מערכת COL | יום י"ח אדר ה׳תש״ע 04.03.2010

אחרי כלכליסט: 'שעה טובה' בכתבת שער על לייבוביץ' ● לקריאה

אילי-ההון בישראל וראשי החברות הגדולות בהלם: איך הצליח אברך חרדי צעיר לזכות ברישיון הקידוח לאתר הנפט 'מד אשדוד' שיכול להפוך אותו למיליארדר ● בציבור החרדי, לעומת זאת, אף אחד לא התפלא כששמעו את שמו של האיש: הרב חיים יעקב לייבוביץ', מן הדמויות הבולטות בחב"ד ● אחרי כתבת השער ב'כלכליסט', מתפרסמת היום כתבת שער בעיתון 'שעה טובה' ● COL מגיש את תמליל הכתבהבשער 'כלכליסט': החב"דניק שהביס את נוחי דנקנר
אחרי כלכליסט: 'שעה טובה' בכתבת שער על לייבוביץ' ● לקריאה

יעקב זינגר, שעה טובה
צילומים: צלמי COL בעולם

כמה מאילי ההון בישראל כמו גם ראשי החברות הגדולות במשק זקפו אוזן בשבוע שעבר כאשר ברישיון משרד התשתיות לקידוח 'מד אשדוד', אחד מאתרי הנפט בו תולים ראשי הכלכלה בישראל תקוות גדולות, זכתה דווקא הקבוצה שבבעלות איש העסקים החרדי, הרב חיים יעקב לייבוביץ', חסיד חב"ד ולשעבר סמנכ"ל צעירי חב"ד.

שמו של לייבוביץ' לא הגיע במקרה למרכז השיח על חיפושי הנפט בישראל. כבר שנים ארוכות שבאדמת ישראל מנסים למצוא מצבורי אנרגיה טבעית, אך עד היום, איך לומר זאת בעדינות, נראה היה כי ישראל לא התברכה בכאלו. רק לפני כשנה, כאשר התגלה מצבור הגז בקידוח תמר 1, הפכו חיפושי הנפט והגז לתחום החם הבא של המשק הישראלי.

ברגע בו חפירות תמר 1 שהתבצעו מול חופי ישראל הביאו למציאת גז בשווי של עשרות מיליארדי שקלים, בכירי אנשי העסקים בישראל גילו את הפוטנציאל הרב שטמון בתחום, גם בישראל, והתחרות על רישיונות החפירה החלה לעלות לליגה אחרת שלא הוכרה בישראל. 

רק לשם דוגמא; על רישיון הקידוח ב'מד אשדוד' בו זכתה לבסוף קבוצתו של לייבוביץ', התמודדו שבע קבוצות. במהלך התחרות פרשו שלוש קבוצות מסיבות שונות, ועל הרישיון התמודדו רק ארבע קבוצות, שכל אחת מהן מן הגדולות בישראל והנמצאות בבעלות אנשי עסקים בכירים. בין הקבוצות ניתן היה למנות את קבוצת 'ישראמקו', קבוצת 'מודיעין' של נוחי דנקנר וצחי סולטן, וקבוצת 'רציו' של קבוצת לנדאו-רוטלוי.



ההפתעה אותה קיבלו ראשי הקבוצות הללו כאשר גילו שמועצת הנפט של משרד התשתיות בחרה דווקא בקבוצה הפחות-מוכרת, קבוצת ACC ריסורסס שבבעלות חיים יעקב לייבוביץ', הייתה רבה. רק שבועיים קודם לכן הצטרפה להצעתה גם קבוצת ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי, בעלי השליטה בחברת מנופים פיננסים, אך גם זה לא הסביר את הזכייה במכרז.

עם זאת, כל מי שמכיר את שמו של הרב חיים יעקב לייבוביץ', או כפי שמכנים אותו ידידיו בכל מקום: חיים יענק'ל, לא ממש התפלא כששמע על הזכייה. חיים יענק'ל לייבוביץ' הוא איש עסקים חד וממולח, אדם שצמח כמעט ממאומה, זאת בזכות כישוריו לזהות הזדמנויות, בזכות היכולת שלו לטוות קשרים עם הקודקודים והמובילים בכל מקום, התקדם עד מהרה ובגיל צעיר הפך לבעל-השפעה בתחומים רבים, כמו גם לאיש עסקים מצליח.

העיתונאית הדס שפר מ'כלכליסט' שלרגל הזכייה במכרז החליטה לערוך תחקיר לדמותו של לייבוביץ' מציינת כבר בראשית הכתבה כי "לרוב הציבור בארץ, גם זה שעוקב מקרוב אחר המתרחש בקהילה העסקית המקומית, השם חיים לייבוביץ' אינו אומר דבר. ליתר דיוק, הוא לא אמר להם דבר עד לפני כשבוע, כאשר קבוצתו של לייבוביץ' זכתה במפתיע, בשותפות עם ג'קי בן זקן, ברישיון ממשרד התשתיות לקידוח 'מד אשדוד' מול חופיה הדרומיים של ישראל.

אבל מסתבר שבקרב רבים מבכירי עולם העסקים והפוליטיקה בארץ החב"דניק לייבוביץ' דווקא מוכר מזמן. למעשה, ככל שהעמיקה בדיקת 'מוסף כלכליסט', הופתענו מהיקף הקשרים החברתיים והעסקיים של הצעיר האלמוני מירושלים – שעשוי להפוך בתוך שנים אחדות למיליארדר, אם קידוח מד אשדוד יעמוד בציפיות הגבוהות ממנו".

מסתבר כי זכייתו של אדם חרדי, צעיר ואולי לא מספיק מוכר, ברישיון הנחשק לא עברה בשקט. כמו ב'כלכליסט', שם ניסו למצוא כיצד קשריו של ליבוביץ' עם שר החוץ, אביגדור ליברמן שמשרדו מחזיק בתיק התשתיות, עזרו לו לזכות במכרז, וגם חברת 'ישראמקו' שהחזיקה עד עתה ברישיון הקידוח 'מד אשדוד' מאיימת לעתור לבית-המשפט נגד ההליך.

עם זאת, צריך לציין מראש, כי טענות אלו הן חלק בלתי נפרד של כמעט כל מכרז. הקבוצות המפסידות מפריחות שמועות וטענות, לרוב חסרות כל שייכות, מכיוון שהליך המכרז הוא שקוף וניתן לבדיקה של כל אדם בישראל, במטרה לנסות ולהחזיר את הגלגל אחורנית – דבר שבדרך-כלל מתברר כתקוות שווא ממורמרת.

אז מי הוא הרב חיים יעקב לייבוביץ', ואיך בגיל כה צעיר (39) הצליח למצוא את עצמו מתחרה עם השמות הגדולים במשק הישראלי, ואף לנצח אותם.

לייבוביץ' עצמו סירב להתראיין לכתבה, אך בעזרת ידידים מן ההווה והעבר יצאנו לשרטט את דמותו של האיש שבכל שלב בחייו ידע לזהות את ההזדמנות הבאה.

"הוא נכנס עם כל ה'ברען' לחב"ד"

המכנה המשותף לכל האנשים עמם שוחחנו אודות לייבוביץ' היא העובדה שכולם מצביעים על כישרון מיוחד של לייבוביץ' שאין להרבה אנשים: בכל מקום אליו הוא מגיע – ומדובר על מקום עבודה, אירוע, פגישת עסקים או כל דבר אחר – הוא יודע בדיוק כיצד להתחבר לקודקודים הגבוהים ולמושכים בחוטים. הוא עושה את זה בדרכו המיוחדת, בעזרת הכריזמה האישית, הכישרון והחדות בהן ניחן, וגם בזכות הקשרים החברתיים המפותחים שלו.

מקורבים של לייבוביץ' אומרים כי למעשה אין איש-עסקים בישראל שללייבוביץ' אין קשר כל-שהוא איתו. כאשר הוא לא בפגישות עסקים בחו"ל, לייבוביץ', כך לפי 'כלכליסט', נוהג אחת לשבוע להיפגש עם קבוצת חברים לארוחה במלון 'קינג דייויד' או 'שרתון' בירושלים. יודעי דבר מציינים כי לעתים מצטרף לארוחה זו גם השר אביגדור ליברמן.

חיים יענק'ל לייבוביץ' הוא בן למשפחת חסידי סאטמר מארצות-הברית. על יכולת ההתערות שלו בכל מקום בו הוא נמצא, תעיד העובדה כי למרות שהוא גדל כילד סאטמראי בארצות-הברית, לייבוביץ' מדבר עברית רהוטה.

הבקיאים בנבכי חסידות סאטמר יודעים לספר כי דודו, וכנראה גם אביו השתייכו לקבוצת 'המלאכים' בסאטמר. אביו היה אישיות רבנית בתוך סאטמר, וכשגדל בנו חיים יענק'ל, הוא שלח אותו ללמוד בארץ-ישראל בישיבת חכמי לובלין, אצל מרן הגר"ש וואזנר שליט"א.

חבריו מתקופת הלימודים בישיבה מספרים לנו כי הכישרון של לייבוביץ' לקשור קשרים עם הדרג הגבוה בכל מקום בו היה, התבטא כבר בישיבת חכמי לובלין. לייבוביץ' היה נחשב מקורב למרן הגר"ש וואזנר, כמו גם ליתר ראשי הישיבה ור"מיה. לייבוביץ', כך מספרים לנו, היה נחשב בחור מוכשר, "היה לו ראש חזק, זו האמת לאמיתה, והוא היה נחשב אחד מן התלמידים הטובים בישיבה", מספר אחד ממכיריו.



למרות היותו חסיד סאטמר מהבית, בהיותו בבני-ברק, חיים יענק'ל הצעיר גילה משיכה דווקא לחסידות ויז'ניץ שמרכזה בה. הוא התקרב מעט לויז'ניץ ומאוחר יותר אף נעשה חתן אצל הגאון רבי מנדל פקשר שליט"א, רבם של חסידי ויז'ניץ באלעד שלקח אותו לחתן כאחד מבחירי ישיבת חכמי לובלין.

רבי מנדל פקשר, הוא בנו של הרה"ח רבי דוד פקשר זצ"ל, מחשובי אנשי ירושלים שהיה מהחבריא קדישא במירון, והיה גם אח אשתו של הרב מנחם פרוש ז"ל, שהלך בשבוע שעבר לעולמו. כך שלמעשה, הרב מנחם פרוש ז"ל, היה דודו של לייבוביץ'. כך, חיים יענק'ל לייבוביץ הוא גם אחיינו של הגאון הגדול רבי שמואל אויערבאך שליט"א, כאשר כידוע הרבנית ע"ה, הייתה אחותו של הרב מנחם פרוש ז"ל.

לייבוביץ' נישא כאמור למשפחת חסידי ויז'ניץ, אם כי זמן קצר לאחר חתונתו, וכנראה שהניצנים לכך הבשילו עוד לפני שהתחתן, התקרב לייבוביץ' לחסידות חב"ד ואט-אט הפך לאחד מחסידיה. ליצני ירושלים אמרו אז כי סבו, הרה"ח רבי דוד פקשר היה מרוצה, מפני שהוא עצמו היה חסיד סלונים – וכשנעשה בנו חסיד ויז'ניץ, הצטער, אבל בסופו של דבר גם חתנו של בנו עזב את חסידות חותנו, ועבר לחסידות אחרת...

למרות שכאמור, באותה תקופה, הפך לייבוביץ' לחסיד חב"ד לכל דבר, הוא נותר תמיד עם לבושו החסידי. מספרים שבהזדמנות מסוימת שאל לייבוביץ' את כ"ק הרבי מליובאוויטש זצ"ל האם להחליף את מלבושיו החסידיים ללבושם של חסידי חב"ד, אך הרבי הורה לו להישאר בלבוש בו הלך עד אז. ואכן, לייבוביץ' הולך עד היום עם פאות מסולסלות, כובע סאמט ומעיל ארוך, כאשר בשבתות הוא נוהג ללכת עם שטריימל ועם גרביים לבנות. לייבוביץ' עוד הספיק כאברך צעיר להיות מעט בצלו של הרבי זצ"ל ב-770, אך אז עבר הרבי את האירוע-המוחי הראשון, שבעוד כשבוע ימלאו 18 שנים לאותו אירוע.

"באותה תקופה לייבוביץ' נכנס עם כל ה'ברען' לחסידות חב"ד", מספר לנו אחד מידידיו באותה תקופה. "כמו בכל מקום אליו הגיע, לייבוביץ' נכנס עם כל הנשמה.

הוא ידע מייד לזהות את הקודקודים של חב"ד ועד מהרה דבק ביו"ר תנועת צעירי חב"ד, הרב יוסף יצחק אהרונוב שזיהה מייד את הפוטנציאל של הצעיר שהסתפח לחב"ד זה עתה. כבר אז היו ללייבוביץ' קשרים רבים בתוך העולם החרדי ומחוצה לו.

לברית-המילה שערך בירושלים באותה עת, פחות או יותר, הגיעו כל המי ומי בעסקונה החרדית, אנשי עסקים בכירים, אישי ציבור, שרים ומי לא. לייבוביץ' התחיל לעבוד בתנועת צעירי חב"ד, בה ניהל ומשך מאחורי הקלעים בחוטי מהלכים רבים והיה דמות בולטת ומרכזית גם במערכות שונות בתוך חב"ד, כאשר בהמשך התמנה לסמנכ"ל תנועת צעירי חב"ד וכנציגה בחו"ל.

כתבת 'כלכליסט' מציינת כי "התפקיד הזה אִפשר ללייבוביץ' לפתח קשרים עם התורמים הגדולים של חב"ד, והוא ניצל את הפוטנציאל הזה עד תומו".

"מדובר באדם מוכשר מאוד, בעל קליטה מהירה מאוד", אומר מנחם ברוד (שבכתבה ב'כלכליסט' צוטט בטעות כ'מנחם גולד'), דובר חב"ד. "הוא מתחבר לאנשים ויוצר קשרים במהירות עצומה. אין לו שום בעיה ליצור קשר עם בן אדם, ואם הוא רוצה - בתוך זמן קצר הם יהיו בקשר טוב. הוא לא לקקן כזה, אבל הוא מאלה שאנשים תמיד מתחברים אליו", מנסה ברוד להסביר את קסם ה"לייבו" - שם החיבה של לייבוביץ' בפי מכריו.

ואז הגיע גוטניק

באותה תקופה היה לייבוביץ' אחד ממובילי הקו הימני בו נטלה חב"ד חלק. לייבוביץ' הכיר אז מיליארדר יהודי ממוצא אמריקאי שהתגורר באוסטרליה. הוא היה חסיד חב"ד שהשמועות סיפרו כי את כספו הרב עשה באמצעות ברכה שקיבל מהרבי זצ"ל בשנות ה-80', על מכרה זהב שימצא באוסטרליה. האיש החל לחפור באוסטרליה ובמכרותיו התגלה זהב בכמויות גדולות והוא הפך ליהודי העשיר ביותר באוסטרליה.

שמו של האיש, למי שלא זיהה עד עתה, הוא יוסף יצחק גוטניק, שמאז הספיק לרדת מעט מנכסיו ולאחרונה לשוב אליהם שוב באמצעות רכישת ומכירת פוספטים בהודו. לייבוביץ' הכיר את גוטניק היטב והתחבב עליו. השנה הייתה שנת תשנ"ו, כשנה לאחר רצח רבין, ובפתח עמדו הבחירות בהן התמודד בנימין נתניהו לראשונה לראשות הממשלה, מול מועמד השמאל שמעון פרס, שמרבית הסוקרים דיברו על סיכוייו לזכות בראשות-הממשלה בעקבות רצח רבין הסמוך.

הקשר בין בנימין נתניהו לחב"ד ולצעירי חב"ד בפרט היה כבר אז חזק ומשמעותי, וחלק ממנו הייתה גם הידידות בין גוטניק לנתניהו שמי שעמד באמצעה וקישר בין השניים היה לאורך כל העת, חיים יענק'ל לייבוביץ'.



אחד מאנשי נתניהו שהיה מעורב אז בנעשה, מגדיר בפנינו את לייבוביץ' כמי שלמעשה ניהל את מערכת היחסים עם נתניהו. "לייבוביץ' הכיר היטב את נתניהו וגם את גוטניק. גוטניק היה נחשב אז לתורם גדול, היה לו הרבה כסף, וכידוע, הוא קיבל מהרבי מליובאוויטש את ההוראה לדאוג לשלמות הארץ".

על רקע הוראה זו הכיר לייבוביץ' את גוטניק ולמעשה תיווך בינו לבין אנשי נתניהו. גוטניק נרתם אז, ברגע האחרון של בחירות תשנ"ו להגביר את התמיכה בנתניהו, ולא רק בקרב הציבור החרדי אלא בישראל כולה. תאריך הבחירות היה בי"ד סיוון תשנ"ו, ויום לפני חג השבועות, כלומר, כשבוע לפני הבחירות, הסקרים הראו על תיקו בין שני המועמדים – נתניהו ופרס, עם יתרון קל לפרס.

באותו יום הציבה את עצמה חב"ד למערכה כאשר כזכור לכולם, מה שהוביל את המערכה היה הסלוגן "נתניהו טוב ליהודים", אותו אמנם הגה הרב מנחם ברוד, אך מי שדחף את הקמפיין הזה, כמו גם את הקשר עם נתניהו ואת תמיכתו של גוטניק בו, היה חיים יענק'ל לייבוביץ'.

למרות שצפוי היה כי הקשר לאורך השנים בעקבות התמיכה בו, יישמר עם נתניהו, בפועל הקשר החזק של לייבוביץ' מאותה תקופה נוצר דווקא עם מי שהיה אז מנכ"ל הליכוד, ומי ששיקם את הליכוד אחרי 92', כשנתניהו נבחר ליו"רה, אביגדור ליברמן, שאז עוד נקרא בשם איווט ליברמן ומייד אחרי היבחרו של נתניהו לראש ממשלה – הרבה בזכות הקמפיין שהציבה חב"ד ברגע האחרון בכל פינה אפשרית בישראל – מונה למנכ"ל משרד ראש הממשלה.

"חיים יענק'ל לייבוביץ'", אומר אחד ממקורבי נתניהו באותה תקופה, "היה אז בחור צעיר, בן 26 בלבד, והוא כבר היה מעורב בכל המהלכים. אם כי, יש לציין כי הקשר הטוב נרקם דווקא בין לייבוביץ' לאיווט, וזה גם הקשר שיחזיק מעמד לאורך שנים. איווט ולייבוביץ' הבינו אחד את השני היטב. מדובר בשני אנשים חזקים ועוצמתיים מאוד שהחיבור ביניהם היה רק טבעי. לייבוביץ' באותה תקופה אמנם לא הצליח עדיין להביא תוצאות פיננסיות לקשרים שלו, אבל השפעתו הייתה מרחיקת לכת בתחומים רבים".

באותה תקופה, אגב, באחד מביקוריו של נתניהו בארצות-הברית, כשבמהלך השבת הוא היה אמור לבקר במטה האו"ם, צעד נתניהו ברגל מן המלון בו התאכסן, כדי שלא לחלל את השבת. כל כלי התקשורת בארצות-הברית, ללא יוצא מן הכלל, פרסמו אז את תמונתו של נתניהו הצועד מבית המלון, כשלצידו צועד לא אחר מאשר חיים יענק'ל לייבוביץ', חבוש בשטריימל, לבוש בקפוטה, גרביו הלבנות מופשלות עד למכנסיו, ופאותיו המסולסלות מתבדרות ברוח ובולטות למרחוק.

אפשר לתאר מה עשתה תמונה כזו לאמריקאים ולעולם כולו. נתניהו נתפס אז כשייך בעצם לציבור החרדי והימני בישראל, ובאופן מסוים אף בן-ברית מוחלט עם החרדים, וניתן לומר כי התמונה הזו לא הועילה לנתניהו.

קשר ישיר עם קונדוליסה רייס

בבחירות הבאות ליברמן כבר מגיש רשימה נפרדת לכנסת, אך לייבוביץ' עדיין תומך בנתניהו. הרבה לא היה אפשר לעשות – אבל מה שהיה ניתן, לייבוביץ' עשה. הרעיון לשחזר את סיסמת הבחירות הקודמת שהריץ לייבוביץ' ירדה מהפרק – כולם הבינו שזו סיסמא לשימוש חד-פעמי בלבד. נתניהו, כפי שכולנו זוכרים, מפסיד את הבחירות לברק. איכשהו, בקרע שנוצר בין נתניהו לליברמן, לייבוביץ' מוצא את עצמו דווקא בצד של ליברמן, ולאט-לאט הקשרים עם נתניהו הופכים ליותר ויותר רופפים.

מי שהגיע אז לראשות הליכוד במקום נתניהו, היה ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון. בשנים אלו לייבוביץ' מתרחק מעט מהליכוד, ולמעט קשרים ברמה נמוכה, הוא לא נמצא בקשר ישיר עם שרון. עם זאת, הקשר בין לייבוביץ' לאביגדור ליברמן רק מתחזק והולך.

עד שנת תשס"ג לייבוביץ' עדיין נמצא בתנועת צעירי חב"ד ואף משמש בתפקיד הסמנכ"ל שלה. אחרי תקופה ארוכה בה היה מעורב במהלכים רבים, לייבוביץ' מחליט לעזוב את העשייה הציבורית במסגרת צעירי חב"ד, ופונה לעסקים.



הקשר הראשון שמקדם את לייבוביץ' מבחינה עסקית הוא הקשר עם דן גרטלר, בעליה של קבוצת DGI ואחד היהלומנים הגדולים בעולם. גרטלר, יהודי חרדי שחזר בתשובה, עושה הכרות עם לייבוביץ', מוקסם מכישוריו ובשלב מסוים, כבר בשנת תשס"א, הוא מציע לו משרה בחברה שלו.

לפי המצוין ב'כלכליסט', לייבוביץ' שימש כנציגו של גרטלר בקונגו, בהשקעה בחברת המכרות האפריקנית ניקנור, שבה היה גרטלר שותף עם בני שטיינמץ. במסגרת זו הוא יצר קשרים בכירים בממשל האמריקני.

הקשר העיקרי והחשוב שנוצר, היה עם מזכירת המדינה לשעבר קונדוליסה רייס. הקשר נוצר כאשר לייבוביץ' וגרטלר נפגשו עימה אישית במסגרת המאמצים להעמיק את היחסים בין קונגו לאמריקאים, ומקורב של לייבוביץ' תיאר ל'כלכליסט' כיצד לייבוביץ' "יכול היה להתקשר בכל שעה שהוא רוצה לרייס, כולל בתקופה שבה שימשה כמזכירת המדינה". בחב"ד נוהגים לספר גם כי אפשר לייחס ללייבוביץ' ולגרטלר את הימנעותה של קונגו בהצבעה באו"ם על הפלישה האמריקאית לעיראק.

עסקים חובקי עולם

בסוף תשס"ה מחליט לייבוביץ' לפנות לדרך עצמאית, לא לפני שקיבל כמה מיליוני שקלים דמי פרישה מגרטלר. השניים ממשיכים להיות בקשר עד היום, למרות היפרדות הכוחות ביניהם.

לאחר שהוא עוזב את DGI, לייבוביץ' מקים אימפריית כריית מחצבים הכוללת חיפושי נפט וגז, ומתחיל להשקיע גם בנדל"ן. החברה שלייבוביץ' מקים מאוגדת תחת חברת 'ACC הולדינגס', שמחזיקה בשלוש חברות-בנות פרטיות - C&L 'נטורל ריסורסס' שעוסקת בקידוחי נפט בחוף השנהב; 'ACC ריסורסס' שעוסקת בחיפוש זהב בבורקינה פאסו, בכריית נחושת וזהב בפנמה, ובנדל"ן בבוקרשט וניו-יורק; ו-ACCBT, שמחזיקה בחברת הביוטכנולוגיה 'בריינסטורם' בישראל.

בשנת תשס"ז רוכש לייבוביץ' את חברת בריינסטורם – חברה ישראלית שעוסקת בפיתוח תרופות למחלות שנגרמות מניוון ומתמותת תאי עצב כדוגמת פרקינסון וניוון שרירים, תמורת 5 מיליון דולר במטרה להציל אותה מקריסה.

באמצעות הקשרים הרבים שטווה במהלך השנים, הוא ממהר למנות לדירקטוריון דמויות בעלות שם עולמי כדוגמת יעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר והרווי קרוגר, סגן יו"ר בנק ההשקעות ליהמן ברדרס. את שניהם הכיר לייבוביץ' בתקופת העבודה המשותפת שלו עם גרטלר. לייבוביץ' מתראיין אז לכלי-התקשורת, בפעם הכמעט יחידה, ואומר: "אני גאה ומרוצה שד"ר פרנקל ומר קרוגר הסכימו להצטרף לדירקטוריון המייעץ שלנו. זהו ציון דרך חשוב לחברה. בעזרת השם, הניסיון ויכולת הביצוע שלהם תסייע לבריינסטורם בעתיד. לבריינסטורם יש מזל רב שאנו יכולים להתייעץ עם דמויות עסקיות מובילות בעולם".

עסקיו של לייבוביץ' ממשיכים לפרוח והוא עדיין ממשיך לשמש כדמות מפתח בחב"ד בארץ–ישראל ובעולם. מכיריו של לייבוביץ' זוכרים כי בשלב מסוים הוא ביקש לשמש כחצר מועצת עיריית ירושלים על המשבצת החב"דית.

היה זה בבחירות השניות בהן נבחר אהוד אולמרט לראשות העיר. ללייבוביץ' הייתה אז לפי מה שטען, הבטחה מצד דודו, הרב מנחם פרוש, לקבל את התפקיד, אך בסופו של דבר העניין לא יצא לפועל ובין לייבוביץ' לבין אגודת ישראל בירושלים נוצרו יחסי מתח מסוימים. באותם ימים התקרב לייבוביץ' לסגן השר, הרב יעקב ליצמן, שהיה באותו זמן בקשר טוב גם עם איווט ליברמן.

***

הקשר עם ליברמן, אגב, נמשך גם עתה והגיע לידי ביטוי בצורה בולטת בבחירות האחרונות לכנסת, כאשר יומיים לפני הבחירות עלה חיים יענק'ל לייבוביץ' לשידור ברדיו 'קול חי' – עניין נדיר בפני עצמו – ובמשך דקות ארוכות הגן על אביגדור ליברמן מפני ההתקפות שהיו מנת חלקו מצד מפלגת ש"ס שחששה מסחיפת קולות לעבר מפלגת הימין.

כבר בתחילת הראיון הבהיר לייבוביץ' שהוא מדבר כידיד של אביגדור ליברמן, ולא כנציג חב"ד ואמר כי הוא חושב ש"זה חמור ביותר מה שהם מנסים לעשות. אני מבין שהם בלחץ בש"ס ופתאום מנסים לעשות מאיווט ליברמן מין רעיון שהוא נגד החרדים. זה פשוט לא מציאותי". "תחת לחץ פוליטי עושים טעויות", אמר לייבוביץ' לשאלת המראיין אודות 'מחוות' אנטי-דתיות של ליברמן, והוסיף: "מנהיגות נבחנת בשעה כזו. הוא אוהב את החרדים".

"אתה מכיר את ליברמן באופן אישי?", שאל מנחה התוכנית, ולייבוביץ' השיב בחיוב.
ואיך מגיב לייבוביץ' לניסיון של הקבוצות המתחרות בו להטיל ספק בזכייתו בזיכיון החפירה? ל'כלכליסט' אומרת קבוצת ACC של לייבוביץ' את הדברים הללו: "מפתיע שעיתון מכובד כמו 'כלכליסט' בוחר לעסוק בשמועות וברכילויות. יחד עם זאת, אנו מבינים לליבם של המפסידים במרוץ לקבלת רישיון 'מד אשדוד' המבטיח. בכוונת ACC ושותפותיה לפעול בהקדם לתחילת העבודות באתר מד אשדוד, הן לטובת האינטרסים האנרגטיים של מדינת ישראל והן לטובת שותפות הקידוח.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.