מערכת COL | יום ט"ו כסלו ה׳תש״ע 02.12.2009

להבין עניין 'רשימת ההמתנה' ● מילה של קמיסר (פ)

אז מה היא בעצם "רשימת ההמתנה" ואיך זה עובד? האם זה נכון שזו דרך למרוח את הלקוח? ואלו שתי אותיות באנגלית יכולות לעשות לסוכן את היום? אפרים קמיסר, מנהל אתר Only NY ממליץ לכם להניח הכל ב"סטנד ביי" לקרוא ולהחכים לטור המלא
להבין עניין 'רשימת ההמתנה' ● מילה של קמיסר (פ)
להבין עניין 'רשימת ההמתנה'

"כרגע אין מקומות בטיסה. ארשום אותך ברשימת המתנה, ואעדכן אותך מאוחר יותר אם קיבלת מקום"...

המשפט הכי מוכר של סוכני הנסיעות. מן מנטרה שחוזרת על עצמה כל הזמן.
הסוכן יכול בשלווה להניח את השפופרת, והלקוח נשאר מבולבל לגמרי. הרי בינינו, ללקוח אין מושג מה זה אומר.

אחרי חמש דקות, שיחה נוספת לסוכן הנסיעות. "מה זאת אומרת אין מקומות בטיסה? מה? בכל הג'מבו הגדול הזה אין עוד מקום? אחד, בשבילי?..."

"לא". יענה לו סוכן הנסיעות. "נכון לעכשיו אין מקום. תמתין"!

אחרי חמש דקות, שיחה נוספת לסוכן הנסיעות.

"אבל הרגע דיברתי עם 'אל על' והם אמרו לי בפירוש שיש עדיין מקומות על הטיסה הזו! מה? אתה עושה ממני צחוק?..."

מוכר? מתחברים לדו שיח הזה? מגדל בבל מודרני.

הסוכן עושה את מה שהוא יכול בראייתו המקצועית, הלקוח משתגע ולא מבין מה עוד הוא צריך לעבור רק בשביל להזמין כרטיס טיסה, לטיסה שבכלל יוצאת בעוד ארבעה חודשים.

בסידור העבודה ב'אל על' טרם נקבע מי יהיו הטייסים בטיסה זו, מי יהיה מנהל השירות, אפילו הדיילים של אותה טיסה נמצאים כעת בגיחה בסין וכלל לא יודעים שישובצו לטיסה זו. אבל דבר אחד ברור ! לי, - מוישה זוכמיר הקטן... אין מקום על הטיסה.

המתנה ה(לא) מושלמת

אז בואו נעשה סדר. כרגיל, תזמנתי את אורך הטור, ואני יודע לומר שייקח לכם לא יותר מ - 5 דקות לקרוא את הטור, לצאת עם עולם מושגים חדש שלא הכרתם ולחסוך הרבה תסכולים בעתיד.

מהי בעצם רשימת ההמתנה?

עם השנים בנו להן חברות התעופה מנגנון מדהים ומהיר, באמצעותו נקבע רמת המחיר של הכרטיס. רשימות ההמתנה הן הדרך להתמקח עם חברת התעופה על מחיר הכרטיס.

נהוג לחשוב שכל מטוס מחולק לשני סוגי כרטיסים. כרטיסים במחלקת תיירים וכרטיסים יקרים יותר במחלקת העסקים.

חשוב מאוד לדעת שגם בתוך המחלקות עצמן, מקטלגות חברות התעופה את הכרטיסים שהן מציעות. הנוסע בסופו של דבר יושב על אותו המושב ואין קשר בין כמה ששילם עבור הכרטיס, לבין המושב עליו יישב במחלקת התיירים. כל הספסרות מתקיימת מחוץ לדלת המטוס, בפנים הכל שווים.

חברת התעופה מצידה הייתה רוצה שעבור כרטיס לניו יורק נשלם 2000 דולר. ולכן, 'המחיר המלא' לכרטיס לניו יורק הוא באמת 2000 דולר. אבל מכיוון שברור שאף נוסע רגיל לא יישלם את הסכום הזה, חברות התעופה באות למשש את הדופק ובודקות עד כמה הנוסע מוכן להיות גמיש במועדים שלו, ובאם זה מתאים גם להן, יוכל לקבל מחיר מוזל.

המחירון של חברות התעופה, כאילו בא אתכם חשבון על הצרכים שלכם, וככל שהנוסע מוגבל יותר, חברות התעופה מרוצות יותר.

למשל, איש עסקים שנוסע ליומיים בלבד. שיישלם יקר. אבא טוב שרוצה לטוס מבלי לשהות בחו"ל בשבת. שיישלם יקר. זה אותו המושב, אותה הארוחה ה... וסתם בלי שום סיבה, חברת התעופה מחייבת רכישת כרטיס יקר.


איפוק זה כח !

במקביל, דבר נוסף שקובע את רמת המחיר, היא רמת התפוסה במטוס.

חברת התעופה הרי רוצה למלא את המטוס עד המושב האחרון, לכן, היא נוהגת בשיטת מכירה יודעה ומוכרת. שיטה בת שלושה שלבים.

בשלב הראשון כאשר הטיסה רק מתחילה להתמלא, החברה מוכרת כרטיסים במחיר סביר, עד שעל הטיסה רשומים מספיק נוסעים לפי המכסה אותה הקצתה החברה.

השלב השני נותרים רק כרטיסים יקרים. נוסעים לחוצים ייאלצו לקנות גם במחירים הללו.

לכאורה, המצג אותו יוצרת החברה בשלב הזה הוא ש"אין ברירה" לא נותרו מקומות ומי שרוצה לטוס דווקא בטיסה זו, שיישלם. כאן נופלים 'שדודים' כל הפראיירים...

אלא שאז מגיע בדרך כלל... השלב השלישי. כאשר נמצאים בסמיכות של יום- יומיים לטיסה, חברת התעופה עושה בדיקה מחדש, ואם היא מגלה שאכן נותרו מידי הרבה מקומות על הטיסה, או אז, היא מסוגלת לחזור למחיר הראשוני או אפילו לרדת אל מתחת למחיר זה ע"י הפעלת מחירי "הרגע האחרון".

(ברור שאם הטיסה אכן מלאה, לא יהיו כלל כרטיסים מוזלים ברגע האחרון !!)

עדיין בהמתנה, תתקשר מחר

רשימת ההמתנה היא הדרך שלנו להתמודד עם השלב 'השני', השלב בו בעצם נרשמו כבר מידי הרבה נוסעים למחירים הנמוכים. לכאורה, אם נסגרה ההרשמה, מה יש לנו עוד לחפש על טיסה זו? אלא שמהלך העניינים הוא כל כך דינאמי והתזוזות מתרחשות בכל רגע, ואסור בשום שלב להרים ידיים.

הרי, שני נוסעים שרשומים על טיסה זו, פתאום מחליטים לחזור יום מאוחר יותר. ונוסע אחר, לא קיבל את אישור המפקחת במשרד החינוך ונאלץ לבטל את הכרטיס וכך לאט לאט מתפנים מקומות גם כאשר נראה שהטיסה כבר מלאה ויקרה. במידה והנוסע המעוניין רשום ברשימת ההמתנה, הוא יקבל את המקום של אותו מורה רגע אחרי שהוא ביטל את ההזמנה. זה קורה אוטומטית ע"י המחשב.

בנוסף, במצב זה של מחסור במקומות זולים, רשימות ההמתנה נועדו לגרות את חברות התועפה ולפתות אותן לאשר עוד מקום במחיר המוזל.

כאשר אין מקומות נוספים במחירים הזולים על הטיסה, הנוסע שברשימת ההמתנה בעצם אומר לחברת התעופה, אני מוכן לשלם כך וכך, אם מתאים לך, אני כאן, תאשרי לי המקום ואני לוקח, אם לא מתאים לך ואת מתעקשת למכור יקר, אני כבר אחליט מה לעשות.

עד מתי ???

אז כמובן מגיעה שאלת השאלות – אז מתי נדע....???

אם הייתי יודע מתי נדע, הייתי יכול לעבוד כל יום עד שתיים וללכת הביתה לנוח. זה הרי חלק מהמשחק הזה. המרדף האין סופי אחרי מה שאין.

סוכן ביטוח מוכר את הפוליסות הקיימות על שולחנו, מוכר ארטיקים מוכר את מה שיש לו במקפיא, הירקן מוכר מה שיש לו בחנות. רק סוכן הנסיעות עסוק כל היום בהשגת מה שבעצם - אין...

ברוב המקרים ניתן באמת לרשום ברשימת המתנה, שאז זה יושב שם ומתבשל ואם יש מקום זה נכנס אוטומטית.

אבל חברות רבות לא נותנות כלל אופציה כזו. הן באות בגישה שאומרת, יש מקום קח. אבל אל תמתין לי כאן בפנים, חכה בחוץ... אז, רק סוכן שעוקב כל 2 דקות אחרי מקומות פנויים ישיג אותם.

פרשננו לענייני המתנות

חייבים להבין, באיזה שהוא שלב זה הופך למטרד רציני. משחק ה"עוד לא, עוד לא" פשוט מתיש. הנוסע עודנו ממתין ברשימת ההמתנה ואין לסוכן שום דבר חדש לעדכן. הרי עד שלא ייתקבל אישור למקום, בעצם אין כל שינוי במעמד.

הנוסע מצידו ייתקשר עשר פעמים ביום, ואפילו זה כבר נחשב היום למקובל, אבל בכל פעם הוא לא רק רוצה לדעת האם יש חדש, אלא גם רוצה פרשנות ל-'אם לא נקבל'...

חברים, כל שעה פרשנות? אפילו ב CNN אין פרשנויות בתכיפות כה גבוהה.
תנו לסוכן קצת אוויר, הוא עוד יחזור אליכם עם תשובה חיובית וכולם יהיו מאושרים.

מחובתי להעיר ולהסב את תשומת לבכם לשיטת שיווק מטופשת של אתרים באינטרנט.
באתרים רבים, נוהגים למשוך את הלקוחות ע"י פרסום המחירים הזולים ביותר הקיימים במחירון באותה התקופה למרות שכולם כבר יודעים שכל הטיסות נכנסו כבר לשלב 'השני' שבו כל המחלקות הנמוכות נמכרו כבר, אבל בכל זאת הם ממשיכים לפרסם מחירים אלו ורק אחרי שהנוסע כבר מכניס שמות ותאריכים וכו' מופיעה לו - כוכבית קטנה של *רשימת המתנה...

הם לרגע לא משקרים, הם רק מבזבזים לכם את הזמן ומנצחים בעוד מערכה במלחמת ההתשה מולכם. ניתן הרי לרשום נוסע על רשימת ההמתנה למחיר זה, כמו שניתן במקביל גם לרשום נוסע על רשימת המתנה למחיר של 200 דולר... אין הגבלה על מספר הממתינים וההמתנות. עצם הרישום בהמתנה לא קידם אותנו בכלום.

לכן, כשאתם מדברים עם סוכן הנסיעות או כשאתם גולשים באינטרנט ונאמר לכם שאתם רשומים ברשימת ההמתנה, אל תתנו להם למרוח אתכם. בקשו לדעת האם ברמת המחיר הגבוהה במקצת יש כן מקום פנוי, שכן, אם גם שם אין מקום פנוי, איך תעלו בדעתכם שאתם ברמת מחיר נמוכה עוד יותר, כן תקבלו מקום??

KL אדון על כל המעשים

צמד האותיות המסמן כי המקומות שהיו בהמתנה הופכים סוף סוף למקומות מאושרים הם KL בשפה של סוכני הנסיעות - "יש !!!! קיבלתי KL בהזמנה של זוכמיר"...

לכן, בפעם הבאה שאתם מוצאים עצמכם תחובים ברשימת המתנה מעצבנת, במקום להרים לסוכן טלפון כל שעה, רק שלחו לו SMS או מייל ושאלו אותו, - האם קיבלתי KL בהזמנה??

חסכנו טלפון, חסכנו טרטור. גם ו-גם
מוגש מטעם סוכני הנסיעות המשתדלים באמת.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.