מערכת COL | יום א' אלול ה׳תשס״ט 21.08.2009

בדיקת המזוזות בחודש אלול ● לקט הלכות, טעמים והוראות

"לקראת חודש אלול בו הורה הרבי "ובאשר ימי חודש אלול וימים נוראים ממשמשים ובאים – מהנכון היה לבדוק את המזוזות בדירתם שיהיו כשרות", COL מפרסם לקט הלכות, טעמים והוראות אודות "מבצע מזוזה" מתוך הספר "המבצעים כהלכתם. מזוזה כשירה שומרת על הבית - האם מזוזה פסולה מביאה אסונות? ● האם מברכים על כל דלת ודלת? ● הדבקת מזוזה בסלוטייפ ● אישה בקביעת מזוזה ● האם מברכים שהחיינו בקביעת מזוזה לסיפור המלא
בדיקת המזוזות בחודש אלול ●  לקט הלכות, טעמים והוראות

בדיקת המזוזות בחודש אלול

"ובאשר ימי חודש אלול וימים נוראים ממשמשים ובאים – מהנכון היה לבדוק את המזוזות בדירתם שיהיו כשרות".

*  *  *

"איתא באחרונים "יש אנשי מעשה נוהגין שבחודש הזה [חודש אלול] מפשפשים בדקדוקי מצוה להיות בודק ובוחן תפילין ומזוזות שלהם, וכל אשר ימצא שם בדק משאר מצוות, והוא מנהג טוב" – שעל ידי זה יתוסף בברכת ה' בכלל, ובפרט בברכת כתיבה וחתימה טובה, לשנה טובה ומתוקה.

וכדאי ונכון ביותר שכל אחד ואחד ישתדל לפרסם זה (נוסף על הקיום בעצמו) בכל מקום שידו מגעת, בכל מקום ומקום, לכל אחינו בנ"י – שליט"א" .

למה דווקא מזוזה?

בשבת פרשת קורח תשל"ד התוועד הרבי התוועדות שלא מן המניין, ואף התייחס לעובדה זו ואמר, כי התוועדות זו קשורה בהתעסקות העצומה במבצעים – "ובפרט במבצע מזוזה, וכפי שרואים בפועל שהדברים התקבלו ביותר, וישנם כאלה שעסקו במבצעים במרץ והם הרוויחו התוועדות בשבת זו, שהוא עניין בלתי רגיל לגמרי. בד בבד עם תודה, עידוד והתחזקות להבא, להוסיף בכך ביתר שאת מכפי שעסקו בזה עד עתה" .

בסיום ההתוועדות אמר הרבי שאם יהודי נוסף יעסוק במבצעים כדאית הייתה כל ההתוועדות.

בהמשך השיב הרבי לשאלה, מדוע נבחרה מצוות מזוזה דווקא? והבהיר:

אדמו"ר האמצעי כותב בסידור על מצווה זו שהיא "כוללת כל המצוות"  – ביטוי נדיר המלמד שבמזוזה טמונה סגולה מיוחדת לחיזוק קיומן של כל שאר המצוות. ואכן ההתחלה הייתה במבצע זה, שכפי שרואים נתקבל בהתלהבות רבה.

מסיפור רז"ל בנוגע לאונקלוס הגר נמצא שמזוזה מסוגלת לפעול בעולם באופן גלוי ומוחשי עד כדי כך שזה פעל על תוקפה של הקליפה – שלוחי מלך רומי כו' שנתגיירו. כלומר: מזוזה פועלת על אתר ומיד .

שליחות הנשמה

"מכיון ששליחות הנשמה היא לפעול בעולם, הרי זהו הדבר העיקרי, על ידי מצוות מזוזה . . המעידה על כל הבית ועל מה שנמצא בתוכו, שהם חדורים בפרשיות שישנן במזוזה" .

מזוזה כשרה – שומרת על הבית

המזוזה שומרת על בני הבית, וכפי שכתוב: "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך - למען ירבו ימיכם וימי בניכם..". אולם, באם המזוזה פסולה – אין היא מביאה אסונות על הבית, אלא רק לא מגינה מהם. וכן כתוב בשולחן ערוך בנוגע למצות מזוזה: מצות עשה לכתוב פרשת "שמע" "והיה אם שמוע", ולקבעם על מזוזת הפתח, וצריך ליזהר בה מאד, וכל הזהיר בה יאריכו לו ימיו וימי בניו, ואם אינו זהיר בה יתקצרו ח"ו.

מטרת המזוזה

על מצות מזוזה כתב אדמו"ר הזקן: "שקובעים בפתח הבית פרשיות אלו שיש בהן יחודו ואהבתו ית"ש – "בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך" – להעלות הבית וכל אשר בו, כל רכושו וקניינו – להיות בטלים לאהבת ה'".

האם מברכים על כל דלת ודלת?

אם היה קובע כמה מזוזות (על סמך ברכה אחת) אסור להפסיק בין מזוזה למזוזה, ואפילו בדיבור של מצוה אסור להפסיק (כגון להשיב שלום לרבו), שכן בכך הרי הוא גורם לברכה שאינה צריכה. ואם שח, חשיב כהפסק, ועליו לחזור ולברך. מעשה קביעת המזוזה, לא נחשב הפסק.  אך, אם הולך מבית לבית לקבוע מזוזות - צריך לחזור ולברך בכל בית, כיון שהמעבר מדירה לדירה נחשב הפסק.

הדבקת מזוזה בדבק 

נוהגים לקבוע המזוזה במסמרים של ברזל, ואם חיברה בדבק, כשרה. ואם מדביק בדבק נייר ('סלו-טייפ') יש לעיין, כיון שהמזוזה נחשבת כמי שעומדת ליפול, לאחר שהדבק יתייבש ולכן כנפול דמי. אך אם הדבק נעשה מנייר חזק מאוד, קביעות המזוזה – נחשבת טובה.

אישה בקביעת מזוזה

נחלקו הפוסקים - האם אישה יכולה לקבוע מזוזה:

"לעניין קביעת מזוזה, אישה כשרה לכתחילה. עם זאת, למעשה, לא תקבע האישה מזוזה לכתחילה, ואם קבעה כבר אין צריך להסירה".

"ודע באישה שאף על פי שחייבת במזוזה, מכל מקום אין לה לקבוע בעצמה כמו שפסולה לכתיבתה, וראיה דמנחות דנכרי פסול לעשות תפילין והיינו לתופרן ולשאר דבר כמו דפסול לכתיבתה, ומהא נמי לאישה, ואם יצא ואישה כבר קבעה מזוזה אין צריך להסירה".

לאידך, יש מי שפסק שהאישה כשרה לכתחילה בקביעת המזוזה, ואין שום עניין למנוע ממנה לעשות זאת:

"...ואפשר היה להעמיס בדברי המדרש דאתי לאשמועינן שאף בנות ישראל אינן יכולות לקבוע המזוזה בעצמן, וכמו שכתב הגאון ישועות מלכו, וז"ל: "ודע שאישה אף על פי שחייבת במזוזה, מכל מקום אין לה לקבוע בעצמה, כמו שפסולה לכתיבת המזוזה".

[אולם, למרות דבריהם, הדין הוא] שהאישה אינה יכולה לדור בבית שאין בו מזוזה, [ומכאן] שעיקר חידושו של ישועות מלכו נראה שאינו מוכרח לדינא . . וממילא הואיל והאישה חייבת במזוזה, רשאית היא גם כן לקובעה, שאם לא תאמר כן, האיך תוכל לעשות שליח לקבוע מזוזה במקומה?!..." .

נכרי בקביעת מזוזה

ב'שדי חמד' כתב: "ואם קבעה חרש, שוטה וקטן או פועל עכו"ם, פסול, דלא בני לשמה נינהו".

נכרי שרוצה מזוזה על פתחו

"נכרי שביקש [לקבוע מזוזה בביתו]... אסור ליתנה לו (מהרי"ל. אפילו במקום שיש חשש איבה. וכן הסכים הר"ח בן עטר ז"ל). מכל מקום, במקום דאיכא לחוש משום איבה, ובפרט בכהאי גוונא שאינו מוסר את המזוזה לגוי בקום ועשה אלא בשב ואל תעשה – שמשאיר לו את המזוזה בדירה כשיוצא מהבית, ודאי יש לסמוך על המתירים במקום חשש איבה. ומסקנת האחרונים להתיר אף במקום קום עשה למסור מזוזה לעכו"ם בחשש משום איבה".

הנחת סידור ותהלים במקום שאינו חייב במזוזה

"במענה למכתבו.. אשר עבר לחנות חדשה, ולעת עתה אינו רואה הצלחה בפרנסתו... וישאל אצל רב, באם פתח החנות שלו חייב במזוזה, ואז יקבע מזוזה כשרה באופן הכשר. ובאם אין החנות חייבת במזוזה, אזי על כל פנים צריך שיהיה מצויים שם בחנותו סידור ותהלים".

ברכת 'שהחיינו' בקביעת מזוזה

בנה בית חדש, או קנה בית חדש, וממילא חייב לברך שהחיינו (או הטוב והמטיב ), המנהג לברך שהחיינו בעת שקובע בו המזוזות. זאת מפני שקביעת המזוזות היא חינוך הבית. ולפי זה יש לומר, שאכן מעולם מנהג קבוע בישראל לחנך הבית ולברך שהחיינו בשעת קביעת מזוזה, כי בלי מזוזה אי אפשר לברך כלל שהחיינו, כיון שאינה ראויה לדור בה .

בית שגרים בו נשואים בנישואי תערובת

בית שגרים בו זוג שנשואים בנישואי תערובת יש לקבוע מזוזה בלא ברכה, שהרי בית המשותף עם הנכרי פטור מן המזוזה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.