מערכת COL | יום י"ז טבת ה׳תש״ע 03.01.2010

"רק פעם אחת נתקלתי ברב שחוקר באמת המשגיחים"

בעקבות פרשת המסעדה באשדוד ערך עיתון "שעה טובה" ראיון עם רבני הערים בישראל שחשפו את "מאחורי הקלעים במערכות הכשרות של הרבנויות המקומיות" ●  לכתבה רואין גם הרב דוד-מאיר דרוקמן, רבה של קריית-מוצקין שסיפר לעיתון: "יש רבנויות שהן 'מהדרין', אבל רק במקרה אחד נתקלתי בחקירה צולבת של הרב כלפי המשגיחים. אני נמצא ברבנות כבר כ-27 שנים, והייתה רק פעם אחת שבה נוכחתי בכך - היה זה הרב משה נחשוני, שראיתי אותו כשהוא 'מטפס' על המשגיחים ושואל וחוקר איך נראית הכשרות באותה עיר  לסיפור המלא
הרב דוד מאיר דרוקמן והרב משה נחשוני ראש מחלקת הכשרות בראשון לציון ● צילום: COL
בעקבות פרשת המסעדה באשדוד ערך עיתון "שעה טובה" ראיון עם רבני הערים בישראל שחשפו את "מאחורי הקלעים במערכות הכשרות של הרבנויות המקומיות".

לכתבה רואין גם הרב דוד-מאיר דרוקמן, רבה של קריית-מוצקין שסיפר לעיתון:

"האחראי לכשרות בקריית-מוצקין אינו אני, אלא הרב יוסף אוחנה, ולא עליה אדבר באופן ממוקד. אני רק מדבר מתוך היכרות עם מצב הכשרות ברבנות הסטנדרטית. בשל המשכורת הנמוכה, כמשגיחים שעובדים במועצה-דתית ממוצעת מתקבלים בדרך כלל אנשים ברמה אינטלקטואלית לא גבוהה, שלא התקבלו למקומות עבודה אחרים, והם מסתפקים בכסף הזה. משגיח שכזה – גם השגחתו היא בהתאם. כיום השתפר המצב, והרבנות דורשת מהמשגיחים לעבור קורסים מתאימים, אך עדיין מדובר לא-אחת בפנסיונרים, שגם בבתיהם-שלהם לא בטוח שניתן לאכול, ואפילו בהשגחה על דוכן פלאפל קשה לסמוך עליהם.

"יש רבנויות שהן 'מהדרין', אבל רק במקרה אחד נתקלתי בחקירה צולבת של הרב כלפי המשגיחים. אני נמצא ברבנות כבר כ-27 שנים, והייתה רק פעם אחת שבה נוכחתי בכך - היה זה הרב משה נחשוני, שראיתי אותו כשהוא 'מטפס' על המשגיחים ושואל וחוקר איך נראית הכשרות באותה עיר. אבל כיום, איש לא בודק אם המשגיחים עושים את עבודתם כפי שצריך. הרבנות כותבת 'מהדרין' - אבל איזה כיסוי יש לזה?

"המצב מביך מאוד. אני לא מדבר על מקומות שידועים בהכשר הטוב שלהם, אלא על רוב המקומות - שבהם לא הייתי מכניס שום דבר לפי.

פה בקריית-מוצקין אין ציבור שדורש כשרות ברמה גבוהה יותר מהקיימת. אם יש דרישה כזו, לרב יש גיבוי ציבורי וכלכלי, כי בעלי מסעדה יודעים שאם הרב דרוקמן לא ייתן למקום הכשר, הוא ייפגע כלכלית. זה יוצר לחץ. אבל בקריית-מוצקין יש בעיקר ציבור 'דתי-לייט' שמסתפק בתעודה שעליה חתום רב כלשהו. מובן שבמקומות שבהם יש ציבור חרדי, זה אחרת.

"לפני שנים נתתי הכשר לאולם מסוים. אמרתי להם שהדבר הוא בתנאי שמפתח האולם יהיה רק בידי המשגיח, כך שרק בידיעתו יהיה ניתן לפתוח את המטבח. יום אחד ראיתי שפרצו את דלת המטבח, וכמובן, הסרתי מיד את הכשרות. עוד באותו יום קיבל המקום תעודת כשרות מגוף אחר", מספר הרב דרוקמן.

"בשנת השמיטה הקודמת פעלה בקריית-שמואל חנות ירקות 'מהדרין' תחת הכשר של הרב במברגר. לבעל החנות הייתה חנות ירקות נוספת, צמודה לזו, שפעלה לפי 'היתר מכירה'. באחת הפעמים הגיעה לחנות המהדרין אישה שאותה אני מכיר כנאמנה וביקשה לקנות עגבניות. הבעלים ראה שבחנות המהדרין אזלו העגבניות, אז הוא הלך לחנות השנייה והביא לה משם עגבניות, שלמעשה היו 'ספיחין'. הרב במברגר ביטל את ההכשר בו-במקום, וגם כאן, כבר באותו יום קיבל בעל המקום הכשר מגוף חרדי אחר.

"אני זוכר שבאולמות באזור הקריות, בסיום האירוע היו העובדים לוקחים את בקבוקי היין המלאים בחלקם ומצרפים את התכולה מזה לזה כדי למלא את הבקבוקים, וסוגרים אותם בפלומבה על-ידי מכונה מיוחדת. היו שם מלצרים ערביים או להבדיל יהודים שאינם שומרי שבת, כך שזהו 'יין נסך' גמור - והיין הזה היה מחולק בשמחה שלמחרת. כשרות פרטית לא מהססת לקחת משגיחים טובים יותר, אך כשמדובר בכשרות ממלכתית - אם למועצה הדתית האחראית לה אין תקציבים, אז המשכורות נמוכות, וכך גם הרמה האנושית והאיכות של המשגיחים".

הרב דרוקמן אומר כי במקרה כמו של הרב שיינין, הוא היה נוהג כמוהו ואולי אף בקיצוניות רבה יותר. "כיום אני אף לא עוסק ברישום נישואין של גרים. פעם הגעתי לערוך חופה שלא דרך הרבנות כאן בעיר, והתברר לי שהכלה גיורת. בדרך כלל אני מראיין את הזוג לפני החתונה, ואם אחד מהם הוא גר, אני יודע על כך, אך לא כך קרה במקרה הזה, כאמור. לפי צורת הופעתה הבלתי-צנועה הבנתי שאין היא גיורת-צדק. מה עשיתי? בברכות החופה אמרתי 'ברוך אתה 'אדונם', ובכתובה כתבתי שאין בקיום החופה שלי הסכמה לגיור, וכתבתי את זה כמובן בשפה רבנית, שרב אחר, אם תתגלגל הכתובה לידיו, יוכל להבין. מאז אני לא עוסק בנושא הגרים.

"בשנה שעברה הגעתי לערוך חופה, כאשר הכלה נראתה ממש כבוגרת 'בית-יעקב'. אבל החתונה התקיימה באולם שלא נשא כשרות 'מהדרין', והבנתי שמסתתר כאן משהו. רציתי להבין את זה, והכלה סיפרה לי שהיא גיורת. שאלתי אותה אם היא שומרת שבת, והיא השיבה: 'לא'. שאלתי אותה אם היא שמרה שבת אי-פעם, והיא השיבה: 'כן, לפני שהתגיירתי'... שאלתי אם שמרה לפחות שבת אחת אחרי שהתגיירה, והיא השיבה בשלילה. גם נרות שבת מעולם לא הדליקה, כדבריה. כלומר היא גויה 'למהדרין'. בעקבות זאת אכן לא ערכתי את החופה של הזוג הזה.

"אין זה סוד שבחלק גדול מהרבנויות מתקבלים תיקים הכוללים התגיירויות מפוקפקות, והרבנים מסדרים להם חופה. הרב שיינין הוא רב מהאסכולה הישנה, בר-אוריין ובר-אבהן. הוא גדל על מסירות נפש על 'שולחן-ערוך', הוא גדל על סיפורי אביו על מה שהתרחש ברוסיה. אבל הלוואי שכך היה המצב בכל הרבנויות".

"במקרה אחר, לפני מספר שנים התקיים כנס נשים חרדיות באולם נוסף בחיפה. כשבאתי לראות מה קורה במטבח, הבחנתי שנפת הקמח קרועה. הראיתי את זה למשגיח, שהיה יהודי חרדי.

"כל המקרים הללו מעידים על המצב העגום של מערכת הכשרות", מסכם הרב דרוקמן.

מה דעת הרב על דברי הבג"צ, שאמונת הבעלים אינה קריטריון למתן כשרות למקום?

"נכון בהחלט שבכל העולם וגם בארץ יש מטבחים בבעלות גויים גמורים, אך יש הבדל בין מחלל-שבת או גוי לבין אדם שכולו משדר אנטי-דת. הרי אותה אישה מאשדוד אינה נוצרייה 'תמימה', אלא היא 'יהודית משיחית' בכל מהותה. עניינה הוא להפריע לאמונה שלנו. זה כמו שבעלי משחטה חילוניים יצהירו שעניינם הוא להילחם בדת; במקרה כזה, עם כל תעודות הכשרות יהיה ידוע שיש להם אידיאולוגיה להילחם בדת, והם – כמו האישה – ימצאו דקה אחת שבה המשגיח אינו במקום ויטריפו בכוונה את המטבח, כי הכלל שלהם הוא להעביר אותנו על דתנו. אז איך אפשר במקרה כמו של הרב שיינין, להשאיר אישה כזו לבד, ואפילו רק לחמש דקות?!

"והרי הרב שיינין עוד הלך לקראתם והסכים לפשרה, לפיה אחד מעובדי המקום יהיה 'נאמן כשרות' (חוץ מהמשגיח), והוא יהיה נוכח ויפקח עין, אך אף לזה הם סירבו. במאמר מוסגר, אם תשאלו למה לא מספיק אם כן רק נאמן כשרות, התשובה היא כי יש בו חיסרון - שהוא מקבל את המשכורת שלו ממקום העבודה. ממשגיח – בעל המקום תמיד נרתע".

מהי הנחיית הרבנות למקרה מעין זה, של בעלות מיסיונרית?

"אין שום הנחיות ברורות. כל אחד עושה מה שהוא רוצה. כמעט בשום נושא אין הנחיות מצד הרבנות הראשית. יש מועצות דתיות שהרבנים בהן כותבים כתובּות בשגיאות כתיב. אין הנחיות ברורות לכך. לא זכיתי מעולם לשיחת טלפון או למכתב שבהם תחייב אותי הרבנות הראשית לימי עיון מטעמה, למשל, שיכללו רענון הנחיות וקריטריונים".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.