מערכת COL | יום כ"ו תשרי ה׳תש״ע 14.10.2009

עלילת שווא: המקור להדבקה - סנדויץ' מיונז שאכלו המטיילים בעיר

פרסום ראשון: סנדויץ' תמים שאכלו המטיילים הישראלים ששהו בנפאל הוא זה שככל הנראה הביא להדבקתם בנגיף טיפוס הבטן, כך עולה מתחקיר שערכו בבית חב"ד בקטמנדו ● מדובר בחנות "שילה" בעיר פוקרה המכונה "הסנדוצ'יה" שם מוכרים סנדויצ'ים עם מיונז ומסתבר שכל המטיילים שחלו סעדו שם ● מיילים רבים שמגיעים ממטיילים חושפים את הסיפור ● היום אמורים להגיע התוצאות הסופיות של בדיקות עובדי בית חב"ד שנחשדו כמי שהפיצו את המחלה לסיפור המלא   ● בפנים: עדות של חולה החושף את הסיפור >>
עלילת שווא: המקור להדבקה - סנדויץ' מיונז שאכלו המטיילים בעיר
מטיילים הלילה בבית חב"ד. מימין: הרב חזקי ליפשיץ (צילום: COL)

חשיפה: סנדויץ' תמים שאכלו המטיילים הישראלים ששהו בנפאל הוא זה שככל הנראה הביא להדבקתם בנגיף טיפוס הבטן, כך עולה מתחקיר שערכו בבית חב"ד בקטמנדו.

מדובר בחנות בעיר פוקרה המכונה "הסנדוצ'יה" שם מוכרים סנדויצ'ים עם מיונז ומסתבר שכל המטיילים שחלו סעדו שם.

מיילים רבים שמגיעים ממטיילים חושפים את הסיפור. הנה מייל שהגיע מחולה בשם רועי שחושף את האמת מאחורי הפרשה:

היי
מי שמומחה בארץ למחלות מעין אלו ובייחוד לנפאל ומכיר את הנושא מקרוב הוא פרופ' שוורץ מתל השומר אצלו התאשפזתי. אני ורבים מהחולים, אני ב"ה כבר מרגיש טוב.
 
התיאוריה שהוא העלה בהתחלה היא שייתכן ומקור המחלה באחד מבתי החב"ד וזאת מאחר וכל החולים שהגיעו בהתחלה היו דתיים.
 
אני עצמי אכלתי בעוד מסעדות צמחוניות רבות, גם בסנדוויצ'יה של שילה בפוקרה, ולכן חשבתי שאי אפשר באמת לדעת מה מקור המחלה, מה גם שיחסית לשאר המסעדות באיזור המסעדה של בית חב"ד ברמת היגיינית גבוהה במיוחד.
 
בסופו של עניין, המחלה עברה בקטנה וב"ה כולם מבריאים מהר, על-כל-פנים אנו חבים לכם הרבה על תקופה נפלאה.
 
אני מקווה שהפרסום לא בתקשורת לא פגע בכם באופן אישי ושוב מודה באופן אישי על הכל.
 
בהצלחה בהמשך הדרך
 שבוע טוב

מייל נוסף:

היי
בקטמנדו לא אכלנו במקום כזה, אבל כשהיינו בפוקרה אכלנו בסנדווצ'יה בשם שילה, שזה ממש מול שיינקין. מה גם שליאת (אחת החולות) אכלה את הסנדוויץ' עם מיונז ואני בלי, אני לא יודע אם זה עובר דרך מיונז אבל רק שתדעו. מקוה לשמוע שזה אכן משם
חמי


בתוך כך, היום אמורות להגיע התוצאות הסופיות של בדיקות עובדי בית חב"ד שנחשדו כמי שהפיצו את המחלה.

בבית חב"ד לא אוהבים את התנהלות פרופסור שוורץ בנושא שמיהר לצאת בכותרות מפוצצות והצהיר כי החולים נדבקו בבית חב"ד.

ל-COL נמסר כי הקבוצה הספיציפית שנדבקה בטיפוס שהתה בפוקרה שבועיים וחצי לפני שנפתח בו הבית חב"ד בחגים, ומטיילים רבים כועסים עליהם שתלו את ההאשמה בבית חב"ד.

* * * 

רשת:רדיו 99
הרב חיזקי ליפשיץ - בית חב"ד בקטמנדו - על מטיילים שחזרו עם טיפוס הבטן

עמנואל רוזן: אנחנו עכשיו עוברים לענייני טיפוס הבטן, איזה כיף, אנחנו תמיד אוהבים לדבר על מחלות. תשעה מטיילים, זה כבר תשעה, חזרו בימים האחרונים מנפאל ואובחנו כחולים בטיפוס הבטן. ומה שהתברר בבדיקות שנעשו אחרי שהם הגיעו לכאן ש...

גיא מרוז : כולם היו בבתי חב"ד.

עמנואל רוזן : שכולם התארחו במהלך החג האחרון, סוכות ושמחת תורה, בבתי חב"ד בקטמנדו ובפוקארה. אנחנו רוצים לומר עכשיו שלום לרב חיזקי ליפשיץ שנמצא בבית חב"ד בקטמנדו שבנפאל, שלום לך.

הרב חיזקי ליפשיץ : בוקר טוב לכם וחורף נעים.

עמנואל רוזן : כן, בוקר טוב.

הרב חיזקי ליפשיץ : כן, אני איתכם.

עמנואל רוזן : אז בוא תנסה קודם כל לומר לנו אם הצלחתם כבר לשים את האצבע ולהבין מה קרה ולמה זה קרה באמת למטיילים שעברו והיום במקום החשוב והמבורך הזה שלכם בנפאל?

הרב חיזקי ליפשיץ : אז עדיין אנחנו לא יודעים בדיוק את מקור המחלה.

גיא מרוז : אתם בריאים? אתם בריאים? אתם בסדר?

הרב חיזקי ליפשיץ : לא רק שאנחנו בריאים אלא יש פה עוד 2500 מטיילים בנפאל עכשיו שכולם בריאים.

עמנואל רוזן : אוקיי.

הרב חיזקי ליפשיץ : אז מה ש... זה מה שעושה את המצב ליותר מרגיע משום שאנחנו עדיין לא יודעים איפה, איפה מקור המחלה. מה שקרה, בגלל שזה תקופת חגים וכידוע לכם שרוב המטיילים ככולם באים לבקר בבתי חב"ד במהלך החגים והשבתות.

גיא מרוז : אז מדובר על גפילטע פיש מקולקל, זה מה שקרה נכון?
הרב חיזקי ליפשיץ : אוטומטית...

גיא מרוז : היה גפילטע פיש אחד מקולקל שגמר פה את כל המטיילים.

הרב חיזקי ליפשיץ : תראה גפילטע פיש אחד... וזהו, וזה, וזה לא עבד. אבל יש פה אלפי מטיילים שהם בריאים סך הכל, ויש בערך עשרה בארץ ועוד איזה שניים שלוש שמסתובבים במזרח. פה בנפאל כעת ידוע לנו רק על בחור אחד שיש לו חשש לטיפוס וכולם בריאים ושלמים.

עמנואל רוזן : עשיתם אבל איזה שהוא, עשיתם הרב ליפשיץ איזה שהם בדיקות, אצלכם במטבח? אולי בקרב העובדים, אולי בצורה כזאת או אחרת שיכולה לחשוף את מקור הבעיה?

הרב חיזקי ליפשיץ : כן, בהחלט. אנחנו שלחנו את העובדים לבדיקות. עד לרגע זה לא נמצא שום דבר. זה כנראה לא קשור לעובדים שלנו, פשוט שהמטיילים שהגיעו לארץ ניסו לגלגל איפה הם ראו אחד את השני ביחד אז ישר קפץ להם השם בית חב"ד כי זה לא רק אלא עוד מאות רבות של מטיילים שהיו.
ג
יא מרוז : בקיצור אין סיפור, אין סיפור, הכל בסדר.

הרב חיזקי ליפשיץ : כן.

גיא מרוז : בבית חב"ד הכל נקי, הכל בסדר, תשעה אנשים חלו.

עמנואל רוזן : לא, כי נשמעו איזה שהם טענות שהגיעו מאנשים שלכם שם בחב"ד שמדובר באיזה עובד מקומי שאולי סליחה על הביטוי, עשה קקי ופשוט לא רחץ ידיים, וזה כל הסיפור.

גיא מרוז : בנפאל?

הרב חיזקי ליפשיץ : זה כבר היה חלק מהבדיחה כנראה שהמשיכו הלאה וזה התגלגל לארץ, הגיע בצורה שזה הגיע, אבל לא, אנחנו לוקחים את זה מאוד ברצינות.

גיא מרוז : לא, ברור.

הרב חיזקי ליפשיץ : אנחנו לא רוצים להמשיך להדביק פה אנשים וגם אנחנו חיים פה, הרי זה המקום היחיד שאנחנו אוכלים פה, אני עם המשפחה עם הילדים. לא, זה לא, לא מדובר כנראה כעת על בית חב"ד. אנשים מהחבורה הזאת שהם פחות או יותר הם היו באותו, באותם מקומות, באותו מסלול, הם יצאו לטרק במקום שקוראים לו...
גיא מרוז : יש שם את הגזלן ההוא, יש את הגזלן ההוא בטרק שיושב שם למעלה על ההר ומוכר את הבמבה המקולקלת, אנחנו מכירים אותו, זה הסיפור כנראה.

הרב חיזקי ליפשיץ : ...שהוא בכלל ישראלי.

עמנואל רוזן : אתה אומר כרגע. כן, הרב ליפשיץ אתה אומר שכרגע יש מטיילים אצלכם בבית חב"ד ורובם בוא נאמר, רובם ככולם בריאים והכל בסדר.

הרב חיזקי ליפשיץ : כן כן כולם, לא רובם, כולם, אני אומר לך שבכל נפאל יש כמה אלפי ישראלים עכשיו ויש סך הכל בן אדם אחד שהוא חולה בטיפוס. אגב אנשים רק מערבבים את זה עם טיפוס אחר, טיפוס הבארות שהוא באמת עם סכנת חיים. טיפוס הבטן היום זה לא נחשב משהו מטריד, זה כמו שהיה פעם ה... שחס ושלום היו יכולים למות מזה.

גיא מרוז : קלקול קיבה קטן וזה נגמר.

עמנואל רוזן : כן.

הרב חיזקי ליפשיץ : כן, קלקול קיבה, שבוע בית חולים ונגמר.

עמנואל רוזן : הרב ליפשיץ תודה רבה ובוקר טוב. אנחנו מפעילים את כפתור ההרגעה. תודה רבה, בוקר טוב.

הרב חיזקי ליפשיץ : בסדר גמור, עכשיו כולם יכולים לבוא לפה שוב.

גיא מרוז : אנחנו שולחים אותם.

עמנואל רוזן : אנחנו בדרך, תודה רבה.

* * *

רשת א
הרב יחזקאל ליפשיץ, שליח חב"ד בנפאל-

רפאל אישרן: העניין הראשון, שליח חב"ד בנפאל אומר כי חמשת המטיילים שחלו בטיפוס הבטן לא נבדקו בחיידק בבית חב"ד בקטמנדו, העניין נבדק ביסודיות והטענה כי מקור המחלה בבית חב"ד אין לה כל בסיס, כך אומר הרב יחזקאל ליפשיץ, שליח חב"ד בנפאל. ואנחנו אומרים שלום לך הרב יחזקאל ליפשיץ מנפאל. שלום
הרב יחזקאל ליפשיץ, שליח חב"ד בנפאל: שלום ערב טוב לכם.

רפאל אישרן: ערב טוב כאן בישראל, צהרים טובים אצלכם. ואנחנו רוצים לשאול ככה מעט פרטים על אותם מטיילים וכמו שפורסם חלו במחלה בטיפוס הבטן אחרי שהיו בנפאל, היו כאלה שטענו שהמקור של המחלה היה אכן בבית חב"ד שם הם אכלו, אבל אתם אומרים שהבדיקה נעשתה ואתם בעצם מכחישים את העניין הזה.

הרב יחזקאל ליפשיץ: כן, הבדיקה נעשתה והיא עדיין נעשית ואנחנו בודקים בכמה מישורים. דבר ראשון אנחנו בדקנו את המכנה המשותף של כל אותם מטיילים והתברר בו בעקבות הבדיקה שכולם לא אכלו אך ורק בבית חב"ד אלא אכלו גם כן במסעדות מקומיות בקטמנדו ובפופרה ויתכן שסיבת ההדבקות היא באחד המקומות האלה.

רפאל אישרן: כן.

הרב יחזקאל ליפשיץ: פשוט מה שקרה שהרופא המטפל בהם שראה שהגיעה חבורה של דתיים שהגיעה במרוכז היה משוכנע שהם אכלו רק בבית חב"ד ומבדיקה שעשינו זה התברר כלא נכון.

רפאל אישרן: היו עוד אנשים בבית חב"ד באותה, באותו הזמן.

הרב יחזקאל ליפשיץ: כן. ברור. הרי מדובר פה על האירועים של תשרי כשאנחנו מארחים אלפי מטיילים. ואלפי מטיילים בינתיים פה בנפאל ידוע לנו רק על אחד שחולה בטיפוס רק אחד וטיפוס הבטן זה מחלת בדרך כלל בתקופה הזאת בסוף עונת המונסונים זה מחלה שנתקלים בה מידי שנה. אומנם בארץ לא מכירים את זה טוב, המחלה הזאת מוכרת היא גם כן לא מחלה מסוכנת עושים מזה

רפאל אישרן: כן.

הרב יחזקאל ליפשיץ: רעש והמולה רבה מאוד. זה מחלה שעם טיפול טוב אחרי שבוע בן אדם קם ושב לאיתו. פשוט אנשים בארץ לא מכירים את זה

רפאל אישרן: זה נשמע אתה אומר

הרב יחזקאל ליפשיץ: כזה דבר.

רפאל אישרן: יותר גרוע ממה, זה נשמע יותר גרוע מכפי שזה באמת. אני רוצה לשאול אותך אתם מכירים איזה שהם הגבלות על האכילה, אני לא מדבר כרגע על מגבלות מבחינת כשרות, בוודאי שמבחינת כשרות החיים בקטמנדו אני מתאר לעצמי יותר מסובכים מאשר כאן בישראל. אבל אני שואל גם על דברים שהם כשרים כמו מים לשתיה כמו דברים אחרים שאפשר להשיג בנפאל דברים שהציבור הכללי משתמש.

מי שמגיע לשם אני מתאר לעצמי צריך גם להיזהר ולשמור על עצמו מבחינה בריאותית. כן, יש לנו איזה שהיא בעיה בקו הטלפון. הרב ליפשיץ איתנו על הקו?

הרב יחזקאל ליפשיץ: כן. אתה נקטעת מקודם ועכשיו חזרת אלי.

רפאל אישרן: כן. אז אני שואל אלו דברים, אלו דברים אלו אמצעים צריך לנקוט מי שמגיע לנפאל כדי שבאמת לא להידבק בכל מיני חיידקים?

הרב יחזקאל ליפשיץ: ... מקומי אין להם את המודעות לכללי הגיינה הבסיסים. ודברים שאצלנו הם מובנים מאליהם אצל המקומים זה לא קיים. ה... מוכרת פה במטבח הנפאלי והרבה מטיילים לחוות גם כן מריחות המטבח המקומי נכנסים ואוכלים שם ולא יודעים איך .... ופשוט חוטפים אחר כך.

אז אנחנו ... עם גברים אנחנו נמצאים בכמה רמות מעל כל מטבח מקומי פה. ומעבר להיבט הכשרותי אנחנו גם כן כמובן שומרים גם כן על ההיבט הבריאותי מאחר שזה המקום היחיד שאנחנו עצמנו יכולים לאכול וכל אותם אנשים

רפאל אישרן: כן.

הרב יחזקאל ליפשיץ: רוצים לאכול ולסמוך על האוכל גם מבחינה כשרותית וגם מבחינה בריאותית אז מגיעים לבית חב"ד.

רפאל אישרן: האם אתם נתקלים בהרבה מקרים של מחלות כאלה ואחרות של ישראלים שמגיעים לשם ולא נזהרים בכללי הגיינה?

הרב יחזקאל ליפשיץ: כן. בדרך כלל חצי מהמטיילים שמבקרים באזור הזה של המזרח באיזה שהוא שלב של הטיול חוטפים הרעלה או כאב בטן של כמה ימים ואחרי זה ממשיכים הלאה.

רפאל אישרן: והציבור שמגיע, המטיילים שמגיעים מודעים לרמת הסיכון הגבוהה?
הרב יחזקאל ליפשיץ: כן. המטיילים מכירים את זה, יודעים שחלק מהטיול זה גם כן העניין הזה שאתה שוכב באמת כמה ימים. זה כמעט נוגע בכל מטייל בצורה כזאת או אחרת.

רפאל אישרן: כן. אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזאת שאנחנו מדברים איתך ולשאול איך אתם באמת מסתדרים מבחינת כשרות, מהיכן מגיע אוכל כשר לנפאל?

הרב יחזקאל ליפשיץ: רוב האוכל שאנחנו מייצרים פה במסעדות שלנו בבתי חב"ד מיוצר מגלם לחלוטין. זאת אומרת ... קמח ומים ואופים פיתות ולחם. את העופות אנחנו שוחטים פה בעצמנו ושאר הדברים מה שאפשר להשתמש בחומרי גלם מקומי משתמשים ומה שלא אנחנו עושים משלוחים מהארץ.

רפאל אישרן: אתם מספרים שבימים כתיקונם החיים אצלכם מה שנקרא על מי מנוחות.

הרב יחזקאל ליפשיץ: תלוי איזה ... והרפתקאות ... שונות, וזה הרפתקה תורנית מה שקרה פה עכשיו.

רפאל אישרן: כן.

הרב יחזקאל ליפשיץ: פשוט מה שקרה פה הפעם זה שהסיפור הזה התפרץ בארץ כשהיה אצלנו חג. אנחנו חגגנו יומיים כמו בחוץ לארץ והם לא יכלו לקבל מאיתנו תגובה. אותו רופא מבית החולים שיבא הוא ... של המחלה וניסה להגיע להשערה מהיכן מקור המחלה ... כאמור לא מכאן הבסיס.

רפאל אישרן: כן. אנחנו מאחלים כמובן לחמשת הנדבקים רפואה שלמה. הרב יחזקאל ליפשיץ, שליח חב"ד בנפאל תודה רבה לך על הדברים.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.