מערכת COL
|
יום כ"ז אייר ה׳תשס״ד
18.05.2004
רבני חב"ד בפסק הלכה בעניין הפאות
בית-דין רבני חב"ד פירסם הערב (שני) פסק הלכה בעניין הפאות שמקורן בהודו. הרבנים מורים כי אישה היודעת בוודאות כי שערות הפאה מהודו, לא תחבוש אותה עד לסיום הבירור בנושא. לגבי קניית פיאות חדשות מורים הרבנים 'לקנות פיאות רק לאחר בירור שאין עליהם שום חשש ששערן ממדינת הודו'. בקשר לפיאות שהם %100 סינטטיות פוסקים הרבנים שאפשר לקנותן ללא חשש.
צילום המכתב ב'כתבה מלאה'.
לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
26 תגובות
1.
כל הכבוד לרבנים!!
כ"ז אייר ה׳תשס״ד
סופסוף נדע איך להתנהג....
2.
פאות סינטטיות
כ"ז אייר ה׳תשס״ד
פאות מאה אחוז סינטטיות הם כשרות ואני לא צריך את הפס"ד של רבני חב"ד בשביל זה, שהרי זה מובן מאליו.
השאלה כאן האם יש למישהו רשימה של החנויות שמוכרות פאות סינטטיות עם אישור של רבנים שהפאות אמנם לא מעורבות עם שער טבעי, כי התברר שיש פאות שנקראות סינטטיות אבל יש שם תערובת.
השאלה כאן האם יש למישהו רשימה של החנויות שמוכרות פאות סינטטיות עם אישור של רבנים שהפאות אמנם לא מעורבות עם שער טבעי, כי התברר שיש פאות שנקראות סינטטיות אבל יש שם תערובת.
3.
מתברר שהרבנים נהגו לפי
כ"ז אייר ה׳תשס״ד
מסקנות הבירור ההלכתי של הרב וולפא. סוף סוף אחדות בחב"ד מקיר לקיר. הלוואי בכל העניינים.
4.
אבל....
כ"ז אייר ה׳תשס״ד
מה לעשות עם פיאה שלא יודעים מהיכן השיער ?
האם להחמיר או להקל ??
האם להחמיר או להקל ??
5.
תגובה ל - 3
כ"ז אייר ה׳תשס״ד
הרבנים כותבים שפאה שידוע בודאות שהשערות שלה מהודו אין להשתמש בה לע"ע,
ואילו וולפא כותב (ואני מעתיק מילה במילה):
ב) מי שאינה יכולה להחליף את הפאה, או שאינה מסוגלת לעשות זאת עתה, תמשיך ללבוש גם פאה שבאה מהודו, עד שתוכל לקנות פאה חדשה. ועל כל פנים חס ושלום שלא לצאת לרשות הרבים עם מטפחת או כובע.
אז היכן אתה רואה שהרבנים אימצו את המסקנות של הרב וולפא?
(אגב, צריך להיזהר במילים, עד עכשיו אמרו שאהרונוב השתלט על הבי"ד, עכשיו יגידו שוולפא השתלט..
ושיהיו שורות אלה
לעי"נ שיינע שייטל בת אינדיא ע"ה
ואילו וולפא כותב (ואני מעתיק מילה במילה):
ב) מי שאינה יכולה להחליף את הפאה, או שאינה מסוגלת לעשות זאת עתה, תמשיך ללבוש גם פאה שבאה מהודו, עד שתוכל לקנות פאה חדשה. ועל כל פנים חס ושלום שלא לצאת לרשות הרבים עם מטפחת או כובע.
אז היכן אתה רואה שהרבנים אימצו את המסקנות של הרב וולפא?
(אגב, צריך להיזהר במילים, עד עכשיו אמרו שאהרונוב השתלט על הבי"ד, עכשיו יגידו שוולפא השתלט..
ושיהיו שורות אלה
לעי"נ שיינע שייטל בת אינדיא ע"ה
6.
what about made in china
כ"ז אייר ה׳תשס״ד
the psak doesnt say anything about peoth that we dont know from where they come and they are the most
7.
תשובה ל: 5,3
כ"ז אייר ה׳תשס״ד
לשיטת וולפא הרבנים כנראה מתכוונים שאם שיער הפאה בודאי מהודו, שהאשה תישאר תחת הסמיכה (הקאלדרע) עד שיתבררו העניינים.
8.
הרבנים אפילו החמירו יותר מהרב ווזנר
כ"ז אייר ה׳תשס״ד
רבני חב"ד החמירו יותר מהרב ווזנר.
כמדומני שהרב ווזנר לא אמר להפסיק ללכת עם הפאה, אלא שלהבא לקנות פאה ללא חשש, ואילו רבני חב"ד כתבו שאם שיער הפאה היא בודאי מהודו, במפורש לא להמשיך לחבוש אותה.
כמדומני שהרב ווזנר לא אמר להפסיק ללכת עם הפאה, אלא שלהבא לקנות פאה ללא חשש, ואילו רבני חב"ד כתבו שאם שיער הפאה היא בודאי מהודו, במפורש לא להמשיך לחבוש אותה.
9.
לא חידשו מאומה !
כ"ז אייר ה׳תשס״ד
מה שטרף טרף כל אחד יודע הבי"ד היה צריך להבהיר את הספק. לרוב נשי אנ"ש אין מוסג מה מקור שערות פאותיהן, אנו ציפינן מהבית דין הבהרה הרבה יותר ברורה מה לעשות בספק !!!
10.
להערה 4
כ"ז אייר ה׳תשס״ד
ואם לאשתך יש על הצוואר תליון דמוי צלב, ואינך יודע אם זה נעשה לצורך אומנות, או לצורך עבודה זרה, איך היית נוהג אז?
מותר להפעיל את האינטואיציה היהודית הפשוטה.
מותר להפעיל את האינטואיציה היהודית הפשוטה.
11.
לא הבי"ד ולא וולפא פסקו
כ"ז אייר ה׳תשס״ד
האם יש לתלות "דגלון" רק על מגבעות הגברים או גם על הפאות של הנשים?
12.
ההיתר של הרב יורקוביץ לא התקבל
כ"ז אייר ה׳תשס״ד
זה נראה ברור שאין דעת הבית דין כדעת הרב יורקוביץ (אם בכלל נכונה השמועה שהוא התיר).
13.
יישר כח על הפסק סוף סוף
כ"ז אייר ה׳תשס״ד
על מכתב בית דין רבני חב"ד חתומים 7 רבנים שליט"א אך כפי הנראה יש הרבה יותר רבנים בקהילות חב"ד בארץ הקודש ובאם המרא דאתרא שלך הגיעה למסקנה אחרת מרבנים אלו האם הוא צריך לפסוק לפי פס"ד המרא דאתרא של קהילתך או שכל אנ"ש צריכים לציית לפס"ד 7 רבנים אלו והאם זה מחייב גם את שאר הרבנים?
17.
הם לא פסקו דבר
כ"ז אייר ה׳תשס״ד
אוליי מישהו יכול להסביר לי מה הם פסקו. הם הרי כותבים שמי שקנה פיאה שידוע בוודאות שהוא מהודו הם לא אומרים שאסור או מותר אלא שתחכה עד שיגמרו לברר אם כן אם בשביל זה חיכנו אז יכולנו לחכות עוד קצת עד שכבוד הרבנים יגמרו לברר
18.
תשובה לא על השאלה.
כ"ז אייר ה׳תשס״ד
א. רוב הנשים לא יודעות מאיפה שער הפאה שלהן, ומה לעשות עם הפיאה, זו השאלה, ואין לה התייחסות בפסק.
ב. פאה שודאי השיער מהודו, פסקו הרבנים שלא ללבוש עד גמר הבירור, ז"א עד שיפסקו...
ג. פאה ש 100 סינטטי, ז"א שאין בה חשש שיער בכלל, אפשר לקנות, נו נו...
נו באמת, האם אפשר כבר לקבל פסק באמת מה לעשות?
אני הייתי מאמץ את דברי הגמ' "ומה בהמתן של צדיקים אין הקב"ה מביא תקלה על ידם, צדיקים עצמם על אחת כו"כ", ובודאי שלא יצאה תקלה למי שנצמדה להוראת הרבי.
בכ"א כל הכבוד לרב וולפא, שהעיז להיכנס לעובי ההלכה, לברר פרטי הדינים, וממנו יראו כל הרבנים וכן יעשו.
ב. פאה שודאי השיער מהודו, פסקו הרבנים שלא ללבוש עד גמר הבירור, ז"א עד שיפסקו...
ג. פאה ש 100 סינטטי, ז"א שאין בה חשש שיער בכלל, אפשר לקנות, נו נו...
נו באמת, האם אפשר כבר לקבל פסק באמת מה לעשות?
אני הייתי מאמץ את דברי הגמ' "ומה בהמתן של צדיקים אין הקב"ה מביא תקלה על ידם, צדיקים עצמם על אחת כו"כ", ובודאי שלא יצאה תקלה למי שנצמדה להוראת הרבי.
בכ"א כל הכבוד לרב וולפא, שהעיז להיכנס לעובי ההלכה, לברר פרטי הדינים, וממנו יראו כל הרבנים וכן יעשו.
19.
מה נשתנה?
כ"ז אייר ה׳תשס״ד
אולי הרב אלישיב השתלט על הבית דין למעט סעיף ד' זה כמעט אותו הפסק
20.
מה מקור השיער של פיאות אלי?
כ"ז אייר ה׳תשס״ד
משליחה מסופקת
21.
פאות מהודו
כ"ז אייר ה׳תשס״ד
האם יש רשימה של חברות ששער הפאות שלהן בוודאות מהודו? נשמח אם תפיצו רשימה על-מנת שלא נכשל.
24.
לא הבנת את העוקץ
כ"ז אייר ה׳תשס״ד
שום פאב לא יודעים בבירור שהיא מהודו. הרבנים כתבו רק על פאות "שידוע בוודאות". פעם הבאה שים לב לפיסקה של הרבנים ותבין, איך בחכמה הם שמטו את הקרקע מאותם פושעים שיצרו את הסערה בכוס מיים.
25.
כל הכבוד ???
כ"ז אייר ה׳תשס״ד
בינתיים מפורסמת חוות דעתם המנומקת בטוב טעם של הרבנים אשר לעמיל כהן, יורקוביץ וטוביה זילברשרום, המראים בקיאות נפלאה הן בפרטי ם הטכניים והן בפרטי ההלכה הקשורים בנושא זה.
וכידוע, גם הרב ווזר פסוק ומורה הלכה למעשה כמותם בענין זה לכל הפונים אליו מכל החוגים.
וכידוע, גם הרב ווזר פסוק ומורה הלכה למעשה כמותם בענין זה לכל הפונים אליו מכל החוגים.
26.
האם יש רשימה
כ"ז אייר ה׳תשס״ד
של יבואני פאות שידוע בוודאות ששערן מהודו, או שידוע בוודאות ששערן אינו מהודו? ומה תעשה מי שלא יודעת?
29.
קצת כבוד לרבנים של התנועה שלנו
כ"ז אייר ה׳תשס״ד
א. קצת כבוד לרבנים של התנועה שלנו לא יפריע למגיבים כאן ולחב"ד בכלל. ראה יחס של רבי כלפיהם.
ב. לכל אלו שלא יודעים מאיפה פאה - איזה ספק יש לכם? תבררו במקום שקניתם. אם הם לא יודעים או א"א לברר - תלכו בפאות אלו. הרי כתוב ברור שרק אם "ידוע בודאות ששערן מהודו" זה אסור. מה יש כאן להסתפק?!
ג. רבנים מקילים יותר מר' וואזנר - הוא אוסר גם אם יש ספק במקור הפאה. ובטח יותר מאלישיב שאוסר הכל. אבל מחמירים ביחס לר' וואלפה ור' יורקוביץ שליט"א
ד. ר' וואלפה התנה דבריו בפסק של רבנים!! תקראו את דבריו מהתחלה עד הסוף! כרגע הוא אמור לבטל דעתו לפני הפסק כפי שכתב.
ב. לכל אלו שלא יודעים מאיפה פאה - איזה ספק יש לכם? תבררו במקום שקניתם. אם הם לא יודעים או א"א לברר - תלכו בפאות אלו. הרי כתוב ברור שרק אם "ידוע בודאות ששערן מהודו" זה אסור. מה יש כאן להסתפק?!
ג. רבנים מקילים יותר מר' וואזנר - הוא אוסר גם אם יש ספק במקור הפאה. ובטח יותר מאלישיב שאוסר הכל. אבל מחמירים ביחס לר' וואלפה ור' יורקוביץ שליט"א
ד. ר' וואלפה התנה דבריו בפסק של רבנים!! תקראו את דבריו מהתחלה עד הסוף! כרגע הוא אמור לבטל דעתו לפני הפסק כפי שכתב.
32.
ל 25
כ"ז אייר ה׳תשס״ד
הרבנים שהזכרת "רק" החסירו פרט טכני "קטן": שלפי העדויות שביד הרב לנדא יש פסלים גם באולמות התספורת, וזה משנה את כל פסק הדין (ונדמה לי שהרב דרוקמן העיר על זה).
45.
פאות בכלל וקאסטם בפרט - פורסם קול העיר ב...
א' סיון ה׳תשס״ד
בס"ד כו אייר ה'תשס"ד
לכב'
בשולי פרשת הפאות ברצוני להפנות את תשומת הלב לכמה הערות.
א. לאורך רחוב רבי עקיבא בבני ברק וברמת גן הסמוכה צצו בשנים האחרונות פאניות ופאנים שאינם שומרי שבת . פאנים ופאניות אלה הריחו את הפוטנציאל הרווחי הגבוה שבפאות, עשו הסבה מספרים/יות לפאנים/יות והציבור החרדי על גווניו השונים נהר אליהם בהמונים. מיטב כספו של הציבור החרדי ולעיתים אף גמחי"ם התנקז לכיסם. בכל ימי השבוע הם עבדו וגרפו לכיסם הון רב ומי יודע אם לא נהנו בכסף זה בקניונים ומסעדות למיניהם שפתוחים בשבתות. אף אגורה מכספם יש להניח לא חזרה לישיבות הקדושות, למשפחות נזקקות , אם בדרך של תרומות או כספי מעשר. היה לי דוד שנפטר לפני שנים רבות ועסק במסחר עולמי והצליח , וכילדה אני זוכרת ממנו שתמיד אמר , כשהברירה בידי לקנות מסוחר שומר שבת או ממי שלא שומר שבת תמיד צריך להעדיף את שומר השבת. כדוגמא לסיעתא דשמייא למי שמקפיד בעניין זה אספר את הסיפור הבא:
עוד לפני פסקי ההלכה של הרבנים בעניין פאות הקאסטם ורק שהתחילו השמועות אודות הבעיות עם השיער ההודי, חיפשתי פאה חדשה לקראת אירוע במשפחה. עברתי מחנות לחנות, רוב הסוחרים הרגיעו אותי שאין לי מה לדאוג, אצלם בפאות אין שערה אחת מהודו, ורק בעלת עסק אחת אישה חרדית יראת שמיים הודתה בגלוי ששערות מהודו נמצאות בכל פאה ושעדיף להמתין תקופת מה עד שהרבנים יאמרו את דברם. ורק בזכותה איני משועבדת כעת לתשלומים ארוכי טווח עבור קניית עבודה זרה.!!!
ב. במסגרת עבודתי (שאינה קשורה לפאות) נפגשת אני עם סוחרים רוסיים רבים. כשהחלו השמועות אודות בעיית הפאות שוחחתי איתם על מכירת השערות של נשים אוקראיניות ורוסיות. הם אמרו לי בפירוש שאכן ישנה תופעה כזאת הנובעת מעניות גדולה, אך לא היה בליבם ספק שאותם סוחרים גויים העוסקים במכירת שיער לתעשיית הפאות קונים גם הם את השיער ההודי הזול יותר ומערבים אותו עם השיער הרוסי ומוכרים ברווח . ולכן רבה הייתה תדהמתי על כל מיני הכשרים שניתנו בשבוע האחרון לסוחרי פאות שהעידו על ארץ המוצא של השערות שמהם עשויות הפאות שלהם ?? האם על הסוחר הגוי הרוסי מוכר השיער נסמוך???...!!
ג. אחרי שנכשלנו באיסור כה חמור של ע"ז , עלינו ללמוד לקח ולהסיק מסקנות נוספות כמו : הקפדה על קניית כל דבר אצל סוחרים שומרי שבת כשאפשר, ועל עצם לבישת פאת ה"קאסטם" שכל מטרתה בעצם היתה לטשטש עד כמה שאפשר את העובדה שהראש מכוסה , בהיות פאה זו קרובה ביותר למראה השיער הטבעי ולעתים אף יותר יפה ממנו.....
האם שרה שנירר ע"ה חבשה פאת קאסטם ? ואף אם היה דבר כזה מצוי בזמנה האם היתה חובשת פאה כזו ?....
בכבוד רב
אסתר קיזלשטיין
לכב'
בשולי פרשת הפאות ברצוני להפנות את תשומת הלב לכמה הערות.
א. לאורך רחוב רבי עקיבא בבני ברק וברמת גן הסמוכה צצו בשנים האחרונות פאניות ופאנים שאינם שומרי שבת . פאנים ופאניות אלה הריחו את הפוטנציאל הרווחי הגבוה שבפאות, עשו הסבה מספרים/יות לפאנים/יות והציבור החרדי על גווניו השונים נהר אליהם בהמונים. מיטב כספו של הציבור החרדי ולעיתים אף גמחי"ם התנקז לכיסם. בכל ימי השבוע הם עבדו וגרפו לכיסם הון רב ומי יודע אם לא נהנו בכסף זה בקניונים ומסעדות למיניהם שפתוחים בשבתות. אף אגורה מכספם יש להניח לא חזרה לישיבות הקדושות, למשפחות נזקקות , אם בדרך של תרומות או כספי מעשר. היה לי דוד שנפטר לפני שנים רבות ועסק במסחר עולמי והצליח , וכילדה אני זוכרת ממנו שתמיד אמר , כשהברירה בידי לקנות מסוחר שומר שבת או ממי שלא שומר שבת תמיד צריך להעדיף את שומר השבת. כדוגמא לסיעתא דשמייא למי שמקפיד בעניין זה אספר את הסיפור הבא:
עוד לפני פסקי ההלכה של הרבנים בעניין פאות הקאסטם ורק שהתחילו השמועות אודות הבעיות עם השיער ההודי, חיפשתי פאה חדשה לקראת אירוע במשפחה. עברתי מחנות לחנות, רוב הסוחרים הרגיעו אותי שאין לי מה לדאוג, אצלם בפאות אין שערה אחת מהודו, ורק בעלת עסק אחת אישה חרדית יראת שמיים הודתה בגלוי ששערות מהודו נמצאות בכל פאה ושעדיף להמתין תקופת מה עד שהרבנים יאמרו את דברם. ורק בזכותה איני משועבדת כעת לתשלומים ארוכי טווח עבור קניית עבודה זרה.!!!
ב. במסגרת עבודתי (שאינה קשורה לפאות) נפגשת אני עם סוחרים רוסיים רבים. כשהחלו השמועות אודות בעיית הפאות שוחחתי איתם על מכירת השערות של נשים אוקראיניות ורוסיות. הם אמרו לי בפירוש שאכן ישנה תופעה כזאת הנובעת מעניות גדולה, אך לא היה בליבם ספק שאותם סוחרים גויים העוסקים במכירת שיער לתעשיית הפאות קונים גם הם את השיער ההודי הזול יותר ומערבים אותו עם השיער הרוסי ומוכרים ברווח . ולכן רבה הייתה תדהמתי על כל מיני הכשרים שניתנו בשבוע האחרון לסוחרי פאות שהעידו על ארץ המוצא של השערות שמהם עשויות הפאות שלהם ?? האם על הסוחר הגוי הרוסי מוכר השיער נסמוך???...!!
ג. אחרי שנכשלנו באיסור כה חמור של ע"ז , עלינו ללמוד לקח ולהסיק מסקנות נוספות כמו : הקפדה על קניית כל דבר אצל סוחרים שומרי שבת כשאפשר, ועל עצם לבישת פאת ה"קאסטם" שכל מטרתה בעצם היתה לטשטש עד כמה שאפשר את העובדה שהראש מכוסה , בהיות פאה זו קרובה ביותר למראה השיער הטבעי ולעתים אף יותר יפה ממנו.....
האם שרה שנירר ע"ה חבשה פאת קאסטם ? ואף אם היה דבר כזה מצוי בזמנה האם היתה חובשת פאה כזו ?....
בכבוד רב
אסתר קיזלשטיין
46.
פאה וע"ז
א' סיון ה׳תשס״ד
רבינו מה"מ הורה לחבוש פאה ללא ע"ז, ובנידון דידן אפי' במקום ספק ע"ז עדיף מטפחת.
47.
פאה וע"ז
א' סיון ה׳תשס״ד
אפי' שעדיף לעשות קידוש על יין, ברוור שלא על יין נסך , ואידך זיל גמור