מערכת COL | יום ג' טבת ה׳תש״ע 20.12.2009

החסיד מרוסיה שנלחם בזיופי הגויים זכה בפרס בתי-הדין

הרב אלכסנדר דן, נולד בדונייצק שבאוקראינה להורים ששמרו על מסורת ישראל, גם תחת המגף הקומוניסטי ● לפני 30 שנה, עלה לישראל ועבר ללמוד בישיבה בכפר-חב"ד ● בהמשך, התחיל לעבוד במשרד הדתות ומונה מטעם בתי-הדין על כל נושאי בירור היהדות של יוצאי בריה"מ ● אחרי עשרות שנים של מלחמה עיקשת מול זיופי הגיורים - הוא קיבל פרס מיוחד על תרומתו החשובה לבתי-הדין, באירוע מיוחד בהשתתפות הרב הראשי לישראל משה-שלמה עמאר ● בראיון למנדי ריזל מ-COL הוא מדבר על מלחמת הזיופים וחושף חלק מהשיטות החשאיות לסיפור המלאבפנים: מנהל בתי-הדין מעניק את תעודת ההוקרה לרב דן >>>
החסיד מרוסיה שנלחם בזיופי הגויים זכה בפרס בתי-הדין
למטה (משמאל): מקבל תעודה ממנהל בתי-הדין הרב דהן ● צילומים: עזרא לנדא, COL ורותי דן
מנדי ריזל, COL

כמות הזיופים העצומה שהצליח הרב אלכסנדר דן מכפר-חב"ד לחשוף, במסגרת עבודתו כממונה על גילוי יהדותם של העולים ממדינות חבר-העמים, זיכתה אותו בפרס מיוחד, מטעם משרד המשפטים ומנהל בתי-הדין הרבניים, הרב אליהו בן-דהן.

ר' אלכסנדר, 51, נולד בדונייצק שבאוקראינה להורים ששמרו על מסורת ישראל, גם תחת המגף הקומוניסטי.

קצת לפני גיל עשרים הוא חש צמאון גדול ליהדות. בשנת ה'תשל"ט הוא עלה עם בני משפחתו לארץ.

"עם עלייתנו, למדתי באוניברסיטת בן-גוריון שבבאר-שבע", סיפר ר' אלכסנדר בשיחה עם COL.

"שם, בעקבות משיכתי ליהדות, ביקרתי בישיבה של הרב קרקובר שיועדה עבור מתקרבים, ונשאבתי פנימה".

בישיבה של הרב קרקובר היו באותה עת בחורים חב"דיים ששימשו כשלוחים בישיבה, מה שגרם לאלכסנדר הצעיר להגיע לכפר-חב"ד.

"בתקופת בין הזמנים, כשכולם עזבו את הישיבה, רציתי להמשיך ללמוד וכך הגעתי לכפר חב"ד", הוא מספר.

המלחמה בזיופים

בכפר הוא למד, ובעיקר הושפע עמוקות מהמשפיעים החסידיים הרב מענדל פוטרפס והרב משה וישצקי, שברבות הימים אף הפך לדודו, לאחר שר' אלכסנדר נשא את אחייניתו לאשה.

לפני כשלוש-עשרה שנה, הוא הגיע לעבודה במשרד הדתות. אט-אט הוא התקדם בעבודתו וכעת הוא הממונה מטעם בתי-הדין הרבניים על כל נושאי בירור היהדות.

"זו עבודה מאומצת. יש זיופים רבים, ואנחנו משתדלים למצוא אותם בכל האמצעים שלרשותנו", אומר ר' אלכסנדר דן.

בתי-הדין הרבניים הצמידו לו מתכנת שעקב אחר עבודתו ודרכי החקירה של העולים. בעקבות זאת, בנה המתכנת תוכנה מיוחדת במינה, "מעיינות" שמה, שמצליבה כל מידע אפשרי על יוצאי ברית-המועצות, בשעה שאלו מגיעים לבתי-הדין בבקשה להנשא.

"זו מערכת מתוחכמת מאוד, שבלתי אפשרי לגבור עליה. אנו מכניסים לתוכה כל שביב מידע שיש בידנו ובא העת - כשאנו מבקשים לברר על אדם מסויים, היא פולטת לנו את שטף המידע.

"פעמים רבות שאנשים משתוממים למראה התחכום של התוכנה. התפקיד שלה הוא לכסות על טריקים וזיופים שלנו, כאנשים, קשה לעולות עליהם. היא פשוט מכסה את כל ה'חורים' בחקירה. ממש כמו המשטרה שחייבת להצליב מידע, ורק המחשב יכול לסייע בכך, בדרך-כלל".

שת"פ עם המז"פ

בזכרונו של ר' אלכסנדר שמורים סיפורים רבים על גילויי זיופים, שהוא מגלה כמעט מידי יום. "אם אני אתחיל לספר - לא אסיים", הוא אומר בחיוך.

ר' אלכסנדר הוא חוקר משופשף וממולח. הוא מצליח לעקוב אחרי כל מילה שנאמרת בחדר העבודה שלו. הוא יודע בדיוק כיצד לזהות את המתחזים.

מי שמוסר גירסה שנראית לו לא תקינה, עובר חקירה ומסמכיו נלקחים לבדיקה.

"לעיתים", הוא מגלה לנו, "אנו שולחים את המסמכים למז"פ - מחלקת זיהוי פלילי של משטרת ישראל, ובמעבדות שלהם אין מסמך מזויף שלא מתגלה".

מלאכת הזיוף של המתחזים מתחלקת לשתיים. יש כאלו שמוחקים את הלאום בתעודה הזיהוי הרוסית שלהם. במקום המילה רוסי שנעלמת, הם כותבים יהודי.

"הצלחנו פעם, לאחר בדיקת מעבדה, לעלות על תעודה שלא רק סעיף הלאום בה שונה, אלא כל התעודה כולה, כולל שם וכתובת. הסיבה לכך היא פשוטה: המזייפים חששו שאם הם ישנו רק את הלאום, יצליחו לשים לב שכתב היד או הדיו שונה, לכן הם פשוט זייפו את כל התעודה".

השיטה השניה היא הנפקת תעודה חדשה. המסמכים שהונפקו לעולים עם קריסת ברית-המועצות, הוחלפו, ואסור היה לצאת עם מסמך מקורי. רבים ניצלו זאת, והם רשמו מלכתחילה פרטים לא נכונים בדבר יהדותם.

ויש כמובן את הסיפורים הרבים על תעודות שכביכול אבדו או על כתובות שנעלמו.

"בגדול", חושף ר' אלכסנדר מסודות המקצוע שלו, "מסמך מקורי שהונפק בעת לידתו של האדם, ללא שינויים בהמשך, הוא המסמך האמין ביותר".

ואיך אפשר בלי הזווית החב"דית לסיפור? גם בשלוחי חב"ד נעזר ר' אלכסנדר כנציג בתי-הדין הרבניים.

"אנחנו נעזרים רבות בשלוחים במדינות חבר-העמים, כשאנו רוצים לברר על ידותו של פלוני או אלמוני. גם השלוחים מצידם נעזרים בנו. כשאנו עולים על תרמית, אנו מודיעים לשליח שמעירו הגיע האדם שזייף מסמכים, כי עלינו על אדם שכלל לא שייך לקהילה היהודית. כך יוצא שאנו מחליפים אינפורמציה ושני הצדדים מרוצים בהחלט".

המדליה שאותה קיבל דן, אגב, מצטרפת למדליה אחרת אותה הוא קיבל לפני שש שנים מטעם משרד הדתות, על אותה עבודה בדיוק.

אני שואל אותו איך ההרגשה לקבל תעודת כבוד מיוחדת שכזו. הוא מתבייש ומשיב בצניעות: "רק עשיתי את העבודה שלי".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.