מערכת COL | יום ח' אלול ה׳תשס״ט 28.08.2009

אלף מילים: עוצמת הקעמפים של חבר-העמים * מיוחד

התמונות מספקות מבט חטוף על העוצמה. מאות ילדים וילדות, כולם בתלבושת אחידה. מנופפים לשלום, מאושרים. גם הם חלק ממעצמת "גן ישראל - אור אבנר" בחבר-העמים, גם הם נוצרו על הסדן החסידי  לסיפור המלא
אלף מילים: עוצמת הקעמפים של חבר-העמים * מיוחד
התמונות מספקות מבט חטוף על העוצמה. מאות ילדים וילדות, כולם בתלבושת אחידה. מנופפים לשלום, מאושרים. גם הם חלק ממעצמת "גן ישראל - אור אבנר" בחבר-העמים, גם הם נוצרו על הסדן החסידי.

השבועות הללו במחיצת ילדים כמוהם ומדריכים מאירי פנים עשו את שלהם. הם למדו על יהדות כשהם מוקפים עצים מוריקים, וקיבלו על עצמם החלטות הרות גורל שבהזדמנות אחרת מן הסתם היו מתקשים לקבל. כמו להיכנס בבריתו של אברהם אבינו, או לעבור לבית ספר יהודי, "אור-אבנר חב"ד".

תופעה מדהימה הייתה כאשר רבים מהמדריכים היו חניכים בעצמם במפעלי הקיץ בחבר העמים בשנים עברו, כשהם שבים להדריך ולחנך דור חדש של יהודים גאים. זוהי התוצאה הטובה ביותר של הפרויקט הייחודי להכשרת מדריכים מקומיים, כשכעת רואים את התוצאות והפירות. על זה נאמר, ברינה יקצורו.

והיו גם טיולים, והרבה: פארקי שעשועים, טיולי הליכה, לעיתים החוויה הגיעה עד לפתח הקעמפ. אלו רגעים שינצרו בליבם לנצח. הייחוד במחנות אלו היה כיף והנאה מיוחדת לילדים לצד חינוך יהודי מעולה.

המחנות התאפשרו בשנה זו בעזרתם הנדיבה של קרן 'אבי חי' רוסיה, בניהולו של ר' דוד רוזנסון.

אנו מגישים פרויקט מיוחד, המסכם את הקעמפים הבולטים בחבר העמים בקיץ האחרון.

מוסקבה: שבת בלתי נשכחת

מחנות הקיץ "גן ישראל" במוסקבה כללו ארבעה קעמפים ומאות ילדים. הראשון הוקדש לבנות, והשתתפו בו יותר מ-120 ילדות. הוא נמשך שבועיים וחצי וכלל פעילות מקיפה ברוח חסידית. את מחנה הקיץ ניהלה הגב' רבקי קליין.

20 יום נמשך מחנה הקיץ שהוקדש לבנים, והוא כלל 130 ילדים בסך הכל. חיים עוזר אמרגיוב ומשה ברוך בייניש נצחו על סדר יום עמוס ומגוון, שתחילתו בתפילה מלאת חיות והמשכו במגוון פעילויות.



"כל יום בקעמפ הוקדש לנושא יהודי או חסידי כלשהו", מספרים המארגנים. "כך למשל למדו החניכים על ברית מילה, בר מצווה ומושגים יהודיים אחרים".

רגע השיא, הם מספרים, היה בתפילות ובסעודות השבת. "פתאום אתה רואה נערים שלא היה להם עד כה מושג יהודי שרים בדבקות זמירות וניגוני שבת. זה מרגש".
קעמפ נוסף הוקדש לבנות מכון חמ"ש, שהיה הכנה לקראת הכניסה למכון, ואחר לילדי המתיבתא שיימשך עד תחילת שנת הלימודים.

אומסק: 100 ילדים בקעמפ מאחד

מחנה הקיץ באומסק איחד 100 ילדים מהעיר ומערים סמוכות כמו טומסק, נובוסיבירסק, ברנאולת ואצ'ניסק. נושא הקעמפ היה "גיבור כארי", והקבוצות חולקו לנושאים נמר, נשר, ארי כאשר כל אחד מהם מסמל דרך בעבודת ה'.

"הקעמפ התקיים במבנה חדש והוא חנך אותו למעשה", מספר השליח ורב העיר הרב אשר קריצ'בסקי. בקעמפ הבנים הדריכו בוגרי הקעמפ משנים עברו, ובקעמפ הבנות הדריכו בנות מכפר-חב"ד. ויש גם תוצאות חיוביות מידיות: "שישה ילדים שלא למדו בבית ספר יהודי, צפויים ללמוד בשנה הבאה בבית הספר "אור אבנר חב"ד" לראשונה בחייהם".

צ'יליבינסק: יהדות עם הנאה

שלושה וחצי שבועות נמשך הקעמפ המהנה בצ'יליבינסק, בניצוחו של השליח ורב העיר, הרב מאיר קירש. "50 ילדים השתתפו בקעמפים", הוא מספר. "מושגים כמו תפילה, שבת ובר מצווה הפכו לברורים יותר בעיניהם של החניכים, שרבים מהם טעמו את טעם היהדות לראשונה בחייהם".

הקעמפ התארח בקמפוס הממוקם מחוץ לעיר, על אגם "סוגיאק", אחד המקומות היוקרתיים באזור. במהלך קעמפ הבנות, הגיעו 25 נשים, חברות מועדון הנשים היהודי של העיר לשבתון מיוחד בקמפוס. הן נכחו בפעילויות הקעמפ והתרגשו.

גאורגיה: כבר לא עונד צלב

120 ילדים יהודיים מכריזים בגאון פסוקי יהדות ולומדים להכיר את בוראם. זה קורה בגאורגיה, במסגרת קעמפ "גן ישראל" המקומי. השליח הרב מאיר קוזלובסקי: "קיימו שני קעמפים, האחד לבנים ואחר לבנות. בכל אחד מהם השתתפו כ-60 ילדים וילדות. כל יום הוקדש לנושא יהודי בסיסי, והחניכים שתו בצמא את הידע שקיבלו במהלך הקעמפ".

רגעים מרגשים? "יש כל-כך הרבה", אומר השליח בחיוך. "למשל, ביום הראשון של הקעמפ פגשתי בחור בן 16, שענד צלב על צווארו. 'אני לא יהודי', הוא אמר לי, 'רק אמא שלי יהודיה'. הוא הדיף ריח של התנגדות. כמה ימים מאוחר יותר, הוא היה אחד ממצטייני הקעמפ והתפלל בהתלהבות שאי אפשר היה להישאר אדיש אליה".

אודסה: בוגרי הקעמפים הדריכו

כשניגשים לסכם את מחנות הקיץ באודסה, נדהמים מהמספרים: 320 ילדים נטלו בהם חלק. הם נערכו בפאתי אודסה, על גדות הים השחור, במקום רחב ידיים ועוצר נשימה.

"בכל שנה אנחנו מביאים צוות מדריכים רחב מחו"ל, השנה הלכנו על קונספט שונה: אל הצוות המצומצם יחסית הצטרפו בוגרי הקעמפים הקודמים שהשתלבו מאוחר יותר בקהילה המקומית, מי בתוכנית 'סטראס' ומי באוניברסיטה היהודית", מספר השליח הרב שניאור ויגלר.



"העובדה שמדובר בחניכים לשעבר שחיו ונשמו את הקעמפים תרמה מאוד לאווירה הכללית. אני לא זוכר קעמפ כל-כך מוצלח כמו הקעמפ השנה", הוא אומר.
רגע שיא? "שישה חניכים שהוכנסו בבריתו של אברהם אבינו. הקעמפ כולו נטל חלק בחגיגה המרגשת".

על קעמפ הבנים ניצח השליח הרב יוסי וילהלם, ועל קעמפ הבנות משפחת הרטמן. כל הפעילות התקיימה תחת שרביטו של השליח ורב העיר, הרב אברהם וולף.

לוגנסק: חיבור מיוחד בין החניכים למדריכים

כמעט 100 בנים השתתפו במחנה קיץ בראשות השליח הרב שלום גופין. המדריכים, כולם מקומיים שעברו הכשרה של 'אביחי', הינם מתקרבים ליהדות ולחב"ד, כמו אוכלוסיית התלמידים ואולי אף יותר, דבר שיצר חיבור מיוחד בין החניכים אליהם.

המחנה שכן במרחק של 600 קילומטר מלוגנסק, לחוף הים האזובי. "ללכת עם כיפה מחוץ למחנה, בטיול הגדול לקרים, זו הייתה גאווה יהודית מאין כמוה", אומרים השלוחים בעיר.



השליח מציין במיוחד את סעודות השבת המרוממות והמרגשות, בארגון המדריכים המקומיים, כאשר הנוכחים כולם מאזינים לדברי התורה ומתעלים יחד בשירה וניגונים.

"לראות את יורי המדריך, שמיד לאחר המחנה נכנס בברית מילה, בעקבותיו נימולו עוד ארבעה יהודים, או להבחין בירוסלב מניח תפילין בחיות, לראשונה בחייו, אלו דברים שהיו שווים את קיומו של המחנה כולו", אומר הרב גופין שמספר על אחד ההורים שהגיע מרוסטוב כדי לומר תודה והביא למדריכים בקבוק 'משקה'.

מינסק: חדרי אירוח, ספינות ומתקנים

במינסק התקיים קעמפ "גן ישראל" לבנים, בהשתתפות ילדים מכל רחבי בלרוס. על ניהול הקעמפ ניצח רבה הראשי של מינסק, השליח הרב שניאור זלמן ורעייתו בתיה דייטש.



לרשות ילדי הקעמפ הוקצו חדרי אירוח מפוארים, חוף פרטי, ספינות, מתקני ספורט ופיינט-בול ומדשאות. צוות ההדרכה הגיע מארצות הברית ומאוקראינה. כשבראשם עמדו התמימים זלמי וולף, לוי כצמאן ומנהל הקעמפ הת' יוסף אליהו דייטש.

הילדים, יחד עם המדריכים המסורים, ניצלו כל דקה לצבירת מטען רוחני ושמחה לשנה הקרובה. הם נהנו מטיולים שונים כמו החלקה על קרח, באולינג ופארק שעשועים. שיאו של הקעמפ היה הטיול הגדול בו נסעו הילדים לקייב, פקדו אתרים יהודיים והשתעשעו במתקני שעשועים.

ז'יטומיר: מפעלי קיץ רחבי היקף

בעיר ז'יטומיר התקיימו למעשה שלושה קעמפים, תחת ניהולו של השליח הרב שלמה וילהלם. הראשון לגילאים קטנים, השני לבנות והמחזור השלישי לבנים. סך הכל השתתפו במפעלי הקיץ 'גן ישראל' כמאה ושמונים ילדים.

את הקעמפ ריכזו מדריכים מארה"ב ומדריכות ישראליות. "חלק מהמדריכים הם מקורבים, שלמעשה צמחו כדור חדש של מקורבי חב"ד באוקראינה וחזרו להדריך את הדור הצעיר", אומר הרב וילהלם.

לפעילות הגיעו ילדים רבים שנודע להם על הקעמפ ובזכותו הם החליטו להרשם בשנה הבאה לבית ספר יהודי. מלבד זאת השתתפו בקעמפים ילדים מעיירות נדחות ומבתים עזובים שנכנסו לפנימייה בז'יטומיר.

מפירות הקעמפ: בריתות מילה ליותר מעשרה ילדים, עשרות בנות שקיבלו על עצמן נרות שבת, עשרות רבות של ילדים שנחשפו לזהות היהודית שלהם ומתחזקים, רבים אחרים ששמעו לראשונה בחייהם על מושגים כמו: שבת, תפילין וכשרות.

ניז'ני נובוגורוד: "אירה, למדנו לברך"

גם בעיר ניז'ני התקיים מחנה "גן ישראל" על ידי השלוחים הרב שמעון ויעל ברגמן. מאות ילדים נטלו חלק במחנה המרומם, שהעניק להם כיף לצד חוויה יהודית.

הנה קטע ממכתבה של הגב' ברגמן: "שבת, כך אומר להם הצוות זהו הזמן להתעלות, לקבל החלטות. סווטה רצה בהתרגשות לאירה המדריכה: למדנו בקעמפ שהעיקר זה לעשות פרי, להעביר הלאה את מה שאנחנו יודעים, אני כבר יודעת את כל הברכות שמברכים על אוכל, עכשיו אני הולכת ללמד את כל המשפחה כולל את בני הדודים כדי שכולם יברכו...".



"שבת. מישה וסאשה מניז'ני לצד ארטיום מקאזאן אלכסיי מסמרה ויורי מטליאטי. שלושים ילדים החליטו להישאר להתוועדות כשאיתם עשרה מדריכים כולם יוצאי בתי ספר "אור אבנר" וחניכי "גן ישראל" לשעבר".

"בשם החניכים, המדריכים , ההורים וכל הקהילות אנו מודים לכם מקרב לב , ובטוחים כי זכותכם תעמוד לכם בכל עת , ושתזכו לראות רק הצלחה בכל עמלכם".

חרקוב: חמש בריתות ביום האחרון

בעיר חרקוב התקיימו שני קעמפים לבנים ובנות, בהנהלת השליח הרב משה מוסקוביץ'. יותר ממאה בנים ומאה בנות נטלו חלק במפעלי הקיץ, אותם הדריכו עשרה מדריכים בעלי תשובה מחרקוב הלומדים בישיבה במוסקבה והגיעו במיוחד לקעמפ. אליהם התווספו עשר מדריכות, חלקן אמריקאיות וחלקן מקומיות שהדריכו את קבוצת הבנות.



בקעמפ השתתפו ילדים שעם תום המחנה הביעו את רצונם להכנס למוסדות 'אור אבנר' באופן קבוע ולהרשם לבתי הספר היהודיים.

ביום האחרון של הקעמפ, מספר הרב מוסקוביץ', התקיימו חמש בריתות מילה לילדים שהביעו את רצונם להכנס בבריתו של אברהם אבינו ולהיות יהודים כשרים לכל דבר.

אלמא-אטא: קעמפ בנושא הבית היהודי

קעמפ 'גן ישראל' מוצלח במיוחד התקיים באלמא אטא בהנהלת השליח הרב שבח זלטופלוסקי. המחנה התקיים במתחם בהרים גבוהים בקירגיזיה, אל מול נוף עוצר נשימה, בהשתתפות מאות ילדים מכל רחבי המדינה.



נושא הקעמפ היה: הבית והמשפחה היהודית, סביב זה התאחדו הילדים והמדריכים בתוכניות יצירה, הפעלות, טיולים בהרים, שיט וימי כיף.

"היה ילד אחד שאחרי הקעמפ החליט לצאת ללימודים במתיבתא במוסקבה. הוא יצא השבוע להתקבל בישיבה שם", מספר הרב זלטופולסקי בהתרגשות. בקעמפ השתתפו כשמונים ילדים, בנים ובנות בתוכניות נפרדות.

רוסטוב: מכל רחבי רוסיה

בוגרי פרויקט "סטארס" ניצחו על קעמפ "גן ישראל" ברוסטוב. כולם עבדו באופן מסור, והעניקו לחניכים חוויה קייצית בלתי נשכחת. לקראת פתיחת המחנה נערכו סדרת פגישות בין בוגרי הפרויקט במסגרתן שקדו על תוכניות הקעמפ.

ולא רק ילדים מקומיים היו בקעמפ. עשרות חניכים, מכל רחבי רוסיה נטלו בו חלק, רבים מהם מתגוררים במרחק עשרות שעות נסיעה מרוסטוב.



"במהלך הקעמפ", מספרים המארגנים, "נחבל אחד החניכים ושבר את ידו. חבריו לקבוצה זכרו את מה שלמדו בקשר לתפילות, ובספונטניות ביקשו לומר תהילים לרפואתו".

בתשעה באב, בשיאו של הקעמפ, נערך שיעור מיוחד על חורבן הבית. לאחר השיעור ובעקבותיו, החליטה הקבוצה הבוגרת לצום ולשמור את הדינים הקשורים ביום הקדוש.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.