מערכת COL | יום א' אדר ה׳תש״ע 15.02.2010

גילויים חדשים על משפחת הרבנית חנה אמו של הרבי

פרטים חדשים על משפחתה של הרבנית חנה גילינו בקובץ זיכרונות שהותירה אחריה בת דודתה של הרבנית, שהגיעו לידינו לאחרונה ● את הזיכרונות כתבה הרבנית גיסיא חן, אשת הרה"ח ר' גרשון חן, מי שהיה רב העיר אלכסנדריא שבאוקראינה ואח"כ מחשובי רבני חב"ד בארץ ישראל ● מאת הרב יוסף יצחק קמינצקי  לסיפור המלא
גילויים חדשים על משפחת הרבנית חנה אמו של הרבי

מגיש יוסף יצחק קמינצקי

פרטים חדשים על משפחתה של הרבנית חנה גילינו בקובץ זיכרונות שהותירה אחריה בת דודתה של הרבנית, שהגיעו לידינו לאחרונה.

את הזיכרונות כתבה הרבנית גיסיא חן, אשת הרה"ח ר' גרשון חן, מי שהיה רב העיר אלכסנדריא שבאוקראינה ואח"כ מחשובי רבני חב"ד בארץ ישראל.

הרבנית חן היא בת דודתה של הרבנית חנה –שכן אימותיהם אחיות. אמה של הרבנית חנה מרת רחל ואחותה חנה, אמה של הרבנית חן, היו בנותיו של הרה"ח ר' יצחק פושניץ רבה של המושבה דוברייה שליד ניקולייב (הסבא-רבא של הרבי).

להלן קטעים קצרים מזיכרונותיה של הרבנית חן בהם מסופר על בני משפחתו של הרבי (תרגום חופשי מרוסית):

... נולדתי בשנת 1890 – תר"נ – בעיר אוטשקוב שבפלך חרסון אוקראינה, להוריי שהיו משפחה מאד מכובדת וידועה. אבי ר' חיים לייב איטקין ז"ל היה רב העיר במשך 24 שנים. הוא היה אהוב ומקובל על כולם למרות שהיה מאד דתי. אבותיי במשך כ-100 שנים היו אנשי רוח ידועים. לפי מה שידוע לי וכפי מה ששמעתי היה אביו הרב יואל איטקין רב בעיר אלכסנדריא שבאוקראינה. סבו הרב שלמה היה רב בקולוניה ברזנוגובטה (נהר-טוב). דודו היה החסיד הידוע ר' פסח ממלסטובקה, חסיד ידוע של אדמו"ר הזקן רבי שניאור זלמן.

אבי ז"ל השתייך לחסידי חב"ד. בהיותו הרב היחיד בעיר הוא התייחס לכולם בהערכה, כיבד ועזר לכולם. אזרחי העיר, יהודים וגם רוסים העריכו אותו וכיבדו אותו מאד וכן את כל משפחתנו.

שמה של אימי היה חנה. היא הייתה בתו של הרב יצחק פושניץ שהיה רב בקולוניה דוברייה שליד העיר ניקולייב.

אצל הסבא ר' יצחק וסבתא חי' שרה פושניץ הייתה משפחה גדולה ומכובדת. היו להם ששה בנים וארבע בנות. הבנים היו: מענדל, נפתלי,  יוסף, נח, לייבל והלל. כולם היו תלמידי חכמים, רבנים ושוחטים. הבנות היו: אמי חנה, רחל [ינובסקי[, לאה ודבורה. החתנים היו כולם תלמידי חכמים ידועים. בעלה של הדודה רחל היה רבה של ניקולייב [הרב ר' מאיר שלמה ינובסקי, סבו של הרבי[, אבי ר' חיים לייב איטקין, היה רבה של אוטשקוב. הדוד ר' יעקב לייב רבינסקי היה תלמיד חכם מעמיק והיה רב בקולוניה יפה-נהר. הדוד יוסף בעלה של הדודה לאה היה תלמיד חכם גדול.

אני זוכרת את הולדת אחי יואל, הוא היה השלישי אחריי, לברית מילה שלו הגיעו הסבא ר' יצחק והדוד ר' מאיר שלמה. אבי יחד אתם שמחו מאד ושפכו מים על הרצפה, כנראה שהם לקחו הרבה לחיים. [יואל שנזכר לעיל, הוא ר' יואל איטקין, חותנו של ד"ר מרדכי דובקין, הרופא המיתולוגי של כפר חב"ד].

אחי שלמה התחתן עם בתו של הרב של פולטבה [ר' יעקב מרדכי בעזפאלוב]. כל משפחתנו נסעה לפולטבה. כאשר חזרו מהחתונה, סיפרה לי אמא, שמהצד שלנו היו הרבה רבנים ואנשי רוח מכובדים. שם בפולטבה אמרו עלינו "הנה המשפחה המלכותית הגיעה לחתונה"....

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.