מערכת COL | יום י"ד כסלו ה׳תש״ע 01.12.2009

"כשהרוסים הבינו שאנחנו מנצחים במשפט הם החליטו לפרוש"

"מזה כמה שנים אנו מנהלים משפט נגד הממשל הרוסי  בבית המשפט הפדראלי בוושינגטון בדרישה לקבל את ספריית חב"ד. ב"ה הצלחנו במשפט מאוד, אך לפני כמה חודשים, משראה הממשל הרוסי שאנו עומדים לנצח במערכה, החליט לפתע לפרוש מהדיונים בבית המשפט בתואנה שאינו מכיר בסמכות בית המשפט", חושף מנהל ספריית חב"ד הרב שלום בער לוין בראיון מקיף עם עיתון 'המבשר' במהלכו מגלה גם: כיצד מונה לתפקיד, מהו הפרוייקט הגדול בו עסוקה כעת הספרייה? מה הסיכויים להשיב את הספרים שעדיין מצויים ברוסיה? ואיזה ספר עומד לצאת בקרוב?   לראיון המלא
מנהל ספריית חב"ד הרב שלום בער לוין ● צילום: COL
מהי סיבת הקשר הנפשי העמוק של אדמו"רי חב"ד לדורותיהם עם ספריהם, מה שלא ראו תמיד אצל צדיקים אחרים?

קשה לדעת את הסיבה הפנימית של רבותינו בזה, אבל זו עובדה, שלאחר שנגאל כ"ק אדמו"ר הריי"צ זצוק"ל ממאסרו ברוסיה והוא הורשה לעזוב את המדינה, לא הרשו לו לקחת אתו את אוצר הספרים, ורבנו אמר שבלי הספרים הוא לא נוסע למרות הסכנה בהמשך שהייתו ברוסיה. לבסוף משראו את עקשנותו הרבה בענין, הרשו לו לקחת עמו את כל הספרים וכתבי היד.

כידוע בשנים הקשות של בין שתי המלחמות, התמסר בכל יכולתו לבנות ולהרחיב את הספריה. במשך ארבעה חודשים היה בוורשה תחת הכיבוש הנאצי וכשנגאל, עשה כל שביכולתו להציל את הספריה ולהביאה לניו-יורק. במשך יותר משנה העבירו את האוסף הזה מעיר לעיר, עד אשר הגיע לניו-יורק בקיץ תש"א, ואז המשיך לבנותה ולהרחיבה בתוך 770.

וכך היה אצל הרבי, במשך כל השנים, ובפרט בתקופת משפט הספרים הידוע, במשך שלשה שבועות של קיום המשפט, נסע כל יום ויום לאהל הקדוש של חותנו זצוק"ל והתפלל שם שעות ארוכות כל יום, עד שבסופו של דבר זכינו לנצחון הגדול הזה.

לנהל אימפריה שכזאת מצריכה ידע רב ואמון ללא לסייג. מה הסיבה לכך שהרבי הורה דווקא לך לעמוד בראש המערכת?

היה זה שלש שנים אחרי חתונתי, כשלמדתי בכולל, קרא לי המזכיר הרב חדקוב ע"ה, והציע לי בשם הרבי, להיות ממונה על עריכת תשובות וחידושים מתוך אוסף כתבי-היד שבספריה, ויחד עם זאת להיות ממונה על עריכת קטלוג וניהול הספריה. הדבר הראשון שערכתי היה שנים עשר כרכי "קובץ יגדיל תורה", וכרך מילואים לשו"ת "צמח צדק". ואחר כך הרביתי לערוך ספרים, לפי הוראות הרבי.

מה הסיכויים להשיב את הספרים שעדיין מצויים ברוסיה?

הדבר אינו יורד לרגע מסדר יומי ואחרי שאפסו הסיכויים לקבל את הספרים בדרך דיפלומטית, התחלנו לנהל משפט נגד הממשל הרוסי, בבית המשפט הפדראלי בוושינגטון. המשפט נמשך כבר כמה שנים, והצלחנו בו מאד. אמנם לפני כמה חודשים, משראה הממשל הרוסי שאנו עומדים לנצח במערכה, החליט לפתע לפרוש מהדיונים בבית המשפט בתואנה שאינו מכיר בסמכות בית המשפט. אבל החוק האמריקאי מעניק את כל הסמכויות לבית המשפט, ונקווה שבס"ד סוף כל סוף יוחזר האוסף לידי ספריית חב"ד.

כידוע כ"ק הרבי זצוק"ל היה הרוח החיה מאחורי הספריה, התפתחותה ושגשוגה. מה אם כן מצב הספריה לאחר 'ג' תמוז תשנ"ד'?

בשנת תשמ"ט הורה לנו הרבי להרחיב את בנין הספריה, המחובר עם 770, באופן שיוכל להכיל את כל הספרים שנאספו במשך השנים. בשנת תשנ"ב סיימנו את הבניה ופתחנו את אולם הקריאה לקהל החוקרים. אחרי שסיימנו לערוך את הקטלוג במחשב, הגענו למצב שכל אחד יכול לבדוק בכל מקום בעולם, איזה ספרים נדירים ישנם בספריה.

בשנים האחרונות, עשינו הסכם עם ארגון 'היברו-בוקס', לסרוק את כל הספרים הנדירים שבספריה ובמשך שלש השנים האחרונות סרקנו בספריה 20 אלף ספרים הכי נדירים (מתוך 250,000 ספרים שבספריה), וכולם נגישים היום, גם באמצעות דיסק קשיח שמחולק במחיר סמלי.

האם מלבד אוצרות מאדמו"רי חב"ד יש כתבים וחפצי קודש מצדיקים מפורסמים אחרים.

ודאי. בחודש הקרוב עומד להופיע הספר המפואר "מבית הגנזים" שיכלול תצלומים מרהיבים של האוצרות הנדירים שבספריה, הוא כולל מכתבים, מסמכים וכתובות, תמונות וציורים, תפילין, מגילות וחפצים, ספרים נדירים וכתבי-יד ומוצגים בו חפצים ומסמכים אישיים של רבי משה קורדובירה (הרמ"ק), של רבי שמואל ויטאל, של הבעל-שם-טוב, של רבותינו אדמו"רי חב"ד, של אדמו"רי גור, רוז'ין וטשערנוביל, של ראשי עדת הספרדים שלפני 300 שנה ויותר ועוד פריטים מעניינים מכל הסוגים.

הספר עומד להגיע מבית הדפוס בעוד כמה שבועות. ובינתיים פתחנו 'תערוכת מבית הגנזים' שבה מוצגים הפרטים. כל מי שמבקר בספריה, יכול ליהנות מראיית הפריטים במקורם, וללמוד על הרקע של הפריטים האלו בספר "מבית הגנזים".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.