מערכת COL | יום ט"ו אדר ה׳תש״ע 01.03.2010

מחקר חדש מוכיח: הרבי שומר על השלוחים ● מיוחד

מחקר שעשתה סטודנטית לתואר שני בדק את אפקטיביות ההבטחה של הרבי ששלוחיו לא יינזקו. המחקר בדק את "זהות האני" של בנות השלוחים לעומת בנות חב"ד הגרות בארץ, ובניגוד לכל מחקר פסיכולוגי על ילדי מהגרים, לא רק שבנות שלוחים של חב"ד לא ניזוקו בתחום זה, אלא להפך, נראה שהשליחות בארץ זרה רק משפרת את זהות האני של הבנות לסיפור המלא
מחקר חדש מוכיח: הרבי שומר על השלוחים ● מיוחד
כתב COL

הבטחה נודעת של הרבי מחד וקונצנזוס מחקרי מאידך, הוציאו את ליאורה חייבי למחקר בו בדקה את האקסיומה עליה גדלה כחב"דניקית. להפתעתה המחקר הראה ש'הרבי' עומד בדיבורו- דווקא בנות השלוחים של חב"ד הגיעו לתוצאות הגבוהות ביותר בתחום הזהות האישית.

אפילו ישראלי שאינו חסיד יודע להעריך את ההקרבה של שלוחי חב"ד הפרוסים ברחבי העולם, ומפיצים יהדות בכל 'חור' קיים. אותם שלוחים, לוקחים את משפחותיהם לגור בנכר, כמעט בבידוד מלא, למען אותם מבצעים של הרבי מלובביץ'. הקרבתם גדולה במיוחד לאור מחקרים המראים שבני מהגרים סובלים במקרים רבים מדימוי עצמי נמוך, נתון שעשוי להדאיג משפחה לפני שהיא עוברת לגור בערבות הודו.

עד היום משפחות אלו הסתמכו על הבטחתו של הרבי מלובביץ' שמשפחות השלוחים לא יינזקו, אלא שלאחרונה הם קיבלו חיזוק נוסף, הפעם מעולם המחקר. ליאורה חייבי, חב"דניקית בעצמה, וסטודנטית לתואר שני בייעוץ חינוכי במכללת אורות ישראל, החליטה לבדוק את אפקטיביות ההבטחה של הרבי- האם השליחות המיוחדת שומרת על זהותן האישית של בנות השלוחים- וגילתה תוצאות מפתיעות.

"אמנם קיוויתי מאוד שאלו יהיו התוצאות, שכן כחב"דניקית רציתי להוכיח את יעילות הבטחת הרבי, אך לאור המחקרים הסותרים אני חייבת לומר שהופתעתי לטובה. לא רק שהבנות של השלוחים לא סבלו מבעיה בזהות האישית, יתרה מכך, הם מחזיקות בזהות אישית מפותחת בהרבה מזאת של אלה שאינן בנות שלוחים".

עד למחקר זה, איש מקצוע שהיה שומע את הבטחתו של הרבי היה וודאי מגחך. מחקרים קודמים, מראים מעל לכל ספק כי בני מהגרים סובלים מבעיות של דימוי עצמי נמוך, בעיות בגיבוש זהות, כעס על ההורים, או לחילופין אימוץ התרבות השלטת באותו איזור בו הם נמצאים.

אולם חייבי, גילתה ממצאים שהפתיעו את החוקרים ובוודאי ידהימו את הקהילייה המדעית. חייבי בדקה 3 קבוצות של בנות בגילאים 16-20. קבוצה של בנות המתגוררות בארץ, קבוצה של בנות המתגוררות בחו"ל והן בנות שלוחים וקבוצה של בנות שלוחים בארץ. היא העבירה ביניהם שאלון לבדיקת הזהות האישית ושאלון לבדיקת משמעות החיים של אותן בנות. התוצאות מראות בצורה מובהקת שבתחומי הדימוי העצמי וגיבוש הזהות מצבן של בנות השלוחים טוב באופן מובהק מזה של הבנות שאינן בנות שלוחים. כן התברר שבנות השלוחים מייחסות משמעות רבה יותר לחייהן. (נתונים מדויקים למטה).

יש להניח שחסידי חב"ד ישמחו מאוד לשמוע את הבשורה, ויש כאלו שבוודאי לא יופתעו כלל, אולם עבור הקהילייה המדעית והציבור בארץ, זהו מחקר מאוד מעניין וחשוב, וייתכן והצעד הבא יצטרך להיות מחקר שיבדוק מה הגורמים לכך שבני השלוחים הצליחו בתנאים כה קשים לשמור על הזהות העצמית שלהם.

ד"ר שרגא פישרמן, מרכז התואר שני במכללת אורות ישראל, ומנחה המחקר, ניסה להסביר את תוצאות המחקר: "מדובר בנתונים מדהימים. בניגוד למחקרים רבים שנעשו אצל ילדי מהגרים בתחום 'זהות האני' שהראו שזהותם התערערה, אצל בנות השלוחים לא רק שלא רואים הידרדרות, אלא רואים בנייה מואצת של זהות האני. ישנן כמה אפשרויות להבין את הנתונים, מחד אפשר לראותם כנובעים מתחושת השליחות של בנות השלוחים, הרגשתן היא שמדובר בשליחות משפחתית, דבר כזה מקנה לבנות תחושה של צורך עמוק לגבש זהות. מאידך, אפשר לשים את האצבע על האינטנסיביות החינוכית שמשקיעים השלוחים והמערכת בילדיהם, בשביל להתגבר על הקשיים הנובעים מהבדידות. כמובן, אין לפסול את האפשרות שלנתונים קשר מטפיזי להבטחת הרבי...

"מעבר להפתעה, יש למחקר משמעויות מרחיקות לכת ליועצות חינוכיות. אין צורך לפרט את המשמעות של הדברים בשביל היועצות בחב"ד, אך גם יועצות מחוץ לחב"ד צריכות לשים לב לנתונים, שעשויים להקנות להן דרכי התמודדות חדשות עם הקשיים של ילדי מהגרים".

מכללת אורות ישראל המאוחדת – היא מכללה אקדמית דתית לחינוך, ולה קמפוסים ברחובות לבנים (לשעבר מורשת יעקב) ובאלקנה לבנות. המכללה מציעה תואר ראשון בחינוך, ותואר שני בייעוץ חינוכי ובמקרא וספרות חכמים. לפרטים נוספים: 08-9485673 או באתר המכללה: http://www.mor.ac.il/

נתונים מדויקים

הבנות נדרשו לענות על שני שאלונים, שאלון לגיבוש זהות האני, ושאלון בעניין חיפוש המשמעות בחיים.

זהות אני סולם 1-5, בנות שלוחים [בנות שאינן בנות שלוחים]
התחייבותיות ומטרתיות: 4.10 [3.59]
סולידיות והמשכיות: 4.09 [3.61] (מפתיע במיוחד משום שהמבחן בודק את השאלה האם יש שינוי באישיות, ולכאורה בנות שהיגרו צריכות לחוש שינוי)
משמעותיות לעומת ניכור: 4.03 [3.24]
הכרה חברתית: 4.04 [3.71]

חיפוש משמעות לחיים: סולם 1-6.
בנות שלוחים 5.92
בנות שאינן בנות שלוחים 4.68
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.