מערכת COL | יום כ"א אדר ה׳תש״ע 07.03.2010

ד"ר לנדו משיבה לגולשי COL: כך תתמודדו עם נוער בסיכון

הפעם במדור "אתם שואלים- המומחים עונים", שאלתם את המומחה ד"ר יהודית לנדו ממרכז פוטנציאל בנושא הכאוב של נשירת בני נוער ממסגרות החינוך ● בין התשובות: כיצד ה"אגו" וה"מעמד החברתי" שלכם עלולים להרוס את ילדכם, מהם ארבעת הטיפים לשלוחים ששולחים את בנם לישיבה מרוחקת, ומה המשותף בין ישראלי עם ג'ינס קרוע ועשרה עגילים, לבחור ישיבה ● השו"ת שאסור לאף הורה לפספס  לקריאת התשובות
ד
(צילום אילוסטרציה: COL)

ד"ר יהודית לנדו, COL

בתי-הספר והורים מתמודדים היום עם ילדים המוגדרים כילדים בסיכון.  בהגדרת הסיכון הכוונה לגורמים בסביבה המיידית הקרובה והרחבה של הילד או הנער אשר גורמים לפגיעה בהתפתחות הילד פיסית, רגשית, לימודית וכד'. למי הכוונה? לשלושה מעגלי סיכון:

1. ילדים הנמצאים בתוך סכנה, דהיינו בסביבה המיידית (בית, שכנים וכדומה..) שלהם מתרחשים דברים שמסכנים אותם, פיסית, רגשית ונפשית. כאן חובה להתערב מידית ולפעול להפסקת הגורם הפוגע.

2. ילדים במרחב הסכנה, אלו ילדים ונוער שהסכנה נמצאת באיזור שלהם, כמו ילדים החיים בשכונות בעייתיות, ילדים שחבריהם אינם מובילים למקומות חיוביים,  ילדים שבתוך הבית יש קשיים וההורים בכלל לא מודעים להשפעת הקושי על הילד, או אינם יודעים מה לעשות. ילדים אלו חשופים לסיכון וצריכים הגנה.

3. ילדים בעלי פוטנציאל להפוך לילדים בסיכון, כמו: ילדים לקויי למידה, עולים חדשים, ילדים עם קושי חברתי וכד'. הכל תלוי בנו אם יתפתח סיכון או לא.

בציבור שלנו מכונים ילדים ונערים אלו "הנושרים", בדר"כ הסימנים להתחלת התהליך הוא בגילאים הצעירים יותר. התעלמות מהסימנים או התערבות לא מתאימה גורמים בסופו של דבר לנשירה, וכוונתי הן לבנים והן לבנות, הקשיים קיימים בשני העולמות.

הילדים האלה מציבים אתגר חינוכי / פדגוגי  / ערכי להוריהם, למשפחתם ולצוות החינוכי שבא איתם במגע, כולל צוותים חינוכיים שהקימו מוסדות שמטרתם לעבוד ולטפל בילדים ובנוער הזה.

לסביבה חינוכית  ולסביבה המשפחתית יש חלק משמעותי מאוד ביכולת להנציח כישלון, והדרה חברתית בקרב תלמידים בסיכון או להיפך לבנות מרחב שמתוכו הם יוכלו להתחיל ביציאה מכישלון.

במי זה תלוי? בנו, בהורים, במשפחה, במורות ובמורים ובצוות החינוכי. וכאן המקום לשאול ולקבל תשובות שבעז"ה יעזרו לי ולכם לסייע בידי הילדים והנוער הנפלאים, לעלות על נתיב רחב וטוב יותר.

 המומחים עונים - עוד בנושאי חינוך במדור:
המאבחנת אסתר בורגן, קשיי למידה וריכוז
המחנך הרב יצחק ריבקין, תשובות מרתקות בחינוך

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.