מערכת COL | יום כ"ו כסלו ה׳תש״ע 13.12.2009

בירורי הלכה ומנהג: שו"ת חנוכה

האם מותר לאכול ליד הנרות לפני ואחרי ההדלקה?, האם הנוכחים במעמד הדלקת חנוכייה במקום ציבורי יוצאים ידי חובת ההדלקה?, מה עושים בשיירי הנרות או השמן שנשארו לאחר הדלקת נרות-החנוכה? על הנרות לדלוק לכל הפחות משך חצי שעה אחר צאת הכוכבים. האם אחר זמן זה ניתן לכבותם, ומהו הדין לגבי השמש? ● COL מגיש: "שו"ת חנוכה" עם הרבנים הרב ברוך בליז'נסקי והרב יוסף שמחה גינזבורג באדיבות המדור הפופולרי "שאל את הרבלסיפור המלא
בירורי הלכה ומנהג: שו

האם מותר לאכול ליד הנרות לפני ואחרי ההדלקה? 

פת ומזונות בשיעור כביצה אסור לאכול לפני קיום המצווה. מזונות פחות מכביצה וכן פירות ושתיה שאינה משכרת מותרים, אך לכתחילה ראוי לאכול לפני שמגיע זמן ההדלקה. אחרי ההדלקה מותר לאכול ליד הנרות.

האם הנוכחים במעמד הדלקת חנוכייה במקום ציבורי יוצאים ידי חובת ההדלקה? 
בפוסקים מובאת אפשרות שאורח בבית כנסת ייצא ידי חובה בהדלקה שבבית הכנסת, אולם אפשרות זו היא כאשר בית הכנסת הוא מקום הלינה של האורח (כפי שהיה מקובל פעם). למעשה, הנוכחים בהדלקה במקום ציבורי יוצאים ידי חובת פרסום הנס, אך לא יוצאים ידי חובת ההדלקה בבית שהיא חובה כשלעצמה. 

מה עושים בשיירי הנרות או השמן שנשארו לאחר הדלקת נרות-החנוכה?

השמן, הפתילות והנרות, שהודלקו למצוות נר-חנוכה, הוקדשו בכך לקיום המצווה, ולכן אין לעשות בהם שימוש כלשהו. איסור השימוש חל על כמות השמן הדרושה לשיעור זמן הבעירה המינימלי (חצי שעה), וכך גם על אותו חלק מהנר שהיה אמור לדלוק במשך זמן זה (כגון שהנר כבה באמצע הזמן). יש לעשות מדורה ולשרוף את שיירי השמן, הפתילות או הנרות הללו, כיוון ש"הוקצה למצוותו". מובן שאין כל הגבלה על השימוש בקופסת הנרות וכן בבקבוק השמן. 

על הנרות לדלוק לכל הפחות משך חצי שעה אחר צאת הכוכבים. האם אחר זמן זה ניתן לכבותם, ומהו הדין לגבי השמש? 

אכן שיעור המינימום הוא חצי שעה לאחר צאת הכוכבים, ולנוהגים להדליק כמנהג חב"ד בשקיעת החמה שיעור המינימום הוא חמישים דקות משקיעת החמה, אך גם אחר זמן זה, אם הנרות עדיין דולקים אין לכבות את הנרות כל עוד בני הבית ערים, כיון שיש בכך משום פרסום הנס. המהדרין לא מכבים את הנרות גם לאחר שבני הבית ישנים. דין זה הוא בנוגע לנרות החנוכה עצמם. בנוגע לשמש כיון שאיננו עיקר המצווה, ניתן לכבותו לאחר שיעור זמן ההדלקה

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.