מערכת COL | יום י"ח אדר ה׳תש״ע 04.03.2010

מרחב מוגן לכל אזרח

בצל איום הטילים, החליט הקבינט: כל הבתים בישראל ימוגנו בתוך עשור • הדיירים יממנו, אך המדינה תסייע בהלוואות • סגן שר הביטחון: נערכים לנזקי המלחמה הבאה • מאין יבוא הכסף להקמת המרחבים המוגנים החסרים? הכוונה היא שבסופו של דבר המימון ברובו יהיה על חשבון הדיירים. עם זאת המדינה תעניק להם את הכספים באמצעות קרן מיוחדת אשר לה יחזירו הדיירים את הכסף בתשלומים לאורך שנים לסיפור המלא
מרחב מוגן לכל אזרח
שלמה צזנה, ישראל היום

החלטה דרמטית של הקבינט המדיני-ביטחוני בעקבות איום הטילים: כל אזרחי ישראל יזכו למרחבים מוגנים בבתיהם בשעת אזעקה. הפרויקט נקבע לביצוע בתוך עשר שנים במסגרת תקציב שיוענק לאזרחים כהלוואה בתנאים נוחים.

הקו המנחה של ההחלטה שעד כה לא פורסמה הוא ההערכה הידועה של מערכת הביטחון כי כל מפת המדינה נמצאת בטווח הטילים של איראן סוריה חיזבאללה וחמאס.

כיום יש בשני שלישים מהדירות בישראל מרחב מוגן דירתי (ממ"ד.(עם זאת השליש הנותר כמיליון דירות - ללא מיגון. רוב הבתים הלא ממוגנים מצויים דווקא באזורים שצפויים להיות מטווחים כמו באזור חיפה ובתל אביב.

לפי החוק כל בית חדש שנבנה אחרי שנת 1992 מחויב במרחב מוגן. בעידוד המדינה בנו אזרחים בארבע השנים האחרונות עשרות אלפי ממ"דים. הבעיה היא עם בניינים ותיקים שם מבקשת המדינה לספק פתרון שיחליף את המקלט השכונתי מרחב מוגן לכל בניין דירות.

כמו ההחלטה שהתקבלה בזמנו - להקים ממ"ד בכל בית חדש כך תעוגן בחוק גם ההחלטה להקים את המרחב המוגן בכל בניין. הדבר לא יהיה נתון לשיקול דעתו של האזרח והפיקוח על הביצוע יוטל על הרשות המקומית.

ההחלטה הדרמטית התקבלה לפני כחודש בישיבה בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו אשר נוהלה על ידי שר הביטחון אהוד ברק. פורום השרים נתן אור ירוק לתוכנית והוחלט להקים צוות שיתרגם את הסיכום לביצוע. בראש הצוות עומד סגן שר הביטחון מתן וילנאי וחברים בו שרי הפנים והשיכון.

הוועדה גיבשה תוכנית שמציעה שורה של פתרונות למיגון בניינים. שלושת הבולטים שבהם: מיגון חדר המדרגות - בשעת אזעקה ייצאו הדיירים מהדירה לחדר המדרגות המוגן; מיגון קומה שלמה בבניין דירות - אחת האפשרויות היא להקים קומת גג שתמוגן; והצמדה חיצונית של קוביית מיגון ארוכה אל הבניין כשבשעת אזעקה ייכנסו אליה דיירי כל קומה וקומה. הפתרון למרחב מוגן לכל בניין יהיה זול יותר מאשר ממ"ד לכל דירה ויאפשר סופית ניתוק ממודל המקלטים הציבוריים.

משכנתא לכל בניין

מאין יבוא הכסף להקמת המרחבים המוגנים החסרים? הכוונה היא שבסופו של דבר המימון ברובו יהיה על חשבון הדיירים. עם זאת המדינה תעניק להם את הכספים באמצעות קרן מיוחדת אשר לה יחזירו הדיירים את הכסף בתשלומים לאורך שנים - סוג של משכנתא לכל הבניין.

סגן השר וילנאי אמר אתמול ל"ישראל היום" כי "התוכנית באה לעולם לאחר שהערכת הסכנות לימדה אותנו שהמציאות של איום טילים על כל שטחי המדינה לא עומדת להיעלם. זה מחייב אותנו להיערך בצורה ראויה לנזקי מלחמה ורלוונטי גם לרעידות אדמה. עברנו דרך ארוכה ממלחמת לבנון השנייה - אז נערכו דיונים איך מחלקים מזון ותרופות למקלטים ציבוריים - עד הבנה בדבר תפיסת הגנה חדשה שאותה מניעים בשילוב ידיים זרועות הביטחון הרשויות המקומיות ופיקוד העורף."
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.