מערכת COL | יום ט"ו חשוון ה׳תש״ע 02.11.2009

מאחז על-שם הרבי: הרב ירוסלבסקי תוקף, הרב דרוקמן משבח

במשך עשרות שנים, הצליחה חב"ד לשמור בין מאבק עיקש על 'שלימות הארץ', לבין שמירה על העקרונות שהציב הרבי ● השבוע, לראשונה, נפרץ סדק בחומה: בני-נוער הקימו מחוץ להתנחלות נחליאל את מאחז "גבעת מנחם" על-שם הרבי ● COL פנה למזכיר בית-דין רבני חב"ד הרב יצחק-יהודה ירוסלבסקי ולרבה של קריית-מוצקין הרב דוד-מאיר דרוקמן, לשמוע את חוות-דעתם ● הרב ירוסלבסקי מגנה: "זו חוצפה שאין כדוגמתה!" והרב דרוקמן דווקא משבח: "מה יגידו? ש'אוי וויי', הממסד החב"די הקים יישוב בארץ-ישראל? זה הפשע שלהם?" לסיפור המלא
מאחז על-שם הרבי: הרב ירוסלבסקי תוקף, הרב דרוקמן משבח
הרב ירוסלבסקי והרב דרוקמן על רקע המאחז ● צילומים: ברלה שיינר, COL וישראל ברדוגו

מאת חיים ברון ונתי רבינוביץ, COL

לאורך עשרות השנים, חסידות חב"ד נאבקה במצוות הרבי על נושא 'שלימות הארץ', תוך שמירה על העקרונות הברורים שהציב הרבי. עקרונות בלתי-מתפשרים בנושאי שמירת הצניעות ומניעה מנקיטת כל פעולה של אלימות, למשל.

חסידי חב"ד, מעולם לא נשלחו על-ידי הרבי לזרוק אבנים על כוחות הביטחון, לשכב על כבישים במרכזי הארץ, או להקים מאחזים בשטחים מסוכנים (שיפורקו בתוך יממה על-ידי הצבא).

הגבולות תמיד עמדו כחומה בצורה ובכך, מנעו חילול שם חב"ד והרס בלתי-ישוער.

בחמישים שנה האחרונות, חב"ד הייתה היחידה בציבור החרדי שנאבקה באש ובמים נגד התוכניות הזדוניות של הממשלה, בדרכים שהרבי הטווה ובדרכים שהרבי לימד.

אלו דרכים? אפשר להציץ בפרק אחד בספר "זעקה ללא מענה", העוסק בזעקתו של הרבי על שלימות הארץ, כדי להבין על-מה מדובר.

בדברי טעם ובמכתבים מנומקים, הצליח הרבי לא-פעם להסיג ראשי-ממשלות מתוכניות הרי-אסון.

רק לפני שבועות ספורים, העיד על-כך בפומביות ראש-הממשלה בנימין נתניהו, כשסיפר איך 'קירב' אותו הרבי במהלך שמחת-תורה. קירוב חם שהשפיע גם אחרי 28 שנה.

פירצה בחומה

אבל נדמה, כי השבוע נפרץ סדק קל בחומה הבצורה. הסדק, עליו אנחנו מדברים, הוא המאחז החדש שהוקם באיזור בנימין, מחוץ לגדר של ההתנחלות נחניאל. לא 'מאחז', סליחה, "קיבוץ גבעת מנחם".

מדובר במאחז לא-חוקי שמושך אליו תשומת-לב מכלי-התקשורת, בעיקר בגלל השם שהוענק לו (מהלך מתוחכם של מקימיו - כדי להסב את תשומת-הלב של העיתונאים).

"קיבוץ גבעת מנחם", בטח כבר נחשתם, נקרא על-שם הרבי.

המאחז נבנה מעץ והוא משמש בני-נוער, עדיין לא ברור לאיזה מטרות. כמובן שהמאחז צולם על-ידי כל ארגון שמאל והוא הועבר ל"עיניים הגדולות" באירופה וארה"ב. התוצאה: צה"ל מפרק, הנערים בונים.

האם הענקת שם למאחז בלתי-חוקי על-שם הרבי, מהווה פירצה בחומה הבצורה במאבק? לשם כך ביקשנו את דעתם של שניים: מזכיר בית-דין רבני חב"ד הרב יצחק-יהודה ירוסלבסקי ורב העיר קריית-מוצקין ומי שלוחם במשך שנים בנושא 'שלימות הארץ' הרב דוד-מאיר דרוקמן.

הרב ירוסלבסקי:
"חוצפה שאין כדוגמתה" 

הרב ירוסלבסקי הופתע לשמוע על המיזם של בני הנוער, בשיחה שקיימנו עמו הערב.

"אני המום לשמוע על-כך", אומר הרב ירוסלבסקי. "מי האנשים האלו?", הוא שואל בכאב. "אנשים שפועלים באופן עצמאי זה דבר לא-טוב. זו הרי חוצפה שאין כדוגמתה! הרבי הקים אירגונים שהם אחראים על כל הדברים הללו. אסור לעשות משהו בלי לשאול אותם. הם אחראים ורק הם".
 
הרב ירוסלבסקי לא מגנה בלבד, אלא מציע לפרסם שלא מדובר במיזם ששייך לחב"ד. "זה בהחלט יכול לגרום נזק גדול. גם אם מדובר באנשים שלא מאנ"ש, עלול להגרם נזק עצום".

לעצם הקמת המאחז הבלתי-חוקי, אומר הרב ירוסלבסקי: "הרבי אף-פעם לא הקים שם יישובים ואין לזה מקום במציאות".

הרב דרוקמן:
"מה הפשע? שהקמנו יישוב בארץ-ישראל"?

"תראה, הבעיה היא מורכבת", פותח הרב דרוקמן את השיחה. "אנחנו נמצאים בתקופה מאוד מבולבלת ומאוד מורכבת, מהבחינה הזאת שלצערנו הרב יש אויבים מחוץ ומפריעים מבית שרוצים להפריע להתיישבות בארץ.

"יש שיחה של הרבי שצריכים להתיישב דווקא במקומות שיש 'ערעור'. אומנם, הרבי מדבר בפשטות על ערעור מצד אומות העולם, אולם למיטב הבנתי, בדיעבד, גם ביבי (מבחינת ההופעה בפני ממשל אובמה), זה עושה לו טוב - שהוא מראה שיש מעין מרי אזרחי, שהציבור בארץ רוצה להתיישב כאן בכל מחיר.

"יהיו כאלה שיגידו שצריך לפעול לפי החוק. להם אני אומר: אם זה היה משהו רשמי מטעם חב"ד - זה שונה, אבל ברגע שזה נעשה בצורה טובה על-ידי יהודים ולא על-ידי הממסד החב"די (מה-גם שהם רוצים לבטאות את דעתו של הרבי בענייני ארץ הקודש), אף-אחד לא יחשוב שזה הממסד החב"די".

לדברי הרב דרוקמן, "אנשים מבינים שיש הרבה דברים שעושים כאילו בשם חב"ד ובאמת זה לא כך. חוץ מזה", מטעים הרב, "אז מה יגידו? ש'אוי וויי', הממסד החב"די הקים יישוב בארץ-ישראל? זה הפשע שלהם? שאנחנו לא מעוניינים שאמריקה תקבע לנו איפה להתגורר? מה קרה כאן?".

הרב דרוקמן עוצר את שטף דיבורו ומבקש להבהיר: "אני בעד שמירת החוק, כמובן, אבל צריכים לראות את הדברים בפורפורציות. מי מאיתנו מעלה על דעתו שנפסיק לבנות בארץ-ישראל?

"הייתי בשבת האחרונה ביישוב עלי. ממרומי ההר ראיתי את כל שפלת החוף, אני מתחלחל מהמחשבה שהפלסטינים ישבו כאן, ומזדעזע מעצם המחשבה. מה זה יאמר לגבינו? זו שאלת חיים!

"אם חלילה וחס נסכים לא-ליישב - זה אומר שאנחנו מוכנים להיות מגורשים. הווי אומר שהם ישלטו עלינו. זה - או שנזרק לים, או שנחיה. אחד מהשניים.

"לסיכום, אני סבור שאין כלל וכלל בעיה ליישב, גם אם זה נקרא על-שם הרבי וגם אם אנשים יחשבו שזה מטעם חב"ד".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.