מערכת COL | יום כ"ח אלול ה׳תשס״ט 17.09.2009

'המבשר' מסכם שנה: בחב"ד לא נכנעים

במוסף החגיגי שיצא לאור מחר לקראת ראש-השנה מסכם עיתון 'המבשר' בטורים מיוחדים את עיקרי החדשות שעשו את השנה ● כתב col, מנדי ריזל, שכותב גם בעיתון 'המבשר', מסכם לעיתון בטור מיוחד את השנה הקשה שעברה על השלוחים לאחר הטבח בבומביי, על האבטחה והחרדה מפני פיגוע בבתי חב"ד, ועל עוצמת השליחות למרות החששות.
'המבשר' מסכם שנה: בחב

מנדי ריזל, col - עיתון 'המבשר'

השוטרים חמורי הסבר שהקיפו את הבניין ברחוב רם בוטרי 96, שבמרכז בנגקוק הסואנת בירת תאילנד, שיוו לו מראה של משרד ממשלתי מוגן במיוחד או של שגרירות הנתונה תחת איום פגיעה ממשי. למרבה האבסורד היה זה דווקא מבנה בית חב"ד המרכזי בתאילנד, בחג הפסח האחרון. דלתות הזכוכית הפשוטות הוחלפו בדלתות זכוכית משוריינות. כך גם הקירות מוגנו בבטון עבה, ואף הובאה מהארץ דלת משוריינת היטב, כל זאת כדי ליצור כניסה מאובטחת עד כמה שניתן. גם מחוץ לבנין בוצעו שינויים: הוספו דרכי מילוט, שודרג מערך מצלמות האבטחה והוספו בטונדות מבטון סביב לבנין, כדי למנוע פיגוע באמצעות מכונית תופת. אין היום שליח חב"די, במיוחד בין אלו המתגוררים במזרח הרחוק, שלוקח סיכונים.  בית חב"ד, שאמור להיות בית פתוח לכל יהודי הצמא לדבר ה' באשר הוא, נהפך להיות סגור במעט. לא בכדי יצא בית חב"ד בתאילנד בפירסום ענק לקראת החגים שכותרתו "בית חב"ד: בית בטוח וגם פתוח. בטיחות, לא על חשבון פתיחות".
בשעה בה מתכונן עם ישראל כולו לחגים הממשמשים ובאים, נודדת שנתם של השלוחים היקרים, אנשי מסירות הנפש בכל אתר ואתר. חייהם של עשרות אלפי צעירים יהודיים בכל רחבי הגלובוס, מניו-זילנד ואוסטרליה, דרך קפריסין ומדינות מזרח ומערב אירופה ועד סין, סינגפור, וויטנאם, נפאל, הודו ותאילנד, בארבעת-אלפים נקודות אור יהודי-חב"די בסך-הכל, מצויים תחת אחריותם. למרות המצב הכלכלי הקשה, אשר פוגע באופן ישיר בכמות התרומות לבתי חב"ד, הם לא מוכנים להוריד מרמת האבטחה. אין להם ברירה אחרת, אלפים רבים של נשמות מחכות בקוצר רוח להעביר את החגים בינות לקירות בתי חב"ד, ולא השלוחים יפספסו הזדמנות כזו בגלל בעיות אבטחה. איש לא מוכן לדבר על כך בגלוי, אבל חלקם קיבלו התרעות ממוקדות. בעוד אנו מצפים בקוצר-רוח לבוא החג, הם מחכים בחוסר סבלנות לתקופה שלאחר החגים, לנשום לרווחה ולהודות לקב"ה שהכול עבר בשלום.
 
הכל התחיל בעיקר בעקבות הטבח בבית חב"ד בומביי, השנה. עד לטבח זה, נדמה היה כי בתי חב"ד רחוקים מסכנת פיגועים. אמנם מידי פעם היו פגיעות אנטישמיות בעיקר ריסוס צלבי קרס בארה"ב או פיגוע הדקירה בבית הכנסת של 'הצדיק מלנינגרד' ,השליח הרב יצחק קוגן שליט"א, אך למעט אלו נשמר השקט.
 
הפיגוע בבומביי התנפץ לשלוחים בפנים. מאבטחה מינימלית ובסיסית שהיתה קיימת בהם, הפכו בתי חב"ד במזרח למבצרים מאובטחים של ממש, בעיקר בפסח ובתשרי.
 
הייתי בבית חב"ד בבומביי לפני שנתיים בדיוק, בחודש אלול ה'תשס"ז. זכיתי להיות שם במחיצתם של הקדושים גבי וריבקי הולצברג הי"ד. אפילו שם, בתוך הרובע המוסלמי הגדול של בומביי, הייתה האבטחה דלה. למרות המוני הג'לביות והזקנים שכיסו את פני שוכני הרובע, למרות הערבית שנשמעה לעיתים ברחובות, איש לא תיאר שבית חב"ד יפגע. לא מדובר במחדל כמובן, פשוט לא היו התראות. רק הודי כהה עור ועטור שפם עבות שמר על הבית חב"ד, בעיקר כדי למנוע מהקבצנים המקומיים להיכנס פנימה.
המוסלמים ההודיים אכן לא ביצעו את הפיגוע בסופו של דבר. היו אלו פקיסטנים. זהו החשש העיקרי כרגע: לא מחבלים נפאלים או תאילנדים הנחשבים כאוהדי ישראל, אלא דווקא קיצוניים ממדינות סמוכות. מקורות יודעי דבר מספרים כי מדינה ידידותית נתנה בחודש האחרון מידע מודיעיני ועזרה במגוון נושאים לאחד השלוחים במזרח. קציני הביטחון של השגרירויות מבקשים מהשלוחים פעם אחר פעם, 'לפתוח עיניים ואוזניים' כהגדרתם, ולשים לב לאנשים חשודים.
אנשי הביטחון הישראלים חשובים ביותר למעגל האבטחה על בתי חב"ד. איש לא סומך במאת האחוזים על זרועות הביטחון המקומיים. אלו אמנם מכירים טוב יותר את השטח,  את השפה והמנטליות, אך הם ניתנים לשיחוד בקלות. אני אישית, כשמיהרתי לטיסה מהודו, שיחדתי שוטר בסכום פעוט של מאה רופי, כדי שיפתח לי דלת מיוחדת ויאפשר לי לעקוף תור עצום של מקומיים. בתוך דקה כבר הועלו מזוודותי על המטוס. אם בשדה תעופה עסקינן, מי ערב לנו שבאותה מידה, לא ינסו מחבלים לשחד גם הם שוטרים מקומיים. לאירגוני הטרור יש תקציב בלתי נדלה והם עשויים לשחד באמצעותו ככל העולה על רוחם.
זה אחד החששות העיקריים שמעיקים כעת על מומחי האבטחה שמסיירים בבתי חב"ד. בעקבות זאת נשלחו מהארץ עשרות רבות של מאבטחים מיומנים יוצאי יחידות מובחרות, והם לומדים וסורקים את האיזורים של בתי חב"ד במטרה ללמוד אודות נקודות התורפה שם ולהערך כראוי לשעת האפס – סעודות ראש-השנה.
 
בבית חב"ד קפריסין ביקרו נציגים ישראליים במהלך השנה האחרונה, הם כפו על השליח המקומי- רבה של קפריסין הרב רסקין שליט"א, לבנות חומת בטון מסביב לביתו, בטענה שאם לא כן הם יכריזו על בית חב"ד כמקום מסוכן שמוטב לתיירים שלא להיכנס לתוכו. מסתבר כי הפאניקה והחשש מפיגועים שהחלו לצוץ לאחר חיסולו של רמטכ"ל החיזבאללה עימאד מורניה, כתוצאה מאיום החיזבאללה לפגוע במוסדות יהודיים בעולם, ובעקבותיה התרעות מערכת הביטחון הישראלית על חשש לפגיעה בבתי חב"ד, קיבלו השנה מימד חדש לאחר אירועי בומביי. האבטחה הפכה מסמויה לגלויה. מאבטחים בולטים לעין וכאלו שאינם, הם רק חלק מהמעטפת של בתי חב"ד, החל מהשנה החולפת.
 
 השנה שחלפה תיזכר לרעה בקרב חסידי חב"ד. זו השנה בה הטלטלה חסידות חב"ד והעולם היהודי כולו במשך שלושה ימים הרי גורל בין ייאוש לתקווה, בין אשליה לאכזבה, בין השמחה בשחרורו של מוישי הקטן לרצח הוריו. אבל בחב"ד אף אחד הרי לא מרים ידיים. שום שליח לא נבהל ולא עזב את מקום שליחותו. אדרבה, מאז יצאו עוד כמה עשרות משפחות להקים בתי חב"ד חדשים במקומות חשוכים רוחנית ומנותקים מכל דבר שבקדושה בכל אחת מחמשת היבשות.
 
השנה הבאה עלינו לטובה, שנת תש"ע היא בגימטריא שבע-מאות ושבעים, המספר הסימבולי כל כך בחב"ד. או אם תרצו, תש"ע היא גם בגימטריא 'פרצת'. ימה וקדמה צפונה ונגבה, למרות כל ההתרעות האיומים והחששות מפני הלא נודע, עדי נזכה להשלמת השליחות הקדושה בביאת משיח צדקנו.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.