מערכת COL | יום כ"ד אדר ה׳תש״ע 10.03.2010

תכירו: האיש שעומד מאחורי הפרויקט המצליח JLI ● ראיון

מאתיים וחמישים יהודים אמריקנים נחתו ביום שני השבוע בנתב"ג, למסע של שבוע ימים בארץ-הקודש. רובם אינם מכירים איש את רעהו, והם באים משישים ערים בארה"ב, אך יש להם נושא-שיחה משותף: כולם למדו בקורס JLI - המכון ללימודי יהדות ● אחד האנשים העומדים מאחורי המפעל הוא הרב אפרים מינץ, חסיד חב"ד משכונת קראון-הייטס שבניו-יורק ● בראיון למדור 'חיים יהודיים' ב'שיחת השבוע' הוא מדבר על שלבי ההקמה של הארגון ועל ההצלחה הכבירה  לראיון המלא
תכירו: האיש שעומד מאחורי הפרויקט המצליח JLI ● ראיון
הרב מינץ, השבוע בארץ. מאתיים וחמישים שגרירים (צילום: בנצי ששון)

מאת מנחם כהן

מאתיים וחמישים יהודים אמריקנים נחתו ביום שני השבוע בנתב"ג, למסע של שבוע ימים בארץ-הקודש. רובם אינם מכירים איש את רעהו, והם באים משישים ערים בארה"ב, אך יש להם נושא-שיחה משותף: כולם למדו בקורס JLI - המכון ללימודי יהדות.

המכון הזה נוסד לפני עשור על-ידי ה'מרכז לענייני חינוך' (הגוף המרכזי של שלוחי חב"ד בעולם), כדי לאפשר להמוני יהודים ללמוד יהדות במתכונת אקדמית.

הקורסים עוסקים במגוון רחב של תחומים בעולם היהדות, הם מוגשים על-ידי שליחי חב"ד, ומשתתפים בהם מדי שבוע בשבוע עשרות-אלפי יהודים ברחבי העולם.

ככה קורס נולד

אחד האנשים העומדים מאחורי המפעל הוא הרב אפרים מינץ (40), חסיד חב"ד משכונת קראון-הייטס שבניו-יורק. "לפני כעשר שנים זיהינו צורך רחב, בקרב ציבור גדול של יהודים, ללמוד יהדות במתכונת אקדמית מסודרת", הוא מספר.

"ערכנו דיונים מעמיקים, בעזרת אנשי מקצוע בתחום ובהשתתפות שלושים משלוחי חב"ד, שייצגו את כל מגוון הקהילות: קהילות גדולות וקטנות, קהילות של מבוגרים וצעירים, קהילות של סטודנטים וכו'. כך הונחו יסודות המכון".

שנה שלמה עסקו הרב מינץ והצוות שהקים בהכנת התשתיות למכון – שאת ממדיו והיקפיו העתידיים עדיין לא שיערו. "נוסף על הרבנים שעסקו בתוכן הקורס, נעזרנו רבות באנשי מקצוע שבנו את התשתיות המקצועיות, כדי לשווק את הקורס בדרך נכונה", הוא אומר. המשתתפים בקורסים נעזרים בחוברות מקצועיות ובמצגות, הממחישות את הנושאים הנלמדים.

180 אלף משתתפים

ההתחלה הייתה צנועה לעומת ההיקף כיום. "התחלנו להפעיל את הקורסים בחמש-עשרה ערים בארה"ב", הוא מספר. "בכל שנה הרחבנו את הפעילות לעוד חמש-עשרה ערים. כיום הקורסים פועלים ביותר משלוש-מאות ערים ברחבי העולם כולו. בקרוב יופעלו הקורסים גם בארץ, בעזרת צעירי-חב"ד".

לדבריו, בעשור האחרון למדו בקורסים של JLI מאה ושמונים אלף יהודים, והוא נהפך לאחד המוסדות המרכזיים בהנחלת היהדות לציבור הרחב. פרופסור בכיר מארה"ב התראיין לכלי-תקשורת גדול בתכנית על עתידו של העם היהודי, והתבטא: "אחד הסודות הגדולים ביותר שיש כיום לקיום היהודי הוא הפרוייקט של JLI".

החיבור בין התורה לארץ

אחד הקורסים עסק בשואה. "השיעורים האלה גרמו לי להבין איך העם היהודי באמת מתמודד, ובעקבות זאת נעשיתי מחוייבת יותר לאמונה היהודית", אמרה הסטודנטית לינדה באלין לעיתון היהודי 'ג'ואיש אקספוננט' היוצא-לאור בפילדלפיה.

'צייד הנאצים' הידוע שמעון ויזנטל ז"ל, שהתעמק בקורס, התבטא: "אני תומך גדול בקורס הזה, מכיוון שהידע הוא ההגנה הטובה שלנו נגד שחזור ההיסטוריה. שימור הזיכרון הוא חובה מוסרית".

ומה הביא את המכון להביא את הקבוצה הגדולה לישראל? – הרב מינץ משיב: "בעת האחרונה פתחנו קורס שנקרא 'הארץ והרוח', המציג את הקשר בין ארץ-ישראל לעם-ישראל ואת הקשר ההיסטורי שלנו לארץ. אך טבעי שנקיים מסע בארץ-ישראל – שימחיש לכל נציגי הקורס את החיבור העמוק בין התורה לארץ-ישראל".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.