מערכת COL | יום י"ט כסלו ה׳תש״ע 06.12.2009

לראשונה: חב"ד פגשה את קוקה-קולה... ● דיווח, גלריה, וידאו

"היכן שיש קוקה-קולה יש חב"ד". משפט שמושמע בכל פעם, כשרוצים לתאר את המהפכה של חב"ד ● אמש הם נפגשו לראשונה, בהתוועדות חסידית ברמת-השרון, לכבוד חג-הגאולה ● על במה אחת ישבו: נשיא 'קוקה-קולה' רוני קוברובסקי, שופט בית-המשפט המחוזי בתל-אביב יעקב שיינמן, הרב ישראל-מאיר לאו ושליח חב"ד הרב יהודה בוטמן ● הנחה בכישרון רב העיתונאי ידידיה מאיר ● איך ניצל הרב בוטמן מ'ביזיון בית-המשפט', מה לחש הרב לאו לנשיא קוקה-קולה והעקיצה ששיגר ראש-העיר למנחה ● צוות מנחם כהן, הרצל קוסאשוילי והצלם ברלה שיינר חגגו ברמת-השרון וחזרו עם דיווח מיוחד וגלריית תמונות לסיפור המלא, בלעדיבפנים: צפו בקטע וידאו מיוחד מהנאום המרתק של הרב לאו >>>
לראשונה: חב
למעלה (משמאל): הרב לאו ונשיא קוקה קולה. בתווך: השופט ● צילומים: ברלה שיינר, COL

מאת מנחם כהן והרצל קוסאשוילי, COL

זה היה מחזה הזוי משהו. שופט בית-המשפט המחוזי במרכז, יעקב שיינמן, עמד בכניסה הדחוסה של בית-הכנסת "עונג שבת" ברמת-השרון, כאחד העם. מסביבו, עומדים, שלובי-ידיים, אברכים חב"דיים שהגיעו מכפר-חב"ד, לצד מקומיים שבאו לטעום מאורה של החסידות.

רגעים ספורים לאחר-מכן, הרב יהודה בוטמן, שליח חב"ד ברמת-השרון, קלט את השופט, ידידו הוותיק וממתפללי בית-הכנסת. לרגע היה נדמה כי בוצעה כאן עבירה חמורה של 'ביזיון בית-המשפט', אך עד מהרה זומן השופט אחר-כבוד לשורה הראשונה.

מתי נולד הרב בוטמן?

במודעות הצבעוניות המזמינות להתוועדות חג הגאולה י"ט בכסלו שנערכה אמש (מוצאי-שבת), נכתב להגיע בשעה 7:30. "תירגע, נו, שעון חב"ד. זה יתחיל בדיוק שעה אחרי", אמרנו למאיר אביוב, שצלצל בבהילות דקות ספורות לאחר צאת-השבת.

מאיר, מנהל ביד-רמה את חנות היודאיקה המשגשגת של חב"ד ברמת-השרון. וככזה, איחור מבחינתו לאירוע, לא בא בחשבון כלל.

סיכמנו על שמונה בערב, שעת יציאה. הנסיעה מכפר-חב"ד לרמת-השרון לוקחת כעשרים דקות, לכל היותר. היה ברור לי שנהיה בין הראשונים, או לכל הפחות נשלים את המניין הראשון של הבאים להתוועדות החגיגית.

כמתוכנן, הגענו לקראת השעה שמונה ועשרים. לא הופתעתנו, נדהמנו.

מסביב השולחנות ישבו להם תושבי רמת-השרון (שהתעלמו לגמרי מ'שעון חב"ד'), כשברקע אנו שומעים את קולו של המנחה, ידידיה מאיר (כן, מי שאתם שומעים מידי בוקר בתוכנית 'התעוררות' ברדיו 'קול-חי'), מסביר בבהירות על חג הגאולה שהפך לנחלת הכלל.

לא היה מקום אחד לשבת, בקושי לעמוד. בכניסה לבית-הכנסת הצנוע, הממוקם מאחורי שורת בניינים טיפוסיים של רמת-השרון. פעם מושבה - היום עיר בישראל.


כבוד השופט. הרב לאו והרב בוטמן בשיחה עם השופט ● צילום: ברלה שיינר, COL

"מבחינתנו האישית, כאן ברמת-השרון", מתפייט ידידיה מאיר, "י"ט בכסלו בוודאי יום היסטורי. כי ביום הזה, לפני 211 שנים, בעצם, נוסד הרב בוטמן. בלי היום הזה הוא לא היה כאן. לא הוא ולא כל הפעילות כאן".

על פני הבאים בקהל מתפשט חיוך רחב. הרב בוטמן משפיל את עיניו מהמחמאה של המנחה, הפוקד (כמעט) מידי שבת את בית-הכנסת.

וידידיה המשיך: "רבי יוסף אומר על מתן-תורה 'אילולי ההוא יומא כמה יוסף איכא בשוקא'. בלי התורה, כמה יוסף מסתובבים בשוק, בעלי באסטה. לא הייתי נהייה 'רבי יוסף". ואנחנו אומרים כאן הערב: אילולי ההוא יומא כמה בוטמן איכא בשוקא, או ברחוב סקולוב...

"יצאנו פעם בשבת מבית-הכנסת", סיפר ידידיה, "וראינו את הפרויקטים האלה לבנייה, את כל הבניינים הגבוהים שעומדים לקום, ואחד המתפללים קיטר ואמר: אוף, יהיו פקקים, יהיה פה עומס, פחות מאוורר. אמר הרב בוטמן: אתה רואה פקקים, אני רואה פוטנציאל למאות מתפללים, בר מצוות, שמחות, עליות לתורה"...

ראש-העיר: "זו היהדות שאני אוהב"

בין האנשים שזרמו לבית-הכנסת, נראה רוני קוברובסקי, נשיא חברת 'קוקה-קולה'. על רעמת השיער, עמדה לה בגאווה הכיפה השחורה.

בימים כתיקונם, קוברובסקי היה בולט בקהל המתוועדים. בימים אלו, על רקע משבר 'קוקה-קולה' בישראל, נוכחותו הייתה הרבה יותר מבולטת.

גם אם הרב בוטמן היה רוצה לחסוך בהוצאות ולרכוש 'RC קולה' או 'פפסי' להתוועדות, הרי שבואו של נשיא 'קוקה-קולה', לא ממש השאירה לו ברירות... על השולחנות בלט משקה הקולה. קוקה למהדרין.

ההתוועדות המשיכה. המנחה מזמין את 'זלמן הכלייזמר' לבצע את 'ארבע בבות' (בהגיית 'מלעיל', למשתתפים) ואת הרב בוטמן לזמר. בהמשך, נוגן גם הניגון הידוע "פדה בשלום", כשהמשתתפים עוקבים אחר המילים, באמצעות תצלום מהתהילים שחולק להם.

הנואם הראשון, שהוזמן לשאת דברים, היה ראש-העיר איציק רוכברגר. "אני תמיד פוגש אותך בשיעורי-תורה או בהתוועדויות, אתה עושה עוד משהו מעבר לזה"?, שאל המנחה בהומור. ראש-העיר לא וויתר, והחזיר: "ליפול עליך זה מסוכן"...

הנאום היה קצר, אבל תמציתי וענייני. "את הדרך של חב"ד אני אוהב, ליהדות הזו אני מרגיש מקושר", אמר ראש-העיר, אולי ברמז על פרשות 'אינטל' ו'חניון קרתא'.

"הדרך של חב"ד עושה לי את זה. אני שמח להיות מקושר אליה", הוסיף ראש-העיר ושיבח את הרב בוטמן.

הקולה והרב לאו

הגיע שלב 'הנאום המרכזי' של הרב ישראל-מאיר לאו, אך זה בושש מלהגיע.

"התקציב הלא-גדול של בית-חב"ד, בין-היתר בגללכם, גרם לכך שהרב לאו לא יגיע במסוק, אלא יגיע באוטובוס וירד בתחנה הסמוכה לבית-חב"ד", התלוצץ המנחה.

"על הרגעים שלפני השיא - בערוצי מדיה", הוסיף המנחה בהומור, "נוהגות חברות מסחריות לשלם הרבה כסף על פרסומת. אז ננצל את הרגעים הללו, לפני השיא - דרשתו של הרב לאו, לספר לכם על שיעור תורה לנשים ביום רביעי וגם", הרים בידו את בקבוק הקוקה-קולה, "שתו קוקה-קולה", אמר וסחט חיוך מהנשיא שבטח קיווה שחג-הגאולה הזה יהיה גם חג-הגאולה ממשבר הקולה...

בין ההודעות הפרסומיות, הגיח הרב לאו, ללא מלווה והתיישב בשולחן הכבוד, לצלילי ניגון חב"די של הכנר המוכשר.

"שתיתי בשבת דיאט קולה ואני מרגיש מעולה", לחש הרב לאו באוזנו של נשיא "קוקה קולה".


נשיא "קוקה קולה" מסתודד עם הרב לאו בהתוועדות ● צילום: ברלה שיינר, COL

"אני מתכבד להזמין את הרב הראשי לשעבר, אבל 'הרב לאו' בעבר, בהווה וגם בעתיד", הקדים המנחה והוסיף. "אני מקווה שאני לא פוגע באלפי שלוחים בעולם כולו, אבל אם יש אדם שמסמל יותר מכולם את ה'ופרצת ימה וקדמה צפנה ונגבה - זה הרב לאו".

אחרי המחמאה המרשימה, נטל הרב לאו את המקרופון ופתח בנאום מרתק, מרשים ועמוס שבחים על תנועת חב"ד והעומד בראשה, הרבי נשיא-דורינו.

במשך קרוב לשעה, 'מלך הנואמים' התרפק על סיפורים מימיו של שר הפנים הראשון של המדינה יצחק גרינבוים, מתקופת 'מסך הברזל' ומ'יחידות' אצל הרבי.

"בהזדמנות אחת כשהוזמנתי למועדון בתל-אביב לדבר, אמר לי גרינבוים שהיה בקהל: 'אם יבוא יום ומסך הברזל יפול - תדע לך שזה רק בזכות אדם אחד שיושב בניו-יורק, האדמו"ר מליובאוויטש'", סיפר הרב לאו, כשהוא מחקה בקולו את המבטא הפולני הכבד של שר הפנים הציוני.

"זה היה נס בתוך נס", אמר הרב לאו. "גם הדברים של הרבי התממשו וגם העובדה שהשר הזה, שלא היה מאמין בלשון המעטה, ידע למי לתת את הקרדיט בעניין הזה".

מכאן, עבר הרב לאו לתאר סיפור מפעים מבית-הכנסת החב"די המפורסם "מארינה רושצ'ה" במוסקבה, על המסירות הגדולה של חסידי חב"ד שהתפללו בבית-הכנסת, בתקופה שלפני נפילת מסך הברזל.

"כשסיפרתי לרבי את הרשמים שלי מהביקור בבית-הכנסת, הוא התפעל, אבל לא יתר על המידה", סיפר הרב לאו. "הוא כבר הכיר את הדברים מרחבי העולם כולו".

ביד-אמן, הוא קישר בין סיפור אחד למשנהו, כשהוא מסיים בשורת סיכום: "הרבי ישב בניו-יורק וטווה חוטים על פני העולם כולו. זאת תפארתה של תנועת חב"ד, זאת ייחודה של תורת החסידות".

עם שורת הסיכום הזאת, יצאו מאות המשתתפים, מרביתם אינם שומרי תורה ומצוות, מההתוועדות המרגשת הזאת, שממחישה בצורה ברורה, כי "חג החגים", י"ט בכסלו, הפך לנחלת העם כולו.

● ● ●

לאחר הטקס המרשים, התיישבו חלק גדול מהמשתתפים להתוועדות שנמשכה עד לשעות הקטנות של הלילה.

על ארגון ההתוועדות ניצח מנהל בית-חב"ד הרב בוטמן והשליח הרב דוד קורץ. את אופרציית המזון והכיבוד ניהל ביד-רמה הרב גיא ליכשטיין, הגבאי בבית-הכנסת "עונג שבת".

קטע מנאומו של הרב לאו:
לצפייה בוידאו לחצו על כפתור ההפעלה או על האופצייה הנוספת:
לא מצליחים לצפות? לחצו כאן
(להורדה)

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.