מערכת COL | יום כ"ט אייר ה׳תש״ע 13.05.2010

השליחה הכי קרובה להר-סיני מציגה: דג דניס אילתי ● מיוחד

מתכון מסביב לעולם: כחלק ממסענו בגלובוס מידי שבוע במדור המתכונים הייחודי של COL, הגיע המדור, ערב שבועות, לביקור במטבחה של השליחה הרבנית לאה אייזנבך מאילת, השליחה הכי קרובה להר סיני ● היא מלמדת כיצד ניתן להכין דג דניס אפוי בתנור, חושפת מדוע עיקר פעילותם מתמקדת דווקא בתושבי העיר ופחות בתיירים, ומספרת למה הפך דג הדניס לאחד מסמליה המובהקים של אילת ומה הקשר לישיבת חב"ד בלוד של לפני 50 שנה ● וגם: על מכת המדינה בה מטפלים היא ובעלה הרב שמעון אייזנבך ועל התוצאות החיוביות כתוצאה ממנה  למתכון המלא
השליחה הכי קרובה להר-סיני מציגה: דג דניס אילתי ● מיוחד
מאת: שושנה מנדלסון, COL

 כמה מילים על המטבח האילתי

המטבח האילתי הוא מאוד מפותח, אחד הגורמים שהביאו להתפתחותו היא העובדה שאילת חיה ונושמת תיירות, ותיירות מחוברת בחיבור הדוק למזון. אם באילת יש למעלה ממאה בתי מלון ומסעדות, זה אומר שיש כאן בעיר שפים וסו שפים בכמות בלתי מבוטלת.

המטבח האילתי הוא בעיקרו מטבח צפון אפריקאי ומזרחי שכן רוב אוכלוסיית העיר היא מזרחית. אבל למרבה ההפתעה יש גם מזרחיים שמחפשים את המטעמיים ההונגריים והפולניים.

בביתנו הפרטי - בית חב"ד שחמון, אני משתדלת לבשל בהתאמה לאורחינו ומכרינו שברובם הם מזרחיים ואני משתדלת לגוון כדי לרצות את כולם. זה מזכיר את ישיבת חב"ד בלוד לפני 50 שנה לעולי רוסיה ותימן. מעניין מה בישלו שם במטבח..

המטבח האילתי מתאפיין בין היתר בבישולי דגים בגלל היותו על חוף ים סוף ורבים מבני עירנו מעלים בחכתם דגים ממינים שונים. דג הדניס הפך לאחד מסמליה של העיר אילת וזאת בשל בריכות הגידול לדניס שהיו בעיר אילת עד לפני שנה שהוצאו בגלל התערבות של גורמים ירוקים שחששו לפגיעה באלמוגי ים סוף.

 מוצרים  

4 דגי דניס נקיים ושלמים

רבע כוס מיץ לימון טבעי

4-5 שיני שום כתוש

מלח דק

4 כפות שמן זית משובח

חצי כוס יין לבן

קורט פלפל שחור גרוס

2 כפות אורגנו

3 כפות קמח

אופן ההכנה

להשרות את הדגים במיץ לימון במשך עשרים דקות,

לפזר מלח דק מעל הדגים, מעט פלפל גרוס,לשים שום כתוש בפנים הדג ומעליו.

לטפטף שמן זית על כל דג לפני ולפנים(ביד נדיבה)

לפזר אורגנו על כל דג מבפנים ומחוץ.

לשפוך יין לבן יבש על הדגים ולבסוף לפזר מעט קמח מעל הדגים.

לאפות ללא כיסוי בחום של מאתיים מעלות במשך עשרים דקות ועוד עשר דקות על גריל בטמפ' של מאתיים ועשרים מעלות.(לא מומלץ להניח על פלטה לזמן רב כיוון שזה גורם להתייבשות הדג)

להגיש דג חם על מצע של חסה עם שברי שקדים אפויים .

"יאכלו ענבים וישבעו"

(ניתן להוסיף תיבול לפי הצורך)

חג שבועות שמח!

 קצת על השליחות

מקום שליחות: שכונת שחמון אילת

מספר שנים בשליחות: 24

על הקהילה בקצרה: אנו נמצאים באילת בשליחות בתוך שליחות. בעוד שרובה של קהילת חב"ד באילת מתגוררת בשכונת הדקל בעיר, שם גם מרוכזים בית חב"ד, בית הספר ושאר המוסדות, אנו נמצאים בשכונת השחמון המרוחקת מבית חב"ד למעלה מארבעים דקות הליכה. השכונה היא ענקית עם אלפי בתי אב ושני בתי כנסת מלאים במאות איש. בעלי משמש כרב השכונה ורב בית הכנסת "נצח ישראל" המרכזי בשכונה ואנו משתדלים להפיץ את המעיינות בתוככי השכונה הדרומית ביותר בישראל.
אופי הפעילות: פעילותינו מתמקדת בכלל התושבים, בעשר השנים שאנו בשכונת השחמון אנו עוסקים בעיקר, בשיעורי תורה, לגברים ולנשים. ביקורי בית וטיפול אינטנסיבי בזוגות צעירים בנושא שלום בית, דבר שהוא בבחינת מכת מדינה. והתוצאות משביעות רצון הן בקיום הבית שלא יתפרק ובעיקר שמעז יוצא מתוק והזוגות הללו מתקרבים לתורה ויהדות. כמו כן נהנים ילדי בית הספר והגנים שבשכונתנו מביקורים תכופים אצלם וגם הם מרבים לבקר בבית הכנסת בעיקר לקראת מסיבות החומש.

ביתנו משמש בית הארחה לסעודות שבת וחג, בהם מקבלים רבים את האור הפנימי באוירה ביתית ויחודית. בחג הסוכות ובפורים למשל אנו מארחים בביתנו מאות אורחים מסלתה ומשמנה של העיר. אורחים שאינם פוקדים את האירועים התורניים בעיר.

למרות היותה של העיר עיר תיירות ופוקדים אותה עשרות אלפי תיירים אנו מעמיקים את פעילותנו דוקא עם תושבי העיר עצמה. זאת לאור הוראת הרבי שעיקר פעילות השלוחים יהיה עם תושבי העיר עצמה.

מסר: שכל משפחה תאמץ לה משפחה של שלוחים הנמצאת אי שם בחור נידח, תתעניין בשלומה, תשתדל לעזור לה ואם אפשר גם לתמוך...
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.