מערכת COL | יום כ"ו ניסן ה׳תש״ע 10.04.2010

אבל בהולנד: נפטר הרב הראשי, הגאון רבי מאיר יוסט זצ"ל

באמסטרדם אשר בהולנד נפטר זקן הרבנים באירופה הרב הראשי הגאון רבי מאיר יוסט זצ"ל ● עם עליית הנאצים חזר לבית הוריו בגרוסוורדיין (לשם גלו במלחמת העולם הראשונה) ונתמנה שם ליו"ר צעירי אגודת ישראל ● במהלך מלחמת העולם השנייה התחבא עם זוגתו בכרם פרטי של גוי בבודפשט וכך ניצל  לסיפור המלא
אבל בהולנד: נפטר הרב הראשי, הגאון רבי מאיר יוסט זצ
הרב יוסט עם יבלדחט"א הרב גרשון-מענדל גרליק בכינוס "מרכז רבני אירופה" (צילום: מאיר דהן, COL)

באמסטרדם אשר בהולנד נפטר זקן הרבנים באירופה הרב הראשי הגאון רבי מאיר יוסט זצ"ל.

רבי מאיר נולד בויז'ניץ אשר בהונגריה לפני מלחמת העולם הראשונה. אביו, ר' ניסן זצ"ל, היה משמשו ואיש אמונו של כ"ק אדמו"ר בעל ה"אהבת ישראל" מויז'ניץ זצוק"ל ואף היה מלחין החצר.

בתור נער למד אצל הגאון הגדול רבי פנחס הורביץ זצוק"ל, מחבר ספר 'פתחא זוטא'. משם עלה רבי מאיר ונתעלה לישיבתו של הרב דושינסקיא בחוסט. את מנוחתו מצא דווקא בפרנקפורט, בצלם של גדולי גרמניה, ובתורתם המחשבתית העמוקה. הוא היה חלק מחבורת בחורים, שיחד עסקו במשנתו של הרב הירש, ובהזדמנות הראשונה עברו לגרמניה כדי להתבשם מתורתו של תלמידו, רבי שלמה ברויאר. לימים סיפר בראיון למגזין "קהילות" של רבני אירופה כי "אני כבר לא הספקתי להכירו (את רבי שלמה ברויאר) אך למדתי אצל בנו רבי יוסף זצ"ל. בפרנקפורט קבלתי על עצמי את כל מנהגי אשכנז על כל פרטיו ודקדוקיו".

עם עליית הנאצים חזר לבית הוריו בגרוסוורדיין (לשם גלו במלחמת העולם הראשונה) ונתמנה שם ליו"ר צעירי אגודת ישראל. בתור פעיל נלהב של התנועה ותומך ברעיון האגודאי, מצא את עצמו משתתף בכנסיייה הגדולה במארינבד שהתקיימה באלול שנת תרצ"ז.

הרב היה גם אחד מאלו שזכו לעמוד סביב מטתו של הרבי ה'אהבת ישראל' שעה שהשיב את נשמתו הקדושה ליוצרה, יחד עם אביו המשב"ק ר' ניסן זצ"ל. במהלך מלחמת העולם השנייה התחבא עם זוגתו בכרם פרטי של גוי בבודפשט וכך ניצל.

לאחר מלחמת העולם השנייה בתור אברך צעיר נתמנה לר"מ בישיבת מונטריי אשר בשוויץ, תפקיד בו שימש במשך תשע שנים עד הוצע לו לשמש כרבה הראשי של הולנד.

לפני ארבעים ושבע שנים, כשבועיים לפני פסח, נחתה על שולחנו הזמנת כבוד לכהן פאר ברבנות בהולנד, ומאז ועד לפטירתו התגורר באמסטרדם.

רבי מאיר היה תומך נלהב וחבר בארגון "מרכז רבני אירופה". גם בשנים האחרונות כאשר כוחו לא עמד לו כבצעירותו הטריח את עצמו והשתתף בכנסים שארגן המרכז והיה מהנואמים המרכזיים.

עם פטירתו מסר הרב אריה גולדברג, סמנכ"ל מרכז רבני אירופה כי "רבי מאיר היה אות ומופת לכל רב באירופה. במשך למעלה ארבעים שנה הוא התמסר לטובת הכלל. כרב ידע תמיד לחבר בין ה"שמאל דוחה" וה"ימין מקרבת". עם פטירתו הוא מותיר חלל ברבנות אירופה".

הגאון רבי יעקב דוד שמאהל שליט"א, אשר שימש כחבר הרבנות הראשית של הולנד יחד עם הגר"מ זצ"ל וכיום דיין דק"ק "שומרי הדת" באנטוורפן ספד לרב יוסט "רבי מאיר היה גאון אדיר ובקיא נפלא בספרי שאלות ותשובות בהלכה, בעל זכרון מדהים, וכרב עמד בתקיפות על כל ענייני שמירת ההלכה בהולנד".

רבי מאיר היה בן 102 בפטירתו. ארונו יוטס ביום א' לארה"ק שם תתקיים הלוויתו. תנצב"ה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.