מערכת COL | יום י"ז אדר ה׳תש״ע 03.03.2010

זו לא מתיחה: "חרדי שרוצה מסכה - שיתגלח!"

כאילו לא נמצא עיתוי ראוי יותר, החל פקע"ר לחלק המסכות, דווקא בפורים • השערוריה הגדולה: בראיון ל'בחדרי חרדים' אומר ראש מנהלת ערכות המגן: "חרדי בעל זקן שירצה לעטות מסכה, שיתגלח!" לסיפור המלא
זו לא מתיחה:
אם הוא רוצה מסכה, שיתגלח. צילום ארכיון

יוסי כץ, בחדרי חרדים

כאילו לא מצאו תאריך מוצלח יותר, החליטו בפיקוד העורף להתחיל בחלוקת ערכות המגן לשעות חירום דווקא ביום י"ד באדר, חג הפורים. במחשבה שנייה, אולי פיקוד העורף נרתם לחלוקת מסכות, בכדי לאפשר לאנשים להתחפש בפורים.

כך או כך, גם אם העיתוי שנבחר הוא אומלל וקצת שערורייתי - השערורייה האמיתית היא העובדה ששוב, השלומיאליות חוגגת: אין ערכות לבעלי זקנים. אם אתה חרדי המגדל זקן, תצטרך לגלח את זקנך, או לחילופין - להסתכן באי חבישת מסכה, גם כאשר הטילים שורקים חלילה.

כתב 'בחדרי חרדים' פנה ליוסי שגיב, אלוף משנה במילואים, המשמש כראש מנהלת ערכות המגן בפיקוד העורף, בכדי לקבל הבהרות.

• מדוע נבחר חג הפורים כתאריך בו יותחל מבצע חלוקת ערכות המגן? אתה יודע, זה לא נשמע כל כך טוב...

אל"מ שגיב: "אנחנו הזמנו את הערכות מגורם חיצוני, לפני כ-3 חודשים. זה יצא כך בסוף השבוע שעבר, מבלי שחשבנו על כך כלל ועיקר.

• אולי זו יד ההשגחה?

"אולי, לא מה שידוע לי".

• האם יש בעצם חלוקת המסכות כדי לרמז על הבאות? אולי מתקפת מנע של ישראל, או אולי ידיעות מודיעיניות על כוונה של מדינות כמו איראן לתקוף אותנו חלילה?

"לא. כבר בשנת 1969 עלה לראשונה על ידי צה"ל דרישה להצטיידות בערכות מגן, כאשר שר הביטחון דאז, משה דיין חתם על כך מאוחר יותר בשנת 1970. מאז ועד היום, אנו ממשיכים את אותה מסורת של שמירת אזרחי ישראל, כאשר חלוקת ערכות המגן היא בכלל זה.

"בעבר חולקו ערכות שכאלה, אך מאחר והם נפתחו בהוראת פיקוד העורף, עצם פתיחתם קובעת כי שעון פג התוקף החל, ומסתיים זמן קצר לאחר מכן, דבר שהצריך את החזרתם, הזמנת חדשים. עכשיו החלנו בהפצתם".

• האם הפיקוד ערוך לצרכים של הציבור החרדי, כגון, בעלי זקנים, משפחות מרובות ילדים?

"לגבי ילדים, אנו ערוכים כמו לכל ילדי ישראל, ללא הבדל. לגבי בעלי זקנים, הם יצטרכו להתגלח כדי שהמסכה תהיה אפקטיבית עבורם".

• אתה יודע לפחות מניסיון העבר, שהציבור לא רץ להתגלח. זה לא עניין פשוט להסיר את הזקן. האם אין זה מעניינו של צה"ל לדאוג לאזרחים בעלי זקן?

"ערכות אקטיביות (בעלי מפוח אקטיבי) המתאים לבעלי זקנים, מיועד בראש וראשונה לחולים ולכאלה שיש להם בעיות רפואיות, נשימתיות וכדומה. גם לאלו אין עדיין מספיק ערכות, כך שבעלי הזקנים לא יהיו בעדיפות ראשונה, מה שאומר שהם יצטרכו לגלח את זקנם. ייתכן שבהמשך נצליח לגשר על הפערים. כרגע זה המצב.

• איך תתבצע בפועל חלוקת הערכות?

"ב-3 דרכים: 1. הזמנה לבית 'הלקוח'. כל ראש משפחה יוכל להזמין לכל משפחתו, כמה ילדים שיהיו, בעלות כוללת של המשלוח 25 ש"ח, אותם ישלם בהזמנה בכרטיס אשראי, או בשובר בבית הדואר הסמוך. הנציג שיגיע יתאים אישית את המסכות לכל משתמש.

"2. חלוקה נייחת, בכל אזור מגורים.

"3. חלוקה ניידת, למוסדות קבועים של אנשים מוגבלים, כגון, מושבי זקנים וכדומה".

• האם המחלקים יגלו רגישות כלפי הציבור החרדי כגון בענייני צניעות?

"בכל החלוקות יהיו כאלה שמכירים את הציבור החרדי, תוך הפרדה בין גברים לגברות, ובלבוש הולם.

• לאורך כמה זמן תיערך החלוקה?

"3 שנים".

ואם עד היום התפללנו שלא נגיע למצב מלחמה, הרי שכעת יש לנו עוד סיבה טובה להגביר את התפילות: חרדי בעל זקן, ייאלץ לגלח את זקנו, או לוותר על המיגון.

ועם כל זאת, צריך לדעת גם לציין לשבח את פיקוד העורף, הנערך במסירות לכל צרה שלא תבוא, ומנהל בימים אלה מבצע רחב ממדים, לאספקת אמצעי מיגון כל אזרחי המדינה. צל"ש, ושרק ימצאו פתרון לבעלי הזקן.

שלא נצטרך...

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.