מערכת COL | יום כ"ח ניסן ה׳תש״ע 12.04.2010

בית הכנסת עלה בלהבות, והחסידים רקדו עד שיצאה נשמתם

הרב החסיד ר' יצחק הורביץ הי"ד (ידוע בכינויו ר' איצ'ע מתמיד), היה נודע כעובד ה' מופלא, והיה אחד מגדולי החסידים בדורות הראשונים של תורת החסידות. הוא נרצח בי' כסלו תש"ב בעיר ריגא בשואה על קידוש ה' יחד עם עוד שניים מגדולי החסידים: הרה"ח ר' יחזקאל פייגין, והרה"ח ר' רפאל כהן ● הגרמנים ימ"ש הובילו אותם לבית הכנסת והציתו אותו ● עדי ראיה סיפרו מאוחר יותר כי ר' איצ'ע פתח את ארון הקודש, הוציא ספר תורה ואמר: "אנו זוכים לקיים מצות מסירות נפש על קידוש השם ועלינו לעשות זאת מתוך שמחה'. אז פצח בריקוד חסידי, עד שיצאו נשמותיהם בקדושה ובטהרה לסיפור המלא
בית הכנסת עלה בלהבות, והחסידים רקדו עד שיצאה נשמתם
COL

הרב החסיד ר' יצחק הורביץ הי"ד (ידוע בכינויו ר' איצ'ע מתמיד), שימש כשד"ר. ר' איצ'ע נודע כעובד ה' מופלא, אף שהוא היה בדור הקודם, הוא התקבל כאחד מגדולי החסידים בדורות הראשונים של תורת החסידות. נהרג בי' כסלו תש"ב בעיר ריגא בשואה על קידוש ה'.

על הרגעים האחרונים של ר' איצ'ע מסופר (כפר חב"ד" גל' 503 וגל' 861 ומשם ל'יראת ה' אוצרו' עמ' 279) כי הנאצים ימ"ש היו חוטפים את יהודי ריגא, מכנסים אותם בבית הכנסת ובהתמלא הבית, מציתים אותו באש על כל הנמצאים בתוכו וכל מי שהיה מנסה להמלט מן הלהבות היה נורה מיד!

כך נשרף גם ר' יצחק על קידוש השם.

היה זה ביום יו"ד כסלו תש"ב. הגרמנים הובילו יהודים רבים בכוח אל תוך בית הכנסת ובאכזריותם ורשעותם העמידו יהודים רבים אחרים בחוץ כדי לצפות במחזה הנורא.

עדי ראיה סיפרו מאוחר יותר כי ר' איצ'ע פתח את ארון הקודש, הוציא ספר תורה ואמר: "אנו זוכים לקיים מצות מסירות נפש על קידוש השם ועלינו לעשות זאת מתוך שמחה'. הוא הניח את ידו האחת על כתפו של הרה"ח ר' אליהו חיים אלטהויז ואת השניה על כתפו של הרה"ח ר' יחזקאל פייגין (מזכירו המסור והנאמן של הרבי הריי"צ) ויחד הם יצאו בריקוד כשהם שרים בתוך כך את ניגון ה'הקפות' החב"די הנודע...

כך יצאו נשמותיהם של שלושת החסידים המופלאים הללו בקדושה ובטהרה!

ובמקום אחר זכרונותי להרה"ח הרב נחום שמריהו ששונקין ע"ה, עמ' 228) מסופר:

"השלושה – היינו הרה"ח ר' יחזקאל פייגין, הרה"ח ר' יצחק מתמיד והרה"ח ר' רפאל כהן מי שהיה רב בנעוול – התחבאו יחד עם עוד אנשים בבית הכנסת אשר בריגה. המרצחים הנאצים חיות הטרף ההולכים על שנים, סגרו את בית הכנסת על מסגר, והציתו אש ביסודותיו. לשונות האש התפשטו חיש מהר בכל בית הכנסת, אכלו וליחכו את כל אלה אשר ניסו למצוא שם מקלטם, ובתוכם צדיקים, חסידים וקדושי עליון. ה' ינקום במהרה את דמם השפוך!".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.