מערכת COL | יום ט' חשוון ה׳תש״ע 27.10.2009

למה הילד לא מקשיב לנו? ● שיחה עם מנחת הורים

אחרי סדנא מוצלחת ראשונה במרכז "לטיפה" בכפר חב"ד, פותחת מנחת ההורים הגב' זיווה מאיר קבוצה נוספת לנשים. הסדנא, שלא מיועדת רק לתושבות הכפר, עוסקת בכל השאלות שהורים נתקלים בהן במהלך חינוך ילדיהם: חוקים וגבולות, עונשים, ריבים בין אחים, לימודים ושיעורי בית, כעס ורוגז על הילדים, רגשות אשמה, פינוק-יתר, תלות-יתר, שינה, אכילה, אמון, אחריות ועוד, הכול מנקודת מבט יהודית-חסידית ● לרגל פתיחת הקבוצה, הסכימה הגב' זיווה מאיר לספר ל-COL על חינוך ילדים בדורנו לסיפור המלא
למה הילד לא מקשיב לנו? ● שיחה עם מנחת הורים
COL

אחרי סדנא מוצלחת ראשונה במרכז "לטיפה" בכפר חב"ד, פותחת מנחת ההורים הגב' זיווה מאיר קבוצה נוספת לנשים. הסדנא, שלא מיועדת רק לתושבות הכפר, עוסקת בכל השאלות שהורים נתקלים בהן במהלך חינוך ילדיהם: חוקים וגבולות, עונשים, ריבים בין אחים, לימודים ושיעורי בית, כעס ורוגז על הילדים, רגשות אשמה, פינוק-יתר, תלות-יתר, שינה, אכילה, אמון, אחריות ועוד, הכול מנקודת מבט יהודית-חסידית.

לרגל פתיחת הקבוצה, הסכימה הגב' זיווה מאיר לספר ל-COL על חינוך ילדים בדורנו:

"הבעיה המרכזית בחינוך ילדים בדורנו היא שימת הילד במרכז. הסמכות ההורית של כולנו נשחקת, וזה לא משנה איזה סוג של משפחה אנחנו, ומאיזו קבוצה בעם ישראל. ההורה נדחק הצידה והילד הוא לכאורה הכי חשוב, הכי מרכזי, ה'כוכב'. הפסיכולוגיה המודרנית חודרת לכל מקום, ונוטעת אצלנו רגשות אשם שמונעים מאיתנו להיות סמכותיים כלפי הילד ה'נסיך'.

מהי סמכות אמיתית? כמובן, הורה סמכותי הוא לא כזה שצועק לכל עבר 'אני סמכותי' אלא זה שיש לו סמכות פנימית. בסדנה אנחנו מנסים לחזור אל הסמכות הטבעית הזו, שיש בכל אחד מאיתנו. אנחנו מגלים שאם יש 'שלושה שותפים באדם', הרי שגם הקב"ה שותף איתנו בחינוך ילדינו ונותן לנו תעצומות וסמכות. מטרת הקורס אינה רק לפתור בעיות נקודתיות, אלא להחזיר להורים את האינטואיציה הטבעית שלהם, שהתקופה הנוכחית ערערה ובלבלה אצלם. במהלך הקורס ההורים לומדים להכיר את נקודות התורפה שלהם ולהתחבר לנקודות החזקות שבהם".

 מה המקור להתנהגות לא חיובית אצל ילדים?

"אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מה המטרה של הילד, מה הוא מרוויח בהתנהגות הזו. לילד יש בחירה חופשית, לא אנחנו ההורים מעניקים לו את הבחירה הזו אלא בורא עולם, ואנחנו מנסים להבין למה הוא בוחר כך ולא אחרת. כל ילד רוצה שייכות, זו מטרתו העיקרית, ואנחנו מדברים על הדרך הנכונה להשתייך ולהיות קשור להורים, ועל דרכים מוטעות למשוך את תשומת הלב שלהם ולהפגין מולם כוח. יש ילדים שחושבים שהם 'שייכים' רק אם מתעסקים איתם הרבה. יש ילדים שמרגישים שייכים רק דרך מלחמות ומאבקים. אנחנו לומדים לנתח את ההתנהגות הזו, להבין למה הילד פועל כפי שהוא פועל, ואז לשנות את כללי המשחק ולהתעלות מעל היחסים האלה".

מאיר היא הרבנית של מושב גימזו, אם ל-11 (בנה הבכור הוא איש התקשורת ידידיה מאיר), מנחת הורים מוסמכת שהנחתה עשרות קבוצות של הורים מכל המגזרים והסגנונות. היא מגישה פינה קבועה על חינוך ילדים ב"רדיו קול חי" והתראיינה בנושא בערוצי הטלוויזיה. כמו כן היא מקבלת הורים לייעוץ פרטני.

מה העצה הכי טובה שתוכלי לתת להורים שמתמודדים גם על משברים בחינוך ילדיהם?

"יש חשיבות עצומה לאמון שלנו בילד. הילד אינו קטן וחלש ושברירי כפי שחשבנו עד כה. יש בתוכו פוטנציאל עצום בתחומים שונים. זהו ממש כוח מאגי שלנו, להתחבר לנקודה הפנימית הזו שלו ולהעצים אותו. זוהי אמונה המשולה לידיעה, אמונה שיש בו כוחות ושהוא יכול להוציאם אל הפועל. אם נאמין שהוא יכול להיות טוב, הוא באמת יוכל להיות כזה. אם נגונן עליו ונדאג ונחליט בשבילו כל החיים, הוא לא יהיה עצמאי. אם נעביר לו אחריות ונראה לו שאנחנו סומכים עליו, הוא יישאב מכך הרבה ביטחון עצמי ויכולות".

להרשמה לסדנא שתיפתח בקרוב בכפר חב"ד צלצלי עוד היום למרכז לטיפה: 03-9601116, בימים א'-ה', בין השעות: 10:00-13:00, 18:00-21:00
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.