מערכת COL | יום ה' שבט ה׳תש״ע 20.01.2010

הילדה שלי לא מפסיקה להתלבט. איך אעזור לה?

לאתר 'בית-חב"ד' הגיעה שאלה: לבתי בת השתים-עשרה קשה מאוד להחליט. האמת היא שאני רואה בה 'אני' קטנה: גם לי מאוד קשה להחליט, ואני תמיד דוחה את ההחלטות לרגע האחרון. כיצד אוכל לעזור לה? התשובה במלואה
הילדה שלי לא מפסיקה להתלבט. איך אעזור לה?
(צילום: אילוסטרציה)



לבתי בת השתים-עשרה קשה מאוד להחליט. האמת היא שאני רואה בה 'אני' קטנה: גם לי מאוד קשה להחליט, ואני תמיד דוחה את ההחלטות לרגע האחרון. כיצד אוכל לעזור לה?

מסופקת

מסופקת יקרה,

מבין כל הברואים, רק לאדם יש יכולת לבחירה (החלטה) חופשית. שאר היצורים כפופים לחוקי הטבע שהאלוקים קבע בעולם. קרן שמש תמיד תתנפץ לסולם של שבעה צבעים, והשמש תמיד תזרח במזרח ותשקע במערב. אפילו קיומו של מלאך הוא סטטי. רק לאדם יש יכולת להתקרב לאלוקים באמצעות החלטותיו כיצד לפעול בסיטואציות השונות בחייו.

החיים הם סדרה אחת ארוכה של החלטות. הפכת להיות מה שאת בגלל הבחירות וההחלטות שלך עד עתה. אנו בוחרים כל הזמן: מה ללבוש, היכן לגור, האם להיות מאושרים או לא. אנו אפילו בוחרים אם להחליט בעצמנו או לתת לאחרים להחליט בשבילנו.

החלטה פירושה מחויבות, והיא דורשת מן האדם לקחת אחריות על תוצאות ההחלטה שלו. עצם ההחלטה מגבילה אותנו. היא שוללת מאיתנו את החופש המדומה של "כל האפשרויות פתוחות."

אנו גם זקוקים לאומץ כדי לפעול בהתאם להחלטותינו. אם לא נפעל, לא נסתכן בכישלון. בספרו מאור עיניים כותב רבי מנחם נחום מצ'רנוביל כי הרעיונות הנכנסים לראשנו בטרם אנו נוקטים פעולה כלשהי נשלחים אלינו מאת האלוקים. מכאן שחיי אמונה עוזרים לנו לשמור על עצמנו מן הפחד מכישלון שעלול להיות משתק.

ילדינו, בדיוק כמונו, ניצבים מדי יום ביומו בפני מגוון אפשרויות לבחירה. כל החלטה שהם עושים חושפת את ערכיהם, מגדירה את אופיים ומעניקה להם ביטחון להחליט שוב בעתיד. העצימו את ילדיכם מגיל צעיר על ידי כך שתלמדו אותם לבחור. ספקו להם הזדמנויות רבות להחליט החלטות קטנות. עם זאת, זיכרו כי אפשרויות רבות מדי עשויות לבלבל ילד קטן. הרשו לו לבחור את העדפותיו בתוך מסגרת נתונה: תפוח או מלפפון, מוזיקה או ריקוד, כדורגל או כדורסל.

בכך שנטפח בילדינו את היכולת להחליט, נלמד אותם גם לחשוב לפני שיפעלו ולהבין את רעיון הסיבה והתוצאה. ילד שרוכש מיומנות בתחומים אלו ילמד להעריך את האפשרויות העומדות בפניו. הדבר יגרום לו להרגיש טוב עם עצמו ולעמוד איתן על עקרונותיו נוכח לחצים מצד בני גילו.

כל ילד יעשה טעויות. נכון שזו הרגשה נהדרת להצליח, אך הכישלון מעניק יותר הזדמנויות לצמיחה. אם אחרי שהסברת לילדך כמה חשוב לסיים את הפרוייקט שקיבל בבית הספר בהקדם האפשרי ולמרות זאת הוא בוחר לשחק במקום לעבוד, תני לו לעשות כרצונו. חוויה אישית היא המורה הטוב ביותר. מאוחר יותר, הימנעי מלהשתמש בתוכחה הנושנה "אמרתי לך", אלא השתמשי באירוע זה כדי לשוחח עמו על מה שהוא למד מהחלטתו.

הנה עוד כמה טיפים להעצמת פרח-המחליטים הקטן שלך:

· תארי את פעולותיו היומיומיות של ילדייך במונחים של החלטות: אתה בחרת להגיע מאוחר, את בחרת לשתף אותנו במה שעובר עלייך, אתה בחרת לפרק את המגדל שבנית.

· למדי את בנך שהוא יכול לבחור גם ברגשות: הוא יחליט האם לחוש נבוך/נפגע/כועס/לסלוח/להתייאש או שלא.

· הביעי ביטחון ביכולתו של ילדך להחליט נכון. קניות עם בת מתבגרת היא הזדמנות נפלאה לאמירות עידוד כמו "אם זה מוצא חן בעינייך, אז זה יפה", או "אני בטוחה שתבחרי את המתנה הטובה ביותר עבור חברתך".

· השתמשי בסיפורים כדי לבחון סוגי התנהגות שונים וכדי לנתח את רעיון הסיבה והתוצאה. עיזרי לילדך לזהות החלטות טובות והחלטות שליליות ולהרהר בהן ובתוצאותיהן. שאלי שאלות מעוררות-מחשבה, כמו מה את חושבת שדמות זו צריכה לעשות? מה אתה חושב שהיה קורה אילו הדמות הזו הייתה מתנהגת אחרת?

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.