מערכת COL | יום ד' שבט ה׳תש״ע 19.01.2010

שישים שנות מהפכה ● עמדה שבועית

לפני שישים שנה המחשבה שיהדות אמיתית תוכל לפרוח באלסקה ובמלבורן הייתה פרועה לא-פחות מן הרעיון להקים מושבה אנושית על הירח. והנה זה קרה  • מאמרו השבועי של הרב מנחם ברוד המתפרסם ב'שיחת השבוע' בהוצאת צעירי-חב"ד •  למאמר דעות ב-COL     
שישים שנות מהפכה ● עמדה שבועית
תמונה נדירה של הרבי ● באדיבות: מכון אבנר
אומרים שמהפכה מגיעה לשלמותה כאשר היא משתרשת כל-כך בתוך החיים, עד שכבר אין מבינים איך ייתכן לחשוב אחרת. שישים שנה אחרי שפתח הרבי מליובאוויטש בעשייה המהפכנית הגדולה ביותר בדברי העם היהודי בדורות האחרונים, היא כבר נעשתה דבר טבעי ומובן מאליו. אבל לפני שישים שנה נראו הדברים שונים לגמרי.

בי' בשבט תש"י (1950) חלו חילופי משמרות בעולמנו. נסתלק הרבי הקודם מליובאוויטש, הריי"צ (רבי יוסף-יצחק שניאורסון), והחלה להאיר שמשו של חתנו וממלא מקומו, רבי מנחם-מענדל שניאורסון, שהעולם כולו מכירו בתוארו – הרבי מליובאוויטש.

מהפכה חשיבתית

אלה היו ימים קשים ליהדות. השואה האיומה גדעה שליש מעמנו. שמנה וסולתה של היהדות הנאמנה עלתה בלהבות. בברית-המועצות פעל השלטון הקומוניסטי לניתוק מיליוני יהודים משורשיהם. בעולם החופשי גברו מגמות הטמיעה וההתבוללות. בארץ-ישראל התנהל מסע להפיכת יהודים מסורתיים ל'ישראלים', בניסיון ליצור את 'היהודי החדש', שיהדותו אינה נובעת מאמונה ומזיקה למורשת ישראל.

יהודים שומרי תורה ומצוות הרגישו בימים ההם שהם בבחינת 'זן נכחד'. היהדות הדתית הייתה נתונה במגננה קשה, וכל שאיפתה הייתה לשמור על בניה מפני הרוחות העזות שנשבו בחוץ. המחשבה שיהדות אמיתית תוכל לפרוח באלסקה ובמלבורן הייתה פרועה לא-פחות מן הרעיון להקים מושבה אנושית על הירח.

שישים שנה לאחר מכן אנו עדים למהפכה היהודית האדירה שחולל הרבי. זו קודם-כול מהפכה חשיבתית. הרבי לימד שלא תיתכן סתירה אמיתית בין העולם ובין התורה. הוא הדריך מדענים, אנשי-עסקים, אמנים ומנהיגים יהודים ברחבי העולם, כיצד לעסוק בפעילותם המקצועית בלי לוותר אפילו על קוצו של יו"ד בענייני יהדות.

גישתו של הרבי יש בה שילוב מיוחד במינו של רכוּת ונוקשוּת, פתיחות וקביעת גבולות, אהבה ונחישות. זה שביל-זהב שסלל בהקפדה רבה, כדי לאפשר מצד אחד לקרב יהודים ולהשתמש בכל האמצעים שהעולם המודרני מעמיד לרשותנו, ומצד שני שלא לסטות כמלוא נימה מהוראות התורה ומערכי היהדות והחסידות.

בראייתו המיוחדת הצליח הרבי לגשר על פערים שנראו סותרים. הוא חולל את הבלתי-ייאמן – חסידים, יראי-שמים ובעלי הופעה חסידית מקורית, באים לכל קצווי תבל, אינם נדחים על-ידי אנשי המקום, ובתוך זמן קצר אף נעשים דמויות-מפתח בהחייאת חיי היהדות במקומות הנידחים ביותר.

להצטרף לחזון

כל יהודי הנוסע בעולם יודע שכדאי להצטייד בכתובתו של בית-חב"ד המקומי. זה המקום שבו יוכל להשיג אוכל כשר, מקווה-טהרה, מניין לתפילה וכל סיוע אחר בענייני יהדות. כיום מובן מאליו שיש שליח חב"ד בקמבודיה ובסין, בהונג-קונג ובקונגו, בארמניה ובטסמניה. כבר איננו מתפעלים למראה חיים יהודיים תוססים בפינות הנידחות ביותר של כדור-הארץ. אבל זו מהפכה אדירה, שלפני שנים היה קשה להעלותה על הדעת.

דרכו של הרבי ומורשתו הרוחנית הכבירה, האצורה במאות כרכים, הן התשובה האמיתית ללבטיו ולמגוון שאלותיו של היהודי בן-ימינו. מתלמידי-חכמים ועד מחפשי-דרך, מ'עמך' ועד אקדמאים. אין שאלה שאין הוא דן בה, וכדרכו – בעמקות בלתי-רגילה ובהיקף מרשים ביותר.

היום הגדול והקדוש י' בשבט מפנה קריאה לכל יהודי להצטרף לחזונו הגדול של הרבי – לקשור את כל הנשמות האובדות של עם-ישראל לאביהן שבשמים; לקרב כל יהודי באהבה ובמאור-פנים; לעורר את הניצוץ החבוי בלב כל יהודי; ולטפח בעוצמה את הציפייה הדרוכה לבואו הקרוב של משיח-צדקנו, שיביא את כולנו אל הגאולה האמיתית והשלמה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.