוצה להשאר גוי, רק שהוא מרשה, שלפי שעה ירשמוהו כיהודי! נעשה היהודי כל כך בטל בעיניו, על זה שבני עשו ובני ישמעאל נותנים לו "רשיון" שירשמם כ"יהודי" – והוא מאבד את כל החשבונות, ומוצדק בעיניו לבטל את המחיצה שבין ישראל לעמים, ללכת נגד הקב"ה, נגד תורתו, ונגד קיום עם ישראל כפשוטו! – העיקר שהגוי הרשה לו לרשום אותו כ"יהודי" – הרי אינו יכול לתאר לעצמו כבוד גדול מזה! וכאשר אומרים לו, שזה מעמיד בסכנה ארבעה עשר מליון יהודים – לא עולה בדעתו לומר, שאולי היתה לו טעות!

וכאשר אין בידו עצה אחרת, כאמור לעיל, הרי הוא צריך לומר, שהפסק-דין הי' רק לפני שנתקבל החוק, וכאשר אין לו על מה להתפס – כפי שדובר פעם בנוגע ל"תיק בייליס": שכאשר לא הי' להם שום תירוצים, כי העלילת דם לא הי' לה מקום במציאות, נתפסו לכך, שהבול [שהי' עליו תמונת המלך] נדבק כשהראש למטה!


וכמו"כ בעניננו – כאשר אין להם מה לענות – הרי הם נתפסים לכך: האם אותו אחד ביקר בארץ-ישראל, או לא ביקר בארץ-ישראל; אמר זאת, אמר אחרת; ואדם אחד מספר לו סיפור, שאין לסיפור אחיזה כלל. וידוע [נדמה?] לכולם, שמעשה זה הוא אמת, רק שהם יודעים שמצד סכנה אסור להזכיר שם– והוא [המספר] מעמיד אותו בסכנה, ומדבר על כך שוב ושוב, בידעו שזה מסכן את היהודי הנידון בסיפור, הכל כדי שלא יוכלו לפגוע בענין העיקרי – הזכות שיש לו שלא יבלבל, לא יבטל, את הגזירה האיומה של "מיהו יהודי".

ותבוא עליהם הברכה על כל אלו שעד עתה פעלו לביטול הגזירה, ובודאי ימשיכו בזה ביתר שאת וביתר עוז. ויהי רצון, שעצם החלטה לעשות כן – אם חס ושלום זה ימשך למשך עוד מספר ימים – שזה גופא יטיל קבלת עול מלכות שמים על כל מי שהוא מבני אברהם יצחק ויעקב, וכמדובר כמה פעמים: אין בבנ"י "חילונים" ו"קדושים" ו"יחידי סגולה" וכו' – כל בנ"י בענין זה הם בני אברהם יצחק ויעקב, שע"ז אמר הקב"ה: מי שנולד יהודי, או שנתגייר כהלכה, הרי הוא יהודי לכל ימיו, בלי הבדל באיזה אופן הוא מתנהג – הרי על זה אין בידו בחירה, וכמו כן לאידך גיסא: מי שנולד אינו יהודי ולא התגייר על פי הלכה – הרי הוא נשאר גוי עד ביאת משיח צדקנו, ולאחרי זה, רק שיתכן שיהי' גוי מ"חסידי אומות העולם", ויתכן שיהי' גוי שלא מסוג זה.

 וההחלטה עצמה, שיוודע שמכאן ולהבא אין יהודי שיירא לומר את מה שחושב בלבבו, שיהודי הוא יהודי וגוי הוא גוי, והגיור יתכן רק אם הוא מתאים לגזירת הקב"ה, שאע"פ שהוא "יושב בשמים" – הרי "גזירתו מתקיימת בתחתונים", ואזי יראו בגלוי, ש"והפלה הוי' בין ישראל, בין עמי לבין כל עמי הארץ", וייראה שאתה בחרתנו מכל העמים ורוממתנו מכל עם וקדשנו מכל לשון, עד ש"והבאתי אתכם אל ארץ טובה ורחבה", בביאת משיח צדקנו, ומתוך שמחה וטוב לבב.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.