מערכת COL | יום כ"ה כסלו ה׳תש״ע 12.12.2009

20 שנה לחב"ד בהונגריה: צמרת הממשל יצאה מגדרה ● מיוחד

כך חגגו בהונגריה 20 שנה לבואם של זוג השלוחים למדינה, הרב ברוך ורעייתו הרבנית בת-שבע אוברלנדר: אירוע הצדעה נדיר בפרלמנט, פגישה מיוחדת עם ראש-הממשלה גורדון באנאי ועם הנשיא שויום לאסלו ודינר נוצץ ומרשים ● את סדרת האירועים כיבד בנוכחותו הסופר המפורסם וניצול השואה, אלי ויזל ● ויזל (81) שגדל בילדותו בהונגריה היה הנואם המרכזי בדינר. הוא דיבר על השואה ולקחיה להיום ועל הפגישות עם הרבי ● COL מגיש: סיקור מיוחד, לצד גלריית ענק מהחגיגה הגדולה לסיפור המלא
20 שנה לחב
ביום שישי תם ביקורו הרשמי של פרופ' אלי ויזל בערש נעוריו – הונגריה.

ויזל (81) ניצול שואה ממוצא הונגרי, בעל רקורד עשיר של 47 ספרים שהוציא תחת עטו ותורגמו ל-18 שפות, אף זכה בפרס נובל לשלום על פועלו.

לפני כחודשיים הוא נאות להזמנתו של הרב שלמה כובש, רבה של "עמיך" – הקהילה היהודית הונגרית המאוחדת, להגיע להונגריה וביום רביעי האחרון הוא נחת בנמל התעופה ההונגרי – 'פריהג''.

העילה והעיתוי להבאתו של איש הרוח והמעש, הוא ציון שני עשורים לפעילות חב"ד בהונגריה, שהחלה עם בואם של הרב ברוך ורעייתו הרבנית בת-שבע אוברלנדר.

המהפכה ההונגרית

בני הזוג שהגיעו בשליחותו ובברכתו של הרבי, התחילו דרכם בתקופת המהפיכה שהובילה לכינונו של שלטון דמוקרטי בהונגריה הקומוניסטית. אז, עזובה רוחנית פגשה אותם.

כמאה אלף יהודים חיים במדינת הונגריה, שרידים ליהדות מפוארת שהתקיימה שם קודם למלחמה הארורה. והיום – תחיה מחודשת של היהדות.

עשרים שנים של עשיה ופעילות שהתחילו בתנאים גשמיים ורוחניים כלל לא פשוטים הצעידו את יהדות הונגריה למקום אחר. היום, הם גם קיבלו הכרה והוקרה על כך.

"היום חב"ד בהונגריה קטלגה עצמה במעמד אחר – גבוה ומכובד במיוחד" – היו מי שאמרו במהלך הדינר הנוצץ והאירועים הנוספים שהתקיימו.

עוד טרם הגעתו של ויזל עוררו השמועות על בואו הדים רבים וכולם רצו לנכס לעצמם את הזכות לארחו או לפחות לפגוש בו ולשמוע את פיו מפיק המרגליות.

סדרת האירועים נפתחה ביום רביעי, בביקור פרטי אצל ראש ממשלת הונגריה מר גורדון באנאי במשרדו. ויזל והרבנים כובש ואוברלנדר התקבלו בכבוד ובידידות.

ויזל, בין השאר, הביע את משאלתו לפתיחת הארכיונים של המשטרה החשאית, ארכיונים בהם נמצאים רשימות היהודים שחיו בהונגריה לפני השואה.

בפתיחות ובכנות רבה הבטיח ראש הממשלה להיענות לבקשה.

ראש הממשלה פנה לויזל ואמר לו כי התודה לביקור מגיעה לרב כובש, ובדבריו אלה נפנה שוב לרב כובש והודה לו בחן.

בהמשך הפגישה נכנסו גם הרב שמואל רסקין, רב הקהילה הישראלית 'קרן אור חב"ד' ביחד עם נדיבי לב תומכי קהילתו, ביניהם מר יוסי פריאל, אריה יום טוב ושאבי מיכאלי, וכן גם כמה מהתומכים של קהילת חב"ד ההונגרית.

ברושם ובהדרת כבוד העניקו לראש הממשלה חנוכיה ו"ירושלים של כסף"... – כדור מצופה כסף ובו רקועה תבנית ציור ירושלים.

הבזקי מצלמות חתמו את המפגש שסיומו היווה אות לפתיחת אירוע רב רושם בפרלמנט בנוכחות ובהשתתפות אנשים רמי מעלה ודרג, מהשורה הראשונה של בעלי הממון והשררה.

ראש הממשלה, יו"ר הפרלמט, שרים, ראשי דתות ועוד הגיעו לתת מעמד של כבוד והוקרה לפעילות חב"ד כמייצגת היהדות בהונגריה.

בלטו בהשתתפותם אף השלוחים הרבנים מאוסטריה וסלובקיה.

על מסך מיוחד שהוקרן במליאה נכתב: "ערב הוקרה לציון 20 שנות עשיה ופעילות של חב"ד ליובאויטש בהונגריה".

זהו בעצם האירוע החגיגי היהודי הרשמי הראשון (!) בפרלמנט ההונגרי.

ויזל נשא את הנאום המרכזי.

במשך דקות אחדות דיבר ויזל בהונגרית רהוטה, שפת נעוריו, ולאחר מכן עבר לאנגלית.

בנאומו לא היסס ויזל לומר גם דברים שיש מי שמעדיפים שלא לשמוע ויש המפחדים להשמיע.

דעותיו בנושא הכחשת השואה והחובה המוסרית אנושית להנצחתה, כמו גם רגשותיו כלפי העם ההונגרי הובעו בקול יחד עם בקשה לצמצום עד כדי מיגור תופעת האנטישמיות שהחלה מרימה ראש.

ויזל גם שיבח את עבודת חב"ד, והזכיר את הקשר המיוחד שלו לרבי. הוא ביקש מהקהל לזכור את המסר העיקרי של הרבי: "כל מה שאתם עושים ובכל מקום שלשם אתם מגיעים אנא תשארו יהודים! כלומר, אל תתנו לאחרים, לנסיבות, להשפיע על חוזק האמונה שלכם ולזכור את המסורת של אלפי השנים...".

לפניו ואחריו נשאו דברים גם שליחי חב"ד הרב ברוך אוברלנדר והרב שלמה כובש.

ראש הממשלה, בדבריו, שיבח רבות את תרומתה הרבה של חב"ד בקרב היהודים והבטיח לסייע למען ביטחונם ולהרחבת פעילותם. בסיום דבריו הוענקו אותות של הוקרה והערכה מיוחדת, ראשונים ויחודיים מסוגם, לרב ולרבנית אוברלנדר – מעמד שזכה לתשואות רמות של כל הנוכחים.

ריזל מדבר על ראיית הרבי

שלוש שעות תמימות ישבו הנוכחים מרותקים לדברים שנאמרו בשבח היהדות וחב"ד, בזכות הרבי ופועלו ובזכות שליחיו המסורים ומעשיהם. המעמד נחתם בשירה של ניגון יהודי הונגרי עתיק "סול א קוקוש מר... יבנה המקדש עיר ציון תמלא...", המיוחס לרבי מקאלוב ומהווה שיר מסורתי ליהודי הונגריה שלשמעו מגביה כל יהודי הונגרי את ראשו בתחושת חשיבות.

נדמה היה כי מעולם לא זכתה היהדות בהונגריה בכלל וחב"ד בפרט להכרה ולהוקרה רשמית כה רבה וכנה מצד כל הגורמים בעלי המעמד. היה זה מפגן אדיר של קידוש שם ה' וקידוש שם חב"ד ליובאויטש.

רק שעה לאחר שהסתיים האירוע בפרלמנט נערך הדינר במלון רויאל המלכותי.

אולם עשיר רחב ידיים, ערוך בפאר והדר קידם את הבאים. הערב, שתוכנן בקפידה, כלל נאומים לצד חלקים אומנותיים. הדינר הדגיש במיוחד את פועלו של הרבי ופעילותה של חב"ד. ויזל סיפר על קשריו עם הרבי ותיאר במילים פשוטות אך עמוקות רבות מסר את ראייתו המיוחדת של הרבי בעיניו.

קליפ וידאו קצר ומסכם תיאר חלק מן הפעילות הברוכה והעניפה של חב"ד בהונגריה. וספר אודות הרבי, שתורגם במיוחד להונגרית, חולק כשי למשתתפים.

במשך יומיים נוספים הסתובבו הרב אוברלנדר והרב כובש בלויית ויזל בין מפגשים שונים עם אישים שונים, ביניהם נשיא מדינה הונגריה מר שויום לאסלו במשכן הנשיא, עם ראשי הדתות השונות, ועוד, כשמטרתם היא לחזק ולבסס את החיים היהודיים המסורתיים והקהילות הדתיות בהונגריה, וכדי להביא למודעות ראשי הציבור ההונגרי, היהודי והלא יהודי, את משנתה הסדורה של חב"ד והיהדות מתוך גישה חיובית ומכובדת.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.