מערכת COL | יום כ"ד ניסן ה׳תש״ע 08.04.2010

הקרן אור באפילה של קרית מלאכי: נציג חב"ד בעיריה

"בלי שממש שמנו לב, חבר עיריית קריית מלאכי אברהם הרשקופ הפכו לנקודת האור היחידה בקואליציה של ראש העיר מוטי מלכה, בה כולם עסוקים בעיקר בלחמם את הכיסא", כך נפתחת כתבה שפורסמה באתר האינטרנט "קסטינט" ● "כשנכנס לעירייה היו בטוחים שם כי קיבלו עוד חבר עירייה שיגיע לישיבות רק לעיתים רחוקות, ושהעניין הציבורי לא יעמוד בראש מעייניו, אולם המציאות, טפחה על פניהם של רבים. הרשקופ מסתמן כהפתעה הנעימה של מערכת הבחירות, והוא נראה כקרן האור באפילה של מה שמתקרא "הקואליציה של מוטי מלכה"  לקריאת הראיון
הקרן אור באפילה של קרית מלאכי: נציג חב
ר' לימא הרשקופ ור' חיים שטיינר עם ראש העיר מוטי מלכא ● צילום: COL
אליאור עמר, קסטינט

שואלים שאלות קשות, דורשים תשובות ברורות ולא עושים חשבון לאף אחד. בלי שממש שמנו לב, חברי העירייה שמעון חזן ואברהם הרשקופ הפכו לנקודת האור היחידה בקואליציה של מוטי מלכה, בה כולם עסוקים בעיקר בלחמם את הכיסא

מה כבר לא נאמר על חברי העירייה בעיריית קריית מלאכי? אמרו עליהם שהם עסוקים רק בעצמם, שהם בעיקר מחממים את הכיסא, שהציבור לא באמת מעניין אותם ועוד כהנה וכהנה האשמות שאף איש ציבור לא ממש יכול להתגאות בהם.

לגבי שניים מחברי העירייה הנבחרים, המציאות שונה לחלוטין, בטח לאלו שמכירים את המערכת מבפנים. השניים הם החברים שמעון חזן ואברהם הרשקופ. עבור אברהם הרשקופ זוהי הכהונה הראשונה כחבר עירייה. הוא חב"דניק, ונבחר מטעם וועד השכונה כדי לכהן כנבחר עירייה. הוא שובץ במקום השלישי ברשימתו של מוטי מלכה בבחירות האחרונות, וכשנכנס לעירייה היו בטוחים שם כי קיבלו עוד חבר עירייה שיגיע לישיבות רק לעיתים רחוקות, ושהעניין הציבורי לא יעמוד בראש מעייניו. הרשקופ משמש כמנהל תת הרשת של 'ויקטורי'- ויקטורי מהדרין, שפונה בעיקרה לציבור החרדי.

המציאות, כך ניתן לקבוע עד כה, ממרחק של כמעט שני וחצי מהבחירות לרשויות, טפחה על פניהם של רבים. דווקא שני החברים הטריים בעירייה, אלו שכולם חשבו כי ישמשו כעלה תאנה למועצת העיר, מסתמנים כהפתעה הנעימה של מערכת הבחירות. שניהם נראים כקרני האור באפילה של מה שמתקרא "הקואליציה של מוטי מלכה".

"קודם כל אפשר לזקוף לזכותם את העובדה שהם מגיעים לכל הישיבות", אמר השבוע גורם בעירייה בנוגע להרשקופ וחזן. "חשוב מזה, הם לא נותנים לשום דבר לעבור סתם ככה".

הרשקופ, כמו חזן, זוכה לשבחים לא מעטים על שליחותו בעירייה. למרות שבתחילה נראה היה כי כחבר חב"ד לא יתלהב מהעשייה הציבורית, על פניו המציאות שונה בתכלית. חבר העירייה מטעם חב"ד במועצת העיר הקודמת, יוסף יוזוביץ', למשל, כמעט ולא היה מוכר לתושבים וגם כמעט ולא היה נראה בעירייה, על אף תפקידו הציבורי הרם, כסגן ראש העיר. הרשקופ, בדומה לו, אף הוא אינו מוכר יחסית לציבור, אך יודעי דבר אינם חוסכים ממנו שבחים על תפקודו.

"הוא לא פחות עסוק מאף אחד משאר חברי העירייה. התפקיד שלו בעבודה גדול ומחייב מאוד, אבל בכל זאת הוא מוצא את הזמן לשליחות הציבורית שהוטלה עליו", מספר אחד מסובביו של הרשקופ. באופן קבוע שכמעט ואינו משתנה, מגיע הרשקופ מידי יום חמישי אל בניין העירייה. הוא "מבלה" שם לרוב בין 4 ל-5 שעות, בסופן חוזר לעבודתו. באותן השעות, הוא מטפל בנושאים שהצטברו על שולחנו הנוגעים לתושבי העיר ותלונותיהם. "הוא החליט שאת הבוקר והצהריים בימי חמישי הוא מקדיש לתפקיד הציבורי שהוטל עליו", מספר אחד מחבריו של הרשקופ.

גם הרשקופ, כמו חזן, זוכה לשבחים לא מבוטלים מצד עובדים בעירייה: "קודם כל, יחסי האנוש שלו מעולים. הוא מקפיד להגיד לכולם שלום כשהוא מגיע, הוא לא מתנשא על אף אחד", מספרת עובדת עירייה. על התנהלותו בישיבות העירייה, מספר גורם בעירייה, שהשתתף במספר ישיבות מאז הוכרז על מועצת העיר החדשה: "בדומה לחזן, הוא לא נותן לשום דבר לעבור בשקט. הם הוא נכנס לפרטים הקטנים ביותר. הוא שואל שאלות מאוד פרטניות ומבקש לקבל תשובות על כל דבר שלא נראה לו". לא מכבר התנהל ויכוח בין חברי העירייה הדתיים לבין חברי העירייה החילוניים. הויכוח נסב סביב התקציב שיועבר לקבוצת הכדורגל אל מול התקציב של המחלקה לתרבות תורנית. חזן והרשקופ, שהיו שניים מהחברים העיקריים שדרשו השוואת התקציב של המחלקה התורנית לתקציב הספורט, לא התפשרו ולבסוף הגיעו להסכמה עם ממלא מקום ראש העיר, יוסי סולימני, על פיה תקבל המחלקה התורנית תוספת של כ-50 אלף שקלים לתקציבה, וכן תוספת נוספת בתקציב העירייה החדש לשנת 2010, שעבר במליאת הכספים של העירייה, בה חברים חזן והרשקופ, בשבוע שעבר וצפוי לעבור אישור מליאה בישיבה שתתקיים בשבוע הבא.

"יש חברי עירייה שאתה רואה אותם מישיבה לישיבה, ולפעמים אפילו בישיבות לא", סיפר גורם בעירייה השבוע. "זה מרגיז. אתה רואה אנשים שהבטיחו הבטחות רק לפני שנה וחצי, שנשלחו על ידי הציבור לשרת אותו במקום הזה שנקרא עירייה, שזה הממשלה של עיר, והם לוקחים את התפקיד בקלות. לא מבינים את גודל האחריות שיש עליהם", הוסיף.

עובד עירייה נוסף, הנחשב בכיר, הגדיל ואמר השבוע על הרשקופ וחזן כי הם "האופוזיציה בתוך הקואליציה". "רוב חברי העירייה שבאים לישיבות לא יודעים בכלל מה עומד על סדר היום. באים, מרימים ידיים וכבר רוצים ללכת הביתה. רואים על שניהם שהם באמת רוצים לדעת וללמוד. אנשים כאלו אנחנו צריכים בפוליטיקה". לדבריו של אותו עובד, שאר חברי העירייה הם הדוגמא הנגדית להרשקופ וחזן: "בשום ישיבה הם לא יודעים על מה הולכים לדבר. הם באים ומצביעים באופן עיוור אחרי מה שראש העיר אומר להם. לא באמת חשוב להם על מה מדובר, מה ההשלכות, כמה כסף מהקופה הציבורית יוציאו. באים, מרימים ידיים והולכים". הגורם מוסיף ואומר: "אפשר להיות קואליציה כמו שרוב חברי העירייה משמשים קואליציה, ואפשר להיות קואליציה כמו שמעון חזן ואברהם הרשקופ, שהם חברי קואליציה שאכפת להם ממה שמתרחש ולא מצביעים באופן עיוור מבלי לדעת על מה מדובר, הכל בשם 'המשמעת האופוזיציונית'", הוא אומר. "נכון שבסוף מצביעים בעד כל מה שראש העיר מבקש להעביר, אבל התהליך לא פחות חשוב מהתוצר הסופי והתהליך במקרה של הרשקופ וחזן הוא חיובי מאוד".

לשני חברי העירייה המדוברים, איתם שוחחנו השבוע, בכלל לא ברור על מה המהומה: "אני מאמין שכל נבחר ציבור צריך לדעת שעליו להקדיש זמן לציבור על חשבון זמנו הפרטי. לשאול שאלות ולבקש תשובות זה לא משהו שקשור לחבר עירייה חדש או וותיק. זו חובתי לדעת לשאול את השאלות הנכונות כדי לדעת ולוודא שכספי ציבור הולכים למקומות הנכונים ולא נעשים בהם שימושים לא ראויים", אמר חזן. "הציבור שלח אותנו לשרת אותו בבניין העירייה ומה שאנחנו עושים הוא מחוייב המציאות", הוסיף.

גם הרשקופ מסכים עם חזן: "לצערי יש חברי עירייה שלא מבינים את תפקידם. זה שאני מקדיש מזמן עבודתי לטובת הציבור זה מובן מאליו עבורי וצריך להיות כך עבור כל נבחר ציבור. אם לא לשם כך שלחו אותנו, אז מדוע נבחרנו לתפקיד ציבורי? יש עלינו אחריות כנבחרי ציבור ואנחנו צריכים לעשות הכל כדי לעשות אותה נאמנה".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.