מערכת COL | יום כ"ח אב ה׳תשס״ט 18.08.2009

כך חטפתי עם רפאל את מוחמד ● תיעוד, מיוחד ל-COL

בימים האחרונים קישרו רבים את עובדת פטירתו של הקדוש רפאל מיראלשוילי ע"ה, למבצע דרמטי, בו חטף רפאל יחד עם שניים מחבריו את אחמד נאסר שהתרועע עם צעירה יהודייה ● אחד מהצעירים שהשתתף באותה משימה, העניק ראיון בלעדי ומיוחד למנדי ריזל מ-COL וחושף פרטי החטיפה המסוכנת שהסתבכה, מספר מי הסגיר אותם למשטרה, מגלה האם פעל בשליחות 'יד-לאחים' וחושף איום ששמע מאותו מוסלמי שנחטף: "עוד אנקום בכם" ● והוא גם מתייחס לטענות שרפאל לא היה חב"דניק: "הוא היה חסיד בכל מהותו וזה התבטא בהכל" לסיפור המלא
כך חטפתי עם רפאל את מוחמד ● תיעוד, מיוחד ל-COL
"הכנסנו אותו למכונית ונסענו לכיוון שכם". רכב יד-לאחים בפעולה ● צילום ארכיון: COL
מנדי ריזל, COL
צילומי ארכיון: COL


קולו של א' שבור במקצת. הוא עדיין לא עיכל את הרצחו של חברו הטוב רפאל מיראשווילי הי"ד, כל שכן שהוא מתקשה לעכל שהרצח קשור כנראה למאורע שהוא היה מעורב בו מעל ומעבר - חטיפתו של הערבי שהתרועע עם בת ישראל.

תחילה ביקשנו ממנו להתראיין בווידיאו, הוא סירב. ניכר כי הוא חושש להחשף, הוא לא בטוח שכדאי לו להראות את פניו, כנראה לא מעוניין שפניו יחשפו לגורמים עויינים בלתי רצויים.

גם כשהבטחנו לו שהוא יטושטש לבלתי היכר הוא עמד בסירובו. אח"כ סיכמנו על ריאיון באודיו, הוא הסכים, אך חזר אלי מאוחר יותר ואמר כי הוא מתנה את הריאיון בכך שיועלה בכתב בלבד.

הדיפלומטיה:
"הוא לא רצה להקשיב"


א' הוא אחד משני הצעירים הנועזים והאמיצים שחברו לרפאל, ויחד עמו חטפו את מוחמד נאסר מביתו השכור באחת משכונות העוני של תל-אביב.

בריאיון בלעדי ל-COL הוא מספר על השתלשלות האירוע שעלתה לידיד נפשו, רפאל מיראלשווילי, בחייו.

"רפאל עבד ב'יד-לאחים", מסביר א', "הוא נחשף למקרה הספציפי הזה, של ערבי שהתחתן עם בחורה יהודיה מבית דתי, והדבר כאב לו מאוד. משראה שהפעילות הדיפלומטית מטעם ארגון 'יד-לאחים' מוצתה, החליט לקחת את הסיפור כפרויקט אישי".

הפעילות הדיפלומטית של 'יד-לאחים' בעניין התבטאה בכך שפעילים מטעמם התדפקו על דלת ביתו של המוסלמי והפצירו בו ובחברתו להיפרד, מכיוון שהקשר עלול להזיק לשניהם.



הם חזרו בידיים ריקות אך הופיעו שוב לאחר מספר ימים, הפעם בליווי קאדי מוסלמי שניסה לדבר על לב הערבי, אך כאמור, ללא הועיל.

הסיפורים מסמרי השיער של חילוץ בידי ארגון 'יד-לאחים' לא אירעו במקרה הזה, מכיוון שמדובר בתוך שטח מדינת ישראל. 'יד-לאחים' משתדל לפעול רק בתוך תחומי הרשות הפלסטינית כדי לא לעבור על החוק. במקרה הזה, למרות רצונם לפעול, נותרו ידיהם כבולות.

"רפאל החליט שהוא לוקח את העניין על עצמו. הוא עזר לכל אחד וגם בסיפור הזה היה לו קשה לעמוד מן הצד בחוסר מעש. הוא פנה אלי ולחברי ש' וסיפר לנו על העניין. היינו בסערת רגשות ולכן החלטנו להצטרף לרפאל במצבע הנועז הזה. היו חסרים לנו פרטים רבים על האיש ועל מקום מגורי הזוג ולכן סיכמנו שנעמוד בקשר כשיהיו בידינו הפרטים".

ההסתבכות:
הערבי קפץ לכביש

לאחר כשבועיים בהם רפאל אסף פרטים חשובים מארכיוני 'יד-לאחים' וממקורות עלומים נוספים, נפגשו השלושה שוב.

"בתוך שעה וחצי גיבשנו תוכנית פעולה ויצאנו לדרך. הגענו לבית ופרצנו אליו. ש' היה לבוש במדי המג"ב שלו וחמוש בנשקו האישי ואילו רפאל ואנוכי התחזינו לבלשים.

"אמרנו למוחמד שבאנו לעצור אותו על עסקי הסמים שלו והורנו לו להתלוות אלינו. הוא סירב. רק משנוכח כי במידה ויתעקש יוכרע הקרב לטובתנו, שכן היינו שלושה מול אחד, הוא הסכים להתלוות אלינו. הכנסנו אותו למכונית ונסענו לכיוון שכם.

"התוכנית שלנו היתה 'לזרוק' אותו מאחורי המחסום אל מעבר ל'קו הירוק'. החרמנו את אישור השהיה שלו בארץ, כי הסקנו שיקח לו זמן לארגן אישורים חדשים. לפי התכנון המוקדם שלנו, במשך הזמן שמוחמד יתעכב בשטח הרשות הפלסטינית, נעביר את הבחורה למקום מבטחים".

הכל הלך כשורה, אבל טעות אחת בתכנון עמדה לרעת שלושת הבחורים הצעירים.

"אני נהגתי ברכב וש' ישב לידי. רפאל ישב מאחור, ליד מוחמד. כפי הנראה הוא הבין בשלב מסויים שאנחנו לא באמת בלשים ואז הוא נאבק ברפאל, פתח את דלת המכונית בעוד רפאל מנסה למנוע ממנו זאת, וקפץ אל תוך נתיבי איילון".

רק לאחר-מכן, כשחזרו ללוד ושיחזרו את המאורע, הבינו שטעו בכך שרפאל נותר לבד מאחור, שכן אם בנוסף לרפאל היה יושב מי מהם במושב האחורי, מצידו השני של הערבי, יכול היה כל הסיפור להסתיים אחרת לגמרי.

"בגלל שמדובר בכביש מהיר, לא יכולתי לעצור מיד. עד שעצרנו וניסינו לתפוס אותו הוא חצה את הכביש ונמלט כל עוד נפשו בו".

מוחמד, כפי שהתברר להם בהמשך, נפצע בינוני. כשהגיע לצידו השני של הכביש הוא התמוטט ואמבולנס שהוזעק למקום פינה אותו לבית החולים.

ההסגרה:
האמא פנתה למשטרה


מי שהסגירה את השלושה בידי המשטרה היתה, למרבה האבסורד, אמא של הצעירה שעמדה עם רפאל בקשר לפני החטיפה. "אני מבין אותה", אומר א', "היא התקשרה וביקשה סליחה. כולנו סלחנו לה. בסך-הכל המשטרה הוציאה את זה ממנה ולא היו לה הרבה ברירות אלא להסגיר אותנו".

שבועיים לאחר המקרה פשטו שוטרים על בתי השלושה ועצרו אותם. הם השקיעו עשרות אלפי שקלים על עורכי-דין, אך למרות זאת, שלושתם 'ישבו' בבית-הסוהר על מסירות נפשם לפדיון שבויים ולהצלת בת ישראל מטמיעה.

רפאל וש' ישבו בבית-הסוהר שנה כל אחד, ואילו א' ישב תשעה חודשים. תחילה שהו שלושתם בצוותא בכלא מעשיהו, אולם מסיבה כלשהיא הפרידו נציגי החוק בניהם.

"רפאל היה איש מקסים, טוב לב ורגיש לכל צרה של הזולת, אנשים אפילו לא יודעים כמה הוא היה עוזר. אין מישהו שביקש ממנו עזרה וניתקל בסירוב. פשוט לא היה דבר כזה".



א' מפנה אצבע מאשימה כנגד המשטרה. הוא מאשים אותה בכך שלא מנעה את הרצח למרות שהכתובת היתה חקוקה על הקיר באותיות בולטות.

"באחד הדיונים בבית-המשפט מוחמד איים עלינו כי הוא ינקום בנו. העלינו את הדבר באחד הדיונים וביקשנו את תשומת לב המשטרה והשופטים לכך אולם הם התעלמו. אין לי כל ספק כי אם מישהו היה לוקח את הדברים לתשומת-ליבו, יכלו למנוע את הרצח של רפאל.

"גם לאחר שהתפרסם כי רפאל נעלם", הוא חושף, "פנינו למשטרה והזכרנו להם את האיום המפורש ששמענו ממוחמד, אולם הם העדיפו להתעלם. פשוט אמרו לנו שמדובר באירוע רגיל לחלוטין ושאין צורך להכנס לפאניקה.

"הם גם שללו את הקשר בין היעלמותו של רפאל לבין המקרה של החטיפה שביצענו לפני חמש שנים. לכן המשטרה לא חיפשה אחריו. זה מחדל עצום. מישהו במשטרה חייב לעשות חשבון נפש"!

הטענות:
"היה חב"דניק בכל מהותו"

"ראיתי בימים האחרונים 'התפלפלות' באתרים השונים האם הוא היה חב"דניק או לא", אומר א', "אני יכול לומר לך בפירוש שהוא היה חב"דניק בכל נפשו ומהותו, וגם הגדיר את עצמו ככזה. הוא היה הולך למקווה מידי יום, אומר חת"ת בקביעות מבלי להפסיד אפילו פעם אחת, נוהג במנהגי חב"ד.

"רפאל היה בקשר הדוק עם רב השכונה הרב בועז יורקוביץ' והיה שואל אותו הרבה על מנהגי חב"ד ושאלות הלכתיות. יתר על-כן, הוא למד לאחרונה במשך תשעה חודשים בישיבת חב"ד ברמת-אביב, ושהה תקופה בת מספר חודשים בשליחות בבית-חב"ד בבריסל.

"בכל התלבטות שלו הוא נהג לכתוב לרבי באמצעות ה'אגרות קודש' והתשובה שקיבל שם היתה סוף פסוק מבחינתו".

גם בהתוועדויות לא חסך רפאל מעזרתו. "הוא היה קונה המון פעמים משקה ואוכל להתוועדיות ושיעורים. רפאל תמיד אמר לי: 'אם לי קשה ללמוד, לפחות אעזור ואשקיע למי שלומד'. אין לי ספק שהשיכון כולו ירגיש בחסרונו של הבחור המיוחד והאכפתי הזה".

לפני חודש נעלם 'לב הזהב' - רפאל מיראלשווילי מביתו, וביום שישי נמצאה גופתו עם במצב ריקבון בצריף נטוש בסמוך לבית-דגן.

יהי זכרו ברוך.

דובר מחוז מרכז של משטרת ישראל, שלוימי שגיא, מסר בשיחה טלפונית ל-COL: "מאז שקיבלנו את התלונה על היעדרו של רפאל, ביצענו שורת צעדים. זה כלל חיפוש של שוטרים רבים והפצת תמונתו ברחבי הארץ וכמובן בתקשורת. במקביל, עשינו צעדים נוספים שלא את כולם נוכל לפרט".

כך נראית חטיפה בלב כפר ערבי (צילום ארכיון: ערוץ 2)
לצפייה בוידאו לחצו על כפתור ההפעלה או על האופצייה הנוספת:
לא מצליחים לצפות? לחצו כאן
(ולמסך מוגדל)
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.