מערכת COL | יום ט"ז כסלו ה׳תש״ע 03.12.2009

לקראת י"ט כסלו: כרך חדש של "ספר הערכים חב"ד" ● סקירה

לקראת י"ט כסלו יוצא לאור ע"י הוצאת קה"ת הספר שרבים ציפו לו, כרך חדש של "ספר הערכים חב"ד" כרך ח' - האנציקלופדיה לחסידות חב"ד, שנערך על פי הוראת הרבי. הספר רוכז סודר ונערך ע"י חברי המערכת, ובראשם: הרב יואל כהן והרב שלום חריטונוב. כרך זה הוא כרך ח, ומכיל את הערכים אז-אחד [רזא דאחד] לסיפור המלא
לקראת י
שבכרך זה כלולים יסודות רבים בתורת החסידות, שהרי אחד מעיקרי תורת החסידות הוא ההכרה האמיתית באחדות ה', וכמה ערכים בו דנים בהבחנות הדקות והיסודיות שבחסידות חב"ד במדריגות השונות שבהכרת "אחדות ה'", כגון:

ערך "אחד ביחס ליחיד" - המבאר את שני סוגי ההבנה והמדריגות של אחדות השם הבאים לידי ביטוי בתוארים "אחד" ו"יחיד"; ערך "אחד ביחס לועד" – המבאר את ב' האופנים ד"יחודא עילאה" ו"יחודא תתאה" הנרמזים בתוארים "אחד" ו"ועד" ("ועד הוא אחד בחילופי אתוון"); הערכים ( "אחד – אמליכתי'", ו"אחד – למסור נפשו באחד") שבהם מבואר ההבדל בין האריכות באחד על פי ההלכה שהיא המלכת הקב"ה על כל העולם, לבין האריכות באחד על פי קבלת האריז"ל שעניינה הכווונה "למסור נפשו באחד".

וכך כותב כ"ק אדמו"ר זי"ע במכתבו לעורך האנציקלופדיה התלמודית, הרה"ג הרה"ח ר' שלמה יוסף זוין ע"ה:

פשוט שלא היתה מטרת ספר זה להגיש תורת החסידות באופן פופולארי, כרגיל הסגנון בזה עתה, כי אם להקל על לימוד תורת החסידות בנקודה עקרית, על ידי ריכוז הענינים המפוזרים בכו"כ ספרים ומאמרים, ביחד. ועוד וגם זה עיקר, בהוספת הציונים ומראה מקומות, שבסגנון דמבשרי אחזה ראיתי עד כמה נוגע הענין כדי להבין ענין בחסידות על בוריו, עכ"פ במדה האפשרית תוך הזמן שמקדשים אותו ללימוד תורת החסידות.

גודל ההכרח בזה מובן ג"כ מריבוי הספרים מעין זה בתורת הנגלה, הן בנוגע לריכוז החומר ע"ד ספרי ערכים בתורת הנגלה על סדר הא"ב וכו' או ע"ס הענינים וכו', על אכו"כ בנוגע לסיכום הפסקי דינים בספרי הפוסקים, ואפילו בתורת הקבלה כמה ספרים שמטרתם כנ"ל, ודוקא בתורת החסידות לא נמצא כמוהו. ומתאים לשיטת חסידות חב"ד שאחת הנקודות העיקריות בזה להבין הענינים על בורים, ובסגנון הידוע שיהי' מובן גם בשכל נפה"ב, הנה לא ראיתי אף התחלה בזה, מלבד שער היחוד לאדמו"ר האמצעי שהוא ע"ס ההשתלשלות, אבל בקיצור נמרץ.

הרגשתי בהכרח האמור עשיריות בשנים, אלא שמפני כו"כ סיבות נתעכב הדבר, והתחלתי לפני עשיריות בשנים בהקדמת עבודה המוכרחת לעריכת ספר ערכים כזה על ידי עריכת מפתחות ענינים של ספרי היסוד בתורת החסידות.

ולדעתי וגם בזה מבשרי אחזה הצליח ספר הערכים בצורה שהופיע למלאות במדה חשובה וגדולה חסרון האמור.

את הספר יהיה ניתן להשיג בחנות קה"ת, באתר קה"ת, ובחנויות הספרים.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.