מערכת COL | יום י' ניסן ה׳תש״ע 25.03.2010

בטיסה הבאה כולנו מסובים ● מילה של קמיסר (פ)

האם ניתן לשדרג מראש? או רק ברגע האחרון? האם חייבים לקנות כרטיס יקר או שגם מהכרטיס הזול ביותר יש מצב?? וכן מהו "מושב מועדף"? אפרים קמיסר, מנהל האתר ה"משודרג" www.onlyny.co.il מפרט את כל הדרכים לשדרוג ומזהיר אתכם לא לעשות 'ביזנס' עם "אירופאים" !  למאמר המלא
בטיסה הבאה כולנו מסובים ● מילה של קמיסר (פ)
המחלקה הראשונה הנכספת (צילום ארכיון: מנדי לואיס, COL)

בין אדם למקום...

נתחיל בשאלה פילוסופית מן המפורסמות בתחום.

ע
בדת ויגעת כל כך קשה בהשגת הכסף הזה. לפעמים כרטיס לניו-יורק במחלקת עסקים יכול לעלות גם חמשת אלפים דולר.  אז מה, עכשיו תלך לישון ל-10 שעות ותתעורר רגע לפני הנחיתה? כל כך הרבה כסף מבלי להרגיש הנאה כלל? או, שתחזיק במושב עשר שעות ותאמר לעצמך כל 3 דקות, הנה אני כאן ב'ביזנס'... אני כאן ב'ביזנס'... וכולם שם מאחור כמו סרדינים...

תשובה מוחלטת אין לשאלה הזו, כמובן שזה תלוי מאוד בסוג הנוסע.

האם אחרי אותן עשר שעות, אתה מתעתד להתחיל יום של פגישות עסקים מתוחות? או להתחיל יום מתוח לא פחות של קניות בשדרה ה13?

אין ספק ואין חולק שטיסה במחלקת עסקים זה משהו אחר לגמרי.

במקום לטוס בתיירים ולחשוב – אוףףף לשבת עכשיו 12 שעות, לנסות להירדם ולקום עם צוואר תפוס. כשאתה לקראת טיסה במחלקת עסקים, אתה רק מחכה לרגע בו תוכל ללחוץ על כפתור ה"ופרצת" במושב המהודר ולהתרווח "ימה וקדמה צפונה ונגבה"... אתה ישן טוב, ומגיע רענן.

למה כל כך יקר?

מידי כמה חודשים נופל לי איזה בחור חמד, שמתעתד לטוס לניו-יורק ולפי החישוב שלו, לאחר רכישת כרטיס הטיסה עדיין יישארו באמתחתו כמה מאות דולרים.

הוא מרצין לרגע, מנכס לעצמו טון בוגר וענייני  - "תגיד, קמיסר"? הוא שואל, "כמה יעלה לי בביזנס"??

"עזוב אותך משטויות, זה מיליון דולר" אני עונה לו.

והוא בשלו "נו, באמת? כמה זה?"

ברגע זה מופעל אצלי מיד נוהל החירום המכונה "פנטזיונר בסביבה"...

אני הרי לא הולך לתת לו תשובה בדוקה עם מצב התפוסה העדכני וכל אופציות המחיר ב'ביזנס' כעת, ברור שהוא לא הולך לקנות כרטיס בכמה אלפים טובים. "זה הרבה הרבה כסף, רד מהעניין".

"אהה טוב, חשבתי שזה רק עוד איזה 100 או 200 דולר. לא נורא". 

בטל נוהל חירום !

אז למה זה באמת כל כך יקר? האם בגלל הכלים הנאים עליהם מוגשת החביתה הטעימה...?? אולי בגלל מטהר האוויר שמותקן שם בחדרי הנוחיות?

האמת היא פשוטה. מושב במחלקת העסקים יהיה תמיד יקר פי כמה ממושב רגיל, פשוט כי המושב תופס מקום כמו של שלושה מושבים בתיירים.

אם במחלקת התיירים נדחסים שתי שורות של שלושה מושבים במטר וחצי על מטר וחצי. הרי שבמחלקת העסקים מאיישים את הטריטוריה הזו רק שני נוסעים בלבד. ועל המרווח הזה מישהו צריך לשלם.

לבסיס היוקר הזה תוסיף את עלויות האירוח בטרקלין בטרמינל, עיבוי צוות השירות במטוס, הארוחות המהודרות יותר  וכמובן את שכרו של מי שמקפל את הממחטות החמות עם ריח הלימון, שכן, במחלקת העסקים הממחטה מוגשת בצורת פרח ולא סתם כעוד ממחטה בערימה שטוחה של ממחטות...

היזהרו מ-'ביזנס' עם אירופאים !

באירוע מיוחד לסוכנים שערכה חברת 'אל על' לפני כשנה, הסביר מנכ"ל 'אל על' היוצא מר חיים רומנו עד כמה שירות ה'ביזנס' של החברה שלו טוב מהמתחרים. בדגש על החברות האירופאיות.

"מי מכם יכול לזכור מה היה התשדיר האחרון ששודר במסך רגע לפני הנחיתה בחברה האיטלקית"? שאל בקול רם.  

"ומי מכם זוכר לכמה מעלות נטה מושב הביזנס בחברה הבלגית"?

"ופרס מיוחד יינתן למי שיזכור את ההבדל בס"מ בין מושב רגיל למושב במחלקת עסקים בחברה ההונגרית"?

ואז הטיל את הפצצה , - "אז זהו, שאף אחד מכם לא יזכור את התשדיר האחרון בחברה האיטלקית כיוון שבטיסות לאירופה אין כלל מסכים.

אף אחד לא יזכור עד כמה המושב בחברה הבלגית נטה אחורה, כיוון שהוא נוטה בדיוק כמו מושב רגיל.

ואף אחד לא יזכור את ההבדל בסנטימטרים בין מושב תיירים ועסקים בחברה ההונגרית כיוון שזה בדיוק אותו המושב".

אכן, צודק מר רומנו. במקרה זה 'אל על' באמת מובילה.

אם הזמנת 'ביזנס' תקבל 'ביזנס'. בכל מטוסי החברה מחלקת העסקים מרווחת במידה שווה ובמטוסי חברת הבת "סאן דור" בהם אין כלל מחלקת עסקים, השורות הקדמיות נמכרות במחיר כמו תיירים רגיל.

לכן, חשוב לבדוק טוב, בוודאי לפני שמזמינים כרטיס ב'ביזנס' וגם כמובן לפני שמפעילים גייסות בכדי להשתדרג, האם זה באמת 'ביזנס' או פשוט מושב קדמי יותר ותו לא.

טיפ חשוב לאותם רוכשי כרטיסים בטיסות "קוד שרינג" בהן אתה קונה כרטיס של 'אל על' על טיסה של חברה זרה. כדאי לבדוק היטב את החברה הזרה ואת רמת ה'ביזנס' שלה. כיוון שייתכן שתשלם מחיר 'ביזנס' של 'אל על' ותשב במושב אומנם קדמי... אבל רגיל ביותר, כמתואר מעלה.

בהרבה מאוד חברות אירופאיות וחברות פנים אמריקאיות, מחלקת העסקים מכונה בשם זה רק מפני היותה בקדמת המטוס. המושבים ברוב המקרים הם בדיוק אותם המושבים, וייתכן שהצ'ופר הגדול הוא בחסימת מושב האמצע בשורה של שלוש. אפשר לחשוב... אהה וגם כוס מיץ תפוזים קר שתקבל עוד לפני ההמראה, בזמן ששאר הנוסעים מאחור ייאלצו להמתין בצמא עד לאחר ההמראה. אהה והם גם יראו אותך כמובן שותה את כוס מיץ התפוזים הזה, ויאמרו לעצמם "לו רק יכולתי לשבת שם במקומו... אה, תענוג !!

כרטיס תיירים יקר + נקודות  = ביזנס

הפורמט המקובל לשדרוג, הוא רכישת כרטיס יקר במחלקת תיירים ושדרוג ע"י הוספת נקודות של מועדון ה'נוסע המתמיד'. האופציה הזו קיימת תמיד בכפוף למצב הנתון במחלקת העסקים באותה הטיסה.

אם אין עוד מקומות פנויים ב'ביזנס' לא יעזור אם נוסיף גם מיליון נקודות. הנוסע יישב בתיירים !

ובתוך הפורמט המקובל הזה, יש שתי אופציות.

(המידע המובא מטה וערך הנקודות מתייחס אך ורק לפרמטרים של חברת 'אל על')

ש
דרוג מובטח מראש בהרבה נקודות, או שדרוג ברגע האחרון תמורת נקודות בודדות בלבד.

מדובר בשני נוסעים ששילמו כבר מראש אלפיים ומשהו דולר לניו יורק. הראשון נתן מיד 700 נקודות לכל כיוון וקיבל שדרוג מובטח, והשני טיפוס 'ספונטני' יותר. הוא ממתין לרגע האחרון, במידה ויהיה מושב פנוי בזמן הצ'ק-אין הוא יקבל אותו תמורת 50 נקודות בלבד לכיוון !! ויישב ב'ביזנס' ליד אותו נוסע שנתן אז את ה700 נקודות וירגיש ש"שיחק אותה"... במידה ולא יהיה, הוא יישב בתיירים לצידו של נוסע ששילם 650 דולר, ויאכל את הלב...

בחודשי החורף ניתן למצוא יותר מבצעי שדרוג של חברות התעופה. לעיתים הם מאפשרים שדרוג מראש גם ברכישת כרטיסים מוזלים יותר. אבל עדיין יקרים.

ביזנס בימי משבר כלכלי

המשבר הכלכלי הגלובלי שפקד את העולם כולו לקראת סוף שנת 2008 לא פסח על תחום התעופה.

היטיבו להגדיר זאת אז מומחים בתחום כ"הורדת הילוך".

מי שהורגל לטוס רק במחלקה ראשונה מסתפק כיום ב'ביזנס' ומי שהורגל ב'ביזנס' ירד לתיירים. 

חברות התעופה מצאו עצמן מטיסות מטוסים עם בעיית שיווי משקל... בירכתי המטוס מלא מאוד ואילו בחלקו הקדמי ריק לגמרי. שוק הנוסעים במחלקות היוקרה התרסק לגמרי ובדוחות הכספיים של החברות זה בלט וצרם מאוד.

החברות החלו אז בהליך של חשיבה מחודשת, כיצד למלא המטוס כולו עד כמה שניתן.

אם במחלקת התיירים כל כך עמוס ואילו בעסקים ריק, בואו נמכור עוד מקומות בתיירים, ונשדרג כמה מנוסעי התיירים לעסקים. אז נכון שבסוף היום מכרנו את הכסא ב1200 דולר ולא ב4000 דולר, אבל לפחות הצלנו 20-30 אחוז.

"מושב מועדף" ב'אל על'

כך הושק ב'אל על' השירות החדש בשם "מושב מועדף".

השירות שנועד תחילה למכור בכסף את המושבים שבשורת יציאת החרום ה-EXIT , הורחב גם למתן שירות למבקשים להשתדרג.

השירות של "המושב המועדף" במחלקת תיירים בישר על כך שנגמרו הימים בהם עמדנו על קופסת נעליים בצ'ק אין והפקידה השתכנעה שאנו גבוהים מידי להתקווץ' במושב רגיל ונתנה לנו לשבת במושב ב-EXIT. היום, אם אתה גבוה כדאי שתהיה גם עשיר, כיוון שמושב כזה בטיסה לארה"ב נמכר בתוספת של 59 דולר לכיוון. (או 135 נקודות מתמיד) את הרישום למושב כזה יש לבצע באתר 'אל על' תחת "מושב מועדף".

רק בהגיעך לשדה תוכל לדעת האם אכן תזכה במושב מועדף.
 

את אותו הפורמט העתיקו גם למצבים בהם מחלקת העסקים לא מתמלאת.

כאשר ב'אל על' מזהים טיסה כזו. הם מזיזים את כל הנוסעים שרכשו כרטיס ב'ביזנס' לקדמת המחלקה או במטוסי הג'מבו לסיפון העליון וכך מתפנים כמה שורות של מושבי 'ביזנס'.

אותם יציעו כ"מושב מועדף" לנוסעים שרכשו כרטיס במחלקת התיירים.

בשורות הללו לא יינתן שרות מלא של מחלקת עסקים, הנוסע רק ישב במושב של עסקים. בינינו, מי צריך יותר...

השירות בטיסות לארה"ב ניתן בתמורה ל200 דולר או לחילופין 500 נקודות מתמיד.

ולהעיר שנוסעים מדרגת "זהב"  ומעלה במועדון המתמיד זכאים למושב מועדף מראש וללא תוספת תשלום. הן מושב בשורת ה-
EXIT והן למושב במחלקת העסקים – במידה והטיסה נפתחה למושב מועדף בעסקים.

נוסע כזה יכול אף לשריין לצידו נוסע נוסף שאינו בדרגה גבוהה במתמיד, אומנם בתשלום, אבל אז זה מובטח מראש ואותו נוסע לא צריך לחכות עד לצ'ק אין בשדה לדעת האם ישודרג או יישב ב-אקסיט.

לסיכום:
עקרונית, ניתן לשדרג רק מכרטיס יקר. לאחר רכישת הכרטיס היקר ניתן לבחור בשדרוג מובטח תמורת כמות נקודות גדולה או להמתין לרגע האחרון ולהשתדרג בנקודות בודדות.

במקרים נקודתיים מאוד, במידה ומחלקת העסקים ממש לא מלאה, חברי מעמד ה"זהב" ומעלה ישודרגו חינם אין כסף למושב של עסקים ולכלל ציבור הנוסעים תינתן האפשרות לרישום ל"מושב מועדף". לשנה הבאה, בקומה העליונה... חג כשר ושמח. 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.