מערכת COL | יום ה' אייר ה׳תש״ע 19.04.2010

אז ישיר ● מילה של קמיסר (פ)

נישא על גבי הענן מאיסלנד, אפרים קמיסר, מתמחה חדש במחלקה לחקר האבק הוולקני, ובשעות הפנאי מנהל אתר www.onlyny.co.il חולק אתכם כמה תובנות. מדוע כדאי לטוס לארה"ב דווקא בטיסה ישירה. ומה הסיכונים בטיסה לא ישירה? חכמה שלאחר מעשה? ייתכן.  למאמר המלא
אז ישיר ● מילה של קמיסר (פ)
טיסת המשך? לא מה שחשבתם
תודו שהימים האחרונים היו הזויים לגמרי. התיאוריות נעו בין - מעשה מכוון של ממשלת איסלנד שנועד להסית את תשומת הלב במדינה מדו"ח כלכלי חמור שהתפרסם שם, לבין חסידים גדולים שטענו בלהט, כי הנה, שמי אירופה מתפנים אט אט ומפלסים נתיב ל'ענני שמיא' לעבור ברוגע בדרכם לירושלים.

עשרים וארבע אלף טיסות יומיות שלא המריאו, זה לא נתפס. המספר עשרים וארבע אלף דווקא בימים אלו שלפני ל"ג בעומר מעביר רטט נוסף.
נוסעים תקועים בכל העולם ללא בדל מידע ולא לשכוח גם כי מדובר בנזק אדיר לחברות תעופה המנסות במאמצים גדולים להרים את הראש מעל המים בימים של יציאה מהמשבר הכלכלי.

חשבתי כי דווקא בעיצומו של הערפל הסמיך, תהיה זו הזדמנות לפתוח את נושא הטיסות הלא ישירות לניו יורק. הכדאיות, הסיכונים, מתי כן ודרך איפה לא !!

לי אישית הייתה הרגשה חזקה של "לא ראו איש את אחיו ולא קמו איש מתחתיו שלשת ימים ולכל בני ישראל היה אור במושבתם". (שמות י')
כל הטיסות לאירופה תקועות, אנשים תולשים שערות מרוב לחץ, אבל הנוסעים לניו יורק בטיסות הישירות לא יודעים מכלום. עבורם, "אור במושבתם". עולם כמנהגו נוהג.

שלא שינו לשונם

מקרה ממש מהשבוע האחרון. בחור נחמד שרצה לטוס לניו יורק במחיר הזול ביותר ורכש דרכנו כרטיס בחברה האוקראינית עם עצירת ביניים של שעתיים בקייב.
הבחור אינו דובר אפילו מילה באנגלית, וידע שייתקשה בהחלפת מטוס בטרמינל זר, אבל ההפרש במחיר קרץ.
בפועל הוא פיספס את טיסת הקישור מקייב לניו יורק מסיבה לא ברורה.
הוא היה תקוע בטרמינל למשך 24 שעות ללא אוכל וללא מקום מסודר להניח את הראש. לצאת החוצה לא יכל כיוון שהיה הרי בדרך לניו יורק ולא הייתה לו ויזה לאוקראינה.

האב החרד כאן בארץ לא מבין איך בנו פיספס את הטיסה.
"איך ייתכן שפיספס הטיסה? הרי שמתי אותו אתמול ב5 בבוקר בבן גוריון".

כן אדוני. את הטיסה הראשונה הוא תפס, אבל את השנייה כנראה פיספס.

נוסע שלא שולט בשום שפה אחרת למעט עברית, איך יידע אפילו לקרוא את השלט המורה על טיסות ההמשך? לעלות קומה, לרדת קומה וכל זאת במקום זר ומנוכר ותחת לחץ גדול.


שתיים שהן ארבע


כאשר טסים, לא משנה לאיזה יעד, בטיסה לא ישירה, מכפילים את התלות בכל הגורמים.
במקום לטוס טיסה אחת הלוך וטיסה אחת חזור, הכל מוכפל.

במקום שני מטוסים שיהיו תקינים וימריאו בזמן, אתה כעת מתמודד מול ארבעה.

במקום סבלים בשתי שדות שאמורים לדאוג שהמזוודה אכן תועמס על הטיסה הנכונה, אתה כעת מכוון בתהילים שלך כנגד ארבע.
ובתחום הזה, הכל כך שביר ונזיל. מי צריך את הכפלת הסיכונים הזו? מי מחפש לחץ נוסף?
העובדה שניתן לטוס בטיסה אחת ולקבל המזוודה בניו יורק, כבר נתפסת בעיני רבים כנס גדול, מדוע להתגרות במזל?


דבר נוסף שהפך את המעבר טיסה לטיסה לקשה ומסורבלת יותר, הן הבדיקות הביטחוניות הנוספות שעל כל נוסע לעבור כיום בשדה המעבר.

בעבר, היה מקובל שנוסע שזה עתה ירד מטיסה הוא בגדר נוסע "נקי" ואין צורך להעביר אותו בידוק נוסף טרם עלייתו לטיסה הבאה.
כיום, כל נוסע הטס בטיסות המשך, חייב בבדיקות בטחון.

מי מאתנו לא נתקל בפקיסטניים חובשי התרבוש בשדות התעופה באירופה הבודקים אותנו... ותרים אחר חומרי חבלה. הפקיסטני מחפש אצלי - הישראלי... התבלבלו היוצרות.


ואז מגיעה שורת המחץ - "אבל בשביל לחסוף כסף זה שווה"...
ויובהר מיד בתחילת דבריי. כאשר מדובר על הפרש של מאות רבות של דולרים, מ-מאתיים דולר ומעלה, ניתן בהחלט להתלבט בין האופציות. אבל לא כאשר ההפרש קטן מכך.



טקסט, אוכל ומונית


בואו נפתח רגע את עניין ההפרש במחיר וראו זה פלא, בסופו של יום אין הפרש.
ההוצאות יוצאות תחת כל כך הרבה סעיפים אחרים בצורה לא מורגשת.

הודעות טקסט כתוצאה מהעצירה.
(ממוצע להודעה מחו"ל 3 ש"ח)

הנה סדר ההודעות. מי שטוען שלא שולח בדיוק אותן, שקרן.

1. "כרגע נחתנו ברומא, אנחנו יורדים עוד רגע מהמטוס"
2. "אוהו כמה שיש כאן ללכת, זה לא נגמר, אבל זה רומא, זה כיף"
3. "מצאתי את השער לטיסה הבאה".
4. "ארבעה יורו לפחית קולה, היית מאמין?"
5."דווקא מטוס נחמד, בנתיים המושב שלידי ריק".
6. "אוףףף כרגע התיישב בו הודי נודף קארי"
7. "הנה אני רואה מהחלון שהמזוודה שלי מועמסת למטה. יש!!"
8. "מ-מ-ר-י-א-י-ם !!"

חישוב מהיר מגלה כי על ההודעות – שמונה במספר בעצירה בהלוך ובדיוק אותן שמונה... בעצירה בחזור וכבר הלכו 48 ש"ח = 15 דולר.
+ שתי פחיות קולה (ארבעה יורו כל אחת כאמור לעיל) בכל כיוון (הרי אסור לשאת כיום נוזלים במטוס וחייבים לקנות בדיוטי פרי במחיר מופקע) הרי לכם עוד 16 יורו על שתיה והכלכלנים שבינינו כבר חישבו והגיעו יחד ל- 35 דולר.


הוצאות על אוכל.
"יש לך מושג באיזה הכשר יהיה האוכל בטיסה בין אתונה לניו יורק? האם אפשר לסמוך על זה?" מי יודע????
אז עכשיו יש צורך להצטייד באוכל ל-18 שעות. הרי הטיסות עצמן הן 13 שעות + עצירה של 5 שעות.
וואוו, 5 שעות עצירה, אני אמות מרעב !

ערב לפני הטיסה אתה נכנס למכולת הקרובה לביתך מסוג המכולות האלו שלמוכר קוראים או –אלי או דוד והמחירים שם במצב תמידי של המראה...
שש לחמניות, + מארז גבינה צהובה +שימורים של סרדינים (שכבר בבטחון כאן ישליכו לך לאשפה) חומוס במשקל קילו של צבר ושפופרת של חמאת בוטנים. הכל יחד 65 ש"ח = 18 דולר.
בחזור אגב, חוסר ההתמצאות שלך בסחורה המקומית שם, תעלה לך בעוד 5 – 10 דולר.
בקיצור הוספנו לחוויה עוד 40 דולר על מזון.
לעומת זאת בטיסות הישירות ניתן תמיד לקבל אוכל גלאט ולסמוך על כך שאפילו יהיו כמה מנות מיותרות. ב'אל על' ניתן אף להזמין ארוחת מהדרין – דגים.



תחבורה לשדה כאן בארץ.
כ-99 אחוזים מהטיסות הלא ישירות יוצאות מכאן מוקדם מאוד בבוקר בין השעות חמש ל-שבע. כך שעל הנוסע להתייצב בשדה בדיוק בשעות בהן הקטרים ברכבת ישראל נמים את שנת הלילה...
וכך לחשבון שלנו יש להוסיף גם את עלותה של מונית הספיישל מ-קרית גת. נתניה או אפילו כפר חב"ד.

בקיצור, במקום לשלם עוד 100 דולר על הכרטיס, החלטתם לחלק את הסכום בין חברת סלקום, דוד מהמכולת ומוניות הכוכב הסגול...

עדיין לא דיברנו על סחיבת ילדים ותינוקות ממטוס למטוס, על הקילומטרים שיש ללכת בין טרמינל לטרמינל ועל סופות שלגים בלתי צפויות. על כך נאריך אולי בענן הוולקני הבא.



טיפים חשובים


אבל אם אתם מתעקשים לטוס עם עצירה וההפרש במחיר הוא באמת של מאות רבות של דולרים. הנה כמה טיפים חשובים. על חשבון הבית.

לא קצר מידי. עצירה של ארבע שעות עדיפה על שעה וחצי. אם בעצירה של שעה אתה מגיע מתנשף לטיסת ההמשך וברגע האחרון לא מפספס. איך אתה חושב שהמזוודה שלך תספיק לרוץ כל כך מהר?

לא דרך מדריד. אם החלטת בכל זאת דרך מדריד. עליך להיפרד מהמזוודה באותו מעמד של פרידה מבני המשפחה. שכן, גם אותה לא תראה בשבועיים הקרובים.

לא סמוך מידי לשבת. בבית חב"ד המקומי אי שם ייארחו אותך וודאי במאור פנים. אבל יירמזו לך לקחת טיסה מוקדמת יותר בפעם הבאה.

לא ערב שמחה משפחתית. אם החתונה שלשמה אתם טסים היא ביום שלישי בערב. אזי יש להקדים היציאה מהארץ ליום שני בבוקר ולא לקחת צ'אנס ולטוס בבוקרו של יום האירוע. ייתכן שאת התמונות מהחתונה תאלצו לראות ב COL בעמדת אינטרנט חינמית בטרמינל האירופאי...


ולסיום, מסר קטן ו-וולקאני לכל רוכשי הכרטיסים באינטרנט.
במידה ואתם מנסים לקבל תשובות דרך אותו אתר ווירטואלי עלום שם ונטול איש קשר, בו רכשתם הכרטיס ואתם פשוט לא מצליחים לברר פרטים לגבי העיכובים בטיסות.
נסו אולי לנתק את כבל החיבור לאינטרנט ולחבר אותו שוב כעבור דקה. ייתכן שאז כן תמצאו תשובות. או שלא.
חכמה שלאחר מעשה? ייתכן.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.